FÖRVALTNINGSRÄTTEN !FALUN Ann Liljedal DOM 2017-02-20 Meddelad i Falun Sida 1 SÖKANDE Mål nr 5558-16 20!7 -02- 2 2 Avd Dnr KSnr Protector Försäkring Sverige, 516408-7339 Ombud: Advokat Anna-Karin Holland Holland Advokatbyrå KB Grev Turegatan 13 A 114 46 Stockholm MOTPAR TER 1. Ludvika kommun, 212000-2270 771 82 Ludvika '2. Dalarnas Försäkringsbolag, 583201-4905 Ombud för 2: Advokat Carl Noren Kastell Advokatbyrå Box 7169 103 88-Stockholm SAKEN uffentlig upphandling �; Aktbil FÖRVALTNINGSRÄTTENSAV GÖRANDE Förvaltningsrätten förordnar att upphandlingen ska rättas på så sätt att an­ budsutvärderingen görs om. Vid den nya utvärderingen ska inte beaktas de kompletteringar som Dalarnas Försäkringsbolag enligt i målet ingiven mejl­ korrespondens lämnade in den 1 - 2 december 2016. Dok.Id 184191 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se www.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 KONKtAIRENSVERKEr Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5558-16 IFALUN BAKGRUNDOCHYRKANDEM.M. Ludvika kommun upphandlar motorfordonsförsäkring genom öppet förfa­ rande enligt lag (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Tilldelnings­ beslut fattades den 8 december 2016 varvid Dalarnas försäkringsbolag an­ togs. Protector Försäkring Sverige (Protector) ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen ska rättas på så sätt att ar;ibudsutvärderingen görs om utan att Dalarnas försäkringsbolags anbud beaktas. Hade kommunen inte beaktat Dalarnas-försäkringsbolags anbud hade Protectors anbud istället antagits. Protector har därför lidit skada av det aktuella felet. Ludvika kommun och Dalarnas Försäkringsbolag yrkar att förvaltnings­ rätten avslår Protectors ansökan. SKÄLENFÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Utgångspunkterför rättens prövning Lagen (2007:1091) om offentlig upphandling har upphört att gälla med ver­ kan från och med den 1 januari 2017 och har såvitt är av intresse i detta mål ersatts av lagen (2_016:1145) om offentlig upphandling. Enligt övergångsbe stämmelserna till2016 års lag ska dock 2007 års lag alltjämt tillämpas på upphandlingar som har påbörjats före ikraftträdandet. Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad Protector anfört är visat att Ludvika kommun brutit mot någon av de grundläggande princi­ perna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta har medfört att Protector lidit eller kan komma att lida skada (16 kap. 6 § LOU). De grund- Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5558-16 IFALUN läggande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkän­ nande och proportionalitet (1 kap. 9 § LOU). Förfrågningsunderlaget Av förfrågningsunderlaget del A Anbudsformalia framgår under rubriken B Administrativa bestämmelser att anbud ska ha inkommit senast 15 novem­ ber 2 016. I samma del framgår under rubriken C Avtalsvillkor premie att premie ska anges i bilaga A2 svars- och utvärderingsblankett. Under rubriken D Anbudsprövning Anvisningar för svars-, utvärderings­ blankett anges att anbudsgivare ska leverera ifylld svars- utvärderingsblan­ kett och bifoga anbudet. Under samma rubrik framgår även att vid prövning av anbud kommer det anbud att antas som är ekonomiskt mest fördelaktigt för den upphandlande myndigheten, med hänsyn tagen till urvalskriterierna Försäkringsomfattning respektive Pris. Viktningstalen för dessa är 60 % för försäkringsomfattning och 40 % för pris. Vidare anges att med pris avses försäkringspremien. Av svars-, utvärderingsblanketten framgår bland annat att premie totalt i kronor, såväl inklusive som exklusive hyrbilsförsäkring, ska anges. Vad parterna anför Protector anför i huvudsak följande. Anbudet från Dalarnas Försäkringsbo­ lag uppfyller inte det obligatoriska kravet i förfrågningsunderlaget, att lämna anbud på 45 oregistrerade fordon inklusive tre containers (som var försäk­ rade som oregistrerade fordon). Det vinnande anbudet lämnades enbart på Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5558 16 IFALUN 42 oregistrerade fordon och skulle därför inte ha upptagits till utvärdering utan förkastats. Kommunen frångick även nämnda ska-krav om anbud på 45 fordon i utvärderingen, genom att basera densamma på 42 fordon istället för 45 som angavs i förfrågningsunderlaget. Protectors anbud omfattade samt­ liga 45 oregistrerade fordon 0ch var 3 693 kr dyrare än det vinnande anbu­ det. Även kommunen förefaller ha ansett att ska-kravet inte var uppfyllt i samband med utvärderingen, vilket styrks av dess skrivelse_ till Dalarnas försäkringsbolag i samband med begäran om övriga kompletteringar. Efter anbudstidens utgång lät kommunen Dalarnas Försäkringsbolag komplettera sitt anbud i flera avseenden så att det ändrades i sak. Det framgår av den mailkorrespondens som är ingiven i målet av kommunen. Ludvika kommun anför i huvudsak: följande. I förfrågningsunderlaget framgår att försäkrad egendom är beställarnas fordon registrerade i Vägtra­ fikregistret samt oregistrerade fordon som redovisas i separat bilaga. Den separata bilagan med oregistrerade fordonstyper innehåller 2 4 fordon ägda av Ludvika kommuns tekniska kontor, 3 containers ägda av Räddningstjäns­ ten Västerbergslagen samt 18 fordon ägda av Västerbergslagens utbild­ ningscentrurn. I förfrågningsunderlagets bilaga svars-, utvärderingsblankett har dessa för enkelhets skull sammanfattats som 45 stycken, Vinnande an­ budsgivare har specificerat att priser grundas ·på 42 fordon och 3 containers men de olika begrepp som använts har ingen som helst inverkan på omfatt­ ningen a-v försäkiingen. Anbuden från Protector och vinnande anbudsgivare har båda utvärderats utifrån samma omfattning gällande försäkringar av oregistrerade fordon. Att samtliga ingående fordons försäkringar är prissatta i den anbudssurnrna som utvärderats styrks via e-post från vinnande an­ budsgivare. Sida6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5558-16 I FALUN Dalarnas Försäkringsbolag anför i huvudsak följande. Bolaget har in­ kommit med ett anbud i kommunens upphandling som i alla delar uppfyller ställda krav. Bolaget har inte kompletterat anbudet på något otillåtet sätt. Det finns inte något krav i förfrågningsunderlaget att anbud ska lämnas på 45 oregistrerade fordon. Omständigheten att kommunen i svars- och utvär­ deringsblanketten i en ruta efter "-antal oregade fordon (enligt lista)" an-gett "45" kan inte anse innebära ett obligatoriskt krav på att försäkringen ska omfatta 45 oregistrerade fordon. Tvärtom :framgår tydligt att försäkringen ska omfatta kommunens oregistrerade fordon som redovisas i bilaga B 1 "Oregistrerade fordon" och den enda slutsatsen som kan dras av detta är att försäkringen ska omfatta de 42 oregistrerade fordon och 3 containrar som anges i listan, vilket anbudet från bolaget gör. Vidare har bolaget inte kom­ petterat sitt anbud p å ett otillåtet sätt. Närmare vilka kompletteringar som görs gällande och på vilket sätt de skulle ha förändrat bolagets anbud i sak har inte utvecklats. Det står d0ck klart att kompletteringarna påstås ha skett genom e-postkorrespondens som getts in i målet. E-postkorrespondensen innehåller ingen komplettering av anbudet och innebär inte att någon sak­ uppgift tillförs anbudet eller byts ut. Förvaltningsrättens bedömning I mål om överprövning enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart och tydligt sätt ska ange på vilka omständigheter han grundar sin talan (Högsta Förvalt­ ningsdomstolens dom i mål RÅ 2009 ref.69). Protector har anfört att kom munen, efter sista dag för anbudsinlämnande, på ett felaktigt sätt låtit Dalar­ nas Försäkringsbolag komplettera sitt anbud i flera avseenden så att det änd rades i sak. Protector har som stöd för detta hänvisat till den e­ postkorrespondens som getts in i målet av kommunen. I korrespondensen som är daterad efter sista dag för inkommande med anbud, framkommer tydligt att kommunen ber Dalarnas Försäkringsbolag uppdatera svarsblan­ ketten med det nya antalet fordon och den nya premien. Kommunen har i Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5558-16 IFALUN målet inte kommenterat detta. Dalarnas Försäkringsbolag anför att e-post­ korrespondensen inte innehåller någon komplettering av anbudet, att någon sakuppgift inte har tillförts anbudet eller byts ut. Hur "det nya antalet fordon och den nya premien" inte utgör nya up_pgifter har inte närmare förklarats. Förvaltningsrätten finner därmed att Protector visat att kommunen i strid med LOU låtit Dalarnas Försäkringsbolag komplettera anbudet efter sista anbudsdag. Skäl för ingripande enligt LOU föreligger således. Förvaltnings­ rätten, som ska förordna om den minst ingripande åtgärden, finner i föreva­ rande fall att det är tillräckligt att upphandlingen rättas på så sätt att anbuds­ utvärderingen görs om. Med den utgången i målet finner inte förvaltningsrätten skäl att separat pröva huruvida de tre containrarna ingick i Dalarnas Försäkringsbolags an bud vid tidpunkten för 1fista dag för-anbudsinlämnande. IJ;YRMÅN-öVE�AGAR, se bilaga (DV 3109/lC LOU). c�ernson f.___/ - rådman I