FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING SÖKANDE DOM 2011-02-17 Meddelad i Linköping Mål nr 10333-10 Enhet2 Sida1 (4) JG Verlctygsmasldner Aktiebolag, 556219-9611 Låsblecksgatan12 589 41 Linköping MOTPART Linköpings universitet 581 83 Linköping SAKEN Överprövning av offentlig upphandling enligt lagen om offentlig upphand­ ling (2007:1091), LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Ansökan avslås. Dok.Id 37512 Postadress Box406 581 04 Linköping Telefax 013-25 11 40 forvaltningsrattenilinkoping@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-12:00 13:00-15:00 Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon 013-25 10 00 E-post: KONKURRENSVERKET Avd 18 Dnr Doss Aktbil 201i -02- Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 10333-10 I LINKÖPING BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Linköpings universitet (nedan endast benämnt LiU) genomför en upphand­ ling avseende vattenskämingsutrustning, "IEI-2010-00297". Förenklat för­ farande har tillämpats. Förfrågningsunderlaget upprättades den 29 oktober 2010. Enligt tilldelningsbeslut den 21 december 2010 beslutade LiU att anta an­ budet från HydroCut i Fristad AB. JG Verktygsmaskiner AB (bolaget) ansöker om överprövning och anför bl.a. följande. Bolaget har i förfrågningsunderlaget svarat JA på skall-krav 2.1.1.5 gällande ljudnivå/buller på maximalt 85 dB. Av inlämnat intyg och i beskrivningen av hur mätningen är utförd framgår att ljudnivån understi­ ger 85 dB. - Bolaget åberopar och inger ett mätprotokoll för likvärdig ut­ rustning samt en den 17 januari 2011 dagtecknad handling från PTV i vil­ ken anges bl.a. att maskiner tillverkade av PTV inte överskrider 85 dB. LiU yrkar att ansökan avslås och anför bl.a. följande. Bolaget har inte visat att den offererade utrustningen uppfyller det krav som LiU ställer på max­ imal bullernivå. Det inlämnade intyget godtas inte eftersom mätningen är utförd på annan utrustning än den offererade. Vidare förefaller det som att pump och skärbord inte varit placerade i varandras närhet när mätningen utfördes. Bolaget har därmed inte visat att mätningen utförts på det sätt som krävs enligt förfrågningsunderlaget. Det är allmänt känt bland sak­ kunniga på området att bullernivån på den typ av utrustning som bolaget erbjudit normalt sett överstiger 85 dB. De intyg bolaget har lämnat in till förvaltningsrätten avser inte heller den offererade utrustningen. LiU hade dessutom inte tillgång till intygen vid tidpunkten för bedömningen av an­ buden varför de är irrelevanta. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 10333-10 I LINKÖPING SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET I 1 kap. 9 § LOU anges att upphandlande myndigheter ska behandla leve­ rantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 5 § LOU framgår att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. I förfrågningsunderlaget för den aktuella upphandlingen under rubriken 2.1.1.5, driftskrav, anges bl.a. att ett skall-krav är ljudnivå/buller på maxi­ malt 85 dB (2 m från utrustningen vid full drift). Av intyg om ljudnivåmätning, inlämnat av bolaget i samband med anbuds­ givningen, framgår att intyget avser en maskin med beteckningen "High­ pressure units PTV type Standard, Clasic, Compact. In pressure ranges 40.000 PSI, 55.000 PSI, 60.000 PSI and CNC table with a high-pressure water jet (WJ) technology". Förvaltningsrätten görföljande bedömning Det framgår av förfrågningsunderlaget att offererad vattenskärningsmaskin ska ha en ljudnivå på maximalt 85 dB (2 m från utrustningen vid full drift). Bolaget har på begäran av LiU kompletterat sitt anbud med ett intyg om Uudnivåmätning. Vid en granskning av detta intyg noterar förvaltningsrät­ ten att bullermätningen inte är gjord på den utrustning som bolaget erbju­ dit, dvs. WJ 1510-PJ-lZ. Bolaget kan därmed inte vid tiden för anbudsgiv­ ningen anses ha uppfyllt skall-kravet avseende maximal \judnivå på den offererade vattenskämingsutrustningen. LiU har därför haft fog för att inte godta bolagets anbud vid anbudsutvärderingen. Vid denna bedömning sak­ nas skäl att även pröva om LiU haft fog för att utesluta bolagets ansökan Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 10333-10 I LINKÖPING pga. påstådd ytterligare brist i anbudet (utrustning för positione­ ring/lokalisering). Ansökan ska således avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga l (DV 3109/ l D LOU) _.,·· ,/i� �) 7 ;.,·./ / 'Mats �dsgården FöreJk��ande har varit Natalie Sliwakowska. .,Ifilt SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i .Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. K.ammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig info1mation finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lD LOU