FÖRVALTNINGSRÄTTEN Förvaltningsrättsnotarien Mikaela Johansson SÖK ANDE SamhallAB,556448-1397 DOM Meddelad i Falun Mål nr 6209-14 Enhet2 KONKURRENSVERKET 2815 -03- 2 0 1 Ombud: Advokat Susanne Wiklund Rosengrens Advokatbyrå i Göteborg AB Box2523 403 17 Göteborg MOTPART Morastrand AB, 556099-9244 Brudtallsvägen3 792 32 Mora SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Samhall AB:s ansökan om överprövning. Avd Dnr KSnr Aktbil Dok.Id 132753 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 I FALUN 2015-03-20 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6209-14 IFALUN Enhet2 YRKANDEN M.M. Morastrand AB genomför en upphandling av "Lokalvård" (2014/43) i form av ett öppet förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Tilldelningsbeslut meddelades den12 december2014 varvid AM Berglund AB tilldelades kontrakt avseende del ett och två. Samhall AB ansöker om överprövning och yrkar att förvaltningsrätten ska besluta att upphandlingen får avslutas först sedan ny anbudsutvärdering skett beträffande anbudsområdena ett och två, i första hand med uteslu­ tande av anbud från AM Berglund och i andra hand med ny korrekt mer­ värdesbedömning i enlighet med kriterier uppställda i förfrågningsunderla­ get. Morastrand anser att Samhalls ansökan om överprövning ska avslås och att upphandlingen får avslutas enligt meddelat tilldelningsbeslut. FÖRFRÅG NINGSUNDERLAG ET I förfrågningsunderlaget anges bl.a. följande. UF3;521 Anbudsutvärderlng B kommer vid anbudsvärdering att anta det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga anbud; Anbuden värderas enligt mervärdesn1.odellen beskriver\ nedari. Beskrivning för beräk;ning av en jämförelsesumma för inkomna anbud tlllämpas mervi:irdesmodellen. Mervärdesmetoden bygger på prfriclperi cttt de utvärderirigskriterier utöver prjs s_om bedörn!i I \Jtvärderlngen, ges ett mervärde _I kronor 'som m.h.t. erhåilna poäng per kriterium subtraheras anbtrdspriset. Respektive mervärde Öch totala mervärdet framgår hi:jr nedan. Resul_tatet betecknas som {mbudets jämfötelsesum,ma,.Ariliudet med den fägsta jämförelsesumman är det ekonomiskt mest förcfelald:lga anbudet. Kriterier och mervärden. [i] Samverkan medB och hyresgäster Qmfattar hur leverantör�n. a.vser a1:t samyer�a och ko111mllnlcera med B och brukare/hyresgäster. Maximilit mervärde: _500 000 k�; [2)Uppföljrilng och r,apporterirlg omfattar hur och vad leverantören avser att redoylsa, rapportera .och följa upp koritraktsarbetet. Maxlmalt.mervärde: 500 000 kr 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6209-14 I FALUN Enhet2 Här' kan anbudsgivare utveckla sin. beskriVning mht utvärdertngskrlterierna alternativt hänvisa till bvitga syår I anbudet (frätnst L{nder SF-delen) elier tt/1 en anbudsbllaga/ -bilagor. (Fritextsvar) UF3.5211 1>oä11gsl<;1la för 1.1tvärdering av kriterierna Kriterierna kommer att värderas enligt nedan skala: 4 poäng, Mycket bra, kriteriet uppfylls pg ett mycket tydligt sätt I anbudet otll överträffar UM:s krav och önskemål med råge. Det är uppenbart att ett betydande rnervä_rde erbjuds. 3 poäng, God beskrivning, ställda krav och önskernål uppfylls väl. Ger klarfldentlflerbart, mervärde. 2 poäng, Acceptabel beskrivning, ställda krav .och önskemål uppfylls. Ger .etf vts�t mervärd.e, 1 poäng, Mindre bra beskrivning, ställda krav och önskemål knappt uppfyllda. svårt att Identifiera något mervärde. o poäng, Inget svar eller klart brlstfälllgt uppfyllande av krav och önskemål. Inget tnefvärc1e erbjuds, A]1bud .utvärderas inte. Sf 2.1 KvaUtet Om kvalitetsangivelse i visst c1vseende i[1te Ji;\rrinats, ska lokalvård I d�tta avseende utföras enligt arbetsmetoder och råd i senaste utgåvan av AfviA Hus oth övriga tekniska AMA lnklU51Ve RA. Arbetsmetoder och hj_älprnedel ska väljas med nänsyn tlli an)äggntngc1rnas långsiktiga underhållsstatui;, kvalitets□ och mltlöaspekter samt anpassas till pågående verksamheter. Hur a.vsef an{J!Jdsgivaren säkerstä.lfa .ittkraVe.t uppfy/M (Fritextsvar) SF 2.22 Beställarens miljökrav L ska utföra förvalthlng med hög milJömedvetenhet I alla delar av leveransen och i enlighet med följande miljökrav: - MIijömärkta produkter såsom Bra Miljöval, Svanen eller vara mjljödeklarerade enligt Byggsektorns Kretsloppsrådets byggvarudeklaratlon (BVB), ska i första hand användas. - De prociukter som används eller upphandlas av L får inte Innehålla sådana ämnen som i!r allmänt anses. vara förbjudna_ eller mlljöfarUga, - De produkter som används eller upphandlas av LI l;iänsterna får Inte Innehålla sådana ämne. n som omfattas av benämningen utfasnfngsämnen en)igt Kemikaiieinspektionens prlorlterlngsguide PRIO och bör inte lnneh§lla sådana äm�en soni omfc1ttas av benämningen Prioriterade Rlskmlnskningsämnen enligt PRIO, Hur avser anbudsgivaren säkerställa att kravet uppfylls? (Ftltextsvar) Sf '1.,7 Kundkontakter Kon�akter med hyresgäster .är av vikt liksom med med andra Intressenter och ska skötas på ett professionellt, positivt och omsorgsfullt sätt_: Detta kan omfattc! Information till och dJalog med hyresgäster; myndigheter och allmänh. et. L ska vara en g_od representant för Bs 3 verksamhet, -. 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6209-14 I FALUN Enhet2 L företräder B Vid kontakten med hy,resgäst och utförande av kontraktsarbetena. E�ersom L därvid kommer att utgöra B:s "ansikte utåt", /ir det viktigt att L;s kundkontakter sker på ett tlllfredsstäflaride sätt'. L och a\/ L anlitad UL skc1 Uppfylla ovanstående genom attf • Uppträdi:! som B:5- representant • Meddela når ett akut arbete ska utföras och hur lång Ud det tar • Tala om vem man är • Uppträda artigt och kommunicera begripligt på svenska L ska för respektive förvaltnlngsobjekt ha namngiven o bjektsansvarlg som ska godkanrias av B före tills�ttandet. Hur avser anbudsgfvaren säkerställa att kravet uppfylls? (Ftitextsvar) SF 3.3 Personal Ls personal inklusive personal hos UL, ska ha erforderlig kompetensför lokafvgrd. Med kompetens menas teoret_lska kunskaper, färdigheter pch Eirfaren-heter. 1.s personal och uriderleVerantörer ska ha god käru;edom om.och följa lokc1la skyddsföreskifter. Ls operativa personal och· pe rsonal hos aniltade UL ska vara enhetligt och prydligt klädda, kunna uppvisa legitimation stim Visar Identitet och 'vilken arbetsglv;:1re de arb�tar för. L skall. ha för svenska förhlllanden avtalsenliga anstä llnings� öcli löneVlllkor. &ur avser anbudsglvaren säkerställa att kravet uppfylls? (Frftextsvar) SF 5.71 Säkerhet L ska Informera sin personal samt UL om Bs skydds• och säkerhetsbestämrnelser och ansvara för att dessa. följs. Hur avseranbtidsgivaren säkerställa. att kravet uppry:1/s? (Fritextsvar) SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Bestämmelser m.m. Vid överprövning enligtLOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart och tydligt sätt anger vilka omständigheter man grundar sin talan på. Förvaltningsrätten har såle­ des i detta fall att pröva om det på grundval av vad Samhall har anfört är visat att Morastrand brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse iLOU och att detta medfört att Samhall FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 620 9-14 I FALUN Enhet2 lidit eller kan komma att lida skada ( 1 6 kap. 6 §LOD). De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt samt iaktta principer om ömsesidigt erkännande och proportionalitet ( 1 kap. 9 §LOU). Uppfyllelse av obligatoriska krav Samhall har anfört sammanfattningsvis följande. AM Berglunds anbud uppfyller inte ställa ska- krav. Av förfrågningsun­ derlaget framgår att anbudsgivaren i en fritextruta ska beskriva hur denne avser att säkerställa att de aktuella ska-kraven uppfylls. Det är inte tillräck­ ligt att kraven är besvarade utan det är avgörande hur de är besvarade. Ett svar ska vara så utförligt att det framgår att varje moment/ delkrav är upp­ fyllt. AM Berglund redovisar ingen information angående om man avser att följ a kravet p å att meddela hyresgäster när ett akut arbete ska utföras. Ska­ kravet i SF2 7. är därmed inte uppfyllt. Beträffande kraven i SF 3 .3 saknas flera uppgifter i AM Berglunds svar. Bolaget har inte lämnat uppgifter om personalens färdigheter och erfaren­ het av städtjänster trots att det anges som två av tre aspekter av kompetens i ska- kravet. AM Berglund har endast redovisat vilken utbildning persona­ len har och eventuellt kommer att få löpande vilket enbart redovisar teore­ tisk kunskap. Vidare är beskrivningen beträffande god kännedom om sä­ kerhetsföreskrifterochföljsamhettilldessaallmänthållen. AMBerglund redovisar inte hur man avser att säkerställa att personalen följer lokala skyddsföreskrifter. Beträffande kravet att personalen ska kunna uppvisa legitimation utvisande identitet och vilken arbetsgivare de arbetar för har AM Berglund endast redogjort för ska-kravet på enhetliga arbetskläder. 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6209 -14 ! FALUN Enhet2 AM Berglunds anbud saknar följaktligen betydande information i flera avseenden varför anbudet inte uppfyller ställda ska- krav i SF 3 .3 . EnligtSF5.71 skaleverantörenföljalokalaskyddsföreskrifter.Detsvar som AM Berglund angivit är en bekräftelse på att ska-kravet är uppfyllt snarare än en beskrivning av hur AM Berglund avser att säkerställa att per­ sonal och underleverantörer har god kännedom om och följer lokala skyddsföreskrifter. Enligt förfrågningsunderlaget är ska- kravsnivån för " Samverkan med B och hyresgäster" är en poäng, och för " U ppföljning och rapportering" två poäng. Då flera krav som ligger till grund för mervärdesbedömningen inte uppfylls kan AM Berglund endast tilldelas noll eller maximalt en poäng för respektive kategori. Då kravnivån är två poäng för den ena kategorin skulle AM Berglunds anbud även i denna del brista i ska-kravsuppfyllelse. Morastrand har anfört sammanfattningsvis följande. Ställda krav anses vara uppfyllda om inget annat framgår av anbudet. Det finns inte krav på att ska-krav ska bekräftas. Anbudsgivare har haft möj lig­ het att utveckla sitt anbud genom att i s.k. " fritextsvar" beskriva hur olika krav säkerställs, vilket inte är detsamma som att ska-krav ska bekräftas. Samhall försöker göra gällande ska-krav som inte finns i förfrågan. Strävan efter enkelhet i denna upphandling har också varit strävan efter tillräcklig, inte överflödig, tydlighet beträffande förfrågan och anbud. AMBerglundharsvaratpåhurkraveniSF2.7ochSF3.3 avserattsäker­ ställas. Svaret bedömdes betyda att kravet på legitimation är uppfyllt med tillägget om företagets synliga logotyp. Samhall anger att kravgränsen för kriteriet " U ppföljning och rapportering" skulle vara två. Detta stämmer inte överens med skalan och var således felaktigt angivet. Kravgränsen för 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6209 -14 I FALUN Enhet2 båda kriterierna är ett, vilket framgår av poängskalan. Gränsvärdet skulle anpassas till skalan. Samhall har inte bevisat att AM Berglunds anbud inte uppfyller samtliga ska- krav. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. En av huvudprinciperna enligt LOU är att anbud som inte uppfyller samt­ liga obligatoriska krav i förfrågningsunderlaget, s.k. ska-krav, inte ska be­ aktas vid utvärderingen. Krav som anges i förfrågningsunderlaget måste således vara uppfyllda för att den upphandlande myndigheten ska kunna pröva anbudet. Så länge de grundläggande principerna och andra bestäm­ melser i LOU beaktas, är en upphandlande myndighet normalt oförhindrad att själv bestämma om och- i förekommande fall- hur anbudsgivaren i sitt anbud ska visa att aktuella ska- krav är uppfyllda. I anslutning till vissa obligatoriska krav i aktuellt förfrågningsunderlag finns möjlighet för anbudsgivaren att i fritext ange hur denne avser att sä­ kerställa att kravet uppfylls. Det finns dock även obligatoriska krav i för­ frågningsunderlaget som inte åtföljs av denna möjlighet. Förvaltningsrätten anser att förfrågningsunderlagets utformning talar för att det inte finns nå­ got krav på att anbudsgivaren i fritextsvaret ska visa hur varje specifikt delkrav kommer att uppfyllas. Att ett delkrav inte berörts i fritextsvaret medför därför inte i sig att kravet inte är uppfyllt. Förvaltningsrätten anser mot denna bakgrund att Samhall inte fört fram omständigheter som visar att AM Berglunds anbud inte uppfyller de obligatoriska kraven. Det finns därför inte skäl för ingripande enligt LOU på denna grund. 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6209-14 I FALUN Enhet2 Mervärdesbedömningen Samhall har anfört i huvudsak följande. Morastrand har vid utvärderingen frångått den i förfrågningsunderlaget angivna mervärdesmodellen genom att inte bedöma och poängsätta an­ budsgivarens anbud enligt kriterierna såsom de är beskrivna. Samtliga an­ budsgivare har tilldelats tre mervärdespoäng för respektive kriterium trots att AM Berglunds anbud inte innehåller redovisningar och svar rörande mervärdeskriterierna som motiverar annat än de lägsta poängerna och i vissa fall endast utgör en redovisning av att obligatoriska krav uppfylls. De andra anbuden har varit avsevärt mer utförliga och konkreta i efterfrågade avseenden. AM Berglunds anbud borde därför ha tilldelats väsentligt lägre mervärdespoäng än som nu skett. Samhall hade för det fall AM Berglunds anbud tilldelats korrekta mervärdespoäng haft anbudet med lägsta jämfö­ relsesumma i delområde ett och två och skulle därför rätteligen ha tilldelats kontrakten för dessa områden. Genom att så inte skett lider eller riskerar Samhall att lida skada genom den felaktiga upphandlingen. Beträffande kravet i SF2 .1 innefattar AM Berglunds svar ingen informat­ ion utöver att ska-kravsnivå uppfylls eftersom svaret är mycket vagt och inte innehåller någon information om hur kommunikation med hyresgäs­ terna ska ske, konkret information om form, frekvens och typ av informat­ ion eller beskrivning av kommunikation med beställaren. AM Berglunds svar innefattar vad avser kravet i SF2 .22 endast informat­ ion som motsvarar ska-kravsuppfyllelse men ingen information som redo­ visar något mervärde. AM Berglund anger att man avser att erbjuda bestäl­ laren en komplett samling av produktblad för de produkter som kommer att användas samt att man avser att genomföra kontroller i städskrubbar och av städutrustning för att säkerställa att endast dessa produkter används. Av denna information framgår inte ens om bolaget avser att följa bör- kravet att 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 620 9- 14 I FALUN Enhet2 i första hand använda miljömärkta produkter. Det kan inte utgöra ett mer­ värde att leverantören avser att redovisa att man uppfyller sådant som utgör ska- krav att fullgöra. AngåendekraveniSF2.7ochSF3.3 innehållerAMBerglundssvaringen information om hur kraven uppfylls eller hur mervärde ska uppnås. Svaret innehåller bara generella målsättningar i enlighet med ska-kravsnivå och det tillförs i vart fall ingen konkret information om hur mervärde ska tillfö­ ras. Även beträffande kravet i SF 57. 1 tillför AM Berglunds svar inga mer­ värden utan är endast en bekräftelse av att ska-kravet uppfylls. Morastrand har anfört bl.a. följande. U pphandlingen avser i huvudsak trappstädning, d.v.s. inga krav utöver det normala behövde ställas och därmed förutsattes inte heller att svaren skulle behöva utvecklas i onödan. Detta främst för att uppnå en god konkurrens men även för att bibehålla proportionalitetsprincipen. Enkla och tydliga svar var fullt tillräckliga. Samtliga anbud bedömdes vara tydliga och ge klart identifierbara mervärden och eventuella decimalskillnader skulle inte påverka utfallet och således erhöll samtliga anbud tre poäng. Samhall hade haft det lägstajämförelsevärdet om AM Berglund bara hade erhållit totalt fyra poäng men inte om AM Berglund hade fått totalt fem poäng som ta­ bellen var beräknad på. Det är varken en anbudsgivare eller rätten som ska utvärdera anbud. Denna rätt tillfaller den upphandlande myndigheten bara det sker som det är be­ skrivet i förfrågan. Morastrand har gjort en objektiv bedömning enligt det som har angivits i förfrågan och ingenting annat. 9 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I FALUN Enhet2 Förvaltningsrätten gör följande bedömning. AM Berglund har tilldelats tre poäng för respektive mervärdeskriterium. Kriteriet " Samverkan med beställaren och hyresgäster" omfattar enligt förfrågningsunderlaget hur leverantören avser att samverka och kommuni­ cera med beställaren och brukare/ hyresgäster. Kriteriet " U ppföljning och rapportering" omfattar hur leverantören avser att följa upp kontraktsarbetet och vad leverantören avser att redovisa och rapportera. För att tilldelas tre poäng krävs en god beskrivning samt att ställda krav och önskemål upp­ fylls väl och ger ett klart identifierbart mervärde. Som ovan anförs anser förvaltningsrätten att det inte framkommit omstän­ digheter som visar att AM Berglunds anbud inte uppfyller ställda obligato­ riska krav. Förvaltningsrätten anser inte heller att Samhall visat att de svar som AM Berglund lämnat inte ger ett klart identifierbart mervärde. Huruvida de övriga anbudsgivarna varit mer utförliga i sina beskrivningar påverkar inte denna bedömning eftersom poängsättningen inte sker utifrån hur anbuden förhåller sig till varandra. Förvaltningsrätten finner därmed att Samhall inte visat att Morastrand frångått den i förfrågningsunderlaget angivna mervärdesmodellen. Det finns därför inte skäl för ingripande en­ ligtLOU på denna grund. Ansökan om överprövning ska därmed avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109 / 1 CLOU). Lennart Andersson rådman 10 6209-14 \cft.Ifji! SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga 'I O m Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till fötvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 1 6 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. � Skrivelsen med överklagande ska innehålla � 1 . Klagandens person-/organisationsnummer, 6 postadress, e-postadress och telefonnummer www.domstol.se 4.