FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 Anna Aktermo SÖKANDE DOM Sida 1 (5) 2011 ..02.. 0 2 20'/1 ··U,2- 0 1 Meddelad i Malmö Mål nr 16255-10 E Wallins Fastighetsservice AB Jakobsdalsgatan 7 412 68 Göteborg MOTPART Lunds Universitet Box 117 221 00 Lund SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår yrkandet om ingripande enligt LOU. ,, Dok.Id 47096 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon 040-35 35 00 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se Telefax Expeditionstid måndag - fredag 08:00-·16:00 040-97 24 90 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 16255-10 E I MALMÖ Avdelning 1 2011 -02- � 1 YRKANDEN M.M. Lunds Universitet genomför upphandling av "Fönsterputsning 2011". Upphandlingen genomförs som en öppen upphandling enligt LOU. Genom tilldelningsbeslut den 22 december 2010 antogs UltraPuts AB:s anbud. Wallins Fastighetsservice AB yrkar att upphandlingen ska rättas på så sätt att bolagets anbud ska tas med i utvärderingen eller att upphandlingen görs om och anför bl.a. följande: Wallins Fastighetsservice AB har blivit avförda eftersom bolaget inte anses uppfylla kravet på att arbetsledaren ska ha erfarenhet av K-märkta hus eller liknande. Av förfrågningsunderlaget framgår inte att universitetet kräver in något skriftligt intyg från anbudsgivaren på att arbetsledaren ska ha den efterfrågade erfarenheten. Wallins Fastighetsservice AB har kryssat för ett "Ja" i svarsalternativet Ja/Nej i 1.23. och antog att det skulle räcka som bevis på att bolaget har erfarenheten. Om det i något avseende skulle råda oklarhet om det så borde man rimligtvis anta att universitetet kunde och skulle begära in kompletterande uppgifter. Förfrågningsunderlaget är i vissa avgörande delar bristfälligt, angående det angivna antalet fönster på de fem referenso�jekten. Antalet fönster som anges i bilaga 2 stämmer inte överens med det verkliga antalet fönster. Vid en besiktning av referensobjekten i Lund under december månad framkom att det rör sig om helt andra volymer. Detta bli vilseledande för anbudsgi­ varen. Det råder oklarhet om vad universitetet menar med bilaga 2, vill man ha styckepris för de olika typerna av fönster eller totalpris för var och en av byggnaderna i de fem referensobjekten. Otydligheten i utformningen av förfrågningsunderlaget är så bristfällig att det påverkar konkurrensen mellan anbudsgivama negativt. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20n •-02- 0 , Lunds Universitet motsätter sig ett ingripande enligt LOU och anför bl.a. följande: Sida 3 16255"'10 E I MALMÖ Avdelning 1 Wallins Fastighetsservice AB uppfyller inte kravet på att arbetsledaren ska ha erfarenhet av K-märkta hus eller liknande. Det krävs inte något intyg om detta utan det är tillräckligt att uppgiften att kravet är uppfyllt lämnas i en beslaivning i det fritextfält som finns, punkten 6 sidan 8. Något Ja/nej­ alternativ är inte knutet till kravet. Wallins Fastighetsservice AB har inte i uppgifterna i sin beslaivning i fritextfältet angett att arbetsledaren har den­ na erfarenhet. Kravet är därmed inte uppfyllt. I förfrågningsunderlagets bilaga "Lista fönster" finns en lista över det tota­ la antalet fönster i de byggnader som kan komma att bli föremål för föns­ terputsning. Som påpekas i 1.1. förfrågningsunderlaget utgör listan en un­ gefärlig uppskattning av antalet fönster i de byggnader som ska antalet fönster och är inte helt uppdaterad. Syftet med bilagan är att ge anbudsgi­ vare en uppfattning om storleken på och omfattningen av tjänsten som upphandlas. Enligt bilagan "priskalkyl" ska anbudsgivare prissätta fönster­ putsning vid ett antal referensobjekt. Detta för att Lunds universitet ska kunna utvärdera vilken anbudsgivare som har lämnat det lägsta priset och därmed tilldelas kontrakt. Det är klart och tydligt angivet vilka objekt som avses, antal fönster, typ av fönster, in- och utvändig putsning etc. Någon oldarhet om antalet fönster i bilagan föreligger inte och den avser inte överensstämma med "Lista fönster". Wallins har liksom övriga anbudsgi­ vare mycket riktigt fyllt i styckepris och totalpris. Att de olika anbuden har olika prisnivåer är en naturlig konsekvens av att konkurrensutsättning sker. DOMSKÄL En upphandlande myndighet ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN 16255-10 E I MALMÖ Avdelning 1 sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkäm1ande och om proportionalitet iakttas. Förvaltningsrätten kan pröva om en upp­ handlande myndighet har brntit mot någon bestämmelse i lagen och, påta­ Ian av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Därvid gäller att förvaltningsrätten endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. Rätten är däremot inte bunden av parts yrkande vad gäller form för ingripande. Lunds universitet har inte utvärderat Wallins Fastighetsservice AB med hänvisning till att bolaget inte uppfyller det obligatoriska kravet på att ar­ betsgivaren ska ha erfarenhet av K-märkta hus eller liknande. Kravet an­ ges, tillsammans med vissa andra krav, i förfrågningsunderlaget under 1.23. punkten 6. Vidare anges under nämnda punkt "Bevis: Uppgift om arbetsledares erfarenhet." Därunder finns sex punkter, vilka korresponderar med punkterna ovan, där anbudsgivaren kan lämna sina svar. I punkten 6 anges att "uppgift skall lämnas om arbetsledarens erfarenhet (Fritextsvar)." Därefter ställs frågan om kraven är uppfyllda på arbetsledaren oeh kraven återges, däribland kravet på erfarenhet av K-märkta hus eller liknande. Frågan kan enligt förfrågningsunderlaget - till skillnad från vad Lunds uni­ versitet anför i sitt yttrande - besvaras med Ja eller Nej. Wallins Fastighetsserviee AB anför att bolaget har kryssat för ett "Ja" i svarsalternativet Ja/Nej i 1.23. Av bolagets anbud, som inlämnats till för­ valtningsrätten av upphandlande myndighet, framgår dock att Wallins Fas­ tighetsservice AB varken genom fritextsvar eller genom att bekräftelse i form av Ja-svar under 1.23. svarspunkt 6 lämnat uppgift om arbetsledarens erfarenhet av K-märkta hus eller liknande. Lunds universitet har därför haft fog för att inte utvärdera Wallins Fastighetsservice AB:s anbud. Vad Wal­ lins Fastighetsservice AB anfört i denna del föranleder därför inget ingri­ pande enligt LOU. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN 16255-10 E I MALMÖ Avdelning I Förvaltningsrätten anser inte att förfrågningsunderlaget är otydligt hur pris­ sättningen ska göras. Inte heller vad Wallins Fastighetsservice AB anfört i denna del föranleder därför ett ingripande enligt LOU. HUR MAJ(ÖVERKLAGAR, se bilaga 3109/IB LOU - ,(;)I/ (ff� / Hans Emanuelsson I SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, - 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, .5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007: 1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lB LOU 6. särskilt bevis.