REGERINGS RATTENS BESLUT meddelat i Stocld1olm den 18 december 2008 KLAGANDE MOTPART Uppsala kommun Ombud: Stadsjuristen Mats Sandmark Uppsala kommun K01nmunledningskontoret 753 75 Uppsala ÖVERKLAGAT AVGÖRANDE /lwd Dnr Doss ..,., Uu, -L:::- 1 9 Kammanättens i Stockholm dom den 20 februari 2006 i mål nr 7460-05 (bilaga) SAKEN Offentlig upphandling Dok.Id 62992 Besöksadress Box 2293 Birger Jarls torg 5 103 17 Stockl1olm .... 09:00-12:00 13:00-15:00 08-561 676 00 Telefax 08-561 678 20 Mål nr 1595-06 2"'(!3 -- 1 (4) A�it YRKANDEN M.M. BESLUT Mål nr 2 1595-06 fullföljer sin talan och anför bl.a. följande. Kommunen har inte utnyt�jat den konkurrens som finns på marknaden. Bedömning av olika gestaltningsuppdrag är i mycket en estetisk bedömning, men inte enbart. Av lagen (1992:1528) om offentlig upphandling, LOU, framgår att det är flera aspekter som måste beaktas, bl.a. tekniska egenskaper, miljöpåverkan, underhåll, kvalitet etc. Just därför är det viktigt att den upphandlande enheten inhämtar förslag från en bred laets genom att utlysa uppdragen så som föreskrivs i LOU. Uppsala kommun bestrider bifall till överklagandet och anför bl.a. följande. Upphandlingen har skett i enlighet med 6 kap. 2 b § 3 LOU. Avtal ingicks den 26 juni 2006. Vid upphandling av konst är det främst en estetisk bedömning som ligger till gmnd för valet av leverantör. Det föreligger svårigheter att avgöra om ett anbud är ekonomiskt mer fördelaktigt än ett annat. Huruvida det finns ett likvärdigt konstverk kan inte bestämmas annat än utifrån myndighetens subjektiva uppfattning. Med hänsyn härtill måste man acceptera tillvägagångssättet att närnnden först bestämmer vilken konstnär som kan kmmna i fråga som leverantör. När så skett kan konstverket levereras endast av denna konstnär. SKÄLEN FÖR REGERINGSRÄTTENS AVGÖRANDE LOU har upphört att gälla med verkan fr.o.m. den 1 januari 2008 (SFS 2007:1093) och har såvitt är av intresse i detta mål ersatts av lagen (2007:1091) om offentlig upphandling. Enligt övergångsbestämmelserna till 2007 års lag ska dock LOU all�jämt tillämpas på upphandlingar som har påbörjats före ikraftträdandet. Av utredningen framgår att kommunen har gett en konstnär ett uppdrag avseende konstnärlig gestaltning i ett konse11- och kongresshus och att detta beslut har föregåtts av att en särskilt utsedd konstkommitte har valt ut fyra konstnärer ur en grupp bestående av ca tjugo konstnärer. Efter att ha bedömt dessa fyra i en andra omgång enades kommitten om att föreslå en av dessa att utföra ett skissuppdrag. Sedan detta utfö11s och godkfu1ts av kommitten rekommenderade kommitten kommunen att ge uppdraget till denna konstnär. Kulturnämnden fattade beslut i enlighet med rekommendationen. BESLUT Målnr 3 1595-06 Regeringsrätten gör följande bedömning. I målet är ostridigt att kommunen köper en konstnärlig gestaltning. Det är då fråga om en offentlig upphandling som ska göras i enlighet med LOU, vilket innebär att kommunen ska öppna sin anskaffning för den konkurrens som finns. Detta förutsätts ske med tillämpning av något av de i lagen angivna förfarandena, vilka innebär olika grad av öppenhet, avvägd i förhållande till vad upphandlingen avser. Den största öppenheten uppnås genom det förfarande som innebär att den upphandlande enheten genom en annons berättar om upphandlingen och öppnar sig för anbud från envar leverantör som anser sig kunna leverera. I detta mål aktualiseras en undantagsbestämmelse i 6 kap. 2 b § 3 LOU som innebär att den upphandlande enheten kan inskränka sig till att begära anbud genom att skriftligen kontakta endast en leverantör, om bl.a. konstnärliga skäl eller ensamrätt gör att bara denna leverantör kan leverera det som enheten vill köpa. Motsvarande bestämmelse finns numera i 15 kap. 5 § 3 i 2007 års upphandlingslag. Eftersom det är fråga om ett undantag ankommer det på den upphandlande enheten att visa att förutsättningar för undantaget föreligger. I detta mål har kommunen hänvisat till anskaffningens särskilda karaktär och till att det slutliga beslutet föregåtts av bedömningar av en större krets av konstnärer och att detta urval gjorts av en särskilt tillsatt sakkunnig kommitte. Med instämmande i vad underinstanserna anfört om de speciella förhållanden som råder för upphandling av konstnärliga tjänster, finner Regeringsrätten att undantaget avseende konstnärliga skäl är tillämpligt i en situation som den förevarande. Regeringsrätten finner att kommunen har visat att det i målet aktuella undantaget tillämpats med den urskillning som förutsätts i LOU och i enlighet med de gemenskapsrättsliga principer som upphandlingsreglerna bygger på. Regeringsrätten finner således att det varit fråga om en upphandling i enlighet med reglerna i LOU. Av detta följer då också att det avtal som numera har slutits utgör ett upphandlingskontrakt i LOU:s mening. Målet ska därför avskrivas. BESLUT REGERINGSRÄTTENS AVGÖRANDE r"�.,.- ·, Rigeri1{gsräItken avskriver målet. ' / Mål nr 4 1595-06 �l/'r:y' "v../.... . Peter Kindlund r·'_t,....°7';,.::,·rz10 ,,.�} Kaiin Haitmmm Föredragande regeringsrätts­ sekreterare (J ;.>·: 9,1 /\.r JC-L·Y/ , Sten Heck'scher Avd I Föredraget 2008-11-26 Eskil Nord "' L- iJ( · C · ,,C? J,z/ I t Le,&:1.., !z,:,,. 1.t.f/?/1z-f; KAMMARRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 03 DOJ\1 200$'=02-20 Meddelad i Stockholm ,,,,, ,/ Sida 1 (4) Mål nr 7460-05 Dok.Id 39725 Box 2302 103 17 Stocld1olm Birger Jarls torg 13 08-700 38 00 08-14 98 89 E-post: www.kammarrattenistocldiolm.dom.se måndag fredag 09:00-11 :30 KLAGANDE MOTPART Uppsala kommun Ombud: Stadsjurist Mats Sandmark, Uppsala kommun, Kommunledningskontoret, 753 75 Uppsala ÖVERKLAGAT AVGÖRA_NDE Länsrättens i Uppsala län dom den 25 november 2005 i mål m 2298-05, se bilaga SAKEN Överprövning enligt lagen (1992:1528) om offentlig upphandling - LOU yrkar att länsrättens dom upphävs och att upphandlingen görs om i enlighet med LOU:s regler om förenklad upphandling. Som skäl anför han i huvudsak följande. I(omrnunens konstkommitte har med stöd av pr�jektledare från Statens konstråd "handplockat" fyra konstnärer som ansågs vara intressanta för uppdraget. av dessa konstnärer har seder- mera valts ut och av ko1mmmen tilldelats uppdraget. De1ma modell för "upphandling", som överensstänu11er med den som konstrådet tillämpar, kan inte beteclmas som ett upphandlingsförfarande enligt LOU, eftersom någon annonsering eller utskick av handlingar inte sker. Härigenom b1yter kommunen direkt mot huvudregeln om affärsmässighet i 1 kap. 4 § LOU. I(ommunen har inte visat att det förelegat en sådan undantags­ situation som gäller för att bestämmelsen i 6 kap. 2 b § LOU skall anses tillämplig. Konstrådet har gett själv rätten att efter eget skön hand- plocka leverantörer utan ett anbudsförfarande, vilket blivit regel och inte undantag i samband med upphandling av konstnärliga tjänster. 12:10-1 'i:OO Sida 2 Mål nr 7460-05 Gestaltningsuppdrag är inte undantagna från haven på sedvanlig konkunensupphandling i LOU Konhmensupphandling bidrar till ett ökat deltagande från brukare och yrkesverksamma konstnärer samt till att flera förslag kommer in. - hänvisar till skrivelsen den 23 augusti 2005 från Nämnden för offentlig upphandling (NOU) beträffande upphandling av konstnärlig utsrnyclrning, DOMSKÄL Kammanätten finner skäl att meddela prövningstillstånd. Enligt huvudregeln i 1 kap. 4 § LOU, som gäller för all upphandling, skall upphandlingen göras med utnyttjande av de konlruffensmöjligheter som föms och även i övrigt genomföras affärsmässigt. Alibudsgivare, anbudssölcande och anbud skall behandlas utan ovidkommande hänsyn. NOU har i vissa av sina nyhetsbrev uttalat sig om upphandling av konst. I dessa har näim1den angett att interna riktlinjer för upphandling inte får medföra att vissa leverantörer utesluts från upphandling, eftersom en upphandlande enhet inte får särbehandla en leverantör i förhållande till en annan. Detta slås fast av objektivitetsregeln i 1 kap. 4 § LOU. Vidare anser NOU att upphandlande enheter bör sträva efter att variera 1everantörslaetsen med hänsyn till regeln om utnyt1jande av de konlrunensmöjligheter som finns. Detta gäller även vid upphandlingar som inte behöver konkurrensutsättas. Alla upphandlingar skall normalt annonseras i en elektronisk databas som är allmänt tillgänglig eller annonseras på annat sätt som leder till effektiv lconkunens. Ett undantag från annonseringsskyldigheten finns dock i 6 kap. 2 b § LOU, som närmast är utformad efter förebild från reglerna i Artikel 6.3 i Rådets direktiv 93/36/EEG. I denna undantagsbestämmelse anges att en upphandlande enhet utan föregående aimonsering får begära anbud genom att skicka en sluivelse till endast en leverantör om Sida 3 Mål nr 7460-05 3. det som skall upphandlas av telmiska eller konstnärliga skäl eller på grund av ensamrätt kan levereras av endast en viss leverantör. K.anm1anätten har i dom den 26 oktober 2001 i mål nr 5979-2001, som gällde Statens konstråds upphandling av konstnärlig gestaltning, uttalat följande. Vid upphandling av konst är det främst en estetisk bedömning som ligger till grund för valet av leverantör. Det föreligger svårigheter att avgöra om ett anbud är ekonomiskt mer fördelaktigt än ett annat Huruvida det finns ett likvärdigt konstverk kan inte bestämmas annat än utifrån myndighetens subjektiva uppfattning. Kammarätten finner med hänsyn härtill att tillvägagångssättet att den uppliandlande myndigheten först bestämmer vilken eller vilka konstnärer som kan komma i fråga som leverantör måste accepteras. När så skett kan konstverket endast levereras av någon av dessa och undantagsregeln i 6 kap. 2 b § tredje punkten LOU medger således att myndigheten upphandlar konst utan att dessförinnan publicera ett meddelande om upphandlingen. I Statskontorets rapport Nya fonner för Statens konstråds verksamhet (2005:9) återges NOU:s syn på tollmingen av kammarrättens dom. Enligt nämnden får anskaffui:ng av konstnärliga tjänster ske utan a1monsering endast om förutsättningarna för tillämpningen av 6 kap. 2 b § LOU är uppfyllda. Bland fömtsättningarna 11äim1s inte "estetisk bedömning". En upphandlande myndighet :far således utan föregående annonsering begära anbud genom att skicka shivelser till endast e n leverantör o m konst­ närliga föremål eller tjänster av tekniska eller konstnärliga skäl eller på grund av ensamrätt kan tillverkas eller levereras av endast viss leverantör. Vid vissa enstaka konstupphandlingar kan ett anbud inhämtas genom att tillfråga den ende leverantören som kan ha möjlighet att tillhandahålla konstverket. I alla övriga fall skall dock den konlrunens som finns utnyttjas. Konstnärliga tjänster kan således enligt NOU:s uppfattning inte regelmässigt upphandlas utan ett i LOU föreskrivet förfarande, vilket även omfattar annonsering. Kammarrätten gör fö�j ande bedömning. En upphandlande enhet :far utan föregående annonsering b egära anbud genom att skicka skrivelser till en leverantör endast om särskilt angivna förntsättningar föreligger. Undantaget i 6 kap. 2 b § LOU gäller endast Sida4 Mål nr 7460-05 annonsering medan lagens övriga regler om affärsmässighet, lika­ behandling och öppe1tl1et i tilldelningsprocessen gäller fullt ut. Med hänsyn till de speciella förhållanden som råder för upphandling av konstnärliga tj änster där de estetiska bedömningarna får en avgörande betydelse för valet av leverantör har dock särskilda upphandlingsfom1er kommit att tillämpas i praxis. Även om upphandlande enhet också när det gäller konst bör eftersträva att utnyttj a de konkunensfördelar som ett sedvanligt upphandlingsförfarande kan ge, får det anses ligga i sakens natur att det ofta inte att åstadkomma ett förfarande som tillgodoser vad som i angivna avseenden föreshivs i LOU. Mot den bakgrunden måste det accepteras att kmtlcunensutsättning genom en annonsering i vissa fall inte sker, men att valet av konstnär (leverantör) i sådana fall ändå görs efter en ordning som möjliggör en lämplig fördelning av uppdragen. Såsom länsrätten har fumrit i detta mål f'ar förutsättningar anses ha före­ legat för kommunen att vända sig till den utsedde leverantören för anbud utan föregående annonsering enligt 6 kap. 2 b § 3 LOU. Överklagandet kan därför inte bifallas. DOMSLUT K.ammarrätten meddelar prövningstillstånd. Kammanätten avslår överklagandet. HUR M AN ÖVERKLAGR (formulär 1), se bilaga. I rj�IJtui' c·r,�·: C" _id;'.,.u;;) ·l.,/;�. --···--.-�,�. rZ,· l (17?'-- --:;c '/7 �\l I . Jan Nordlund kanm1an-ättsråd �c�o·· uL-u Lars Trag�vd · · �#;� / kamrnarrättsr Thomas Ela-oth kammarrättsråd referent 7 q·c� SÖKANDE 1. 2.. MOTPART Uppsala kommun Il L4.NSRÄ.TTEN I UPPSALA LIN DONI 100.5- 1 1 -25 l\,1eddelad i Uppsala Mål DI 2298-0.5 E I\. Sida l (7) Ombud: Stadsjurist Mats Sandmark, Uppsala kommun, K.mmmmledningskontoret, 753 75 Uppsala ÖVERPRÖVAD UPPHANDLING Uppsala kommuns upphandling av konstnärlig gestaltning i Uppsala konsert- och kongresshus SAKEN Överprövni:ng enligt lagen ( 1 992 : 1 .528) om offentlig upphandling - LOU LÄNSRÄTTENS AVGÖRANDE 8674 Postad ress Box 1853 75 l 48 Uppsala Kungsgatan 49 018-l6 73 00 E-post: registrator@lrc.dorn.se Länsrätten avslår enligt LOU. och ansökan om åtgärder 018-]6 73 43 09:00- l 1 ;30 13 :00- 1 6:00 2 LÄNSRÄ.TTEN I DOIVI 2298-05 E UPPSALA LÄN 2005-1 1-2.5 BAKGRUND OCH YRKANDEN och ansöker hos länsrätten om överprövning av kommuns upphandling av konstnärliga tjänster vid nybyggnad av konse1thus i Uppsala och yrkar att upphandlingen skall om, Som grund för sin ansökan de i huvudsak följande. Under år 2005 stmtade plan- och byggnationsarbetet av ett nytt konsert- och kongresshus i Uppsala. Kommunen samverkar med Statens konstråd i arbetet med att upphandla gestaltningsuppdrag till konstnärer, Kommunen bidrar med 1 miljon kr och Statens konstråd bidrar med 1 miljon ler. I(onstrådet har tillsmmnans med Uppsala konmmn endast valt att inbjuda en konstnär till ett gestaltningsuppdrag. Konstnären har inbjudits. För skissersättning utgår 65 000 la och för den s.k. utföranderamen utgår ersättning på 1 735 000 la. Någon konkurrensutsättning eller annonsering har skett. Länsrätten i Stockl1olms län har i ett l iknande fall behandlat frågan om upp­ handling av konstnärliga tjänster. I dom den 21 oktober 1999, nr 12451-99, gör länsrätten följande bedömning. "Länsrätten att upp­ handlingen avser en konstnärlig tjänst som faller under avdelning B i bila­ gan till LOD. Vid detta förhållande skall 6 kap. LOU tillämpas, oavsett �jänstens värde. Som normalt upphandlingsförfarande skall förenklad upp­ handling tillämpas. Skriftliga anbud får infordras genom annons eller sluivelse." Nämnden för offentlig upphandling har i en skrivelse ställd till Konstnärsalliansen den 23 augusti 2005 (diarienummer 2005/0 1 3 6-26) kommit med fö�jande ställningstagande. "Vid vissa enstalca konstupphand­ lingar kan ett anbud inhämtas genom att tillfråga ende leverantören som kan ha möjlighet att tillhandahålla konstverket. I alla övriga fall skall dock den konkmrens som finns utnyt�jas. Konstnärliga tjänster kan således enligt NOU:s uppfattning inte regelmässigt upphandlas utan ett i LOU föreskrivet förfarande med annonsering. Någon tvekan om NOU:s uppfattning beträf- Sida 3 LÄNSRÄ.TTEN I DOivI 2:298-05 E UPPSALA LÄN 2005- 1 1 fande upphandling av konstnärliga tjänster kan således anses före- ,, Uppsala kom.mun bestrider bifall till ansökan. Till stöd för sin talan anför kommunen följande. Kommunen har inte agerat i strid med LOU vid före­ varande upphandling. Upphandling' av konstnärliga tjänster sker i enlighet med 6 kap. 2 b § 3 LOU. Den11a bestännnelse gällde i11te under den tidspe­ riod som vm aktuell i det av sökandena åberopade målet m 1245 1 -99. Läns­ rätten saknade således i det fallet mqjlighet att lägga den bestämmelsen till grund för sitt domslut i målet I nu aktuel1t fall har den konstnär som er�judits skissuppdrag varit särskilt utvald för uppdraget. Uttagningen har gjorts av en konstkommitte bestående av projektledare från Statens konst­ råd, arkitekter och representanter för den blivande brukaren av konsten. konstprogram har formulerats inom konstkommitten. Konstkmmnitten valde ut fyra konstnärer som bedömdes vara kvalificerade och intressanta för den aktuella uppgiften och man enades om ett förslag till skissuppdrag. Efter att ha bedömt de enskilda konstnärerna har Konstkommitten enats om att föreslå en konstnär för skissuppdraget. Kommittens förslag har lålm1ats till Kulturnämnden i Uppsala kommun för godkännande. Kulturnämnden beslutade vid sitt sammanträde den 26 maj 2005 att ge uppdraget att komma in med förslag till konstnärlig gestaltning i det blivande konsert- och kongresshuset i Uppsala, varefter man tecknat avtal med henne att utföra sk:issuppdraget. Skissuppdraget är nu utfö1i och ligger för godkännande av Konstkommitten som har att fatta rekommendationer om vem som skall genomföra det byggnadsanlmutna konstverket Beslut i fråga kommer att fattas av Kultur­ nämnden den 27 oktober 2005. Upphandlingen följer i alla avseenden den modelJ Statens konstråd själva använder. Med nuvara11de ko1ia byggtider där projektering ofta sker parallellt med byggande måste den konstnärliga insatsen planeras mycket tidigt i byggets projekteringsfas för att inte Sida4 LINSRÄTTEN I DOIVI 2298-05 E UPPSALA LÄ.N 2005-11-25 möjligheten till byggnadsintegrering av konstverket skall gå förlorad. Denna tidsbrist skapar hinder för en öppen upphandling med anbud. Efter­ som anbudsgivning i detta fall inte kan bygga på ett ekonomiskt anbuds­ förfarande utifrån offert, återstår i teorin konstnärlig idetävling som är öppen för allmänheten efter utlysning. ldetävlingsformen är oviss, lång­ dragen och svår att överblicka, både för upphandlande enhet och för konst­ närer. Den bygger på ett system där merpa:iien av anbudsgivare inte får ersättning för utfö1i arbete. Seriöst organiserade idetävlingar tar minst tio till tolv månader att genomföra. De har visat sig ha begränsad dragnings­ kraft, särskilt på de mest erfarna, framstående och upptagna konstnärerna. Dessutom kan det som upphandlas av konstnärliga skäl endast levereras av en viss leverantör. Det framstår som uppenbart att valen mellan tänkbara leverantörer inte kan ske i forn1 av upphandling efter annonsering i databas eller i annan form, eftersom det rör sig om en undantagssituation. Sammanfattningsvis är kommunen således av elen uppfattningen att det vid upphandling av konst främst är en estetisk bedömning som ligger till grund för valet av leverantör. Det föreligger svårigheter att avgöra om ett anbud är ekonomiskt mer fördelaktigt än ett annat. Hurnvida det finns et likvärdigt konstverk kan inte bestämmas annat än utifrån myndighetens subjektiva uppfattning. Med hänsyn häriill måste tillvägagångssättet att näim1clen först bestämmer vilken konstnär som kan k.omma i fråga som leverantör accepte­ ras. När så skett kan konstverket endast levereras av denna. Undantags­ regeln i 6 kap. 2 b § 3 LOU medger kommunen att upphandla konst utan att dessförinnan publicera ett meddelande om upphandlingen. anför i yttrande till länsrätten bl.a. följande. Av korm1mnens yttrande framgår at kommunen tillsatt en konstkommitte som fått upp·· draget att handplocka och tillfråga fyra konstnärer som bedömdes vara kvalificerade. Det ärjust denna handploclming av konstnärer som inte följer LOU. Inget offentliggörande förekommer innan "konstnärsnamn" presente- Sida 5 2298-05 E ras för "brukargruppen". Valmöjligheterna begränsas på detta vis och kvali­ teten på projekten riskerar ati försämras Den modell som Statens konstråd använder strider mot LOU och begränsar konkunensen kraftigt vid dessa stora offentliga gestaltningsuppdrag Årligen förekommer ett flertal s.k. idetävlingar dit konstnärer är inbjuda att inkomma med förslag till ut­ smyckning. Det är främst kommunerna som använder de1ma form av täv­ ling. Formen kan sägas lilma det som förekommer i LOU OlTJ formgivnings­ fäVling eller förenklad upphandling. Tvåstegstävlingar är en mycket väl beprövad form för att få in en hel del bra kvalitativa förslag för ett speci ellt gestaltningsuppdrag. Det är en helt felah.iig slutsats att idetävfö1gsformen inte passar, eller att den är oviss och långdragen. Vilka konstnärliga skäl som bakom konstkommittens beslut att endast bjuda in fyra konstnä- rer framgår inte. Det handlar inte enbait om en estetisk bedömning, utan också om den tekniska bedömningen, prisbilden, leveranstid, den :funktio­ nella delen, miljöpåverkan m.m. Att hänsyn skall tas till dessa faktorer framgår också tydligt av LOU. Kommunen har inte följt lagens huvudregel om affärsmässighet. SKÄL Aktuella bestämmelser I 7 kap. 1 § första stycket LOU anges att en leverantör som anser att han lidit skada eller kan komma att lida skada enligt 7 kap. 2 § samma lag får i en :framställan till allmän förvaltningsdomstol ansöka om åtgärder enligt sist nämnda paragraf. Enligt 7 kap. 2 § första stycket LOU skall rätten besluta att upphai1diingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjmts, om den upphandlande enheten har brutit mot 1 kap. 4 § eller någon annan bestäm­ melse i LOU och detta har medfö1t att leverantören lidit eller kan konuna attlidaskada. L(NSR:i.:�TTEN I D01V[ UPPSALA LÄN -2 200.5-115 ligger Sida 6 LÄNSRÄTTEN I DOM 2298-05 E UPPSALA LÄN 2005-11-25 Av 1 kap. 4 § LOU framgår att upphandling skall göras med utnyt(jande av de konkunensmöjligheter som finns och även i övrigt genomföras affärs- mässigt. Av 6 kap. 2 b § 3 LOU framgår att en upphandlande enhet utan föregående annonsering får begära anbud genom att skicka en skrivelse till endast en leverantör om det som skal1 upphandlas av tekniska eller konstnärliga skäl eller på grund av ensamrätt kan levereras av endast en viss leverantör. Länsrättens bedömning Uppsala kommun har efter visst särskilt förfarande g ett en konstnär uppdra·· get att lämna förslag på konstnärlig gestaltning i det konsert- och kongress­ hus som skall byggas i Uppsala. Kommunen har åberopat bestämmelsen i 6 kap. 2 b § 3 LOU till stöd för förfarandet, med hänvisning till att det som upphandlas av konstnärliga skäl endast kan levereras av en viss leverantör. Bestämmelsen i 6 kap. 2 b § 3 LOU utgör ett undantag från huvudregeln i 6 kap. 2 § första stycket LOU om att upphandling av tjänster som avses i avdelning B i bilagan till LOU, häribland tjänster inom kulturverksamhet, skall ske genom förenklad upphandling eller urvalsupphandling. Enligt praxis skall en sådan undantagsbestärmnelse tillämpas restriktivt. Det ålig-­ ger därvid den upphandlande enheten att vi.sa att förutsättningar för att till­ lämpa undantagsbestämmelsen föreligger. Av handlingarna i målet framgår bl.a. följande. En konstkommitte har for­ mulerat ett konstprogram samt valt ut fyra konstnärer som bedömts vara l(valificerade och intressanta för den aktuella uppgiften. Konstkommitten har ,...t':.i,�'"".1.c· "'�"� l ämnat förslag till kommunen att en av konstnärerna skulle få det aktuella uppdraget, varefter Kulturnämnden i Uppsala kommun i maj 2005 beslutat att ge uppdraget till konstnären, l-+ Sida 7 L4-NSR4.TTE:N I DOIVI '.2298-05 E UPPS6J_,A LAN 2005-1 1-25 I målet har inte am1a1 framkommit än att det rör sig om upphandling som innefattar konstnärligt verk med utgångspunkt från vad som formulerats i ett konstprogram och vad som ansetts lämpat för Uppsala kommuns konse1i- och kongresslms. Det är således konstnärliga, eller estetiska, värde­ ringar som styr valet av .leverantör. Länsrätten anser att det härvid får accepteras att det är den upphandlande enhetens subjektiva uppfattning som avgör vilken konstnär som är bäst lämpad att utföra uppdraget. Av de konstnärer som bedömts kunna komma i fråga, om än i eti begränsat urval, har kommunen således utsett en viss konstnär för uppdraget. Länsrätten finner vid dessa förhållanden att den efterfrågade konstnärliga gestaltningen av konstnärliga skäl endast kan levereras av den utsedda leverantören. Det har därmed funnits förutsättningar för kommunen att vända sig till denne för anbud utan föregående annonsering enligt 6 kap. 2 b § 3 LOU. Vad som i övrigt framlcommit i målet ger inte stöd för uppfattningen att det före­ kommit diskriminering eller annat brott mot de regler som gäller för offent­ lig upphandling. Mot bakgrund av det anförda skall ansökan om åtgärder enligt LOU avslås. HURJ\1.ANÖ'VERICT_,AGAR, sebilaga(DV 31091a) flfL11JkiOfavuL iJ i/ Helene Wall länsrättsfiskal SÅ . HUR lv:t:AN ÖVER.VJ.,AG AR Bilaga Den som vill överklaga kammarrättens avgörande skall skriva till Regeringsrätten. Skrivelsen ställs alltså till Regeringsrätten men skall skickas ellei lämnas till kammarrätten. Överklagandet skaH ha kommit in till kammarrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagande för det allmänna räknas dock från den dag beslutet meddelades. För att ett överklagande skall kunna tas upp i Regeringsrätten fordras att prövn ingstillstånd meddelas. Regeringsrätten lä.rnnar prövningstillstånd om det av vikt ledning av rättstillämpningen att talan prövas eller om det föreligger synnerliga skäl till sådan prövning, såsom att grund för resning föreligger eller att målets utgång i kammarrätten uppenbarligen beror på grovt förbiseende eller grovt misstag. Om prövningstillstånd inte meddelas står kammarrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt_ framgår av överklagandet till Regeringsrätten varför man anser att prövningstillstånd bör niedd�las. Skrivelsen med överklagande skall undertecknas av klaganden eller dennes ombud och innehålla: 1. den klagandes namn, persorumnuner/organisationsnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell .annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till Regeringsrätten 2. det beslut som överklagas med uppgift om kammarrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet 3. de skäl som klaganden vill åberopa för sin begäran om att få prövningsti!Lstånd 4. den ändring av kammarrättens beslut som klaganden vill få till stånd och skälen härför 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis Om sista dagen för överkiagande infaller på en lördag, söndag eller"'"''Ei'·"·"s, midsommar-,jul- eller nyårsafton, räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. FORMULÄR l