LÄNSRÄTTEN I VÄNERSBORG A1me-Marie Elfström SÖKANDE DOM 2008-09-24 Meddelad i Vänersborg Målm 2082-08 E Sida l (G) Nyaljus Digitaltryckeri AB, 556139-9154 Grenadjärgatan 10 254 53 Helsingborg MOTPART Marks kommun 511 80 Kilma SAKEN -· 2008 -09- 2 5. Ansökan om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ ling, LOU DOMSLUT Länsrätten avslår Nyaljus Digitaltryckeri ABs framställan om åtgärder en­ ligt lagen om offentlig upphandling. Länsrätten upphäver det interimistiska beslutet av den 29 augusti 2008. Dok.Id 57596 Postadress Box 1060 462 28 Vänersborg Besöksadress Residensgatan 23 Telefon Telefax 0521-27 03 00 0521-27 03 80 E-post. lansrattenivanersborg@dorn.se Expeditionstid måndag fredag 09:00-12:.00 13 :00-1 G:00 :r_JAN31MTT:EN 1 DOlvI VÄITERSBORG 2008-09-24 BAKGRUND M.M. Den 20 augusti 2008 tillkännagav Marks kommun (kommunen) att Armbå­ ga Grafiska AB/Responstryck (Armbåga) tilldelats upphandlingen gällande tryckeritjänster med ref. nr. 08/1, eftersom Annbåga lämnat det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudspriset och uppfyller övriga i förfrågningsunderla­ get ställda krav. Nyaljus Digitaltryckeri AB (Nyaljus) begärde överpröv­ ning av beslutet. Länsrätten beslutade den 29 augusti 2008 att upphandlingen inte får avslu­ tas innan något annat har beslutats. YRKANDEN M.M. 8ida. 2 2:)82-0�; E Nyaljus begär överprövning av beslutet och anför bl.a. följande. Det vin­ nande anbudet (Almbåga) har kommit in för sent och har därmed ej uppfyllt skall-kravet enligt punki 2.10 i anbudsunderlaget. Skall-kravet påvisar att det ska vara inkommet senast den 19 juni 2008. Armbåga inkom den 23 juni 2008 enligt kopia. Armbåga har inte heller i sitt anbud angivit att de kan tillföra "statistik" enligt skall-kravet i punkt 4.20 i anbudstmderlaget. I Aimbågas underlag finns ej heller vald leverantör med för "storformat". Nyaljus anser att Armbåga inte kan utföra demia tjänst själv och måste anli­ ta en underleverantör. Armbåga uppfyller ej kraven på produktion för "stor­ format" och därmed ska deras anbud förkastas. Branschen är väldigt tydlig på vad som får kallas för "storfmmat" eller ej samt vilka material som kan produceras i maskiner från 3,2- 5 meters bredd. Om Armbåga avser att producera "storformat" i sina Epson-printrar är detta en helt felaktig tryck­ metod. Då ingen underleverantör fim1s med i handlingarna anser Nyaljus att anbudet ska förkastas. Nyaljus anser att AI·mbågas anbud ska förkastas då det är för sent inkommet, saknar statistik-funktion och att de inte klarar att producera storformat internt. Därför anser sig Nyaljus ha vunnit upphand- LÄNSRÄTTEN I DOM VÄNERSBORG 2008-09-24 lingen av "Tryckeritjänster, 08/1" för Marks kommun. - Nyaljus hänvisar till Armbågas hemsida samt till intyg från Svenska Screen- och Special­ tryckares förening, av vilket framgår bl.a. att benämningen "storfo1mat" produceras i maskiner från 3,2 meters bredd och upp till 5 meter. Sida 3 2082-08 E Kommunen anser att länsrätten ska avslå Nyaljus ansökan och anför i hu­ vudsak följande. Anbudsfrist för anbuden var den 19 juni 2008 och samtliga utvärderade anbud inkom i tid. Anbudsöppning sker som regel dagen efter anbudsfristens utgång, men i det aktuella fallet skedde anbudsöppning inte förrän den 23 juni eftersom den 20 juni var midsommarafton och därmed ingen arbetsdag. Inkomna anbud ankomststämplas (utanpå kuverten eller paketen) och låses därefter in i väntan på anbudsöppning eftersom LOU stipulerar att samtliga anbud öppnas samtidigt och i samband med detta protokollförs. Vid anbudsöppningen stämplas �jälva anbuden och därefter signeras de och diarieförs. Detta är anledningen till att samtliga inkomna anbud har datumstämplats med 23 juni 2008, som exempel anbud från Ny­ aljus. Anbudet från Armbåga har således inte inkommit för sent och ska därför ej förkastas. Enligt punkt 2.3 i vårt förfrågningsunderlag tecknas avtal enligt de kommersiella villkoren, vilket anbudsgivaren således ska utgå ifrån vid upprättandet av anbudet. Av anbudet ska klart framgå att an­ budsgivaren accepterar villkoren "Kommersiella villkor". I de kommersiel­ la villkoren, punkt 4.20 Statistik, står följande. Leverantör skall kunna re­ dovisa statistikpå begäran. Statistik skall i normalfallet tillhandahållas elektroniskt. Ingenstans i ovanstående står det att leverantören ska redovisa hm man tänkt sig att lösa detta, dvs. någon beskrivning av en "statistik­ funktion" efterfrågas inte i förfrågningsunderlaget. Däremot ska man som leverantör tydligt visa att man accepterar de kommersiella villkoren och det har antagen leverantör gjort. Anbudet från Armbåga uppfyller således ställ­ da krav och ska därför ej förkastas. Enligt Nya\jus saknar antagen leveran­ tör möjlighet att utföra tjänsten "Storformat" själva och måste därför anlita underleverantör för dem1a tjänst. Av anbudet från antagen leverantör fram- LÄN:::.'.IL,\TTEN I DOl½[ VANERS:BORG 2008-09-24 går tydligt att antagen leverantör kan utföra efterfrågad tjänst i egen regi och någon underleverantör är således inte aktuell. Anbudet från Armbåga uppfyller således även på denna punkt ställda krav och ska därför ej förkas­ tas. Ingen av de punkter som Nyaljus har framfört som skäl för överpröv­ ning är giltiga och upphandlingen har således genomförts i enlighet med LOU. Gällande bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt 16 kap. 1 § första stycket LOU får en leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 § i en framställning till allmän förvaltningsdomstol ansöka om åtgärder enligt den paragrafen. Av 16 kap. 2 § smmna lag framgår följande. Om den upphandlande myn­ digheten har brutit mot de grundläggm1de principerna i 1 kap. 9 § eller nå­ gon am1an bestä1mnelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, skall rätten besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Utredningen Av förfrågningsunderlaget rubriken 2. Administrativa föreskrifter rubri­ ken 2.3 Avtalsperiod/Leveranstid framgår bl.a. följande. Avtal tecknas enligt de kommersiella villkoren, vilket anbudsgivaren således skall utgå ifrån vid upprättandet av anbudet. Av anbudet skall klart framgå att an­ budsgivaren accepterar villkoren "Kommersiella villkor". Sida,) 2082-08 E LÄNSRÄTTEN I DOM VÄNERSBORG 2008-09-24 Av förfrågningsunderlaget rubriken 4. Kommersiella villkor punkten 4.20 Statistik framgår att leverantör skall kunna redovisa statistik på begäran och att statistik i normalfallet skall tillhandahållas elektroniskt. Sida 5 2082-08 E Av Armbågas anbud framgår att Armbåga accepterar villkoren "Kommer­ siella villkor". Av förfrågningsunderlaget rubriken 5. PM med kravspecifikation punkten 5.1 Allmänt framgår bl.a. följande. Upphandlingen avser tryckeritjänster såsom: Digitaltryck, Offsettryck, Tidningstryck, Storformat, Roll up's, m.m. Av anbudet skall framgå vilka delar leverantören lämnar på, samt vilka delar m,m kan er�juda i egen regi alt. via underleverantörer. Anbud kan lämnas på en del, flera delar eller alla delar. Av Armbågas anbud framgår under Allmänt (5.1) bl.a. följande. Armbåga lämnar anbud på samtliga delar inom tryckeri- och efterbehandlingstjänster enligt förfrågningsunderlaget. Samtliga delar nedan erbjuder vi i egen regi (produktion i huset). Tryckeri�jänster: Digitaltryck, Offsettryck, Tidnings­ tryck, Storfonnat, Roll-Ups (montersystem). Länsrättens bedömning Av 12 kap. 1 § LOU följer att en upphandlande enhet ska pröva inkomna anbud i enlighet med de krav som angivits i förfrågningsunderlaget. Endast anbud som uppfyller de obligatoriska kraven kan antas och den upphand­ lande enheten får inte bortse från något av de krav som ställts i förfråg­ ningsunderlaget eller som följer av lag. I det aktuella förfrågningsunderla­ get har konununen uppställt obligatoriskt krav (skall-krav) på att anbudsgi­ varen accepterar de kommersiella villkoren, av vilka framgår att man ska kunna lämna statistik på begäran, samt på att anbudsgivaren anger vilka delar av upphandlingen som anbudet omfattar. Armbåga har angivit att man accepterar de kommersiella villkoren och att man lämnar anbud på samtliga LiiTSR/\'JC-i'EN I D01½1 VÄNERSJJORG 2008-09-24 Sicla,G 2082-08 E delar enligt förfrågningsunderlaget, däribland storformat. Vad kommunen avser med storformat framgår inte av förfrågningsunderlaget. Intyget från Svenska Screentryckares förening angående storformat kan inte jämställas med norm eller certifiering. Armbågas uppgift att man kan producera stor­ format får därmed anses uppfylla det i förfrågningsunderlaget uppställda laavet, som den upphandlande myndigheten har ställt. Nyaljus har anfört att Armbågas anbud lämnats efter anbudstidens utgång med hänvisning till datumtstärnpeln på anbudet. Av kommunens uppgifter om datumstämpling­ en framgår att Armbågas anbud inlrnmmit i tid. Mot denna bakgrund före­ ligger inte förutsättningar för åtgärd med stöd av 16 kap. 2 § LOU. Nyaljus framställan om åtgärder enligt LOU ska därför avslås och det interimistiska beslutet ska upphävas. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lB)