Dok.Id 95641 Postadress Box 42 351 03 VŠxjš Besšksadress Kungsgatan 8 Telefon Telefax 0470-56 02 00 0470-255 02 E-post: forvaltningsrattenivaxjo@dom.se Expeditionstid mŒndag Ð fredag 08:00-16:00 VŠxjš 1. Stig Svenssons Motorverkstad Aktiebolag, 556123-7552 MarketenterivŠgen 25 352 36 VŠxjš 2. Tingsryds kommun Box 88 362 22 Tingsryd SAKEN S…KANDE LantmŠnnen Maskin AB Box 174 201 21 Malmš MOTPARTER …verpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) ___________________ F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE FšrvaltningsrŠtten bifaller ansškan och fšrordnar att upphandlingen inte fŒr avslutas fšrrŠn rŠttelse har gjorts pŒ sŒ sŠtt att en ny pršvning av anbu- den genomfšrs. 1 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM I V€XJ… 2014-06-27 Meddelad i MŒl nr 706-14 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 706-14 I V€XJ… YRKANDEN M. M. Tingsryds kommun har genomfšrt en fšrenklad upphandling enligt LOU av en fabriksny skogsutrustad traktor. Kommunen har i tilldelningsbeslut meddelat att avtal ska tecknas med Stig Svenssons Motorverkstad Aktiebo- lag (Svenssons). LantmŠnnen Maskin AB (LantmŠnnen) ansšker om šverpršvning och yrkar att fšrvaltningsrŠtten ska besluta att upphandlingen fŒr avslutas fšrst sedan rŠttelse har gjorts pŒ sŒ sŠtt att ny anbudsutvŠrdering genomfšrs var- vid anbudet frŒn Svenssons ska fšrkastas. LantmŠnnen anfšr bl.a. fšljande. Kommunen har brutit mot de grundlŠggande principerna om likabehand- ling och transperens genom att utvŠrdera anbudet frŒn Svenssons trots att det inte uppfyller samtliga skall-krav i upphandlingen. LantmŠnnen, som placerats pŒ andra plats i utvŠrderingen, skulle ha tilldelats kontrakt om det inte vore fšr kommunens švertrŠdelser av LOU. LantmŠnnen har dŠrmed lidit, eller riskerar Œtminstone att lida, skada av kommunens švertrŠdelser. Det fšreligger dŠrfšr skŠl att ingripa mot upphandlingen. Av fšrfrŒgnings- underlaget framgŒr att offererad traktor ska ha vŠndbar fšrarplats med reg- lage fšr styrning och kšrning samt uppfylla gŠllande CE-krav. Den av Svenssons offererade traktorn Šr inte utrustad med vŠndbar fšrarplats, var- fšr anbudet redan pŒ denna grund borde ha fšrkastats. Fšr att uppnŒ detta krav mŒste traktorn vidare byggas om vilket medfšr att gŠllande CE-krav upphšr att gŠlla. Svenssons reserverar sig fšr att leverera en CE-godkŠnd med fšljande tillŠgg. ÓObservera att kšparen ansvarar fšr eventuell typbe- siktning vid pŒbyggnad av extrautrustning utšver fordonets typgodkŠn- nandeÓ. Svenssons uppfyller sŒledes inte heller detta krav, utan anbudet skulle Šven pŒ denna grund fšrkastas. Av Svenssons anbud framgŒr heller inte vilka merkostnader som tillkommer fšr kommunen vid typbesiktning efter ombyggnad. Svenssons lŠmnar šver ansvaret fšr typbesiktning efter pŒbyggnad av extrautrustning till kšparen. 2 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 706-14 I V€XJ… Kommunen bestrider bifall till ansškan och anfšr bl.a. fšljande. Det vin- nande anbudet frŒn Svenssons uppfyller samtliga stŠllda skall-krav. Svens- sons skriver i sitt anbud att traktorn kommer att uppfylla kraven fšr CE- mŠrkning samt att traktorn vid leverans kommer att ha en vŠndbar fšrar- plats. I kommunens fšrfrŒgningsunderlag finns inget krav pŒ att en CE- mŠrkt traktor med vŠndbar fšrarplats ska finnas fŠrdig direkt frŒn fabrik. Kravet kommunen har Šr att vid leverans sŒ ska traktorn uppfylla kravet fšr CE-mŠrkning samt vara utrustad med en vŠndbar fšrarplats. Vidare har det i fšrfrŒgningsunderlaget inte funnits krav pŒ att ombyggnation inte skulle vara tillŒtet. De krav kommunen stŠller visar att kommunen tar hŠnsyn till grundprinciperna i LOU. Skulle kommunen krŠva att tillverkaren inte fŒr bygga om sina traktorer och CE-mŠrka dem efter att de lŠmnat fabriken sŒ skulle kommunen vara diskrikinerande dŒ det endast finns en tillverkare som redan vid tillverkningen fšrser traktorn med vŠndbar fšrarplats. Att traktorer av olika fabrikat Šr CE-mŠrkta i grundutfšrandet men av olika anledningar byggs om och fŒr en ny CE-mŠrkning fšr att passa kšpare Šr vanligt fšrekommande. Mšjligheten att bygga om traktorer pŒverkar mark- naden positivt dŒ det gšr att konkurrensen škar. UtvŠrderingen har skett pŒ ett affŠrsmŠssigt sŠtt dŠr inkomna anbud har behandlats enligt principer fšr likabehandling samt ickediskriminering och dŠr en sund konkurrens upp- stŒr. En eventuell typbesiktning skulle enligt uppgift frŒn Svenssons uppgŒ till max 20 000 kr. Skulle en ny utvŠrdering gšras dŠr hŠnsyn tas till kost- naden fšr typbesiktning skulle detta inte pŒverka resultatet av tidigare ut- vŠrdering eller ranking, d.v.s. att Svenssons Šr nummer ett och LantmŠn- nen nummer tvŒ i utvŠrderingen. Vidare Šr kommunens bedšmning att Svenssons anbud, dŠr framaxelfjŠdring ingŒr, ger ett stort mervŠrde fšr kommunens anstŠllda. Detta har Šven nŠmnts i tilldelningsmeddelandet. LantmŠnnen har i genmŠle anfšrt fšljande. DŒ kommunen nu redovisar en kostnad pŒ max 20 000 kr fšr en typbesiktning, hŒller de med om att deras anbud fortfarande skulle utvŠrderas som nummer tvŒ. Alla kostnader fšr- 3 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 706-14 I V€XJ… knippade med anbudet ska dock redovisas i anbudet eller i samband med fšrtydligande innan anbudsutvŠrderingen avslutas. DŒ detta inte skett ska Svenssons anbud fšrkastas alternativt upphandlingen gšras om. Kommunen har dŠrefter anfšrt fšljande. Eftersom Svenssons i sitt anbud har pŒvisat att kommunen har en eventuell begrŠnsad tillkommande kost- nad finns denna information med i anbudet och detta ska dŠrmed utvŠrde- ras. Skulle rŠtten likvŠl komma till slutsatsen att upphandlingen skett i strid med LOU och rŠttelse gšrs i enlighet med LantmŠnnens yrkande, begrŠn- sas konkurrensen. Ur detta perspektiv anser kommunen att det bŠsta alter- nativet Šr att upphandlingen gšrs om. Svenssons bestrider bifall till ansškan samt anfšr fšljande. Deras anbud Šr utformat i enlighet med skall-kraven i fšrfrŒgningsunderlaget och de fšr- tydligar att det inte tillkommer nŒgra merkostnader fšr typbesiktning fšr den i anbudet offererade ombyggnaden. LantmŠnnen anfšr i genmŠle fšljande. Information om omfattning pŒ den tillkommande typbesiktningen och eventuella anpassningar dŠrefter finns inte med i Svenssons anbud, varfšr anbudet inte uppfyller samtliga krav. Anbudet skulle pŒ denna grund ha fšrkastats av kommunen. Svenssons ÓfšrtydligandeÓ drygt tre mŒnader efter sista dag fšr anbudsinlŠmning mŒste snarare ses som ett nytt offertfšrfarande Šn ett fšrtydligande. Svens- sons synes under den tid som fšrflutit bestŠmt sig fšr att sjŠlva stŒ fšr den eventuella kostnaden och inte belasta kunden med densamma. Att nu kon- statera att det inte tillkommer nŒgra kostnader fšrefaller som en efterkon- struktion. 4 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 706-14 I V€XJ… SK€LEN F…R AVG…RANDET FšrvaltningsrŠtten har att pršva om det, pŒ grundval av vad LantmŠnnen anfšrt, Šr visat att kommunen har brutit mot nŒgon av de grundlŠggande principerna eller nŒgon bestŠmmelse i LOU och att det medfšrt att bolaget lidit eller kunnat komma att lida skada enligt 16 kap. 6 € LOU. De grund- lŠggande principerna innebŠr att upphandlande myndigheter ska behandla leverantšrer pŒ ett likvŠrdigt och icke-diskriminerande sŠtt, genomfšra upphandlingar pŒ ett šppet sŠtt samt iaktta principerna om šmsesidigt er- kŠnnande och proportionalitet som framgŒr av 1 kap. 9 € LOU. Den fšrsta frŒgan fšrvaltningsrŠtten har att ta stŠllning till Šr om Svenssons anbud uppfyller skall-kravet i punkt 3.3 i fšrfrŒgningsunderlaget avseende att den offererade traktorn ska ha vŠndbar fšrarplats med reglage fšr styr- ning och kšrning. Under avtalsvillkor punkt 4.1.3 avseende omfattning anges att fšretaget fšrbinder sig att leverera en traktor enligt kravspecifi- kationen i fšrfrŒgningsunderlaget. FšrvaltningsrŠtten konstaterar att det, sŒ som fšrfrŒgningsunderlaget Šr utformat, inte finns nŒgot hinder fšr en anbudsgivare att offerera en traktor som i grundutfšrande saknar en vŠndbar fšrarhytt men som efter ombygg- nad uppfyller detta krav. Enligt avtalsvillkoren Šr det tillrŠckligt att trak- torn vid leverans uppfyller samtliga skall-krav. Svenssons har under den aktuella punkten svarat ÓJaÓ och det har, utifrŒn de uppgifter som finns tillgŠngliga i mŒlet, inte framkommit annat Šn att den av Svenssons offere- rade traktorn vid leverans kommer att uppfylla skall-kravet avseende vŠndbar fšrarhytt. SkŠl fšr ingripande enligt LOU pŒ denna grund fšrelig- ger sŒledes inte. FšrvaltningsrŠtten har dŠrefter att ta stŠllning till om Svenssons anbud upp- fyller skall-kravet avseende CE-mŠrkning samt om anbudet Šr att betrakta 5 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 706-14 I V€XJ… som ÓorentÓ dŒ bolaget šverlŠmnat ansvaret fšr typbesiktning efter pŒ- byggnad av extrautrustning till kšparen. Svenssons har i sitt anbud svarat ÓJaÓ pŒ kravet att ÓgŠllande CE-krav ska uppfyllasÓ. DŠrunder har Svenssons emellertid antecknat att kšparen an- svarar fšr eventuell typbesiktning vid pŒbyggnad av extrautrustning utšver fordonets typgodkŠnnande. Enligt fšrvaltningsrŠttens mening kan denna anteckning inte tolkas som nŒgot annat Šn att Svenssons reserverar sig fšr att leverera en CE-godkŠnd traktor. Vad Svenssons antecknat fŒr dŠrmed betraktas som en sŒdan inskrŠnkning eller reservation som medfšrt att kra- ven i fšrfrŒgningsunderlaget frŒngŒtts. SŒ som anbudet Šr utformat framgŒr det heller inte om det kommer att tillkomma kostnader fšr kommunen fšr den aktuella besiktningen. Vid sŒdant fšrhŒllande har det fullstŠndiga pri- set fšr den offererade traktorn inte gŒtt att utlŠsa av anbudet, varfšr det i fšrevarande skick Šr att betrakta som ÓorentÓ. I avsaknad av det fullstŠn- diga anbudspriset har kommunen saknat mšjlighet att gšra relevanta jŠm- fšrelser mellan de angivna anbuden. Svenssons anbud borde dŠrfšr inte i fšrevarande skick ha tagits med i utvŠrdering. Genom att utvŠrdera och anta ett orent anbud som inte uppfyller samtliga skall-krav har kommunen brutit mot likabehandlingsprincipen i 1 kap. 9 € LOU. Detta innebŠr att LantmŠnnen har lidit eller kan komma att lida skada. Det finns dŠrfšr grund fšr ett ingripande mot upphandlingen enligt 16 kap. 6 € LOU. Vid valet av ŒtgŠrd ska rŠtten fšrordna om den minst ingripande ŒtgŠrden. Eftersom felet inte pŒverkat det konkurrensuppsš- kande skedet, utan hŠnfšr sig till utvŠrderingen av anbuden Šr det i fšreva- rande fall tillrŠckligt med rŠttelse. HUR MAN …VERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1D-LOU) Maria Dahlqvist 6 Den som vill šverklaga fšrvaltningsrŠttens beslut ska skriva till KammarrŠtten i Jšnkšping. Skrivelsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšrvaltningsrŠtten. …verklagandet ska ha kommit in till fšrvaltningsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig fšrhandling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr beslutet kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag domstolens beslut meddelades. Tiden fšr šverklagandet fšr offentlig part rŠknas frŒn den dag beslutet meddelades. Om sista dagen fšr šverklagandet infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att skrivelsen kommer in nŠsta vardag. Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kammarrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd meddelas. KammarrŠtten lŠmnar pršvningstillstŒnd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 2. det inte utan att sŒdant tillstŒnd meddelas gŒr att bedšma riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 3. det Šr av vikt fšr ledning av rŠttstillŠmpningen att šverklagandet pršvas av hšgre rŠtt, eller 4. det annars finns synnerliga skŠl att pršva šverklagandet. Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr fšrvaltningsrŠttens beslut fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršvningstillstŒnd bšr meddelas. Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska ocksŒ anges samt eventuell annan adress dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning. Om dessa uppgifter har lŠmnats tidigare i mŒlet Ð och om de fortfarande Šr aktuella Ð behšver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e- postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om nŒgon person- eller adressuppgift Šndras, ska Šndringen utan dršjsmŒl anmŠlas till kammarrŠtten. 2. den dom/beslut som šverklagas med uppgift om fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlnummer samt dagen fšr beslutet, 3. de skŠl som klaganden anger till stšd fšr en begŠran om pršvningstillstŒnd, 4. den Šndring av fšrvaltningsrŠttens dom/beslut som klaganden vill fŒ till stŒnd, 5. de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. Adressen till fšrvaltningsrŠtten framgŒr av domen/beslutet. I mŒl om šverpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom omrŒdena vatten, energi, transporter och posttjŠnster fŒr avtal slutas innan tiden fšr šverklagande av rŠttens dom eller beslut har lšpt ut. I de flesta fall fŒr avtal slutas nŠr tio dagar har gŒtt frŒn det att rŠtten avgjort mŒlet eller upphŠvt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fŒr avtal slutas omedelbart. Ett šverklagande av rŠttens avgšrande fŒr inte pršvas sedan avtal har slutits. FullstŠndig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behšver Ni fler upplysningar om hur man šverklagar kan Ni vŠnda Er till fšrvaltningsrŠtten. www.domstol.se Bilaga 1 HUR MAN …VERKLAGAR - PR…VNINGSTILLSTND DV 3109/1 D LOU ¥ 2013-06 ¥ Producerat av Domstolsverket