F…RVALTNINGSR€TTEN DOM I KARLSTAD 2014-08-27 Meddelad i Karlstad S…KANDE Schindler Hiss AB, 556202-2821 Sisjš Kullegata 8 421 32 VŠstra Fršlunda MOTPART Karlstads kommun Upphandlingsenheten 651 84 Karlstad SAKEN MŒl nr 1905-14 E Dok.Id 115305 Postadress Box 568 651 12 Karlstad Besšksadress RŒdhuset, Stora torget Telefon Telefax 054-14 85 00 054-14 85 30 E-post: forvaltningsrattenikarlstad@dom.se www.forvaltningsrattenikarlstad.domstol.se Expeditionstid mŒndag Ð fredag 08:00-16:00 Offentlig upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) ___________________ AVG…RANDE FšrvaltningsrŠtten bifaller Schindler Hiss AB:s ansškan pŒ sŒ sŠtt att upp- handlingen fŒr avslutas fšrst sedan rŠttelse har gjorts innebŠrande att Schindler Hiss AB inte ska anses ha lŠmnat pris pŒ fullserviceavtal dŠr material ingŒr. 1 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 1905-14 E I KARLSTAD BAKGRUND 2014-08-27 Karlstads kommun (kommunen) genomfšr en offentlig upphandling avse- ende ramavtal fšr service samt reparationer och underhŒll av hissar inom Karlstads kommun och Hammarš kommun med en avtalstid om tre Œr och mšjlighet att teckna fšrlŠngning pŒ ett Œr. Som grund fšr tilldelning gŠller det anbud som fšr kommunen Šr det ekonomiskt mest fšrdelaktiga enligt en utvŠrderingsmodell dŠr prisbilden utgšr 80 procent och kvalitets-/miljš- sŠkring 20 procent. Av prisbilden utgšr totalpriset fšr samtliga hissobjekt (A) 20 procent och timdebitering fšr 600 timmar m.m. (B) 80 procent. Sedan kommunen beslutat att avbryta upphandlingen har fšrvaltningsrŠtten i dom den 8 januari 2014 i mŒl nr 4023-13 beslutat att rŠttelse ska ske pŒ sŒ sŠtt att upphandlingen ska Œterupptas. Kommunen har nu Œterupptagit upphandlingen och den 5 maj 2014 beslutat anta anbudet frŒn ThyssenKrupp Elevator Sverige AB. I beslutet hŠnvisar kommunen till e-postsvar frŒn Schindler Hiss AB (Schindler) den 2 sep- tember 2013 varav enligt kommunen framgŒr att bolaget lŠmnat ett pris pŒ fullserviceavtal dŠr Šven material ingŒr, vilket kommunen inte efterfrŒgat. Mot den bakgrunden har kommunen fšrkastat Schindlers anbud. Kommu- nen anfšr vidare att anbudet Šven hade kunnat fšrkastas pŒ den grunden att Schindlers timdebiteringspriser varit onormalt lŒga. YRKANDEN M.M. Schindler ansšker om šverpršvning och yrkar att fšrvaltningsrŠtten ska fšrklara bolagets anbud giltigt och att det ska utvŠrderas tillsammans med de švriga inkomna anbuden. Som skŠl fšr yrkandet anfšr Schindler i hu- vudsak fšljande. Det Šr helt riktigt att Schindler ser pŒ hela avtalet inklu- sive service, reparationer, felsškning, utryckningar, material m.m. Schind- 2 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 1905-14 E I KARLSTAD 2014-08-27 ler har aldrig angivit att material ingŒr i anbudet. Reparationer och felsšk- ning kommer att tillkomma enligt anbudsformulŠret med 150 kr/h respek- tive 250 kr/h beroende tid pŒ dygnet reparationen eller felsškningen utfšrs, Utryckningskostnad efter ordinarie arbetstid kommer att tillkomma med 1 000 kr/tillfŠlle. Material kommer att tillkomma och med tanke pŒ att be- stŠllaren i detta fall inte krŠvt att anbudslŠmnarna i anbudet ska fylla i nŒ- gon procentsats fšr pŒslag pŒ material kommer standardpŒslag att gŠlla. €ven ersŠttning servicebil kommer att tillkomma med 90 kr/mil enligt an- budet frŒn Schindler. BestŠllarens pŒstŒende om att Schindler inte lider nŒgon skada Šr direkt felaktigt. Schindler har i sin ansškan om šverpršv- ning till fšrvaltningsrŠtten visat att om bestŠllaren valt att inte fšrkasta an- budet frŒn Schindler sŒ hade Schindler vunnit utvŠrderingen och skulle dŒ tilldelats kontraktet. Fšrklaringen gŠllande att Schindler har offererat ett timpris pŒ 150 kr/h och att detta skulle vara onormalt lŒgt har fšrvaltnings- rŠtten redan tagit upp. FšrvaltningsrŠtten skriver dŠr att Ӏven om Schind- lers timpris pŒ 150 kronor i B-delen Šr mycket lŠgre Šn de švrigas 520, 632 och 660 kronor, Šr det mer anmŠrkningsvŠrt med spridningen i A-delen som ska avse totalpriset fšr samtliga hissobjekt och dŠr Nordisk Hiss har 50 750 kronor, Thyssen 95 993 kronor, Kone 408 355 kronor och Schind- ler 731 400 kronorÓ. FšrvaltningsrŠtten skriver Šven ÓLika vŠl som Schind- ler av taktiska skŠl kan ha angett ett lŠgre timpris i B-delen skulle Nordisk Hiss och Thyssen enligt fšrvaltningsrŠttens mening av taktiska skŠl kunna ha angett ett lŠgre pris i A-delen.Ó Karlstads kommun bestrider bifall till Schindlers ansškan och anfšr bland annat fšljande. Schindler anger att material aldrig ingŒtt i anbudet trots skrivningen i epostmeddelandet. SŒ som tidigare anfšrts utgšr anbudet och e-postmeddelandet en enhet. Enligt kommunens uppfattning stŒr det klart att Schindlers anbud omfattar Šven material. I annat fall hade det inte fun- nits nŒgon anledning fšr Schindler att omnŠmna material i e-postmed- delandet. I yttrandet skriver Schindler vidare att kostnader fšr material 3 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 1905-14 E I KARLSTAD 2014-08-27 kommer att tillkomma och att standardpŒslag kommer att gŠlla. Kommu- nen har inte efterfrŒgat material och det kommande avtalet kommer inte att omfatta material. Under inga omstŠndigheter finns det uppgifter i fšrfrŒg- ningsunderlaget som ger en leverantšr rŠtt att ensidigt bestŠmma material- kostnader. Det bšr framhŒllas att kommunen inte fšrkastat Schindlers an- bud pŒ den grunden att det varit onormalt lŒgt. Kommunen har dock anfšrt att fšr det fall fšrvaltningsrŠtten anser att kommunen begŒtt ett upphand- lingsfel genom att fšrkasta anbudet pŒ grund av att det varit orent sŒ finns trots det inte grund fšr ingripande mot upphandlingen eftersom Schindler inte lidit eller riskerat att lida skada. Detta eftersom kommunen hade kun- nat fšrkasta anbudet sŒ som onormalt lŒgt pŒ grund av timpriset om 150 kr. Av kammarrŠttspraxis framgŒr att ett timpris om ungefŠr 300 kr i bygg- branschen (en bransch som Šr jŠmfšrbar med den nu aktuella) Šr att anse som onormalt lŒgt. Anbudet frŒn Schindler hade sŒledes kunnat fšrkastas och av denna anledning har Schindler inte lidit skada i den mening som avses i LOU. Denna frŒga bšr enligt kommunens uppfattning kunna pršvas inom ramen fšr om Schindler lidit skada eller inte. FrŒgan om Schindlers offererade timpris om 150 kr varit onormalt lŒgt har inte pršvats av fšr- valtningsrŠtten i mŒl nr 4023-13 och Šr dŠrfšr inte heller rŠttskraftigt av- gjord. Schindler anfšr med anledning av kommunens yttrande fšljande. Schindler stŠller sig frŒgande till att bestŠllaren kan hŠvda i sitt yttrande att avtalet inte kommer omfatta material med tanke pŒ att bestŠllaren i anbudsfšrfrŒ- gan Kommersiella villkor 1.2 med rubrik FelavhjŠlpning skriver att: - FelavhjŠlpning utfšrs normalt genom reparation eller utbyte. - Vid utryckning fšr felavhjŠlpning ska servicebil utrustad med vanligt fšrekommande reservdelar och verktyg anvŠndas. NŠr Schindler hŠnvisar till material menar bolaget reservdelar till hissen exempelvis tryckknappar, fšrbrukningsmaterial till hissen exempelvis lam- por samt smšrjmedel exempelvis olja, fetter och trassel. Att som bestŠllare 4 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 1905-14 E I KARLSTAD 2014-08-27 teckna ett avtal avseende fšrebyggande service samt underhŒll, felsškning och reparationer av hissar utan att kunna bestŠlla material kan inte vara bestŠllarens avsikt. Vill bestŠllaren ŠndŒ bestŠlla allt material sjŠlv och utrusta Schindlers servicebilar med vanligt fšrekommande reservdelar samt se till att materiallager finns tillgŠngligt Šr bestŠllaren sjŠlvfallet vŠl- kommen att gšra sŒ. Det Šr en mycket dyr lšsning fšr bestŠllaren och kom- mer vara vad Schindler kŠnner till helt unik i Sverige gŠllande materialhan- tering fšr hissar. SK€L F…R F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE Om en upphandlande myndighet har brutit mot de grundlŠggande princi- perna i 1 kap. 9 € LOU eller nŒgon annan bestŠmmelse i denna lag, och detta har medfšrt att en leverantšr lidit eller kan komma att lida skada, ska rŠtten enligt 16 kap. 6 € LOU besluta att upphandlingen ska gšras om eller att den fŒr avslutas fšrst sedan rŠttelse gjorts. Enligt nŠmnda bestŠmmelse i 1 kap. 9 € LOU ska upphandlande myndig- heter behandla leverantšrer pŒ ett likvŠrdigt och icke-diskriminerande sŠtt samt genomfšra upphandlingar pŒ ett šppet sŠtt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om šmsesidigt erkŠnnande och proportionalitet iakttas. I aktuellt e-postmeddelande den 2 september 2013 anfšr Schindler fšl- jande. ÓFšrklaring till er frŒga gŠllande vŒrt lŒga pris fšr timdebiteringen Šr att vi ser pŒ hela Ert avtal inkl. service, reparationer, felsškning, utryck- ningar, material m.m. Som framgŒr i vŒrt anbud Šr kostnaden 6.900 kr/hiss och Œr vilket innebŠr att vi fokuserar pŒ fšrebyggande underhŒll vid ser- vicetillfŠllena fšr att minimera driftstšrningar dŠr mellan. UpplŠgget fšr Era hissar gšr att vi bšr slippa Œka ut och laga hissarna fšr en lŒg timpeng. Det Šr ingen bra affŠr fšr endera part om hissen stŒr still. Med detta upp- 5 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 1905-14 E I KARLSTAD 2014-08-27 lŠgg kommer vi arbeta aktivt i syfte att gšra vŒrt yttersta fšr att Era hissar alltid skall fungera.Ó FšrvaltningsrŠttens bedšmning FrŒga i mŒlet Šr fšrst om Schindlers anbud i fšrening med fšrklaring i e- postmeddelandet innebŠr att bolaget lŠmnat pris pŒ fullserviceavtal eller inte samt om material ingŒr i priset pŒ ett sŠtt som inte stŠmmer šverens med fšrfrŒgningsunderlaget. Som anfšrts bestŒr prisdelen i upphandlingen dels av ett grundpris fšr samtliga hissar, dels ett tillŠggspris med timdebite- ring fšr reparationer m.m. UpplŠgget innebŠr att en anbudsgivare kan ange ett lŠgre eller hšgre pris i grunddelen och motsvarande i tillŠggsdelen be- roende pŒ hur anbudsgivaren vŠljer att utforma sitt anbud. Schindler har i detta avseende ett betydligt hšgre pris i grunddelen Šn švriga anbudsgivare men i gengŠld ett avsevŠrt lŠgre timpris i tillŠggsdelen. Det Šr naturligt att kommunen stŠllt frŒgan hur detta kommer sig och Schindler har dŒ svarat med ovan redovisat e-postmeddelande. Enligt fšrvaltningsrŠttens mening kan e-postmeddelandet inte ges den en- tydiga tolkning som kommunen gšr gŠllande. Tolkningen kan ocksŒ ifrŒ- gasŠttas i fšrhŒllande till att Schindler faktiskt angett ett timpris fšr till- lŠggsdelen. Om Schindler sŒsom bolaget uppger i e-posten prioriterar fšre- byggande underhŒll fšr att minimera driftstšrningar kan detta fšrklara att bolaget har ett hšgre pris i den delen. Om utvŠrderingsmodellen inte ger mervŠrde fšr en sŒdan prioritering och fšrdelning mellan fasta och ršrliga kostnader kan bolagets anbud med normalt timpris fšr reparationer tappa i konkurrenskraft, vilket kan vara ett skŠl till den utformning av anbudet som Schindler gjort. En annan anledning kan vara att av utvŠrderingstak- tiska skŠl vŠlja den fšrdelningen av priserna, vilket synes vara fšrenligt med fšrfrŒgningsunderlaget och dŠr švriga anbudsgivare kan ha utformat sina anbud utifrŒn samma taktiska fšrutsŠttningar men gjort en annan fšr- 6 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 1905-14 E I KARLSTAD 2014-08-27 delning. Under dessa fšrhŒllanden finner fšrvaltningsrŠtten att kommunen saknat grund fšr att tolka Schindlers anbud pŒ det sŠtt som framgŒr av be- slutet den 5 maj 2014. FšrvaltningsrŠtten finner Šven att det inte fram- kommit annat Šn att Schindler betrŠffande material har lŠmnat anbud i en- lighet med vad som efterfrŒgats. FrŒgan Šr dŒ om Schindler riskerat att lida skada till fšljd av kommunens bedšmning av anbudet eller det, som kommunen anfšrt, fšreligger grund fšr att utesluta anbudet sŒsom onormalt lŒgt. Med hŠnvisning till bedšm- ningen av e-postmeddelandet anser fšrvaltningsrŠtten att det inte gŒr att bedšma det lŒga timpriset fšr sig utan att det bšr ses som en del av Schind- lers totala pris fšr uppdraget. Det Šr ocksŒ anbudet i sin helhet som ska pršvas mot mšjligheten i 12 kap. 3 € LOU att fšrkasta ett onormalt lŒgt anbud och det finns Šven fšrfaranderegler i den bestŠmmelsen som ska fšljas. UtifrŒn det svar som Schindler lŠmnat i e-postmeddelandet anser fšrvaltningsrŠtten att det inte framkommit att Schindler har lŠmnat ett onormalt lŒgt anbud. Det ankommer emellertid pŒ kommunen att pršva om fšrutsŠttning fšr uteslutning pŒ grund av onormalt lŒgt anbud fšreligger men fšrvaltningsrŠtten anser att det lŒga timpriset i detta mŒl inte innebŠr att Schindler inte riskerat lida skada till fšljd av kommunens brott mot LOU vad avser tolkningen av anbudet. Vid dessa fšrhŒllanden ska Schind- lers ansškan bifallas pŒ sŒ sŠtt att rŠttelse ska ske varvid bolaget inte ska anses ha lŠmnat pris pŒ fullserviceavtal. …VERKLAGANDE Denna dom kan šverklagas. Hur man šverklagar, se bilaga (DV 3109/1B LOU). Bo Forsberg 7 Den som vill šverklaga fšrvaltningsrŠttens beslut ska skriva till KammarrŠtten i Gšteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšrvaltningsrŠtten. …verklagandet ska ha kommit in till fšrvaltningsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig fšrhandling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr beslutet kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag domstolens beslut meddelades. Tiden fšr šverklagandet fšr offentlig part rŠknas frŒn den dag beslutet meddelades. Om sista dagen fšr šverklagandet infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att skrivelsen kommer in nŠsta vardag. Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kammarrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd meddelas. KammarrŠtten lŠmnar pršvningstillstŒnd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 2. det inte utan att sŒdant tillstŒnd meddelas gŒr att bedšma riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 3. det Šr av vikt fšr ledning av rŠttstillŠmpningen att šverklagandet pršvas av hšgre rŠtt, eller 4. det annars finns synnerliga skŠl att pršva šverklagandet. Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr fšrvaltningsrŠttens beslut fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršvningstillstŒnd bšr meddelas. Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska ocksŒ anges samt eventuell annan adress dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning. Om dessa uppgifter har lŠmnats tidigare i mŒlet Ð och om de fortfarande Šr aktuella Ð behšver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e- postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om nŒgon person- eller adressuppgift Šndras, ska Šndringen utan dršjsmŒl anmŠlas till kammarrŠtten. 2. den dom/beslut som šverklagas med uppgift om fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlnummer samt dagen fšr beslutet, 3. de skŠl som klaganden anger till stšd fšr en begŠran om pršvningstillstŒnd, 4. den Šndring av fšrvaltningsrŠttens dom/beslut som klaganden vill fŒ till stŒnd, 5. de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. Adressen till fšrvaltningsrŠtten framgŒr av domen/beslutet. I mŒl om šverpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom omrŒdena vatten, energi, transporter och posttjŠnster fŒr avtal slutas innan tiden fšr šverklagande av rŠttens dom eller beslut har lšpt ut. I de flesta fall fŒr avtal slutas nŠr tio dagar har gŒtt frŒn det att rŠtten avgjort mŒlet eller upphŠvt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fŒr avtal slutas omedelbart. Ett šverklagande av rŠttens avgšrande fŒr inte pršvas sedan avtal har slutits. FullstŠndig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behšver Ni fler upplysningar om hur man šverklagar kan Ni vŠnda Er till fšrvaltningsrŠtten. www .domstol.se Bilaga 1 HUR MAN …VERKLAGAR - PR…VNINGSTILLSTND DV 3109/1B ¥LOU 2013-06 ¥ Producerat av Domstolsverket