LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2009-11-27 Meddelad i Stockholm Mål nr 20535-09 Enhet 13 Sida 1 (18) Skanska Sverige AB, 556033-9086 169 83 Solna Ombud: Bolagsjuristen Ann-Marie Hedbeck Skanska Sverige AB, juridik 169 83 Solna MOTPART Stockhome Fastighetsförvaltning AB, 556564-2633 Box 10026 121 26 Stockholm Ombud: Stadsadvokaten Birgitta Lindå Stockhome Fastighetsförvaltning AB Box 10026 121 26 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU Länsrätten avslår ansökan om ingripande enligt LOU. Länsrättens interimistiska beslut den 9 oktober 2009 att upphandling­ en tills vidare inte får avslutas upphör därmed att gälla. Dok.Id 468746 Postadress Besöksadress Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: lansrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 115 76 Stockholm Tegeluddsvägen 1 LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen DOM BAKGRUND, YRKANDEN M.M. Sida 2 20535-09 Stockhome Fastighetsförvaltning AB (Stockhome) har genomfört en upp­ handling av totalentreprenad avseende uppförande av en arena benämnd Stockholmsarenan. Upphandlingen har genomförts som ett selektivt förfa­ rande enligt 4 kap. 1 § lagen (2007:1091) om offentlig upphandling i två steg, (1) Kvalificering av entreprenörer, och (2) Anbudsfas. Enligt tilldelningsbeslut, daterat den 29 september 2009, meddelade Stock­ home att anta anbudet från Peab Sverige AB (Peab). Skanska Sverige AB (Skanska) yrkar i första hand att Stockhomes upp­ handling får avslutas först sedan rättelse gjorts på så sätt att Peabs anbud utesluts vid anbudsprövningen och att Stockhome därefter gör en ny utvär­ dering av kvalificerade anbud. I andra hand yrkar Skanska att upphand­ lingen ska göras om. Stock.borne bestrider Skanskas yrkande. Länsrätten har den 9 oktober 2009 interimistiskt förordnat att upphandling­ en inte får avslutas innan något annat har beslutats. I beslut den 16 oktober 2009 har länsrätten avslagit Stockhomes yrkande om att länsrätten ska upphäva det interimistiska beslutet. GRUNDER Skanska Sverige AB (Skanska) anför, som talan slutligen bestämts, i hu­ vudsak följande till stöd för sin talan. Enligt ansök:ningsinbjudan avseende Stockholmsarenan ska anbudssökande entreprenör ha dokumenterade re­ surser, kompetens och erfarenhet av att organisera, administrera och utföra LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen DOM Sida 3 20535-09 uppdraget enligt i anbudsinbjudan ställda krav. Nyckelpersoner i form av bla projektchef och projektledare (eller motsvarande funktioner med andra benämningar) för att leda och samordna arbetena på plats ska redovisas i anbudsansökan. Vidare ska anbudsgivaren i sitt anbud redovisa en över­ gripande produktionsteknisk strategi för sina åtgärder enligt förfrågnings­ underlaget. Anbudsgivaren ska även i anbudet beakta svar som lämnats i frågor och svar. Peabs anbud uppfyller inte ovan nämnda skall-krav. Trots detta har Stockhome tagit upp anbudet till prövning och därefter också till­ delat Peab entreprenaden. För det fall Stockhome inte hade tagit upp Peabs anbud till prövning skulle Skanska ha tilldelats entreprenaden. Genom det­ ta förfarande har Stockhome agerat i strid med de grundläggande EG­ rättsliga principerna och LOU kap 1 § 9. Stockhome anför i huvudsak följande till stöd för sitt bestridande. Bolaget har inte brutit mot någon bestämmelse i lagen om offentlig upphandling (LOU). Förfrågningsunderlaget med däri angivna utvärderingskriterier har varit klart och tydligt. Förutsättningarna för deltagande i upphandlingen har varit lika för samtliga anbudsgivare. Utvärderingen har skett i enlighet med de förutsättningar som anges i förfrågningsunderlaget och bedöm­ ningen av anbuden har skett på lika villkor. Varken utvärderingen eller förfarandet i övrigt har skett i strid med bestämmelserna i 1 kap § 9 LOU eller gemenskapsrättens krav på likabehandling, förutsebarhet och transpa­ rens. För det fall brister skulle anses föreligga är dessa inte av sådan art eller omfattning att kraven i LOU åsidosatts. Sökanden har därför inte lidit någon skada. OMSTÄNDIGHETER Nyckelpersoner Skanska anför bla. följande angående punkten nyckelpersoner. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen DOM Sida 4 20535-09 Det är ett skall-krav att anbudsgivarens nyckelpersoner, bla projektchefen, har erfarenhet av att leda och samordna arbetena på plats inom entreprena­ den. Var och en av anbudssökande entreprenörers föreslagna nyckelperso­ ner ska enligt ansökningsinbjudan punkt 9 andra stycket ha för uppgiften relevant erfarenhet av att leda och samordna arbetena på plats inom entre­ prenaden enligt de ställda kraven. Av den organisation som Peab angett i sitt anbud framgår inte att Peab uppfyller krav på organisationen för att leda och samordna arbetena på plats enligt följande. Kravet att i ev ska redovisas "nyckelpersoner enligt ovan" innebär att nyckelpersonerna gi­ vetvis ska ha den uppgift som avses och uppfylla de ställda kraven. Det framgår även tydligt av förfrågningsunderlaget att nyckelpersonernas upp­ drag är att samordna och leda arbetena på plats inom entreprenaden. Stockhome bemöter det som Skanska anför angående nyckelpersoner en­ ligt följande. Bolaget bestrider sökandens påstående att ansökningsinbjudan innehåller krav på att de av anbudssökandes åberopade nyckelpersoner ska ha erfa­ renhet av att leda och samordna arbeten på plats inom entreprenaden. Ut­ trycket "på plats" förekommer endast i ansökningsinbjudan och där endast vid ett tillfälle och då i den framåtsyftande texten under punkt 9 i vilken det klargörs vilka uppgifter anbudssökanden ska lämna i sina anbudsan­ sökningar gällande den kommande entreprenaden. Begreppet används där­ emot inte avseende de krav som ställs på nyckelpersoner och som angivits i denna punkt. Peab har lämnat begärd redovisning och då uppfyllt även detta krav. Det framgår således mycket tydligt av texten i punkt 9 att bola­ get inte har ställt krav på att nyckelpersonerna ska ha erfarenhet av att leda och samordna arbeten på plats. Något utrymme för att tolka de i punkten ställda kraven på det sätt som sökanden gör finns därför inte. Som framgår av ingivet ev är sökandens påstående att den föreslagna projektchefen LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen DOM Sida 5 20535-09 skulle sakna erfarenhet från ledning av minst 2 projekt under 2001-2008 över 100 MSEK inte korrekt. Det framgår likaså av ingivet ev att sökan­ dens nu gjorda ifrågasättande av att denne har sju års erfarenhet av att ha varit i ansvarig ställning vid ny-, om- eller tillbyggnadsprojekt av större komplexa publika byggnader saknar all grund. Det finns inte angivet i an­ sökningsinbjudan när i tiden de föreslagna nyckelpersonerna ska ha för­ värvat denna erfarenhet. Att den föreslagna projektchefen idag har titeln regionchef saknar betydel­ se, eftersom han kommer att vara projektchef för den aktuella entreprena­ den. Påståendet att den föreslagna projektchefen har ansvar för så många projekt att han saknar möjlighet att leda och samordna det aktuella projek­ tet på plats tillbakavisas. Det finns inte skäl att ifrågasätta hans möjlighet att klara av uppdraget. Skanska bemöter det som Stockhome anror angående nyckelpersoner som följer. Stockhomes egna tolkning att detta endast berör "den kommande entrepre­ naden" och inte berör de nyckelpersoner som ska redovisas i anbudet och prövas i kvalificeringsfasen saknar helt stöd i föreskrifterna. Baserat på innehållet i ansökningsinbjudan är det uppenbart att det är dessa nyckelper­ soner som ska ha för uppgiften relevant erfarenhet. En korrekt bedömning av skall-kraven är därmed att samtliga angivna befattningar, bla projekt­ chef, ska avspeglas i respektive nyckelpersons ev och kompetens och att respektive befattning ska ha relevant erfarenhet för denna uppgift. Som stöd för sin uppfattning anför Stockhome också att uttrycket "på plats" endast förekommer i ansökningsinbjudan och där endast vid ett tillfälle. Hur många gånger ett uttryck förekommer saknar betydelse. Det viktiga är att det uttryckligen förekommer och att det är klart och tydligt vilket gäller LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen DOM Sida 6 20535-09 i detta fall. Vidare är det just i ansökningsinbjudan som skall-kravet avse­ ende bla erfarenhet och kompetens har föreskrivits av Stockhome. Den namngivna projektchefen, som är regionchef på Peab, saknar enligt ingivet CV, för uppgiften som projektchef, relevant erfarenhet från ledning av minst två projekt under 2001-2008 över 100 MSEK. Viss form av erfa­ renhet av ledning framgår. I egenskap av regionchef har han alltså inte haft ansvar att leda och samordna arbetena på plats inom entreprenaden avse­ ende minst två projekt åren 2001-2008 över minst 100 MSEK. Under åren 2001-2006 var han inköpschef på annat företag och i denna roll inte heller ansvarig för ledning av entreprenader på plats. Angående kravet på nyckel­ personer om att "ha 7 års erfarenhet av att ha varit i ansvarig ställning vid ny, om- eller tillbyggnadsprojekt av större komplexa publika byggnader" kan för Peabs projektchef ifrågasättas om angiven erfarenhet i dennes ev är relevant för detta uppdrag. Dennes erfarenhet av att leda och samordna projekt på plats, som arbetschef och platschef, avser enligt ev tiden åren 1986-1992. Övergripande strategi Skanska anför bla. följande angående punkten övergripande strategi. Anbudsgivaren ska i sitt anbud redovisa en övergripande produktionstek­ nisk strategi för sina åtgärder, enligt förfrågningsunderlaget kod AFD.2. I frågor och svar för Stockholmsarenan, Fråga 9, har detta krav av Stockho­ me preciserats till att avse en övergripande strategi hur entreprenören tar tillvara huvudmomenten i projektet som visar att entreprenören har en känsla för projektet, exempelvis hur entreprenören tar in material till ar­ betsområde och hur hänsyn till kringliggande område tas och en över­ gripande APD plan. Entreprenören behöver inte gå in i skedesplaner. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen DOM Sida 7 20535-09 Peabs redovisning under AFD.2 i anbudsformulär uppfyller inte kravet på att övergripande beskriva hur entreprenören tillvaratar huvudmomenten i projektet. Syftet med att efterfråga en redovisning av hur huvudmoment ska hanteras är att visa att entreprenören har en insikt i hur projektet ska genomföras. För att redovisa detta måste, såsom vedertaget i branschen, viktiga moment och milstolpar för projektet beskrivas, exempelvis hur sy­ stemhandlingsskedet ska bedrivas för att säkerställa riktpriset, hur risker, hållbarhet, miljöfrågor och logistik hanteras, samt hur produktion av kritis­ ka moment såsom stålstomme, betongstomme, och Arenavägen hanteras. Peabs redovisning under kod AFD.2 i anbudsformuläret redovisar endast trafikföring, transporter och information, dvs., det som i Fråga 9 anges som exempel på ingående delar. Stockhome anför i denna del bl.a. Sökanden påstår att den redovisning som Peab gjort i sitt anbud inte upp­ fyller de i punkten AFD.2 ställda kraven. Som stöd för detta hänvisar sö­ kanden till vad som enligt sökandens uppfattning ska framgå av den redo­ visning som krävs i punkt AFD.2 och hänvisar till att denna uppfattning stämmer med vad som är vedertaget i branschen. Sökanden har i sitt anbud även tagit med stora delar av den plan som, en­ ligt andra stycket i punkt AFD.2 ska (här åsyftas texten som börjar med meningen "Entreprenören ska snarast efter avtalstecknande utifrån förlaga till plan för samverkan upprätta en plan för samverkan som ska beskriva Entreprenörens övergripande strategi för entreprenadens genomförande." Länsrättens anm.) upprättas efter avtalstecknande. Peab har redovisat en strategi och bifogat en APD-plan i enlighet med de krav som ställs i AFD.2 första stycket. Sökandens påstående att Peab inte uppfyller ställda krav är således inte korrekt. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen DOM Sida 8 20535-09 Sökanden har även åberopat en definition av begreppet "Genomförandebe­ skrivning" till stöd för sitt påstående att Peab inte uppfyller ställda krav. Denna definition avser, som också framgår av den av sökanden bifogade ordlistan, en beskrivning av ett dokument som tas fram i planprocessen vid upprättandet av förslag till detaljplan. Den åberopade definitionen avser således ett helt annat dokument än det som efterfrågas. Det ska framhållas att begreppet "Genomförandebeskrivning", som sökanden använder, inte förekommer på något ställe i förfrågningsunderlaget. Sökandens påståenden stämmer inte med vad som anges i de i AFD.2 upp­ tagna kraven. I AFD.2 framgår att den produktionstekniska strategin ska vara övergripande och avse minimering av störningar for grannar och angränsande verksamheter och detta har också förtydligats i fråga 9 som framgår ovan. Det framgår under punkten AFD. 133 i AF att verksamhe­ terna i kringliggande fastigheter kommer att vara i "full drift" under hela tiden för entreprenaden och att hänsyn måste tas till dessa verksamheter så att störningarna kan minimeras. De flesta uppgifter som sökanden anser ska redovisas under genomförandebeskrivningen täcks in av andra punkter i förfrågningsunderlagets AF-del. Exempelvis regleras miljö- och kvali­ tetsplaner i AFC.2232 och i AFD.2233, frågor om arbetsmiljö i AFD.3641 och huvudtidplan i AFD.41. Förutsättningar avseende riktpris och ekonomi regleras också i bl.a. AFD.6 11. Peab har således uppfyllt det ställda skall­ kravet avseende övergripande produktionsteknisk strategi för sina åtgärder så att dessa kan genomföras för att minimera störningar för grannar och angränsande verksamheter. Skanska anför: Stockhomes slutsats i fråga om genomförandebeskrivning är att Peab i sitt anbud har redovisat en produktionsteknisk strategi och bifogat en APD­ plan och att Peab därför uppfyller de ställda kraven. Det Skanska har in­ vänt mot bemöts dock inte, dvs att Peab inte har redovisat en övergripande Sida 9 LÄNSRÄTTEN I DOM 20535-09 STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen strategi om hur entreprenören tar tillvara huvudmomenten i projektet. Det som Skanska ifrågasätter är att Peab inte redovisat hur huvudmomenten ska hanteras för att visa att entreprenören har en insikt i hur projektet ska genomföras. Under AFD.2 andra stycket (den kursiva texten avses) anges uttryckligen att det som avses är följande. "Beskrivning av entreprenörens övergripande strategi för entreprenadens genomförande. " Utöver detta ställda krav bortser Stockhome från de ytterligare krav och preciseringar och AFD.2 som framgår av Fråga 9 angående vad som för­ väntas av denna beskrivning. Vidare har Stockhome påstått att det Skanska anser ska finnas i den övergripande strategin, genomförandebeskrivningen, redan täcks in av de administrativa föreskrifterna (AF). Åberopade punkter i AF saknar relevans för innehållet i beskrivningen, de anger enbart vilka krav som gäller och innebär inte någon redovisning av hur huvudmomen­ ten ska hanteras. AFD.2232 och 2233 anger krav för kvalitets och miljö­ plan efter kontraktsskrivande. AFD.3641 anger att entreprenören ansvarar för arbetsmiljö. AFD.41 anger krav för huvudtidplan. AFD. 611 anger krav för ersättning vid ÄTA-arbeten. Stockhome refererar i yttrandet till plan för samverkan, enligt AFD.2 tredje stycket vilket är ett helt annat dokument. Förlaga till sådan plan för sam­ verkan ingick dessutom i förfrågningsunderlaget. Entreprenörens skyldig­ het att ta fram plan för samverkan utifrån förlagan fråntar inte innebörden av skall-kravet på övergripande strategi som ska anges i anbudet, vilket är klart och tydligt föreskrivet. Fråga 9 är Stockhomes uttryckliga förtyd­ ligande i fråga om vad Stockhome krävt i form av övergripande strategi i anbudet. I svaret klargörs även att entreprenören inte behöver gå in i ske­ desplanen. Avsikten torde vara att det sistnämnda skulle hantera i ex. plan för samverkan. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen DOM Sida 10 20535-09 Beakta svar som lämnats i "Frågor och svar": Skanska anför bla. följande. Under anbudstiden skedde omfattande ändringar och tillägg till förfråg­ ningsunderlaget i form av frågor och svar som Stockholm via Opic medde­ lade anbudsgivarna. Totalt 116 frågor och svar meddelades. Stockhome lät den 25 augusti 2009 meddela att anbudsgivarna skulle beakta svar som lämnats i "Frågor och svar". Av Peabs anbud kan dock inte utläsas att "Frågor och svar" är beaktade. I anbudsformuläret, i vilket Peab bekräftat villkoren (AFB.5), framgår endast att förfrågningsunderlaget avses, inte de kompletteringar och förtydliganden som skett under anbudstiden. Anbuds­ brev eller annan skrivning från Peab avseende Stockholmsarenan med text om detta, saknas helt. Detta kan även leda till att Peab, under genomföran­ det, avtalsmässigt kan göra gällande att viss omfattning inte ingår i Peabs åtagande. Stockhome har som stöd åberopat Fråga 94, vilket tydliggör den osäkerhet som råder. I Fråga 94 anges bla att kontraktshandlingarna består av för­ frågningsunderlaget (kontrakt och AF) inklusive förekommande förtyd­ liganden och kompletteringar under anbudstiden. I en entreprenad är dock begreppet "kontraktshandlingar" relevant först efter det att kontrakt har tecknats. Denna fråga saknar därmed betydelse i anbudsskedet. Enligt de­ finition i allmänna bestämmelser ABT 06 avses i kontraktshandlingar "kontraktet jämte handlingar som är fogade till detta eller som i någon av dessa är angivna som gällande för kontraktsarbetena". I anbudsskedet gäll­ er således inte kontraktshandlingama. Notera att även i det kontrakt som Peab bifogat sitt anbud saknas förtydliganden och kompletteringar under anbudstiden under kontraktshandlingarna. Stockhome bemöter det som Skanska anför angående frågor och svar: LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen DOM Sida 11 20535-09 Det framgår mycket tydligt att förtydliganden och kompletteringar ska be­ aktas. Detta framgår inte endast av fråga 94 utan i fråga 110 i frågor och svar klargörs ånyo för anbudsgivama att frågor och svar kommer att ingå som en kontraktshandling. Även genom meddelande till anbudsgivarna daterat 2009-08-25 ombads dessa att i sina anbud beakta de förtydliganden och kompletteringar som gjorts genom frågor och svar under anbudstiden. I AFB.22 i AF "Förteckning över förfrågningsunderlag" sägs vidare att förteckning över förfrågningsunderlag och deras inbördes ordning framgår av "Förlaga till totalentreprenadkontrakt § l ". Av § 1 punkt 2 i förlagan framgår att AF daterade 2009-06-01, inklusive förekommande komplette­ ringar, utgör en del av förlagan till kontrakt och således är en del av ut­ skickat förfrågningsunderlag. De kompletteringar som har tillkommit är de som upptagits i "Frågor och Svar". Att kompletterande uppgifter är bin­ dande framgår också av AFB.23 i AF; bl. a. i sista stycket som har följande lydelse: "Endast skriftlig kompletterande uppgift lämnad av beställaren eller dess kontaktperson under anbudstiden är bindandefor både beställare och an­ budsgivare. Skriftlig kompletterande uppgift delges samtidigt alla anbuds­ givare." Peabs anbudsformulär har under rubriken AFB.5 undertecknats av behörig företrädare varvid samtliga villkor i förfrågningsunderlaget inklusive före­ kommande kompletteringar under anbudstiden godkänts. Av AFB.23 framgår vidare att anbudsgivande företag är skyldigt att själv kontrollera att denne tagit del av förtydliganden och kompletteringar. Bolaget har vid flertalet tillfällen påpekat för anbudsgivama att frågor och svar kommer att ingå som en kontraktshandling. Peab har inte gjort några som helst reserva­ tioner mot frågor och svar i sitt anbud. Peabs anbud uppfyller därmed ställda krav. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser DOM Sida 12 20535-09 Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och ickediskriminerande sätt samt genomföra upphandling­ ar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 16 kap. 1 § första stycket LOU anges att en leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 § får i en framställning till all­ män förvaltningsdomstol ansöka om åtgärder enligt den paragrafen. Av 16 kap. 2 § LOU framgår följande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Utredningen i målet Nyckelpersoner Stockhomes upphandling har genomförts i två steg i form av ett selektivt förfarande. I det första steget ska intresserade entreprenörer redovisa att entreprenören har de kvalifikationer som krävs för uppdraget. Vid kvalifi­ ceringen av anbudssökande ska dessa fylla i de uppgifter som efterfrågas i förlaga för anbudsansökan. Bekräftelse av att ställda skall-krav uppfylls lämnas genom ett kryss i rutan. Samtliga skall-krav ska vara uppfyllda för att de sökande ska kunna bjudas in att lämna anbud. I punkt 9 i ansök­ ningsinbjudan under rubriken "Företagskrav, kompetens och erfarenhet" har bolaget ställt bl.a. följande krav. "Anbudssökande entreprenör skall ha dokumenterade resurser, kompetens och erfarenhet att organisera, administrera och utföra uppdraget enligt anbudsinbjudans ställda krav. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen DOM Sida 13 20535-09 Var och en av anbudssökande entreprenörers föreslagna nyckelpers oner skall ha för uppgiften relevant utbildning och erfarenhet från ledning av minst 2 bygg- eller anläggningsprojeld under peri oden 2001-2008 med varderaenekonomisk omfattning omminst 100Mkr. Var och en av dessa personer skall vidare ha minst 7års erfarenhet av att ha varit i ansvarig ställning vid ny-, om- eller tillbyggnadsprojekt av större komplexa publika byggnader, samt inneha erforderliga behörigheterför arbetenas genomförande. " I samma punkt i ansökningsinbjudan framgår även följande. "Anbudsansökan skall innehålla: Redovisning av vilka nyckelpersoner i form av projeldchej projektledare, projekteringsledare, installationsledare, ekonomiansvarig, inköpsansvarig, (eller motsvarande funktion med annan benämning)för att leda och sam­ ordna arbetena på plats inom entreprenaden, som anbudssökande entre­ prenör avser att använda. Curriculum Vitaeför erbjudna nyckelpersoner enligt ovan som visar teore­ tisk utbildning, anställningstid, yrkeserfarenhet samt förteckning över 2 uppdrag enligt ovan av motsvarande komplexitet och vardera med en eko­ nomisk omfattning om minst 100 Mkr som utförts under perioden 2001- 2008." Övergripande strategi I det andra steget inbjuds de entreprenörer som valts ut i kvalificeringsför­ farande att lämna anbud. Dessa entreprenörer får ett skriftligt förfrågnings­ underlag innehållande de förutsättningar och krav som gäller för åtagandet. I AF, under punkt AFD.2, anges följande. "Entreprenören skall i sitt anbud redovisa en övergripande produktions­ teknisk strategi för sina åtgärder så att dessa kan gen omföras för att mini ­ mera störningar för grannar och angränsande verksamheter. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen DOM -Beskrivning av Entreprenörens övergripande strategifor entreprenadens genomförande. Sida 14 20535-09 Entreprenören ska snarast efter avtalstecknande utifrånförlaga till plan for samverkan upprätta en planfor samverkan som skall beskriva entre­ prenörens övergripande strategifor entreprenadens genomförande. Denna plan skall godkännas av Beställaren och undertecknas av parterna. I sam­ band med övergång till nytt skede skall planen ses över och revideras efter skriftlig överenskommelse med beställaren. " Den övergripande produktionstekniska strategin har förtydligats i fråga 9 i frågor och svar. "Fråga: AFD. 2. Vadförväntas avseende övergripande strategifor entre­ prenadens genomförande? Svar: En övergripande strategi om hur entreprenören tar tillvara huvud­ momenten i projektet som visar att entreprenören har en känslafor hur projektet ska hanteras. Exempelvis hur entreprenören tar in material till arbetsområde och hur hänsyn till kringliggande område tas. En över­ gripande APD-plan. Entreprenören behöver inte gå in i skedesplanen. " Frågor och svar Under punkt AFB.5 i AF anges bl.a. följande. "Bekräftelse på att samtliga krav på entreprenaden uppfylls och att samt­ liga villkor i dettaforfrågningsunderlag inklusive de kommersiella villko­ ren/totalentreprenad kontraktet godkänns genom en behörigföreträdares underskrift. " I AFB. 23 i förfrågningsunderlaget med rubriken "Kompletterande för­ frågningsunderlag" anges bl.a. följande. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen DOM Sida 15 20535-09 "Anbudsgivandeföretag är skyldigt att själv kontrollera att denne tagit del av samtliga eventuellaförtydliganden eller kompletteringar innan anbud lämnas. " I fråga 94 i frågor och svar framgår bl.a. följande. "Kontraktshandlingarna består avföljande handlingar som vid motstridi­ ga uppgifter gäller iföljande ordning med avstegfrån kapitel 1 § 3 i ABT 06. 1. Detta kontrakt (iförfrågningsunderlaget 2009-06-01 benämnd "Förlaga till totalentreprenadkontrakt) inklusiveförekommandeförtydliganden och kompletteringar under anbudstiden. 2. Administrativaföreskrifter med bilagor 2009-06-01 ochförekommande kompletteringar under anbudstiden. " I fråga 110 i frågor och svar framgår bl.a. följande. Frågor/svar är en del avförfrågningsunderlaget och kommer ingå som kontraktshandling. Någon revideringav AF-delen kommer inte att distribu­ eras under anbudstiden. Anbudsgivarna ombads genom meddelande daterat 2009-08-25 att i sina anbud beakta de förtydliganden och kompletteringar som gjorts genom frågor och svar under anbudstiden. Länsrättens bedömning De grundläggande principer som ska efterlevas vid all offentlig upphand­ ling är principerna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Av principen om likabehandling av leverantörer följer att samtliga anbud ska vara i överensstämmelse med bestämmelserna i förfrågningsunderlaget för att säkra möjligheten till en objektiv jämförelse av anbuden. Likabe­ handling och icke-diskriminering förutsätter att anbudsgivare behandlas LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen DOM Sida 16 20535-09 lika i alla skeden av anbudsförfarandet. Länsrättens prövning utgör en kon­ troll av om det på grundval av vad som :framförts av sökanden i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 2 § LOU. För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs även att sökanden kan visa att han lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande myndigheten brutit mot LOU. Den upphandlande myndigheten ska i för­ frågningsunderlaget ange tydligt vilka krav som måste vara uppfyllda för att ett anbud ska kunna antas. De krav som ställs i kvalificeringsfasen är inte möjliga att uppfylla i lägre eller högre grad utan är av den arten att de endast kan uppfyllas helt eller inte alls, därav benämningen skall-krav. Uppfyller ett anbud inte ett eller flera skall-krav ska anbudet förkastas. För det fall att en upphandlande myndighet skulle ta upp ett anbud till prövning som inte uppfyller ett eller flera skall-krav skulle detta innebära en särbe­ handling av anbudsgivarna. Länsrätten har i detta mål att pröva om det på grundval av vad bolaget an­ fört om uppfyllandet av skall-kraven finns anledning att besluta om ingri­ pande enligt LOU. Fråga i målet är huruvida Peabs anbud uppfyller dels kravet på kompetens och erfarenhet hos nyckelpersoner dels kraven på övergripande strategi i förfrågningsunderlaget. Fråga i målet är även huru­ vida Peab i sitt anbud klargjort att frågor och svar i förfrågningsunderlaget har beaktats. Nyckelpersoner Det är ostridigt i målet att nyckelpersonerna ska ha för uppgiften relevant erfarenhet. Däremot råder delade meningar huruvida nyckelpersonerna ska ha erfarenhet av att leda och samordna arbetet på plats (länsrättens kursi­ vering) inom entreprenaden. Länsrätten finner att det inte framgår av för­ :frågningsunderlaget att anbudsgivarens nyckelpersoner ska ha erfarenhet att leda och samordna arbetena på plats inom entreprenaden. Formulering på plats har endast använts i samband med skrivelsen om den kommande LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen DOM Sida 17 20535-09 entreprenaden. Något utrymme för att tolka de under punkt 9 i ansöknings­ inbjudan ställda kraven på det sätt som Skanska gör finns således inte. Det får anses visat av ingivet CV gällande den föreslagne projektchefen att denne har dels relevant utbildning och erfarenhet från ledning av minst två projekt under 2001-2008 med vardera en ekonomisk omfattning över 100 miljoner kronor, dels sju års erfarenhet av att ha varit i ansvarig ställning vid ny-, om- eller tillbyggnadsprojekt av större komplexa publika byggna­ der. Skall-kravetidennadelfårdärmedansesuppfyllt. Övergripande strategi Enligt AFD.2 ska den produktionstekniska strategin vara övergripan­ de och avse en minimering av störningar för grannar och angränsande verksamheter. Ett förtydligande har gjorts i fråga 9 där det framgår att strategin ska visa att entreprenören har en känsla för projektet. Ett exempel har gjorts för att förtydliga detta ytterligare. Utrymme för att läsa in mer än vad som framgår av den information som lämnats i AFD.2 och fråga 9 finns således inte. Peab har redovisat en produk­ tionsteknisk strategi och en APD-plan för att visa att entreprenören har en känsla för projektet. Kravet på produktionsteknisk strategi får därmed anses uppfyllt Frågor och svar I AFB. 23 i förfrågningsunderlaget anges att anbudsgivaren är skyldig att själv kontrollera att denne tagit del av samtliga eventuella förtydliganden eller kompletteringar innan anbud lämnas. Fråga 110 bekräftar att frågor och svar är en del av förfrågningsunderlaget och kommer att ingå som kon­ traktshandling. Länsrätten finner att Peab, genom att underteckna AFB5. i anbudsformuläret, får anses ha beaktat de frågor och svar, som således in­ går i förfrågningsunderlaget. Länsrätten finner sammanfattningsvis, att vad Skanska anfört inte utgör sådana omständigheter som innebär att Stockhome vid nu aktuell upphand- LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen DOM Sida 18 20535-09 ling har åsidosatt de krav som uppställs i 1 kap. 9 § LOU. Vad Skanska har anfört innebär inte heller att upphandlingen strider mot EG-rätten eller mot någon annan bestämmelse i LOU. Grund för åtgärd enligt 16 kap. 2 § för­ sta stycket LOU finns därmed inte. Skanskas ansökan ska avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/1a) /1//_ ;(J�� /�d�leine Benndorf f ' Rådman Föredragande har varit Charlotta Aggevall. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till Krunman:ätten i Stockholm. Skrivels en skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. K.runmarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av v:ilrt för ledning av rättstil­ lä:tnpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens b eslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. 2. 3. 4. 5. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill. få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varj e särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. .......0\0 .... f<")6 www.domstol.se