FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE Mål nr 30031-10 Enhet 12 DOM 2010-07-16 Meddelad i Stockholm Sida 1 (9) I.. � JN••,.A. - 2010 -07- 2 0 KompetensGmppen i Värmland AB, 556423-0760 Box 1031 651 15 Karlstad Ombud: Advokat Patrik Moberg Werners Advokatbyrå Box 238 651 06 Karlstad MOTPART Arbetsförmedlingen Juridiska enheten 113 99 Stockholm SAKEN �. . :;: � '. Överprövning enligtlagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår KompetensGmppen i Värmland AB:s ansökan om åtgärder enligt LOU. Förvaltningsrätten upphäver det interimistiska beslutet från den 10 maj 2010. .' Dok.Id 30055 Postadress 115 76 Stockholm Telefax 08-561 680 01 forvaltning srattenistockholm@dom.se Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 08-561 680 00 E--post: Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 30031-10 Allmänna avdelningen BAKGRUND Arbetsförmedlingen har genomfört en upphandling avseende "Meritport­ följ för nyanlända invandrare". Upphandlingen som har genomförts som en förenklad upphandling har avsett tjugonio orter i Sverige. I tilldelningsbe­ slut den 7 maj 2010 beslöt Arbetsförmedlingen, såvitt avser orten Karlstad, att anta annat anbud än KompetensGruppen i Värmland AB:s (bolagets). Förvaltningsrätten har den 10 maj 2010 beslutat att Arbetsförmedlingen, i den del det avser orten Karlstad, inte får avsluta upphandlingen. YRKANDEN M.M. Bolaget ansöker om överprövning enligt LOU och yrkar att upphandlingen ska göras om. Som grund anför bolaget att Arbetsförmedlingen har använt sig av ett förfrågningsunderlag som är oklart. Härigenom har Arbetsför­ medlingen brutit mot de gemenskapsrättsliga principerna om likabehand­ ling och transparens. Till stöd för sin talan anför bolaget i huvudsak följande. Arbetsförmedling­ en har meddelat att bolagets anbud inte har tagits upp till prövning då an­ budet inte uppfyller samtliga skall-krav enligt 3.1.6. samt att bolaget, ut-­ ifrån de krav på handledartäthet som finns i avsnitt 3.2.2. inte bedöms upp­ fylla angivet skall-krav och kvalificeringskrav. Rörande skall-kravet under punkt 3.1.6 anges inte närmare huruvida volymen ska vara den beräknade volymen eller den garanterade volymen såsom det anges under punlcten 5.4, där det omnämns två olika begrepp om volym; beräknad volym och garanterad volym. Bolaget lämnade i sitt anbud in svar utifrån garanterad volym. Av förfrågningsunderlaget framgår inte vilken typ av volym som avses såsom ett skall-krav. Arbetsförmedlingen har därför inte någon grund att utesluta bolagets anbud. Arbetsförmedlingen har brutit mot principerna I STOCKHOLM Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 30031-10 om likabehandling och transparens genom att använda sig av ett oklart för­ frågningsunderlag då det i förfrågningsunderlaget inte är specificerat vilket volymbegrepp Arbetsförmedlingen avser utgör att skall-laav. Detta har inneburit att bolaget inte har rätt förutsättningar för att lämna ett klart och konkurrenslaaftigt anbud. Arbetsförmedlingen bestrider bifall till bolagets ansökan och anför i hu­ vudsak följande. Arbetsförmedlingen har begärt presentation av samtlig personal som anbudsgivaren kan ställa till förfogande. Anbudsgivarna ska kunna såväl presentera som garantera att det finns personella resurser för att uppfylla total beräknad volym, dvs. maximalt antal platser. Om en leve­ rantör lämnar ett anbud med en presentation av personal som endast klarar av den garanterade volymen, vilken är betydligt lägre än den beräknade, har anbudsgivaren uppenbarligen bara presenterat en del den förutsatta personalstyrkan och uppfyller därmed inte laavet på att presentera samtlig personal. Bolaget har i sitt anbud inte lämnat uppgift om samtlig personell kompetens utifrån den beräknade volymen på 28 platser i Karlstad Gmf p 5.4 i förfrågningsunderlaget) utan istället endast på den garanterade voly­ men med tre presenterade handledare för 11 platser. Det finns inte i anbu­ det någon presentation av de ytterligare minst tre handledare som skulle behöva sättas in vid den beräknade volymen på 28 platser, för att uppnå det laav på fem deltagare per handledare vilket, som huvudregel, är ett laav i upphandlingen. Inte ens i det fall att kursdeltagarna skulle tillhöra samma språkgrupp i så hög omfattning att de kan delas in i tre grupper med maxi­ malt 10 deltagare i varje under hela avtalsperioden, räcker personalstyrkan till, eftersom det behövs ytterligare personal för "yttre tjänst". Arbetsförmedlingen har i "Frågor och svar" på sin hemsida, som det enligt punl