LÄNSRÄTTEN I UPPSALA LÄN SÖKANDE Parir AB, 556329-6333 Åldermansvägen 19-21 171 48 Solna MOTPART BESLUT 2009-03-2.5 Meddelat i Uppsala Sida 1 (4) Mål nr 584-09 E: Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU; nu fråga om interimistiskt beslut LÄNSRÄTTENS AVGÖRANDE Länsrätten förordnar att Uppsala kommuns upphandling av madrasser (diarienr 2008-033) inte får avslutas innan länsrätten har beslutat något annat. Beslutet gäller omedelbart. Uppsala kommun, Kommunledningskontoret 7.53 7.5 Uppsala ÖVERPRÖVAD UPPHANDLING Uppsala kommuns upphandling avseende madrasser Diarienr 2008-033 SAKEN 2009 I -03- 2 7 Aktbit Uppsala kommun föreläggs att inkomma med yttrande över bifogade hand­ lingar (aktbilaga 1). Yttrandet ska vara skriftligt och inkommet till länsrät­ ten senast den 3 april 2009. Om yttrande inte inkommer kan målet ändå komma att avgöras. Dok.Id 43688 Postadress Box 18.53 7.5148 Uppsala Besöksadress Kungsgatan 49 Telefon Telefax 018-16 73 00 018-16 73 43 E-post: lansratteniuppsala@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:30-16:2.5 LÄNSRÄTTENI UPPSALA LÄN BESLUT 2009-03-25 Sida 2 584-09 BAKGRUND OCH YRK:A;NDEN Parir AB (bolaget) ansöker den 25 mars 2009 om överprövning av Uppsa- Hä1mmnuns (kommunen) upphandling "Madrasser", dnr. 2008-033. Bola­ get yrkar vad gäller slutlig prövning i första hand att länsrätten ska besluta att upphandlingen ska avbrytas och göras om. I andra hand yrkar bolaget att upphandlingen ska rättas. Bolaget yrkar även att länsrätten enligt 16 kap. 2 § LOU omedelbart ska fatta ett interimistiskt beslut varigenom föddaras att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats av länsrätten. Till stöd för sin talan anför bolaget bl.a. följande. Kommunen har i sin upphandling brutit mot de gnmdläggande bestämmelserna i LOU om bl.a. transparens, likabehandling och affärsmässighet genom att ändra skall­ kravet angående märkning med EAN-kod i den generella kravspeci:fikatio­ nen till ett bör-krav med utvärderingspoäng 1-3. Det uppställda bör-kravet angående märkning med EAN-kod har överhuvudtaget inte utvärderats eller poängsatts. Ett flertal leverantörer har helt uteslutits från vidare utvär­ dering på gnmd av att EAN-kod saknats. Av skall-kravet angående för­ packning/transport för respektive produkt framgår inte hur förpaclmingarna ska vara utformade eller att väska ska offereras. Trots det har ett flertal produkter uteslutits på grund av att väska salmats och/eller att förpackning­ en ansetts vara ej transportvänlig. Att förpackningen till bolagets madrass PreVento Plus inte har ansetts uppfyila skall-kravet anser bolaget vara så­ väl diskriminerande som en brist vad gäller transparens. Av skall-kraven angående evidensstudier för respektive produkt framgår inte vilken typ av studier eller dokumentation som krävs för att kravet ska anses vara upp­ fyllt. Förfrågningsunderlaget är så otydligt utformat att det varit omöjligt att förutse vad som skulle komma att utvärderas och vilka egenskaper som LÄNSRÄTTENI UPPSALA LÄN BESLUT 2009-03-25 Sida 3 584-09 skulle komma att tillmätas större eller mindre betydelse. Därtill kommer att själva utvärderingen är såväl felaktigt som inkonsekvent gjord. Totalt sett är det omöjligt att skapa sig en bild av hur poängsättningen skulle ha sett ut eller vilka madrasser som totalt sett skulle ha ansetts mest fördelaktiga, och därigenom vunnit upphandlingen i de olika kategorierna, om upphandling­ en genomförts på ett konekt sätt, förfrågningsunderlaget varit tydligare utformat, samtliga produkter som uppfyllt skall-kraven utvärderats och poängsättningen gjorts på ett korrekt sätt. Det går därför inte att säga säkert vilken eller vilka leverantörer som lidit skada eller kan komma att lida ska­ da. Man kan enbart konstatera att det med största sannolikt är ett fleiial leverantörer som drabbats. SKÄL Tillämpliga bestämmelser I 16 kap. 1 § första stycket LOU stadgas att en leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 § i en framställning till allmän förvaltningsdomstol får ansöka om åtgärder enligt nämnda paragraf. I 16 kap. 2 § LOU stadgas följande. Om den upphandlande enheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i de1ma lag och detta har medfö1i att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gj01is. Av andra stycket samma paragraf framgår att rätten omedelbaii får besluta att upphandlingen inte får avslutas innan något aimat har beslutats. Rätten får dock låta bli att fatta ett sa.dant interimistiskt beslut, om den skada eller olägenhet som åtgärden skulle medföra kan bedömas vara stöne än skadan för leverai1tören. t .�•'.. LÄNSRÄTTENI UPPSALA LÄN BESLUT 2009-03-25 Länsrätten finner mot bakgrund av vad som hittills framkormnit i målet att skäl föreligger att förordna att Uppsala kommun inte får avsluta den pågå­ ende upphandlingen avseende madrasser (Dnr 2008-033) innan rätten har beslutat något am1at. Länsrätten, som senare kommer att avgöra målet slut­ ligt, bifaller därför bolagets yrkande om intermistiskt beslut. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lA) �111J119-, �l&fod Susanne Gidhmd länsrättsfiskal CT Sida 4 584-09 Länsrättens bedömning