( ( FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Enhet 2 S. Hemström föredragande SÖKANDE MOTPART Kommunalförbundet Inköp Gävleborg, 222000-231l 826 80 Söderhamn SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling; LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Sida 1 (5) DOM Mål nr 2012-11-01 2500-12 Meddelad i Falun med enskild firma M. Furuskogs Åkeri, Förvaltningsrätten avslår ansökan. � � ---,.----- KON�{URREI\JSV!Ern{lET 20!2·11- 0 2 i' vd � ( ( �--==�=�� Dok.Id 68177 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se 023-383 00 00 Dnr FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN Enhet2 BAKGRUND DOM Sida2 2500-12 ( ( Kommunalförbundet Inköp Gävleborg (Inköp Gävleborg) genomför ge­ nom öppet förfarande enligt 4 kap. LOU en upphandling benämnd "Slam­ tömning Hudiksvalls kommun" (ärendebeteckning 3700). I avsnitt2, Allmänna bestämmelser för entreprenad, i förfrågningsunderla­ get anges bl.a. följande. 208 Undanröjande av hinder - utebliven slamtömning Kan inte entreprenören ta sig fram till tömningsplatsen skall för­ hållandet rapporteras till abonnenten samt till beställaren utan dröjsmål. Om tömning av slambrunn ej är möjlig på grund av hinder åligger det entrerenören att kontakta abonnenten. Ändrade tömningsför­ hållanden skall anmälas till beställaren. Utebliven slamtömning genom underlåtelse från entreprenörens sida skall utan extra ersättning åtgärdas senast påföljande dag. Vid utebliven slamtömning på grund av ogynnsamma väderleks­ förhållanden skall slamtömning ske utan extra ersättning så snart detta är möjligt. Om tömning ej kan utföras på grund av hinder orsakade av abon­ nenten har entreprenören rätt att debitera bornkömingsavgift. Tre leverantörer, bl.a. med enskild firma M. Furuskogs Åkeri ( ), lämnade anbud i upphandlingen. I avsnitt 5, Allmänna bestämmelser för entreprenad, i anbudsformuläret angav att samtliga skall-krav och villkor godkännes och uppfylles med följande kommentar. När kunden aviseras tömning inom två veckor åligger det kunden att se till att vägen är farbar oberoende av värderlek, annars debiteras kunden bomköming. Sedan Inköp Gävleborg bett förtydliga innebörden av detta uppgav han bl.a. följande. "Vid utebliven slamtömning på grund av ogynnsamma väderleksförhållanden skall slamtömning ske utan extra er­ sättning så snart detta är möjligt" accepteras. Vad förbehållet avser är att extra ersättning ska utgå t.ex. efter ett kraftigt snöfall då kunden inte har plogat eller halkbekämpat, vilket omöjliggör tömning. ( ( Genom tilldelningsbeslut den 5 juni2012 antogs Sten Olofssons Åkeri AB som leverantör. anbud förkastades vid anbudspröv­ ningen med i huvudsak följande motivering. Ett förbehåll har angetts avse­ ende avsnitt2, Allmänna bestämmelser för entreprenad, i förfrågningsun­ derlaget. Anbudet bedöms därför inte uppfylla samtliga skall-krav. YRKANDE M.M. ansöker om överprövning av upphandlingen. Till stöd för sin ansökan åberopar han Renhållningsordningen i Hudiksvalls kom­ mun samt anför bl.a. följande. Hans anbud förkastades på grund av hans kommentar till punkten208 i förfrågningsunderlaget, trots att han både i anbudet och i kommentaren skrev att han accepterade skall-kravet. Med sin kommentar avsåg han situationer efter den ogynnsamma väderleken då kunden har underlåtit att snöröja, halkbekämpa etc. Exempelvis kan ett träd som blåst ner en månad tidigare ligga kvar när tömning ska ske. Kunden blir aviserad att tömning kommer att ske inom en tvåveckorsperiod. Hind­ ret borde då vara undanröjt av kunden såvida denne inte meddelar beställa­ ren om att vägen inte är framkomlig. Om kunden avbokar en tömning på grund av hinder som denne inte har undanröjt, utgår inte extradebitering. Ur arbetsmiljösynpunkt och med stöd av renhållningsordningen tolkar han det som om kunden har ett ansvar att se till att vägen är framkomlig till tömningsplatsen. Inköp Gävleborg bestrider bifall till ansökan och anför till stöd för sin in­ ställning bl.a. följande. Inköp Gävleborgs tolkning av anbud är att skall-kravet inte uppfylles vad avser följande lydelse i förfråg­ ningsunderlaget "... på grund av ogynnsamma väderleksförhållanden skall slamtömning ske utan extra ersättning ... ", eftersom kommentar lyder "... oberoende av väderlek, annars debiteras kunden för bomköring." Debitering för bomköming får endast ske när abonnenten har orsakat hinder som omöjliggör genomförande av uppdraget. Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2500-12 Enhet2 IFALUN ( ( SKÄLENFÖRFÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE I mål om ingripande enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange på vilka omständigheter han grundar sin talan (RÅ2009 ref.69). Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad anfört och åberopat visats att Inköp Gävleborg brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU. Om så är fallet, har förvaltningsrätten även att pröva om detta medfört att lidit eller kan komma att lida skada i följd varav det föreligger grund för ingripande enligt LOU. (16 kap.6 § LOU). De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, ge­ nomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömse­ sidigt erkännande och proportionalitet (1 kap. 9 § LOU). Ytterligare en huvudprincip enligt LOU är att anbud som inte uppfyller förfrågningsunderlagets skall-krav som regel inte ska beaktas vid utvärde­ ringen. Krav som anges i förfrågningsunderlaget måste således vara upp­ fyllda för att den upphandlande myndigheten ska kunna utvärdera anbudet. Den upphandlande myndigheten får inte heller ändra eller frånfalla upp­ ställda skall-krav, eftersom förfarandet då skulle bryta mot likabehand­ lingsprincipen och principen om öppenhet och förutsägbarhet. Förvaltningsrätten konstaterar att i lämnat anbud visser­ ligen angett att samtliga skall-krav och villkor i de allmänna bestämmel­ serna för entreprenaden som ställts upp i förfrågningsunderlaget godkänns och uppfylls. Som redogjo1is för i det föregående inbegriper det skall­ kraven i punkten208 i förfrågningsunderlaget, bl.a. att, vid utebliven slam­ tömning på grund av ogynnsamma väderleksförhållanden, slamtömning skall ske utan extra ersättning så snart detta är möjligt samt att entreprenö­ ren har rätt att debitera för bomkömingsavgift om tömning inte kan utföras på grund av hinder orsakade av abo1menten. har emel- Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2500-12 Enhet2 IFALUN ( ( lertid i kommentar i anslutning därtill uppgett att det, när kunden aviseras tömning inom två veckor, åligger kunden att se till att vägen är farbar obe­ roende av väderlek och att kunden annars debiteras för bomköming. Någon sådan tolkning kan enligt förvaltningsrättens mening inte läsas in i de skall-krav som ställts upp. Vidare har i förtydligande av anbudet ytterligare utvecklat sin ståndpunkt och därvid bekräftat a,tt det rör sig om ett förbehåll. Sammantaget får härigenom anses ha gett uttryck för ett förbehåll med otillåten reservation från ifrågavarande skall-krav. Vid sådant förhållande innebär vad anfört och åberopat inte att det visats att Inköp Gävleborg, när myndigheten för­ kastat hans anbud på angiven grund, brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU. Till detta kommer att inte ens påstått att han anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada till följd av att Inköp Gävleborg förkastat hans an­ bud. Eftersom skäl för ingripande enligt LOU därmed saknas, ska ansökan avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV3109/1C LOU). förvaltningsrättsfiskal Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2500-12 Enhet2 I FALUN ( (