FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I LULEÅ 2018-11-27 Mål nr 2678-18 i, Sida 1 (7) SÖKANDE WSP Sverige AB (WSP), 556057-4880 Ombud: Annika Lindgren WSP Samhällsbyggnad Norrbotten Smedjegatan 24 972 31 Luleå MOTPART 1. Gällivare kommun 982 81 Gällivare 2. TOP bostäder AB, 556051-8739 Box 130 982 21 Gällivare Ombud: Gällivare kommun SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Meddelad i Luleå Dok.Id I06244 Postadress Box 849 971 26 Luleå Besöksadress Skeppsbrogatan 43 Telefon Telefax 0920-29 54 90 0920-22 04 59 E-post: forvaltningsrattenilulea@dom.se ,vww.domstol.se/forvaltningsratt Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LULEÅ DOM 2018-11-27 Sida 2 2678-18 BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Gällivare kommun (Kommunen) och Top bostäder AB har genom öppet förfarande genomfört en upphandling av Tekniska konsulttjänster avseende utrednings-, program- och projekteringsuppdrag (A-K-El-Ventilation­ Värme/Sanitet-mark-S/Ö-Samhällsplanering). Av tilldelningsbeslutet framgår att sex anbud lämnats in gällande konsultka­ tegorin Mark samt att ramavtal tecknas med anbudsgivare rangordnade 1-4. WSP Sverige AB (WSP) har placerats på en tredje plats i rangordningen. WSP ansöker om överprövning och yrkar att förvaltningsrätten beslutar att upphandlingen ska rättas på så sätt att anbudsutvärderingen gällande kon­ sultkategori Mark ska göras om. Kommunen och TOP bostäder anser att ansökan om överprövning ska av­ slås. VAD PARTERNA ANFÖR Vad WSP anför Enligt avsnitt 3.11 i de administrativa föreskrifterna sker rangordning enligt en särskild utvärderingsmall. Enligt denna mall ska ett mervärdesavdrag om 50 kronor göras om offererade projektledare har mer än 15 års erfarenhet som projektledare inom relevant område. Enligt den upphandlande myndig­ hetens sammanställning framgår att WSP erhållit ett avdrag om 30 kronor vilket motsvarar det mervärdesavdrag som ska erhållas om offererade pro­ jektledare har mer än 10 års erfarenhet. Samtliga projekteringsledare som WSP har offererat inom konsultområdet "Mark" har dock 15 års erfarenhet Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2678-18 2018-11-27 inom relevant område (mark). Detta framgår tydligt av respektive projekte­ ringsledares ev. WSP skulle således rätteligen erhålla ett mervärdesavdrag om 50 kronor vid utvärderingen. Gällivare kommun har felaktigt bedömt mervärdet i WSP:s anbud för dessa projekteringsledare. Den korrekta bedömningen ger ett mervärdesavdrag om 50 kronor per timme och inte 30 kronor i timmen som bolaget nu erhållit vid utvärde­ ringen. Konsekvensen av detta är att bolaget rankats som nummer tre vid konsultområdet när den i stället skulle ha rankats som nummer 1. För WSP innebär detta stora ekonomiska konsekvenser då uppdrag under­ skridande tre prisbasbelopp under avtalstiden i första hand tillfaller den kon­ sult som vid utvärderingen rankats som etta. WSP har därmed lidit skada el­ ler i vart fall riskerat att lida skada på grund av den felaktiga utvärderingen. Vad kommunen och TOP bostäder anför I utvärderingsmallen anges att: Konsulten ska tillhandahålla projekteringsle­ dare med aktuell erfarenhet. Projekteringsledare ska ha minst fem års erfa­ renhet och kompetens inom aktuellt teknikområde. Anbudsgivare som tyd­ ligt kan verifiera att namngivna projekteringsledare har längre erfarenhet i den rollen får ett mervärdesavdrag på framräknat viktat timpris enligt föl­ jande. Ett mervärdesavdrag om 30 kronor vid mer än 10 års erfarenhet som projekteringsledare för relevanta projekt. Ett mervärdesavdrag om 50 kronor vid mer än 15 års erfarenhet som projekteringsledare för relevanta projekt. Enligt respektive persons ev redovisas tydligt följande erfarenheter i rollen som projekteringsledare: I LULEÅ • dare. Stefan Johansson - mer än 15 års erfarenhet som projekteringsle­ FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LULEÅ DOM 2018-11-27 Sida4 2678-18 • dare (åren 2003-2018). Anders Häggkvist - mer än 15 års erfarenhet som projekteringsle­ • 2010-2018) Anna Nordmark - 9 års erfarenhet som projekteringsledare (åren Anna Nordmark redovisar mer än 15 års erfarenhet som landskapsarkitekt men i rollen som projekteringsledare endast nio års erfarenhet. Kommunen och TOP bostäder anser mot bakgrund av detta att WSP:s yrkande om rät­ telse ska avslås. WSP genmäler sammanfattningsvis följande. Av Anna Nordmarks ev framgår att hon är landskapsarkitekt med ca 20 års erfarenhet samt att hon har verkat som uppdragsledare, projektansvarig, handläggare och teknikansvarig i en bred variation av gestaltnings- och pro­ jekteringsuppdrag. Vidare har hon erfarenhet av arbete som projektledare på Trafikverket (tidigare Vägverket) för projekteringsarbeten avseende väg­ byggnad. Ur referensuppdragen i hennes ev kan följande exempel ges på mer än 15 års redovisad erfarenhet i arbetet som projektledare. • rustning bostadsgårdar, bygghandling (WSP anser det givet att mark­ projektering föregått sådan bygghandling). Bostäder - År 2002 Kv. Freja, Örnäset Luleå, Lulebo, Luleå- upp­ • jektering entre- och parkeringsytor - bygghandling. Handel - År 2003 Willys Storheden, Luleå, NCe, Luleå - Markpro­ Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2678-18 2018-11-27 I LULEÅ • Luleå, Lulebo, Luleå - gestaltningsförslag och markprojektering, en­ treytor -bygghandling. Rekreation och fritid -År 2002 Kv. Kristallen Bowlinghall, Tuna • Hertsön Luleå, Luleå kommun, Luleå - markprojektering, gestalt­ ningsförslag - bygghandling. Vägar, gator och broar -År 2003 cirkulationsplatser Avaviksvägen, Åren 2001-2002 Trafikplats Persön, Vägverket Region Norr - MKB arbetsplan, planering, utrustning, illustrationer. • det Skellefteå, Fastighets AB Polaris, Skellefteå -gestaltning och projektering av innergårdar, skulpturer - bygghandling. Övriga offentliga byggnader - År 1999 Kv. Prefekten 1, Skeriaområ­ WSP vidhåller därmed att samtliga personer vilka offererats som projekte­ ringsledare har dokumenterat mer än 15 års erfarenhet från relevanta projekt i denna roll. WSP anser att det är styrkt att mervärdesavdraget för offererade projekteringsledare ska uppgå till 50 kronor vid utvärderingen. Kommunen och TOP bostäder svarar sammanfattningsvis följande. En hänvisning till att Anna Nordmark har mer än 20-års erfarenhet klargör inte vilken roll hon haft i de projekt som finns redovisade i hennes ev. En­ ligt ev:t finns tydligt angivet att uppdragen mellan åren 2010 - 2018 inne­ burit en roll som projekteringsledare men för de projekt som WSP nu näm­ ner är inte redovisade i anbudet. Det saknas vidare dokumentation om vilka relevanta projekt som Anna Nordmark ska ha handlagt som projekteringsle­ dare under sin anställning hos Trafikverket. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LULEÅ DOM Sida 6 2678-18 2018-11-27 SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Förvaltningsrätten konstaterar att kommunen och TOP bostäder i punkten 3.11 i de administrativa föreskrifterna uppgett att som kvalificeringskrav ska anbudsgivarna tillhandahålla projekteringsledare med aktuell erfarenhet från projekten. I utvärderingsmallen har kommunen och TOP bostäder vidare uppgett gäl­ lande erfarenhet/kompetens att konsulten ska tillhandahålla projekteringsle­ dare med aktuell erfarenhet för projekten. Projekteringsledare ska ha minst fem års erfarenhet och kompetens inom aktuellt teknikområde. Vidare upp­ ges att för anbudsgivare som tydligt kan verifiera att namngivna projekte­ ringsledare har längre erfarenhet i den rollen erhålls mervärdesavdrag på framräknat viktat timpris enligt följande. Mervärdesavdrag med 30 kronor vid mer än 10 års erfarenhet som projekteringsledare för relevanta projekt. Mervärdesavdrag med 50 kronor vid mer än 15 års erfarenhet som projekteringsledare för relevanta projekt. WSP har anfört att samtliga projekteringsledare som WSP har offererat inom konsultområdet "Mark" har 15 års erfarenhet inom det relevanta områ­ det, samt att WSP därför rätteligen borde ha erhållit ett mervärdesavdrag om 50 kronor vid utvärderingen. Av projekteringsledaren Anna Nordmarks CV framgår att hon har erfaren­ het som projekteringsledare mellan åren 20 10 och 2018. WSP har således inte redovisat att Anna Nordmark har mer än 15 års erfarenhet som projekte­ ringsledare. Kommunen och TOP bostäder har således inte agerat i strid med upphandlingsdokumentet vid utvärderingen genom att inte ge ett mer­ värdesavdrag om 50 kr till WSP. Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2678-18 2018-11-27 Förvaltningsrätten anser sammanfattningsvis att det inte framkommit att Kommunen och TOP bostäder handlat i strid med upphandlingsdokumentet, LOU eller någon upphandlingsrättslig princip. Skäl för ingripande enligt LOU saknas därför. WSP:s ansökan om överprövning ska följaktligen av­ slås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Överklagandet ska ges in till Förvaltnings­ rätten i Luleå men vara ställt till Kammarrätten i Sundsvall. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (FR-05 - upphandling). Linnea Nyström Förvaltningsrättsfiskal Carola Andersson har föredragit målet. I LULEÅ ttI!l� SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tidenräknasoftastfråndendagsomnifick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skrivförvaltningsrättensnamnoch målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Sida 1 av 2 www.domstol.se <'8 Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. Sida 2 av 2 www.domstol.se