FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2014-05-16 Sida l (17) Mål Il!' 1492-l4 Avdc1ning 1 Enhet l l I GÖTEBORG Meddelad i Göteborg Dok.Id 268393 SÖKANDE Ombud: Jur.kand. Cathadna Piper ochjm:.kand. Sara Andersso Advokatfirman Lindahl KB Studentgatan 6 21138 Malmö Dnr �Snr Aktbil Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU Vardaga Äldreomsorg AB, 556573-6450 MOTPART KONKURRENSVERKET 20;4 -05- 1 9 Avd Mölndals stad Värd- och omsorgsnärnnden 431 82 Mölndal SAlOl',N DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan, ---�-----,--------------- - Postadress ---- Jlesöksadress Telefon Telefax Expeditioo.stid Box 53197 400 15 Göteborg Sten Sturegatan 14 031 • 732 70 00 031 - 7l l 78 S9 E-post: forvaltningsratte.nigotcbo,:g@do11uc roände.g-fredag OS:00,16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Sida2 1492�14 I GÖTEBORG BAKGRUND Mölndals stad (Mölndal) har genom ffirenklat :rurfarande genomfört en upphandling av Berzelius Äldreboende, dm 134/12, Av tilldelnirigsbeslutet framgår att annan anbudsgivare än Vardaga Äldreomsorg AB \l\.111nit upp� handlingen. Vardaga Äldreomsorg AB:s anbud hat ftl:c"lm�tande­ planerna och det finns även rutiner för detta på bolagets intranät. Rutiner finns for hur förändringar ska kommuniceras av kontaktmannen ooh konw taktmannens roll belo:äftas i anbudet under avsnitt 9. Rutinför kontakt­ mannaskap. Av förfrågningsundel'laget framgår att det ska framgi, av ruti­ nerna för genomförandeplan hur personal :fru: kärmedom om de upprättade gehO:nomförandeplanema, vilket Vardaga redogjort för i sitt anbud. För det FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM Sida 4 1492-14 I GÖTEBORG fall Mölndal velat ha en annan fonn av förklaring än den Varda.ga har gett skulle staden varit tydligare i denna del. Det strider mM likabehandlings­ och transparensprinoiperna att ta hänsyn till omständigheter som i11te fram­ går av förfrågningsunderlaget. Beslutet att förkasta Vardagas anbud är teJ­ aktigt och strider mot LOU och de upphandlingsrättsliga principerna om transparens, proportionalitet och likabehandling. Det framgår av Vardagas anbud m1der avsnitt 9. Rutin för kontulctmanna­ skap art kontaktm.annen ska genomgå Vardagas utbildning och av kompe­ tensutvecklingsplanen framgår vilken kompetensutveckling som vai:je medarbetarefår. Fördetfallstadenvelathaettannatsvaränvadsom framgår av Vardagas a11bud har staden en skyldighet aLt enligt transparens­ principen vara klar och tydlig i denna del. l3eslutet att förkasta Vardagas anbud är felaktigt och strider mot LOU och de upphandlingsrättsl iga prin� ciperna 001 transparens, proportionalitet och likabehandling. AvVardagsanbudunderavsnitt9framgårvidru:eattnätdenbJivundebru­ karen ska flytta till sitt nya hem får denne en kontaktman och en namngi­ ven vice kontak.tman. Det åligger gruppcheferna på respektive boendeav­ delning att planera kontaktmannaskapet och därefter är det just kontakt­ mannen eller 'Vice kontaktm.an som koordinerar inflyttn.ingen. Det framgår :följaktligen av anbudet att gruppchefen planerar kontaktmann�knpot, vil­ ket innefattar att välja, eller utse, kontak.tmannen. Vardaga har använt ordet planera i stället för att utse, för att visa att groppchefet1s ansvar är vidare än att bara utse en kontaktman. Det är uppenbart att Vatdagas anbud skulle tilldelas kontraktet om inte Vardagas anbud hade fiirkastats, eftersom bolaget noggrant svarn1 i enlig� het med förfrågningsunderlaget och uppfyllt alla ställda krav. Beslutet att förkastabolagetsanbudstårinteirimligproportiontilldeaktuullavillko­ rens betydelse för vad som upphandlats. Praxis visar att om avv i k olser sker FÖRVALTNINGSRÅTTEN I GÖTBBORG DOM fränställdaobligatoriskakravkandetvaraoväsentligtochintesl!i.irimlig proportion till att anbud förkastas, varvid anbudet får kvalificeras och ut­ värderas med bortseende från den obetydliga avvikelsen. För dl't fall fHr­ valtningsrätten skulle anse att staden har ställt upp tydliga krav och ftir­ valtningsrätten därtill skulle anse att Vardaga inte uppfyllt ett elkr flera av dessa krav sä är avvikelsen så irrelevant och oväsentlig i upphandlingen att de inte kan stå i rimlig proportion till att förkasta bolagets anbud i enlighet med proportionalitetsprincipen. Beslutet att förkasta Vardagas anbud är felaktigtochiuppenbarstridmedpraxis,LOUochdeupphandlingsrättsH ligaprincipernaomtra.nparens,likabehandlingochproportionalill-1vilket letttillattVardagaharliditskada. MölndalbestriderVardagasyrkandenochanilirihuvudsakililjm1de. Vardagas anbud uppfyllde inte ställda krav. Även and1·a anbud än Vardagas har förkastats pä grund av bristande rutinbeiikrivningar. Detta visar ffir sin del att de ställda kraven på rutinhandlingu1; ha1:' hafi v iss ur­ skiljningsfönnåga. Den befintliga konkurrensen har utnyttjats på ett bra sätt eftersom merparten av anbud var kompletta och kunde utvärderas. Vid granskning av Vardagas rutin tor genomilirandeplan upptäcktes at det av bolagets beskrivning under avsnitt 8. Rutinför genamfe1'andeplw1, inte framgårhurpersonalenfårkännedomomdeupprättadegenomförandepla� nema, vilket varit kravet i punkt 4.2.3 i förfrågningsw1derlaget. Vardagas beskrivningavrutinförgenomförandeplanärnågotallmänhållen ochnå­ gonbeskrivningomhurversonalenfårkännedomomgenomfönuidepla­ nerna kan inte utläsas av bolagets rutinbeskrivning. Vardaga anger att det finns rutiner för hur förändringar ska kommuniceras av kontaklrrnumen och att all dokumentation ska vara lättillgänglig för alla medarbetare- inen redo­ gör inte för hur personalen får kännedom om genomförandeplanerna. Bo­ lagets beskrivning uppfyller därmed inte de specifika kraven pf\ innehållet som staden tydligt angett i förfrågningsunderlaget. Bolaget anför numera Sida 5 1492-1 4 Sida6 fÖRVALJNINGSRÄTTEN DOM 1492�14 I GÖTEBORG att kontaktmannen ansvarar för att be:rörd personal hålls informcnide och uppdaterade om innehållet i brukarens genomförandeplan men den kom­ pletterande beskrivningen fanns inte med i den rutinbeskrivning som fanns bifogad till anbudet. Mölndal har även tydligt angett vilka detaljer beskrivningen av kontakt­ mannaskapet ska innehålla fdr att rutinhandlingen ska anses varu komplett, Av den rutinhandling som bolaget bifogat till sitt an.bud framgår i1tte vilken kompetensutveclding/utbildning kontaktru.annen komxr1er att få 01.�h inte helle1· hUl' kontaktmannen utses. Det framgår endast att kontaktmnnnen kommer att få en utbildning evät utbildning'') och vem som ansvarar fdr att ut$e kontaktma.nnen. Någon beskrivning av vad för sorts kompetensut4 veckling kontaktmannen kommer att få eller på vilket sätt (hur) köntakt­ mannen utses kan inte utläsas ur bolagets rutinbeskrivning. Bolaget anför numera att vissa uppgifter om kompetensutveckling finns i andra delat av anbudet, Av bolagets kompetensutvecklingsplan, som bifogats 11,nhudet, framgår att personalen rar utbildning i ämnet kontaktmannaskap bland andra ämnen. Den bekräftar att personalen får utbildnfag i kontaklmanna­ skapet menredogörinteförvilkenkompetensutveckling/utbildningkon­ taktman kommer att få. Dessutom har staden tydligt e1ter:frågat si.irsldlt upprättade mtinhandlingar med ett visst innehåll. Anledning till varför en särskild upprättad rutinhandling har efterfrågats både för genomförande� plan och kontaktmannaskap är att dessa rutiner regelmässigt följs upp vid uppfoljningsmöten med leverantörerna. En tydlig 1utinhandling gör upp� följningen enklare för alla parter. När en kommunal angelägenhet länU.taS över till en pri vat utftitarc länU1at' kommunen ansvaret för utförandet till den privata utföraren san11 idigt som myndigheten alltjämt bär det yttersta ansvaret IBr petsoner som �ir place� i·ade i den privata verksamheten, dvs. behåller huvudmannaskapct. När en kommun driver ett äldreboende i egen regi har kommunen möjlighet att Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1492"14 styra den verksamhet sont drivs i ett äldreboe11de samt ha insyn i beman­ ning, ekonomi och andra angelägenheter i verksamheten. Kommunen har också möjlighet att vidta snabba åtgärder t.ex. om det upptäcks kvalitetsr brister eller låg kundnajdhet. När verksamheten dtivs av en privti( aktör regleras leverantörens åtagande i det avtal som konkurrensutsäH:-i i ett an­ budsförfärande. Kommunen kan ålägga leverantören endast de förpliktelser som avtalet omfattar. För att garantera attpersoner som bor på Uldreboen­ det får högkvalitativ vård måste staden se till att leverimtören har pålitliga rutiner i vissa särskilt viktiga punkter i det vardagliga m:betet. För att kwma :ffiljaupp,dvs.kontrolleraattleverantörerleverupptillavtaladkvalitetska avtalet innehfill.a en detaljerad beskrivning av vissa centrala parametrar som indikerar hög kvalitet. Genom att anbudsgivare beskriver .sina rutiner kring genomförandeplan och kontaktmannaskap blir dessa rutiner en del av det bindande avtal som sluts mellan den upphandlande m.yildigl K·ten och leverantörenenligtpw:tkt6.3iförfrägningsunderlaget.Detärviktlgtför Mölndal att beskrivninga1:na mnehåller alla begärda element och att leve­ rantörers rutiner därmed är genomtänkta och anpassade fl)rjust det speci� fika uppdraget som upphandlas. När den enskilde beviljas bistånd beslutas att personen har rätt till insatsen särskilt boende. En genomförandeplan är en överenskommelse �l H:illan den enskilde och omsorgspersonalen om exakt hur omvårdsinsatsern(l ska. ut­ formas utifrån den enskildes behov. I genomförandeplanen beskrivs kon� lcret hur den beviljade insatsen ska omsättas till pxaktisk handli1tg. Med genomförandeplan skapas en tydlig sttuktur för det praktiska genomfåran­ det och uppftHjningen av en beslutad insats. Mölndal använder sig av den beskrivna beslutsm.odellen där insatserna bestäms i en genomförn11deplan. De brister som stadenpåtalat i bolagets anbud kan vid första anblick före­ falla oväsentliga såsom bolaget anför. Men för en annan perso11 80m är insatt i högkvalitativ äldreomsorg är dessa brister en v äsentlig av vikelse från den kvalitet som hantering av dessa specificerade situationer kräver. I GÖTEBORG Sida 8 fÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 1 492- 1 4 I GÖTEBORG Mölndal an.ser att fö:i:f:t:ågningsundedaget ät utformat på ett sät( �1lrn möj� liggör att en rimligt infonnerad och nonnalt omsorgsfull anbudsgivare har kunnat lämna ett komplett anbud vilket de flesta andra anbudsv.ivare också hargjort.Vardagaharhaftmöjlighetattlämnaettkomplettanhutlombo­ laget hade följt de krav so;m staden ställt i :fox-ftågningirnnderlagel. Kraven har varit relevan� proportionerliga och vfil avvägda. Mölndal lrnr inte till­ lämpat några vHlkot som inte kommit till tydligt uttryck i förfräg1 11ngsun­ derlaget, utan tvärtom angett vad som krävs för att anbudet ska litvätde:t:as och därefter konsekvent förkastat anbud som inte uppfyller alla mini­ mikrav.EftersomstadenintebrutitmotnågonbestämmelseiLOlJellerde grundläggande upphandlingsrättsliga principerna an.set staden al I det inte finns skäl för att rätta eller göra 0111 upphandlingen. Vardaga anför vidare följande. Det faktum att andra anbudsgivare uteslutits med hänvisning tll l Mölndals kravpårutindokumentärinteliktydigtmedattkravenvaritreluvantaoch effektiva urvalskriterier. Oen omständigheten att fler än ett bolng kvalifice­ rat sig är inte liktydigt med att konkuo:ensen tagits tillvara på b!isla möjliga sätt Bolaget ställer sig frågande till att staden inte uppfattat hur personalen enligt Vardagas rutin ska få kännedom om. de boendes genomflinmdepla" ner. Medarbetarna f!r kännedom om innehållet i den genom att ta del av den, och om någon medarbetare inte är fullt insatt eller uppdate rnd om. ge� nomförandeplanenuppmärksammasdetikontaktmannensuppföljning. Kontaktmannens ansvar för att kommunicera fätändrlngar i geno, o.föran� deplanen innefattar att berörd personal hålls uppdaterad om dess aktuella innehåll. Det krävs inte någon komplettering för att detta ska föungå av DärmedkanbristernaiVai:dagasanbudintebetecknassomim�ltJvanta eller oväsentliga. Följden att förkasta bolagets anbud står väl i prnportion till omsorgsbrlster som kan uppstå vid bristande rutiner, FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG DOM Sida 9 1492-14 bolagets anbud. Andra anbudsgivare har haft liknande formule1inga1: som Vardaga och ändå kvalificerat sig i upphandlingen. Arbetet med genomili­ randeplanerna är avsett att fungera på samma sätt hos samtliga godtagna anbu.dsgivare, vilket innebär att varje brukare ska ha en kontaktman och en genomförandeplan. Detta är ett obligatoriskt lo-av enligt sooial.tjtlnstlagen. Det är oklart vad som avses med kravet att det ska framgå av ruti11en för kontaktman hur denna utses. Att staden yttrat att det ska framgä "på vilket sätt"kontakt:tnannenutsesbidrarintetillattundanröjadennaoklill'het.Ge­ nom att ange vem som ansvarar för att utse kontaktpersonen atiscr Vardaga att det aktuella kravet är uppfyllt. Planeringen av kon1aktmannaHkap är gmppchefens ansvar och innefattar att utse kontåktman. Gruppclloföns an­ svarinnefattarocksåattbl.a.följauppomen.skildabrukareärnöjdamed sinkontaktmansamtattväljaennykontaktrnanvidbyte) omdelönskasav brukaren. Gntppchefen har även ett kvalitetsansvar för verksaml-wten, Även mot bakgrund av -vad andra anbudsgivare anget1 i sina rutine,: som staden godtagit och utväi:derat är det oklart vad kravet på att det ska framgå hut kontaktmannen utses har för konkret innebörd. Staden har i ntc angett i sitt förfrågn.ingsunderlag att upprättade rutinhandlingar fti1.' konu1ktmanna­ skap respektive genomförandeplan används vid uppföljningsmli1,.m med stadens leverantörer, varför denna infonnation inte kan tas i benktan utan att stå i strid med ttansparensprincipen, Samtliga kontaktmän ftu· Vardagas utbildning i kontaktmannaskap och genom detta har bolaget svarat på vilM ken särskild kompetensutveckling/utbildning kontaktmannen kommer att få. Närmare uppgifter om personalens utbildningsinnehåll och 0111 fattning framgår av vardagas nitlner för kompetensutveckling, Där beskrivs utbild� ningens innehåll och omfattning för allapersonalkategorier och ,o.;keden av anställningstiden, i enlighet med förfrågningsunderlaget. Mot d�1111a bak­ grund anser Vardaga att det är tillräckligt att identifiera den särsk i lda ut­ bildning konta.ktmannen ska få i rutinen och således att innehåll och lik­ nande inte behöver framgå i rutinen för kontaktm.annaskap. Bohlg�t anser FÖRVALTNINGSRÅTTEN I GÖTll!l3ORG DOM Sida 10 1492- 1 4 vidareattutbildningsomärgemensamförallpersonalintebehöverframgå irutinenförkontaktmannaskap.Detät'intetydligtellertranspari:ntatti förftågningsunderlageteftetftågauppgifterom"vilkenutbildru11g"kon­ taktmannen ska få om avsikten varit att rutinen fot kontaktm.annahl<:ap, som är en annan del i anbudet, också ska innefatta ännu en detaljerad beskriv­ ning av utbildningens form, innehåll och omfattning. En annan anbu.dsgi­ vare har endast redogjort för utbildningens namn och tidsåtgång, vilket är marginellt mer detaljerade uppgifter an Vardaga lämnat. Som krnvet är utfonnat har Vardaga uppfyllt det genom attutbildningen identil1t�rades, vilketätdenendarimligatolkningenavuttrycket,,vilkenutbildningn. Det är i och för sig riktigt att anbudet blir avtalsinnehåll i det k@trakt som upprättas i samband med 1Jpphandlingen. Intresset av titt Mölndal får ett avtal som innehåller skarpa krav på verksamheten kommer dock i nte i kon­ flikt med att godta Vardagas anbud, Staden hat i sitt yttrande hfö1visat till genommrandeplanenscentralarolliverksamhetenochforbrukfln.m,mot bakgrund av den speciella beslutsmodell som tillämpa:, i stadens Uldre-­ omsorg. Det har inte tydliggjorts på motsvarande sätt i förfrågntngsun• derlagetattrutinernapådettasättskullekommaatttillämpasu11d<..Tspeci­ ella omständigheter. Genomförandeplanen har dock en central roIl i alla verksamheter av aktuellt slag, vilket även framgå!: av Socialstyreli-;ens före­ skrifter och allmänna råd. Rimligtvis kommer det även följa av det kon­ trakt som tecknas i samband med upphandlingen, att leverantören ska falja dessa grundläggande regler för verksamheten. För det fall Vardagas rutiner skulle anses som otydliga i någon av de delar Mölndal hiinftirt sig till, vilket bolaget bestrider, får betydelsen av detta bedömasutifrånhurkravenharställtsochomdessahur-vaiittydIigaoch transparenta. Kravet på transparens kan innebära att ett vagt formulerat krav fru· begränsad betydelse. Det får vidare prövas om det är en brist som.i mot bakgrund av kravets betydelse för det som upphar,dlas. är �å nllvarlig Sida 1 1 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1492-14 I GÖTEBORG att det är en rimlig konsekvens att Vardagas anbud :förkastas, Vid bedöm.. ningen av om respektive krav är tydligt och i proportion till att förkasta bolagets anbud tär även beaktas att beslutet bygget på stadens tol kningar, dels av förfrågningsunderlaget, dels av Vardagas rutin. Det är uppenbart att små sem.antiska det.aljer skiljer Vardagas anbud från dem som s1-1den funnit godtagbara. Innehålbmässigt är skillnadema ännu mindre, i vissa fäll obe� fintliga. Det är högst osannolikt att de språkliga skillnaderna som före� kommer i de olika anbuden skulle leda till någon olikhet mellan rutinerna vid tillämpningen. Enligt bolagets uppfattning motsvarar inte swdens tolk� ningar vad en erfaren, infonnerad och normalt omsorgsfull anbuclsgivare kunnatförväntasigvidengenomläsninga-vfdrfrågningsunderlageteller vid utformningen av sitt aitbud. Det kan slutligen anmärkas att de påstådda bristerna i bolagets n11iner har ytterstlitenbetydelsefflromstadenpåetteffektivtsättkommerattkunna falja upp att personalen har kännedom om genomförandeplane1tut1 att de följs,attdetfinnsenkon.taktmanfol'varjebrukareiverksamhetensamt att denne är lämplig och har en väl fungerande kontakt med brt.tkaren. Konsekvensen att anbudet utesluts står därmed, och särskilt mot hakgrund av de oklarheter som föreligger avseende kravens innebörd, inte i rimlig proportion till de påstådda bristerna. Mölndaltilläggerihuvudsakföljande. Vardagasanbudharhanteratskorrekt.Detharintevaritrelevantattjfun­ föra anbuden med varandra utan dessa har prövats var för sig, �!rikt utifrån de ställda kraven. Vardaga kan inte betraktas som en presumtiv kverantör eftersom dess anbud inte uppfyllt ställda krav och bol11get kan dHrföt' inte lida skada av bedömningen av övdga anbud. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Sida12 1492-14 Dethartydligtframgåttavanbudsformuläret1 somärendelavförftåg­ ningsunderlaget, att en särskilt upprättad rutinhandling ska bifögi.1s anbu­ det. Det kan även konstateras att samtliga an.budsgivare har lämnat en sår� skilt upprättad rutinhandling i anbudet. Därmed kan det svårligen anses vara ett nytt krav i :farhålla.nde till förftägningsunderlaget, Staden:-i be­ slutsmodell har inte påverkat anbudsgivarnas möjligh�t att lämna anbud. Det har av :t1J:i:frågningsunderlaget framgått att anbudet blir en del av ett civilrättsligt bindande avtal varirutinbeskrivningarna ingår. Det hat såle­ des varit tydligt vilken ställning handllnga.ma skulle få. BristernaiVardagasanbudärinteförenligameddekvalitetskravMölndal har ställt och kan i stadens mening inte heller betecknas som seoumtiska nyanser i beskrivningarna. De brister som Vardagas mtinbeskrivningar uppvisatberördetaljersompåverkardetdagligaarbetetpåett1ild1:eboende. När det gäller genomförandeplan är det naturligtvis inte fi5renligt med det upphandlade uppdraget att medarbetarna inte ä:t.' fullt in.satta i bn1karnas genomforandeplan;stadenkräverenrutinbeskrivningsombeskriverhur p e t s o n a l e n f å.I: k änn e d o m o m g e n o m fö r a n d e p l a n fö r a t t b e kr ä ft t \ a tt p e r s o ­ nalen faktiskt tar del av de gällande genomföi:-andeplane:r:na, DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandlu leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke�diskriminerande sätt samt genomfcirn upp­ handlingar på ett öppet sätt, Vid upphandlingar ska vidare prindpema om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16kap. 6 § LOUframgårattomdenupphandlandemyndlglw!enhar brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap, 9 § eller någon annan FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM I GÖTEBORG bestämmelse i denna lag och detta har medilirt att leverant6re11 har lidit ellerkankommaattlidaskada,skarättenbeslutaattupphandli11g,ensl<:a göras om eller att den tär avslutas först sedan rättelse gjorts. Utredningen Av fö:rfrågningsunderlaget kan bl.a. annat utläsas följ ande. 4.2.3 Genomiörandeplan Leveiantören ansvarar för att bera,:d personal har god kännedom om gäl­ lande upprättade genomförandeplanet. Anbudsgivareskahaenrutinförhurgenomförandeplaneruppri.iltasoch följsupp.Dennarutinskalämnasmedanbudet,seanbudsfonnul:ir (bilaga 1). Rutinen ska beskriva hur genomförandeplansarbetet föijer socialstyrelsens ftireskrifter, d v s tid för upprättande, bntk�ens delaktighet vid upprättan­ det, utförandet av insatserna, (vad) hur, när, vem), korta och långi-dktiga mål, hur personalen får kännedom om genomilirandeplanema :-ia111t hur och hur ofta uppföljning av genomförandeplanerna sker. Rutinen blir inte om­ fatta mer än tre (3) A4-sidor, 4.3.3. Kontaktmannaskap Leverantören ska utse bland sin petsonal en kontaktrMn till vruJ� brukare som erhåller älch-eboende, Kontaktn1.annen ska ha fördjupad kw1skap om brukaren och hans/hennes behov samt hålla kontakt med närstående/före­ trädare till brukaren. Kontakt:tuannens uppdrag ska finnas beskriwt i en rutinsomskalämnasintillsammansmedanbude�settnbudsfo11·11ulär(bi­ laga1).Irutinenskaframgåhutkontaktmanutsesochvilkaru1inersom gäl1e1· vid byte av kontaktman. Anbudsgivaren ska även beskdva kontakt- Sida 13 1492-14 Sida 14 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 1 492- 1 4 I GÖTEBORG mannensarbetsuppgiftersamtvilkenkompetensutveclr hur föränd­ ringar ska. kommuniceras av kontaktmannen. All dokumentation ska vara lättillgänglig i den dagliga omsorgen för alla medarbetare som sk.I arbeta efter dokumentationen, FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG DOM Sida 15 1492-14 Det fram.går emellertid inte i den specifika rutinen �r genom:fnrnndeplan på vilket satt andra än kontaktmannen kommer att få del av den upprättade genomförandeplanen eller på vilket sätt infonnationen hålls läuillgänglig for den övriga personalen. Vardaga kanmot denna bakg:rund inte anses ha uppfyllt det aktuella. kravet. Mölndal har vidare ställt upp krav på att anbudsgivaro ska ha och ge in en särskildrutinförkontaktmannensuppdrag.Irutinenskabl.a.fruingåhut kontaktman utses och vilken kompetensutveckling/utbildning kontaktman kommer att fl Av Vardagas anbud under a.vs.nitt 9, Rutinför kontaktmannaskt:q, går att utläsa bl.a. foljande. När den blivande boende ska flytta till sitt 11ya hem, får denne en kontaktman och en namngiven vice kon1 aktman. Det åligger gruppchefema på respektive boendeavdelning att plai1era kontaktmanna� skapet. För att få vara kontaktman så måste medarbetaten förs\ gi.momgå Vardagas utbildning i kontaktrnannaskap. Kontaktmannens funklian hand� lat om att säkra rätten till en värdig omsorg. Till sin hjälp har kontaktman� nen ett antal vedctyg som ge.nonrtorandeplanent egen tid med den boende och teamarbetet runt den boende. Av Varda.gas ingivna rutinbeskrivning för kontaktrnannaskap frum.går att gruppchefen ska planera kontaktl.nannaskapet, Det går däremot jnte att utläsa hur kontaktmannen utses, vilket ät det som. varit ett av kraven i den aktuella punkten. Att enbart ange vem som planerar kontaktmannaskapet kan inte anses innebära att kravet, som i sig inte heller kan anses vara oklart, är uppfyllt. Det framgår -vidare av anbudet att den som blir kon­ taktman ska genomgå Vardagas utbildning i kontakbn�nfätskap. Vad denna utbildning innebär framgår inte i det aktuella avsnittet och inte bcller om kou.tåktmannen efter den:na grundläggande utbildning får någon kompe­ tensutveckling. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Sida 16 1492-14 Vardaga kan mot denna bakgrund inte anses ha uppfyllt ställda krav, varför Mölndal fåx anses ha haft fog för att föl'kasta bolagets anbud. Vardaga anför vidare att avvikelserna från de ställda kraven ska anses vara så irrelevanta och oväsentliga i upphandlingen att de inte st!r i rimlig pro­ portion till att förkasta bolagets anbud i enlighet med proportio1w litetsprin� cipen. En upphandlande myndighet har stor frihet att sj älv u1 fonna sin upphand­ ling inom de ramar som. ges av de allmänna principerna för offentlig upp­ handling i 1 kap. 9 § LOU Gfr Högsta förvaltningsdomstolens avgöranden RA 2002 ref. 50 och RÅ 2010 ref. 78). Proportionalitetsprincipen fötutsät­ ter dock att kraven på. upphandlingsförfarandet står i rimlig proportion till de mål som eftersträvas. Upphandlingens art och värde ska därlor beaktas exempelvis när villkoren för att få delta i upphandlini?,en fäststlllls. Upp• ställda krav får inte heller vara onödiga eller oproportionerliga (i J'r prop. 2009/10:180s.91). Den aktuella upph.M.dlingen om.fattar dl'iftentreprenad av Berzclius äldre­ boende, drift av dagcentral, visst ruwvar far en matsal samt hemtj llnst natte­ tid och insatser efter anrop via trygghetslarm som. finns i ditek1 unknytning till äldreboendet, Mölndal har för att garantera att personer son, hor på äldreboendetfårhögkvalitativvårdk.tävtattleverantörenharpålidlgaruti­ ner i vissa särskilt viktiga punkter i det vardagliga arbetet. Mot bakgrund av upphandlingens omfattning och syfte och med hänsyn till dt!n upphand­ lademyndighetensfrihetattsjälvutfönnaupphandlingenansermrvalt­ ningsrätten att Vardaga i målet inte har visat att de aktuella krav<.:1\ skulle vara så irrelevanta eller oväsentliga att det skulle strida mot proportional­ itetsprincipen att beakta kraven i upphandlingsförfw:andet på sil sätt som Mölndal gjort, Sida 17 FÖRVALTNINGSRÄtTEN DOM 1 492- 1 4 I GÖTEBORG Fl:lrvaltningsrätten anser mot denna bakgi:und att staden vid förförandet inte kan anses ha brutit mot LOU eller de upphandlingsrättsliga pri1icipema på så sätt som Vardaga gjort gällande. Det saknas därför förutsättningar för ett ingripande enligt LOU, va.tfor Vatdagas ansökan bör nvslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1B LOU) 1:.�ö� Rådman Föredragande i målet har varit t()redragandejuristen Markus Z,u,cler. • HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND De� so;o:,, vill över.ldaga. {ömlto.m.gsritte.o.s beslut skask.ti-vatillKarnrn3mtteniGöteborg. Skrivelsen ska. dock skickas ellm: lämnas till t'ö�pätwA, Öve.i:klagandet ska. ha kommitin till fömdtoingsrättcn inom tte veckor: &hi. dec � d-l�e.o.tickdelavbeslutet O.m.bes.lutet hat tncddela.ts vid en m1111tlig förbondling, ellei: detvul en sa.dan förhandling hn.i: �tts nu beslutet kommu iltt meddelas, sb dodt överldagarufot ha komt: .in inom. tre veckor fdn den dag dotmtoh:os beslut meddelades. Tiden tår i;ivei;kkgsmdct för offentlig part t&ss fnD.. den dag beslutet meddelades. Otnsistadagecilötöverlda.ga.ndetinfallerpå lördag. söndag cl1cr helgdag, m,idsomma.taftcm. julaft®elle.rnyirsaftonrli.clru:det11,ttsla:ivelsen kommerin:ai.sta�. Pöi: att ett öve!kla.gande ska ku:m)a w upp i kwimarrättcn foulns itt p�vnittgstillstånd med.dela.s, Iu.mma.ttättc.n lämna.i: p.tövningstillswid om 1. det:finnsanledningattbetvivla �be.ten "" det slut som fömltnlngsrlitteo. bu kom.toit till, 2. detinteUW1attsådanttillst!nd Jneddelas gA.t att bedöma .d.higheten av det slut som förntltnings:dtten har kommit till. tillbosttden och :tn.obiltclefou. Ad:ess och tclcfott11ummei: till khlgaaden� :u:bemplats ska ocksl anges samt eventru!il aiu,_llf\, wess dit klaganden kan nås (ör delwvuing. Om dessa. uppgifter har lilmD.'a,ts tic:lig:iz-� i. mAlet � och om de fo;ct:f'�de u a.k:tt.1<:lla. - bchövei: de.inteuppgesigen. Omklagaridenaclitai: ombud, sb!. ombudets namn, poi;.md(ees, e­ postadress, t.cl.cfonnummei: ti.lI ·�rbetsplat!ien och tnobiltclefc11;1i:mm.mer anges. Om. �n pct$OP.• elle.t adressuppgift ä,.idtas, ska lul&ingenutiw.d:cöjsr;oJ.lM.m.iilastill ksrnw0tdtten. 2. den dom/beslut so.en övetklagfts med uppgift Olll fmvsltoingsrittens llat)'J.A, tQåluummet saint dagei;,. f&: bt:�lntct., 3, deskälsomklaga:o.denangerri!J�tödfoten beguan om pt8'vmrt.gst:ilht:ånd, 4. d® ii.udring 11.v förvslt:cingsrii.ttcns dom/bodr,.t som. klaganden vil l få till stic.d, 5. debevissomklagandecv.i1låb(:rnpaoc:hvad ha.rt/honv.ill.sty.tbmedvru:jes�i:skiltbevis. Adtcs!lcn till f�tciDgsrätten framgät av domCA/beshl.tc± Bilaga 1 tidenf'dtövcrk1agmcli:ifl'V'rittensdomeller p:cÖV'l1.$avbögtetä.tt;ellei: mfilete1letupphävtettintedmistisktbeslutI 3. detitavviktförledo.u:igav .tättstiillimp� a.tt öva:klagai,.det 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva öv�det Q):)l provmngst:ilht:änd mte meddelas s� förval:tnings.cåtteJls beslut fäst :Oet ät dmör: v.jktigt:attdetklartochtydligt&�a.v öve.ck:1agandct t:l.11 kawmwätten varfQi: man anseratt�öv.n.u:igstill4t:åndböi:.o:i.eddclas. Skrivelsen med överklagande ska innehilla. 1. Kla.g2i,,d.ens petson-/o:cgru:,.isa.t:ionsnllID11l,e:_ öv�dc av :d{tte:11s avgö:w:i.de fa.r inte pr� sedan avtal ha:(' slutits. F'i;tlh.jjndig mfOl:tWLtiofl. &Jl.s i 16 lmpitlc:ti de QVHJl angivnll BehÖ'VCJ:Nifletupplysningaromhur !ll1n ö�k:a.nNivm::>.dlilEttill förval�tten. post.adress, �ostadtess och tclefom:i.wnmer )'1fJlijAAVWob'i• I SVERIGES DoMsroLAR O:til. offentlig upphandling � lagen (2007:1092) IJJJ.filomöveipröw.ui.genligtlagen(2007:1091) om upphawfJi.,g inom i:1i:ocldcna ni 11•.n. energi, tw:1spor1r.t och poattjanstei: fu a.'vl.ai slutas innan besluthm:löptut Idefk.sts.!all.fåravtalslut:a.s när tio dwz hat gitt 6:a.i:i. det att .tiltltn avgjort vissafallfha.vtalslutas ow.edelbllIT. Ett la.gacca.