rl FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Lena Palmer DOM Mål nr 12521-12E Sida 1 (7) Avdelning 1 2013 -01- 1 8 SÖKANDE Landskapsgruppen Öresund AB, 556587-4608 Kyrkogatan 9 222 22 Lund Meddelad i Malmö MOTPART Malmö stad 205 80 Malmö SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår Landskapsgruppen Öresund AB:s ansökan om ingripande enligt LOU. Dok.Id 140183 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 KONKURRENSVERi{ET / Sida 2 12521-12E YRKANDE M.M. Malmö stad genomför upphandling avseende ramavtal av landskapsarkitekter. Upphandlingen genomförs enligt reglerna om öppet förfarande iLOU. Landskapsgruppen Öresund AB (Landskapsgruppen) begär överprövning av upphandlingen och yrkar att den ska göras om. Till stöd för talan anförs i hu­ vudsak följande. Stadens anbudsförfrågan innefattar stora brister när det gäller förutsägbarhet och tolkning avseende bedömning och viktning av mervärden. Tillräcklig information om vad utvärderingen av anbuden baseras på finns inte i anbudsförfrågan (AUB 522 ochAUB 523) avseende kriteriernas olika ni­ våer, hur dessa bedöms och vad som faktiskt krävs för att man ska uppnå högsta mervärde. Ej heller anges motiv i utvärderingen, vilka eventuellt kan styrka de olika ställningstagandena i Stadens bedömning. Bedömningen är enligt Landskapsgruppen godtycklig. Anbudsförfrågan uppfyller inte de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU, vilket medför att Landskaps­ gruppen kommer eller kan komma att lida skada. Malmö stad bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. följande. Det framgår klart och tydligt av förfrågningsdunderlaget hur utvärderingsmodellen är ut­ formad och hur utvärderingen kommer att gå till. Utvärderingsmodellen upp­ fyller därmed de grundläggande kraven på öppenhet tydlighet och transparens som LOU uppställer. Anbudsgivarnas respektive genomförandebeskrivning har i enlighet med förfrågningsunderlaget utvärderats mot målformuleringar I och kriterier för mervärdesrabatt. Bedömningen har gjorts av en särskilt tillsatt arbetsgrupp bestående av fem personer. Varje representant i arbetsgruppen har utvärderat varje anbud med beaktande av uppställda målformuleringar och kriterier för mervärdesrabatt. Därefter har arbetsgruppen träffats för gemen­ sam sammanställning som legat till grund för tilldelningsbeslutet.Landskaps­ gruppens anbud har utvärderats på samma sätt som övriga anbud och i enlig­ het med likabehandlingsprincipen och de förutsättningar som framgår av för- FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I MALMÖ Avdelning 1 Sida 3 FÖRVAL TNINGSRÄTTEN DOM 12521-12E IMALMÖ Avdelning 1 frågningsunderlaget. Stadens förfarande i upphandlingen har inte medfört att Landskapsgruppen lidit eller kan komma att lida skada. Det kan noteras att en snarlik utvärderingsmodell har prövats av Förvaltningsrätten i Malmö i mål nr 6915-12E och förfrågningsunderlaget då inte ansetts brista i transparens. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser En upphandlande myndighet ska enligt 1 kap. 9 § LOU behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömse­ sidigt erkännande och proportionalitet iakttas. - Vid överprövningar enligt LOU gäller att förvaltningsrätten i princip endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. Av 16 kap. 4 och 6 §§ LOU framgår att förvaltningsrätten kan pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse gjorts. Relevanta delar av förfrågningsunderlaget Under AUB.522 Utvärdering av utvärderingskriterium 2 - Kvalitet på tjänst/uppdrag anges följande: Anbudsgivare kan uppnå mervärde för utvärderingskriterium 2 enligt vad som närmare anges nedan. Eventuellt mervärde kommer att dras av från utvärderings­ priset i enlighet med vad som anges ovan under AUB.52. Utvärdering av utvärderingskriterium 2 kommer att genomföras av en utvärde­ ringsgrupp hos beställaren. Gruppen består av fem (5) personer som var och en gör en individuell utvärdering av respektive anbud utifrån nedan angivna kriterier. Slutligt resultat av utvärderingen görs genom att samtliga individuella utvärde­ ringar läggs samman. Utvärderingsgruppen har inte kännedom om vilket pris an- Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12521-12E I MALMÖ Avdelning 1 budsgivare lämnat och känner inte heller till övriga gruppmedlemmars utvärde­ ring av anbuden. Vid utvärdering av Kvalitet på tjänst/uppdrag kommer beställaren att utgå från del 1 i anbudsgivares genomförandebeskrivning enligt AUB.31. Utvärdering görs genom en jämförelse av del 1 i anbudsgivares genomförandebeskrivning och be­ ställarens målformulering nedan, varefter mervärde tilldelas enligt nedan angiven skala. Målformulering: Beställarens målsättning är att under hela avtalstiden ha tillgång till landskapsar­ kitekter med rätt kompetens avseende genomförande av uppdraget och som har förutsättningar att kunna stödja beställaren till bästa möjliga resultat och kvalitet såvitt avser sådant som omfattas av upphandlingen. Skala för tilldelning av mervärde. • 30.000 kronor - Offererade konsulter bedöms stämma mycket väl överens med beställarens målformulering. • 20.000 kronor - Offererade konsulter bedöms stämma väl överens med beställarens målformulering. • 10.000 kronor - Offererade konsulter bedöms stämma överens med beställarens målformulering. • 0 kronor - Offererade konsulter bedöms inte alls eller delvis stämma överens med beställarens målformulering, alternativt uppgift för att genomföra bedömning saknas. Under AUB.523 Utvärdering av utvärderingskriterium 3 - Uppdragsge­ nomförande anges följande. Anbudsgivare kan uppnå mervärde för utvärderingskriterium 3 enligt vad som närmare anges nedan. Eventuellt mervärde kommer att dras av från utvärderings­ priset i enlighet med vad som anges ovan under AUB.52. Utvärdering av utvärderingskriterium 3 kommer att genomföras av en utvärde­ ringsgrupp hos beställaren (se beskrivning av utvärderingsgruppen ovan under AUB.522). Vid utvärdering av Uppdragsgenomförande kommer beställaren att utgå från del 2 i anbudsgivarens genomförandebeskrivning enligt AUB.31. Utvärdering görs genom en jämförelse av del 2 i anbudsgivarens genomförandebeskrivning och beställarens målformulering nedan, varefter mervärde tilldelas enligt nedan angi­ ven skala. Målformulering: Beställarens målsättning är att under hela avtalstiden kunna arbeta strukturerat mot uppställda projektmål för att uppnå bästa möjliga slutresultat. En förutsätt- Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12521-12E I MALMÖ Avdelning 1 ning för detta är ett samarbete med en konsult som har ett genomarbetat och pro­ jekt anpassat arbetssätt. Skala för tilldelning av mervärde. • 30.000 kronor - Konsultens uppdragsgenomförande bedöms stämma mycket väl överens med beställarens målformulering. 20.000 kronor - Konsultens uppdragsgenomförande bedöms stämma väl överens med beställarens målformulering. • 10.000 kronor - Konsultens uppdragsgenomförande bedöms stämma överens med beställarens målformulering. • 0 kronor - Konsultens uppdragsgenomförande bedöms inte alls eller delvis stämma överens med beställarens målformulering, alternativt uppgift för att genomföra bedömning saknas. Under AUB.31 Anbuds/orm och innehåll anges bl.a. följande. Anbudsutvärdering kommer att ske i enlighet med AUB.52. För utvärderingen ska anbudsgivare till sitt anbud foga följande. Genomförandebeskrivning Anbudsgivaren ska till sitt anbud bifoga en genomförandebeskrivning som be­ skriver hur anbudsgivaren arbetar med landskapsarkitektuppdrag och arbetar med uppdrag som avropas från ramavtalet. Genomförandebeskrivningen består av två delar och kommer tillsammans med timpriset (se ovan) att ligga till grund för utvärdering av anbud. Genomförandebeskrivningen ska redovisa följande två delar. 1. Kvalitet på tjänst/uppdrag. 2. Uppdragsgenomförande. Utvärdering av de olika delarna 1 genomförandebeskrivningen sker enligt AUB.522 och AUB.523. Del 1 - Kvalitet på tjänst/uppdrag Som del 1 av genomförandebeskrivningen ska till anbudet bifogas en personlig beskrivning för var och en av de föreslagna landskapsarkitekterna. Av beskriv­ ningen ska framgå: utbildning och arbetslivserfarenhet, specialkompetenser samt uppgift om övriga relevanta kompetenser, specialintressen och förmågor som landskapsarkitekten har. Utvärdering av Kvalitet på tjänst/uppdrag sker enligt AUB.522. Del 2 - Uppdragsgenomförande Del 2 av genomförandebeskrivningen ska redovisa hur anbudsgivaren arbetar för att uppnå ett gott slutresultat för varje enskilt konsultuppdrag. Beställaren har identifierat ett antal punkter som enligt beställarens mening är avgörande för ett gott slutresultat. Dessa punkter har formulerats som frågor nedan. 1. Hur arbetar landskapsarkitekten för att tillse att beställaren får vad denne förväntar sig? 2. Hur arbetar landskapsarkitekten med kvalitetssäkring av utfört arbete/uppdrag? 3. Hur arbetar landskapsarkitekten för att åstadkomma en god Sida 6 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 12521-12E !MALMÖ Avdelning 1 koppling mellan utomhus- och inomhusmiljö? 4. Hur arbetar landskapsarkitekten med att tillgodose olika behov på utemiljön, exempelvis trafiksäkerhet, tillgänglighet, skadegörelse, avfallshantering, kreativa miljöer, lekytor, gröna utemiljöer? 5. Hur arbetar landskapsarkitekten med materialval och växtval utifrån problematik med etablering och hårt nyttjande av utemiljön? 6. Hur tillser anbudsgivaren att den enskilde landskapsarkitekten alltid har tillräckligt med tid för att genomföra varje uppdrag samt för att säkerställa god tillgänglighet? Anbudsgivare som har ytterligare rutiner/arbetssätt som anbudsgivaren bedömer är relevanta för ett gott slutresultat har möjlighet att inom ramen för denna del 2 av genomförandebeskrivningen även beskriva sådana rutiner/arbetssätt. Utvärde­ ring av uppdragsgenomförande sker enligt AUB.523. Förvaltningsrättens bedömning Ett förfrågningsunderlag ska vara så klart och tydligt utformat att en leve­ rantör på grundval av detta kan avgöra vad den upphandlande enheten till­ mäter betydelse vid upphandlingen. Principerna om förutsebarhet och transparens innebär dock inte att anbudsgivare i förväg ska kunna förutse exakt vilken poäng dennes anbud kommer att erhålla i utvärderingen. Vi­ dare ska en utvärdering vid offentlig upphandling göras objektivt i den meningen att inga ovidkommande hänsyn får tas. Det är dock ofrånkomligt att även en objektiv bedömning av inkomna anbud kan rymma ett visst mått av skönsmässighet eller subjektivitet som måste godtas under förut­ sättning att den upphandlande myndigheten håller sig inom ramen för vad förfrågningsunderlaget kan anses tillåta. Landskapsgruppen gör gällande att det av Malmö stad tillämpade förfråg­ ningsunderlaget brister i transparens och förutsägbarhet vad avser kriteriet mervärde. Enligt förvaltningsrättens mening ger dock det aktuella förfråg­ ningsunderlaget leverantörerna ett tillräckligt gott underlag för att avgöra vad den upphandlande enheten tillmäter betydelse vid anbudsutvärdering och tilldelning av mervärdesavdrag för att kunna utforma ett konkurrens­ kraftigt anbud. Förfrågningsunderlaget får därmed anses uppfylla kraven på transparens och förutsägbarhet. Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12521-12E I MALMÖ Avdelning 1 Landskapsgruppen gör vidare gällande att Stadens utvärdering av anbuden är godtycklig. Bolaget har emellertid enligt förvaltningsrättens mening inte visat att Staden i den genomförda utvärderingen tagit ovidkommande hän­ syn, avvikit från förfrågningsunderlaget eller på annat sätt agerat i strid medLOU. Vid nu angivna förhållanden finner förvaltningsrätten att vad Landskapsgrup­ pen anfört och åberopat inte visar att Malmö Stad i det aktuella upphandlings­ förfarandet har brutit mot bestämmelserna i LOU på ett sådant sätt att bolaget har lidit eller riskerat att lida skada. Grund för ingripande mot upphandlingen föreligger därmed inte. Ansökan ska således avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/lB LOU) 0/l&t--�w� �Madeleine Westberg / • SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska in nehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lB LOU