LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmäm1a avdelningen SÖKANDE DOI\1 2009-11-20 Meddelad i Stockholm Målm 19199-09 Enhet 15 Sida 1 (13) Servera R & S AB, 556233-2451 Box 123 601 03 Norrköping MOTPARTER 1. Södertälje kommun 151 89 Södert.älje 2. Tom Tits Experiment AB, 556044-5131 Storgatan 33 151 36 Södertälje SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling-LOD DOMSLUT Länsrätten bifaller ansökan och förordnar att Södertälje kommuns och Tom Tits Experiment AB:s samordnade upphandling ska göras om. DokJd 462785 Postadress Besöksadress Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 0l E-post lansrattenistockholm@domse Expeditionstid måndag - fredag 0900-1500 115 76 Stockholm Tegeluddsvägen 1 LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Alhnänna avdelningen DOM Sida 2 19199-09 BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Södertälje kommun och Tom Tits Experiment AB (Tom Tits) har genomfört en samordnad upphandling av ramavtal för successiva avrop av livsmedel (fullgrossist) i fmm av kolonial, frysta produkter, färskt kött samt charkprodukter, färska och frysta samt bearbetade grönsaker (ref. nr TI 2009-46). Upphandlingen har genomförts som en öppen upphandling enligt 4 kap. LOU. Södertälje kommun och Tom Tits har i tilldelningsbeslut avsänt den 15 september 2009 beslutat att anta annat anbud än anbudet från Servera R & S AB (Servera). Servera ansöker om överprövning och yrkar att länsrätten ska undanröja tilldelningsbeslutet samt att länsrätten ska förordna om att upphandlingen får avslutas först efter att en ny utvärdering genomförts vid vilken Menigo Foodservice AB:s (Menigo) anbud förkastas, alternativt förordna om att upphandlingen ska göras om. Till stöd för sin talan anför Servera i huvudsak följande. Södertälje kommun och Tom Tits har brutit mot LOU och de grundläggande gemenskapsrättsliga reglerna om likabehandling och icke-diskriminering genom att inte ha anpassat utvärderingskriteriema gentemot marknadens förutsättningar samt genom att inte kontrollera att ställda krav efterföljts och som följd av detta genomfört en utvärdering som på flera punkter inte är relevant. I sammanräkningen av pris för båda leverantörerna enligt lagt anbud på artikelspecifikationen har Södertälje kornmun och Tom Tits medräknat ett referenspris på 75 kr per kg vara på allt utom kryddor och helt kött som har fått priset 300 kr per kg. Denna prissättning saknar helt relevans i verkligheten. På fem positioner debiteras Servera ett referenspris vilket är 2 430 737 kr eller 356,5 % högre än priset från vinnande anbudsgivaren LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen DOM Sida 3 19199-09 Menigo. Enbart denna prisskillnad avgör hela uträkningen av punkten 1, "Sammanräknat pris", och visar hur dåligt referenspriset överensstämmer med artiklarnas marknadspriser. Att sätta två fantasipriser på 75 kr respektive 300 kr strider helt mot proportionalitetsprincipen och ställer hela upphandlingens utvärderingssyfte ur spel. SödertäUe kommun och Tom Tits har förenklat det för sig utan att ta hänsyn till utfallet i utvärderingen. I de anbudssvar som anbudsgivama har skrivit under har samtliga anbudsgivare försäkrat att de i anbudsspecifikationen upptagna produkterna finns i sortimentet på angiven basprisdag samt godkänt att uteslutning kan ske om det visar sig att felaktiga uppgifter har lämnats. Vidare har anbudsgivarna skrivit under på att uppgivna kilo och literangivelser liksom förpackningsstorlekar är korrekt angivna. Vid Serveras utvärdering efter att ha erhållit tilldelningsbeslutet har det framkommit att en mängd varor som Servera inte känner till att de fim1s på marknaden, eller som Servera vet har utgått, finns inlagda i Menigos anbud. På tolv artiklar har Menigo frågat kommunen om positionen kan tas bort eftersom varan inte finns på marknaden. Ändå har Menigo lagt in artiklar i positionerna. Söde1iälje kommun och Tom Tits har inte följt upp detta, vilket har utlovats i Frågor och Svar den 18 juni 2009. Därtill finns det ett st01i antal positioner i Menogos anbud som har fel innehåll gentemot förfrågningsunderlaget. På en position har Menigo lagt en vara som inte finns. Färska grönsaker är lagda med ett lägre pris på ekologiska grönsaker än konventionellt odlade, vilket är uppseendeväckande och borde ha kontrollerats av Söde1iälje kommun och Tom Tits. Dessutom har Menigo utökat sina "täck upp positioner" genom att dubbellägga samma artikel flera gånger på flera positioner. Vidare har Menigo tillfört artiklar och angivit aiiiklar med felaktiga förpackningsstorlekar och innehåll för att få med så många positioner som möjligt och undvika referenspriser i anbudsutvärderingen. Detta har godkänts vid utvärderingen fastän det i LÄ.NSRÄTTENI STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen DOM Sida 4 19199-09 svarsbilaga angetts sorn skäl för uteslutning, vilket är ett brott rnot likabehandlingsprincipen. Enligt förfrågningsunderlaget får anbudsgivare sorn lämnar offert avdrag på anbudssurnman för ekologiska produkter, konventionella produkter samt för lagerprodukter. Meniga har lämnat anbud på en mängd ekologiska varor sorn inte Servera känner till finns på marknaden. Vidare har Meniga angivit att samtliga artiklar är lagervaror, vilket inte stämmer rnot Serveras tidigare utvärderingar av anbud och inte heller gentemot Menigos aktuella sortirnentprislista. Menigos anbud har i detta avseende återigen utvärderats enligt ovan redogjorda kriterier och Meniga har därigenom getts prisavdrag på grundval av felaktigt lämnade uppgifter. Södertälje kornmun och Torn Tits har inte observerat detta utan godkänt förfarandet, vilket är en avgörande felaktighet i utvärderingen. Det är en omöjlighet att utvärdera ett anbud sorn har de anbudskriterier sorn detta anbud innehåller, där samma kriterier (antalet lämnade positioner) återkommer på fyra ställen i utvärderingen. Dessutom är detta helt avgörande för utfallet. Servera kommer att lida avsevärd ekonomisk skada av de oklara utvärderingskriteriema och av den oklara utvärderingen som redovisats ovan. Inköpsvolymen av livsmedel för kommunen är enligt tilldelningsbeslutet 184 000 000 kr. Södertälje kommun och Tom Tits bestrider bifall till ansökan och anför i huvudsak följande. I första hand ska Serveras ansökan om överprövning avvisas alternativt avslås. I andra hand ska, ifall länsrätten bifaller överklagandet, upphandlingen rättas i den del som avser referenspris på så sätt att det anbudspris som har angivits av Meniga plus ett om 50 % ska ligga till grund för rättelsen. Sida 5 LÄN"SRÄTTEN I DOM 19199-09 STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen Referenspriser Förfrågningsunderlaget är upphandlarens beskrivning av upphandlingen. Av förfrågningsunderlaget, bilaga 5 punkten "Sammanräknat anbudspris", framgår hur anbud avsågs bli handlagda i de fall som produkter saknades hos någon anbudsgivares anbud. Av bilagan framgår bl.a. att pris ska utgöra 100 %. Det framgår även att det pris som kommer att jämföras är sammanräknat anbudspris enligt punkt 1 i bilagan med avdrag för det värde som upphandlaren räknar fram för kriterierna p 1.1-1.5 i bilagan. Av bilagan framgår mycket tydligt vilka referenspriser som avsågs, vilka även använts i utvärderingen. Referenspriserna har varit transparanta och tydliga för samtliga som tänl