LÄNSRÄTTEN Jf DOM Målm HALLANDS LÄN 2009-12-28 2345-09 Meddelad i Halmstad SÖKANDE R�jmes Transportfordon AB, 556082-2305 Kristinehedsvägen 302 44 Halmstad MOTPART Halmstad Energi och Miljö AB, 556528-3248 Box .31 301 02 Halmstad SAKEN Överprövningen enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Länsrätten avslår Rejmes Transportfordon AB:s ansökan om åtgärder en­ ligt lagen om offentlig upphandling. Sida 1 (11) Länsrättens interimistiska beslut den 11 november 2009 upphör därmed att gälla. BAKGRUND Halmstads Energi och Miljö AB har beslutat om upphandling av tre last­ bilschassier med komprimerande sopbilsaggregat, varav ett med återvin­ ningsfack, ref.m HEM2009/0156. Vid anbudstidens utgång hade anbud inkommit från tre företag, bl.a. R�jmes Transportfordon AB, som är åter­ försäljare för Volvo. I tilldelningsbesked den 30 oktober 2009 meddelades att Motor AB Halland, som är återförsäUare för Scania, tilldelats upphand­ lingskontraktet. Dokld 51884 Postadress Box 131 301 04 Halmstad JBesöksadress Södra vägen 5 Telefon Telefax 035-13 29 00 03.5-21 3.5 62 E-post: lansrattenihalland@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-1.5:00 LÄNSRÄTTEN I DOM HALLANDSLÄN 2009-12-28 Efter att Rejmes Transportfordon AB ansökt om överprövning av upphand­ lingen och därvid hemställt om interimistiskt beslut har länsrätten den 11 november 2009 beslutat att upphandlingen tills vidare inte får avslutas. YRKANDEN M.M. Rejmes Transportfordon AB yrkar att ny utvärdering skall göras eller att upphandlingen skall göras om. Bolaget anför i huvudsak följande. Teknisk lösning Volvos bilar kan köras på diesel med inblandning på upp till 30 procent RME, biodiesel. Det finns nackdelar med att köra på 100 procent RME, service- och reparationskostnaderna går upp kraftigt, något som inte har tagits upp gällande konkurrenterna i prisjämförelsen. - Garanti och service Öppettiderna på R�jmes Transportfordon AB:s verkstad är betyd­ ligt bättre än hos konkurrenterna. Rejmes Transpmifordon AB är totalt öppet 75 timmar per vecka, Motor AB Halland totalt 45 timmar per vecka. Måndag- torsdag kl. 07-22, fredag kl. 07-13 samt lördag kl. 07-13. Övrig tid finns dygnet runt-service via Volvo Action Service, vilket även är redo­ gjort för i anbudet. Vidare är R�jmes Transportfordon AB:s verkstad ran­ kad bland de tio bästa i landet i Volvos årliga kundundersökning. Rejmes Transportfordon AB uppfyller samtliga skall-krav på området. Sammanta­ get är poängskillnaden mellan Motor AB Halland och R�jmes Transport­ fordon AB oskälig. I tidigare upphandlingar har Rejmes Transportfordon AB erhållit högre eller samma poäng som Motor AB Halland på garanti och service. - Arbetsmiljö och ergonomi Volvos hytt är rymligare än Scanias hytt. Volvos insteg är bättre än Scanias och dörrvinkeln är bättre än Scanias, vilket har bekräftats av chaufförer från Halmstads Energi och Miljö AB vid förevisning av bilen. Vidare är Volvos insteg mycket robust, r�jält och har en generös vinkel, likt en trappstege, vilket ger en hög kom­ fort och säkerhet vid in- och ursteg från hytten. Denna vinkel är bättre än på Scania. Vidare är runtomsikten på Volvos hytt bättre än på offererad Scaniahytt. Halmstads Energi och Miljö AB har efterfrågat tre bilar, varav Sida 2 2345-09 DOM Sida 3 LÄNSRÄTTEN I 2345-09 HALLANDS LÄN 2009-12-28 två tvåaxliga bilar med komprimerande sopbilsaggregat och en treaxlig bil med komprimerande sopbilsaggregat med sidlastande återvinningsfack. I utvärderingen av anbudet anges Volvos daghytt, vilket inte är den hytt R�jmes Transportfordon AB offererat. R�jmes Transportfordon AB har erbjudit två FLH med komforthytt, tvåaxliga bilarna, respektive en FES med komforthytt, treaxliga bilen. Motor AB Halland har, av vad som framk01m11it, erbjudit tre bilar med CP16-hytt. R�jmes Transportfordon AB anser att utifrån objektiva data är Volvos FLH och FES komforthytt i de flesta parametrar bättre än Scanias CP16-hytt. Den enda nackdelen Volvo har är en smalare hytt. Det medför dock en fördel i betydligt bättre sikt vid sidan och hörnen av lastbilen, runtomsikt, samt att körbarheten i trånga utrymmen, speciellt runt hörn, är betydligt bättre och säkrare. Detta är en faktor av yttersta vikt vid körning i bostadsområden. - Inte klarat skall-kraven I utvärderingen har angetts att R�jmes Transportfordon AB inte klarar skall-kraven i punkt 2.5 i förfrågningsunderlaget. Detta är fel, eftersom i anbudet är giltighetstiden angiven till den 31 december 2009, helt enligt uppställt skall-krav. - Prisjämförelse I Halmstads Energi och Miljö AB:s prisjämförelse står "Serviceavtalen ser mycket olika ut, går ej att göra en rättvis bedömning när det gäller totala kostnader under bilens livslängd". Därför bör helt enligt Halmstads Energi och Miljö AB:s egen slutsats service- och reparationskostnaden inte vara med i prisjämförelsen. Halmstads Energi och Miljö AB motsätter sig bifall till sökandens yrkan­ den och anför i huvudsak följande. Teknisk lösning I förfrågningsunderla­ get framgår i klaiiext att förnyelsebara drivmedel ger ett stort mervärde vid utvärdering av anbud. Scanias offererade motoralternativ kan köras på 100 procent bio-diesel. Detta lever inte Volvos motoralternativ upp till. Rejmes Transportfordon AB:s yttrande om att service- och reparationskostnadema går upp kraftigt vid val av 100 procent RME stämmer inte. Motor AB Halland har offererat ett service- och reparationsavtal, även kallat grönt kort, vilket omfattar alla deras fordon oavsett motoralternativ, dvs. oavsett LÄNSRÄTTEN I HALLANDS LÄN DOM 2009-12-28 Sida 4 2345-09 det är diesel eller bio-diesel. Härav saknar Rejmes Transportfordon AB:s yttrande bärkraft. För Halmstads Energi och Miljö AB ligger miljövänlig­ heten i att kmma köra på 100 procent biodiesel. Härav erhåller Motor AB Halland högsta poäng på teknisk lösning. - Garanti och service Vad gäller öppettider så har Motor AB Halland likt Rejmes Transportfordon AB den flexibilitet som är fullt tillräcklig för Halmstads Energi och Miljö AB:s behov. Av denna anledning har detta �j viktats vid utvärderingen. Vad som däremot har viktats är kvaliteten på garanti och service. Halmstads Energi och Miljö AB betvivlar inte att Rejmes Transportfordon AB:s verkstad är rankad bland de tio bästa i landet. Halmstads Energi och Miljö AB, som har erfarenhet från båda leverantörernas verkstäder och servicearbete, anser att Motor AB Halland i Halmstad är bättre än Rejmes Transportfordon AB. Argumentet att Rejmes Transportfordon AB inte alltid åtgärdar fel och att uppföljning av utförda arbeten ibland saknas framgår tydligt i utvärde­ ringsunderlaget. Därför erhåller Rejmes Transportfordon AB lägre poäng är Motor AB Halland. - Arbetsmiljö och ergonomi Volvos hytt är inte rym­ ligare än Scanias. Halmstads Energi och Miljö AB har jämfört alternativen Scanias P-hytt och Volvos FL-hytt. I denna jämförelse är beslutet om Scanias hytt korrekt. Volvos insteg är inte bättre än Scanias, dock anses de vara likvärdiga. Efter dialog med de egna chaufförerna framkom att de föredrar Scaniahyttens insteg före Volvos. Halmstads Energi och MiUö AB lyssnar till sina chaufförer, eftersom det är de som skall köra fordonen. När det gäller vad en enskild chaufför vid något tillfälle sagt till Rejmes Trans­ portfordon AB om instegen i Volvo-fordonen anser Halmstads Energi och Miljö AB i detta fall inte vara relevant. Halmstads Energi och Miljö AB utgår från de önskemål, behov och krav som framkommer vid samråd med egen personal. Enligt chaufförerna är "runtom-sikten" den samma i båda hyttaltemativen, varför Halmstads Energi och Miljö AB inte tagit hänsyn till det ktiteriet och viktat detta i utvärderingen. Personalen upplever Scanias CP16-hytt bättre än Rejmes offererade Volvohytter. Volvo FL har enligt uppgifter den sämsta svängradien enligt en jämförelse gjord av KTD LÄNSRÄTTEN I DOM HAJLLANDSLÄN 2009-12-28 Johan Ekberg den 5 oktober 2007. Med god svängradie underlättas kör­ ningen i bostadsområden. Bra sikt är viktig i många aspekter. En annan jämförelse, gjord av KTD Johan Ekberg den 5 oktober 2007, pekar på att Volvo har fått sämre poäng än Scania på dold vinkel i hytt. Den rakt ståen­ de framrutan uppskattas av personalen. Då Scania-hytten är aningen breda­ re upplevs den också som rymligare. - Skall-krav i punkt 2. 5 Halmstads Energi och Miljö AB uppmärksammande att anbudets giltighetstid för en påbyggnad inte levde upp till kraven. Detta ansågs vara en uppenbar fel­ skrivning av leverantören och har inte påverkat utvärderingen. R�jmes Transportfordon AB:s anbud har accepterats, tagit sig vidare från kvalifice­ ringsfasen till att utvärderas på lika villkor som övriga leverantörer. - Pris­ jämförelse Den totala kostnadsbilden för serviceavtalen vad det gäller på­ byggnaderna, sopbilsaggregaten, blev otydlig i upphandlingen av sopbilar, varför endast serviceavtalen för chassiet har beaktats. R�jmes Transpmifordon AB anför därefter bl.a. följande. Garanti och ser­ vice Garantitiden för drivlinan är två år på Volvo, vilket ger ytterligare tyngd åt att poängen borde fördelas mer till Rejmes Transportfordon AB:s fördel på garanti och service. - Arbetsmiljö och ergonomi. Svängradien är inte efterfrågad i upphandlingen. Den jämförelse och poängsättning som är gjord i bilagan till Halmstads Energi och Miljö AB:s yttrande är utförd av Scania. Rejmes Transportfordon AB reserverar sig därför för de uppgifter på svängradie som är angivna i artikeln, eftersom svängradien beror på många olika faktorer såsom byggnation och framaxelbelastning m.m. Det framgår inte av jämförelsen vilken specifikation som använts på Volvomo­ dellen och hur mätningarna är gjorda. När det t.ex. gäller siktfältet så är Volvos speglar uppdaterade efter artikelns datum den .5 oktober 2007. Jäm­ förelsen angående lutning på vindrutan gjord den 5 oktober 2007 visar inte den offererade Volvomodellen. Sida 5 2345-09 LÄNSRÄTTEN I DOM HALLANDSLÄN 2009-12-28 DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser m.m. I 1 kap. 9 § LOU anges. Upphandlande myndigheter skall behandla leve­ rantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt 12 kap. 1 § andra stycket LOU skall en upphandlande myndighet vid bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga, ta hänsyn till olika kriterier som är kopplande till föremålet för kontraktet, såsom pris, leverans- eller genomförandetid, miljöegenskaper, driftkostna­ der, kostnadseffektivitet, kvalitet, estetiska, funktionella och tekniska egenskaper, service och tekniskt stöd. I 12 kap. 2 § LOU anges. Den upphandlande myndigheten skall ange hur sådana kriterier som avses i 1 § andra stycket kommer att viktas inbördes vid bedömning av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga. Kriterieviktningen får anges som intervall med en lämplig största tillåtna spridning. - Om det enligt den upphandlande myndigheten inte är möjligt att ange viktningen av de olika kriterierna, skall dessa anges i fallande pri­ oritetsordning. - Viktningen av kriterierna eller kriteriernas prioritetsord­ ning skall anges i 1. annonsen om upphandlingen, 2. förfrågningsunderla­ get, eller i 3. en inbjudan att lämna anbud eller att delta i förhandlingar. Enligt 16 kap. 1 § LOU får en leverantör, som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 §, i en framställning till allmän förvaltnings­ domstol ansöka om åtgärder enligt den paragrafen. Av 16 kap. 2 § LOU framgår att rätten, om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon Sida 6 2345-09 LÄN§RÄTTEN I DOM HALLANDSLÄN 2009-12-28 annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, skall besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. I förarbetena till ändring av LOU, prop. 2001/02:142, s. 21, anges bl.a. följande. En upphandlande enhet har frihet att själv specificera krav på det som skall upphandlas under förutsättning att dessa krav inte på ett otillbör­ ligt sätt styr mot en viss leverantör eller viss produkt. Utredningen i målet I förfrågningsunderlaget anges bl.a. följande. 2. Administrativa villkor. 2.1 Beskrivning/Omfattning Köp av ny sopbil med inbyte av befintlig sopbil. Specifikation enligt punkt 4. 2.10 Prövning av anbudsgivare. Uppfyller anbudsgivaren de krav som ställs på anbudsgivaren och va­ ran/leveransen enligt specifikation går anbudet vidare till anbudsutvär­ dering. 2.11 Anbudsutvärdering I utvärderingsfasen utvärderas de anbud som gått vidare från kvalifice­ ringsfasen och uppfyller samtliga obligatoriska krav (skallkrav). Vid prövning av anbuden kommer det anbud att antas som är det ekono­ miskt mest fördelaktiga för Halmstads Energi och Miljö AB med hän­ syn taget till: ® Pris 60% • Kvalitet 40% Lägsta pris tilldelas l 00p. Med teknisk lösning - kvalitet menas teknisk lösning (50%), garanti och service (25%), arbetsmi\jö och ergonomi (25%) enligt svar lämnade en­ ligt punkt 4 Kravspecifikationen. Maxpoäng är totalt 100p. Sida 7 2345-09 LÄNSRÄTTEN I HALLANDS LÄN DOM 2009-12-28 Den anbudsgivare som har det för Halmstads Energi och Miljö AB eko­ nomiskt mest fördelaktiga anbudet, med hänsyn taget till utvärderings­ kriteriema, kommer att tilldelas uppdraget. 4. Kravspecifikation 4.2. Drivmedel Förnyelsebara drivmedel ger ett stort mervärde vid utvärderingen av an­ bud. 4.5. Garantier. Leverantören skall i anbudshandlingarna beskriva sina garantiåtgärder och/eller vilka garantier som gäller hos honom anlitad underleverantör. Av handlingarna skall tydligt framgå garantitid samt under vilken tids­ period som reservdelar garanteras. 4.6. Serviceställen. Anbudsgivare skall ha tillgång till auktoriserad serviceverkstad som kan ta hand om service och reparationer. Anbudsgivare anger närmsta servi­ ceverkstad för fordonet. Hög tillgänglighet och korta väntetider för verkstad ger ett stort mervärde vid utvärderingen av anbud. 4.7 Fordon. Nedan ställda krav är obligatoriska, dvs. s.k. skall-krav, och måste vara uppfyllda för att anbudet skall prövas. 4.7.2 Arbetsmiljö och ergonomi Beskriv i anbudet hur krav på en god arbetsmiljö och ergonomi tillgo­ doses. Goda utrymmen i hytt och bra insteg prioriteras. 4.7.3 Chassi. Halmstads Energi och Miljö AB avser att inköpa 3 st lastbilchassier som skall förses med komprimerande sopbilsaggregat. Av utvärderingsprotokollet framgår bl.a. följande. Rejmes Transportfordon AB:s anbud har vad gäller utvärdering av kvalitet tilldelats 87,5 av möjliga 100 poäng för vart och ett av underkriterierna Teknisk lösning och Garanti och service samt tilldelats 75 av möjliga 100 poäng för underkriteriet Arbetsmiljö och ergonomi. Vid utvärdering av pris Sida 8 2345-09 2.12 Tilldelningsbeslut LÄN§RÄTTEN I DOM HALLANDSLÄN 2009-12-28 tilldelades dess anbud 100 poäng. Anbudets sammanvägda vikt uppgick därmed till 93,75. Som kommentarer till utvärderingen har angetts bl.a. följande. Teknisk lösning: Motorer som kan köras på biodiesel värderas högt samt ger ett sto1i mervärde i utvärderingen. Scania och Mercedes i kombination med JOAB har den bästa tekniska lösningen. JOAB med sitt smörjfria system samt att Scania och Mercedes kan köra på 100% biodiesel vilket ger ett stmi mervärde 100 p. Garanti och service: Hög tillgänglighet och kmia väntetider för verksta­ den ger ett sto1i mervärde i utvärderingen. Scania har helt klaii den bäs­ ta och billigaste servicen med mycket bra uppföljning på arbeten. De åt­ gärdar även omedelbart nyupptäckta fel, vilket Rejmes sällan gör. Upp­ gifterna är hämtade från våra chaufförer samt teamchefer. R�jmes har en god service saknar dock, emellanåt, uppföljning på utförda arbeten samt åtgärdar inte alltid upptäckta fel, även om de är av enklare art, ger 87,.5 p. Arbetsmiljö, ergonomi: Personalens ord när det gäller ai·betsmiljö vär­ deras högt. Goda utrymmen i hytt och bra insteg prioriteras. Chauffören ska köra bilen under 8 år varför dennes ord är av stor betydelse. Volvos hytt viktar vi lägre eftersom den upplevs som trängre än vad övriga le­ verantörer er�juder, 75 p. Länsrätten gör följande bedömning ® Teknisk lösning Rejmes Transpmifordon AB:s anbud fick lägre poäng, eftersom offererat fordon, till skillnad från konkun-entemas, inte kunde köras på 100 procent biodiesel. Med avseende på vad som angetts i förfrågningsunderlaget under punkt 4.2. Drivmedel finner länsrätten inte att gjord bedömning står i strid med vad som anges i LOU. Sida 9 2345-09 LÄNSRÄTTEN K DOM HALLANDSLÄN 2009-12-28 ® Garanti och service R�jmes Transportfordon AB:s anbud fick här lägre poäng enligt en be­ dömning inte grundad på det anbudsgivarna angett i sina svar lämnade en­ ligt punkt 4 utan grundad på Halmstads Energi och Miljö AB:s erfarenhe­ ter från tidigare affärsförbindelser med anbudsgivama. Bedömningen har således grw1dats på annat än vad som angetts i förfrågningsunderlaget. Halmstads Energi och Mi�jö AB har därmed handlat i strid mot principen om förutsebarhet. Förfarandet står således i strid med 1 kap. 9 § LOU. e Arbetsmi�jö och ergonomi. Rejmes Transportfordon AB:s anbud fick här lägre poäng med motivering­ en att Volvos hytt upplevs som trängre än vad övriga leverantörer erbjuder. I förfrågningsunderlaget under punkt 4.7.2 Arbetsmiljö och ergonomi har angetts att goda utrymmen i hytt och bra insteg prioriteras. R�jmes Trans­ portfordon AB har själv uppgett att Volvo har en smalare hytt än vimrnnde anbudsgivares, dvs. en Scania CP16-hytt. Det är därför rimligt att anbudet med Volvo-hytten ges lägre poäng. Det kan alltid diskuteras hur stort detta poängavdrag skall vara. Länsrätten finner dock inte att vad R�jmes Trans­ portfordon AB har anfört utgör skäl att frångå gjord poängbedömning. Förfarandet står således inte i strid med 1 kap. 9 § LOU. För det fall Rejmes Transportfordon AB:s anbud skulle tilldelas 100 poäng avseende kriteriet Garanti och service skulle dess sammanvägd vikt uppgå till 95,00. Anbudet skulle således fortfarande inte vara det mest ekono­ miskt fördelaktiga, eftersom Motor AB Hallands anbudssumma samman­ vägd vikt uppgick till 9.5,.3.5. Den brist som kan anses åvila upphandlingen vad avser poängbedömning Garanti och service är således inte sådan att den medfört att Rejmes Trans- Sida 10 2345-09 LÄNSRÄTTEN K DOM HALLANDSLÄN 2009-12-28 portfordon AB lidit eller kunnat komma att lida skada. Förutsättningar för åtgärd med stöd av 16 kap. 2 § LOU i dessa delar saknas därför. Vad Rejmes Transp01ifordon AB slutligen anfört om skall-krav i punkt 2.5 och om pri�jämförelse visar inte att upphandlingen genomförts i strid mot någon bestämmelse i LOU. Vid angivna förhållanden skall Rejmes Transportfordon AB:s ansökan av­ slås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3 109/1) Sida 11 2345-09 i···:.../ .,.,.;,E-7/r. :.. Lars-OlofNorgreh /MF �' ;>Lt/,_/ € • Rådmai1 SVERIGES OMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR= PRÖVNINGSTlllSTÅND Bilaga Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till K.ammarrätten i Göteborg. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas im länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. K.ammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original sarnt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. (X)0 0N www. domstol. se