FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN Fördraganden Elisabet Heimer SÖKANDE DOM 2018-06-08 Meddelad i Falun Mål nr 1746-18 KONIWRRfNSVERKEI' 2018 -06- 1 1 Avd Dnr KSnr 1 Mellansvenska Städ Aktiebolag, 556068-8300 Ombud: Monica Lundin Fransbovägen 19 805 97 Gävle MOTPART AB Gavlegårdama, 556487-5937 Ombud: Kommunalförbundet Inköp Gävleborg 826 80 Söderhamn SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Aktbll Dok.Id 223649 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se w,vw.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1746-18 I FALUN BAKGRUND OCH YRKANDE M.M. AB Gavlegårdama (Gavlegårdama) upphandlar städning i bostadsområdet Kristinaplan (7080) enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU). Tilldelningsbeslut fattades den 9 april 2018 varvid JM Städservice Aktiebolag (JM Städservice) antogs. Mellansvenska Städ Aktiebolag (Mellansvenska Städ) ansöker om över­ prövning och yrkar att en ny anbudsutvärdering ska göras eller att upphand­ lingen ska göras om och anför bl.a. följande. Anbudsutvärderingen är inte utförd efter de kravspecifikationer som gäller i upphandlingen. JM Städser­ vice har inte grundat sitt pris på kravspecifikationen bilaga 4 punkt 2.0, 2.1 och 3.1 som klart anger vad som ska utföras. I anbudsformuläret har JM Städservice angett under 3.8 att offerten är beräknad enbart på fuktmopp­ ning och inte enligt kravspecifikationen bilaga 4. Det innebär att JM Städ­ service har baserat sitt pris på färre arbetsmoment och färre arbetstimmar än övriga anbudsgivare. Kraven är inte uppfyllda. Den metodbeskrivning som JM Städservice har bifogat under 3.7 och 3.9 i anbudsformuläret är en gene­ rell metodbeskrivning för branschen och inte en särskild för denna upphand­ ling. Gavlegårdarna bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. föijande. Gäl­ lande 3.7 och 3.9 i anbudsformuläret och dess tre bilagor (kvalitetsplan, me­ todbeskrivning och organisation) som bifogats så har det godkänts för det innehåller det som efterfrågats och har även godkänts av beställare. Gäl­ lande bilaga 4 kravspecifikation så har JM Städservice godkänt ska-kravet och att deras kommentar kan ses som en rekommendation från deras sida till beställare. Inför det nya tilldelningsbeskedet klargjordes det på ett möte mellan JM Städservice och beställaren att JM Städservice accepterade vill­ koren och bekräftade att de skulle arbeta efter bilaga 4 kravspecifikation. 2 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1746-18 I FALUN SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Förutsättningarförförvaltningsrättens prövning Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad Mellansvenska Städ anfört är visat att Gavlegårdarna brutit mot någon av de grundläggande principerna eller annan bestämmelse i LOU och detta medfört att Mellan­ svenska Städ lidit eller kan komma att lida skada (20 kap. 6 § LOU). De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska be­ handla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genom­ föra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (4 kap. 1 § LOU). Förvaltningsrättens bedömning JM Städservice har i punkten 3.8 i sitt anbud bl.a. angett att sopning av trapphus har en negativ effekt och att priset är baserat på att enbart fukt­ moppa golven. Enligt förvaltningsrättens mening innebär JM Städservice kommentar inte att kravspecifikationen inte kommer att följas. Dessutom har JM Städservice kryssat i rutan att kravet uppfylls. Vidare har Gavlegår­ darna anfört att JM Städservice på ett möte accepterade villkoren och be­ kräftade att de skulle arbeta efter bilaga 4 kravspecifikation. Mot den bak­ grunden finner förvaltningsrätten att det inte finns skäl för att ingripa mot upphandlingen på den grunden. JM Städservice har bifogat metodbeskrivning i punkterna 3.7 och 3.9 i an­ budet. Förvaltningsrätten konstaterar att upphandlingsdokumenten inte in­ nehåller något krav på att metodbeskrivningen ska avse den aktuella upp­ handlingen. Något hinder för att lämna inte en generell metodbeskrivning föreligger därmed inte. Dessutom har Gavlegårdarna anfört att bilagan inne­ håller det som efterfrågats och att den har godkänts. Skäl för att ingripande på den grunden saknas. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1746-18 I FALUN Förvaltningsrätten finner att Mellansvenska Städ inte har visat att Gavlegår­ darna har överträtt någon av de grundläggande principerna eller någon an­ nan bestämmelse i LOU genom att utvärdera JM Städservice anbud. Ansö­ kan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1C LOU). Lennart Andersson rådman 4 I.� dh SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Bilaga A Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästa sida www.domstol.se Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • ling, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ • områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2007:1092) om upphandling inom • försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2011:1029) om upphandling på • koncessioner, lagen (2016:1147) om upphandling av • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ • försörjningssektorerna lagen (2016:1146) om upphandling inom I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. \V\V\v.domstol.se