FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN Frida Axelsson Föredraganden SÖKANDE Ahlsell AB, 556012-9206 117 98 Stockholm Ombud: Uno Johansson Tenders Sverige AB Nygatan 34 582 19 Linköping MOTPART Trafikverket 781 89 Borlänge SAKEN DOM 2010-11-30 Meddelad i Falun Mål nr 5561.,10 Domarel :2 Sida 1 (5) Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Ahlsell AB:s ansökan om överprövning av Tra­ fikverkets upphandling "El 8 Hjulsta- Kista M401 Belysningsstolpar- Armaturer" diarienummer TRV 2010/58267. Dok.Id 18471 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Förvaltningsrätten upphäver det interimistiska beslutet från den 10 septem­ ber 2010. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I FALUN BAKGRUND Trafikverket genomför en offentlig upphandling av "E18 Hjulsta- Kista M401 Belysningsstolpar- Armaturer" med diarienummer TRV 2010/58267. Den 3 september beslutade Trafikverket att utse Vägbelys­ ning i Sverige AB som leverantör med motiveringen att bolaget har lämnat lägst pris. Förvaltningsrätten beslutade den 10 september 2010 att upphandlingen inte får avslutas förrän något annat har beslutats. YRKANDEN M.M. Ahlsell AB (nedan Ahlsell), som lämnat anbud i upphandlingen men som inte tilldelats kontrakt, ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att den ska rättas på så sätt att anbudsgivarna Vägbelysning i Sverige AB och Asec Power AB inte ska kvalificeras till utvärderingen och att anbudet från Ahlsell ska antas. Till stöd för sin talan anför Ahlsell i huvud-­ sak följande. I kravspecifikationen som bilagts förfrågningsunderlaget an-· ges specificerade laav på såväl belysningsstolpe som armatur. Den väg­ sträcka utmed vilken den upphandlade utrustningen ska användas är myck­ et trafikerad. Hårda laav ställs därför för att säkerställa kvalitet och säker­ het. Kraven omfattar bland amiat belysningsstolpens hållfasthet och efter­ givlighet (vid krock). Krnven omfattar även \jusåtergivning för armaturer­ na. Vinnande anbud samt det anbud som placerades tvåa vid utvärderingen innehåller produkter som allvarligt avviker från den kravspecifikation Tra­ fikverket bifogat förfrågningsunderlaget. Trafikverket har varit otydliga i förfrågningsunderlaget så till vida att de noggrant specificerat ställda pro­ duktlaav men vid kvalificeringen och utvärderingen av inkomna anbud frångått dessa laav och accepterat anbud innehållande produkter av lägre standard och kvalitet. Trafikverkets handlande strider mot LOU:s grund­ läggande principer om likabehandling och transparens. Trafikverket bestrider bifall till bolagets ansökan och anför i huvudsak följande. Aktuell upphandling avser materialleverans enligt ABM 07. Be- Sida 2 5561-10 Enhet 1 FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN DOM Sida 3 5561-10 Enhet 1 ställaren har i förfrågningsunderlaget ställt ett antal funktionskrav som produkterna ska uppfylla vid leverans. Genom funktionskrav beskriver beställaren produkternas användbarhet och egenskaper. Antagen leverantör svarar inom ramen för sitt åtagande att produkterna uppfyller avtalad funk­ tion. Funktionskraven prövas inte i upphandlingen. Ingen särskild verifika­ tion eller annat krävs utan anbuden utvärderas utifrån lägsta pris. Dessa krav är med andra ord kontraktskrav och som fullgörs genom kontraktet (fullgörandekrav). Genomförs inte leveransen enligt kontraktet kan fel fö­ religga och hanteras då enligt kontraktet och ABM 07. Kravet på transpa­ rens och insyn är uppfyllt genom att samtliga krav redovisas och genom angivande av vilka krav, om några, som ska kontrolleras vid anbudsgiv­ ningen samt vilka bevis som Trafikverket i så fall begär in för sin pröv­ ning. Kravet på likabehandling är uppfyllt i om med att samma krav gäller för samtliga anbudsgivare och samtliga krav måste uppfyllas vid utförande av leveransen, vilka kontraktsvillkoren garanterar. Vägbelysning i Sverige AB har i sitt anbud intygat att anbudet uppfyller de skallkrav som ställs på leveransen avseende belysningsstolpar. Trafikverket gör ingen bedömning av dessa i anbudsskedet. Ahlsell har också i sitt anbud intygat att anbudet uppfyller ställda skallkrav vid leveransen av belysningsstolpar. Anbuden är utformade på samma sätt, skillnaden är att Vägbelysning i Sverige AB pre­ ciserat stolpfabrikat trots att detta inte behövs. Beträffande armaturer har Vägbelysning i Sverige AB förutom anbud på Trafikverkets föreslagna produkt även offererat likvärdiga produkter varav en antagits. Samtliga anbudssummor från Vägbelysning i Sverige AB är billigare än Ahlsells anbud. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Tillämpliga bestämmelser Av 1 kap. 9 § LOU framgår att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN DOM Sida 4 5561-10 Enhet 1 Enligt 16 kap. 1 § första stycket LOU får en leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 § i en framställning till allmän förvaltningsdomstol ansöka om åtgärder enligt den paragrafen. Av 16 kap. 2 § första stycket LOU framgår att om den upphandlande myn­ digheten har brutit mot de gnmdläggande principerna i 1 kap. 9 § eller nå­ gon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gj01is. Förfrågningsunderlaget UFB. 52 UFB. 521 UFB. 522 Värderingsgrunder vid prövning av anbud Krav på leveransen Beställarens krav på leveransen framgår av handling "Leverans­ kontrakt" med tillhörande handlingar, vilka anbudsgivaren genom att avge anbud till fullo accepterar. Utvärderings kriterier Beställaren kommer att anta det anbud som har lägst anbudspris. Anbudspriset kommer även att rälmas upp med de priser och a­ priser som lämnas i handlingen "Å-prislista". Dessa priser och a­ priser kommer att värderas enligt handling "Värdering a-prislista". Förvaltningsrättens bedömning När utvärderingsgrunden lägsta pris används ska det anbud antas som upp­ fyller alla förfrågningsunderlagets krav och som har lägst pris. Ahlsell har gjort gällande att Vägbelysning i Sverige AB:s anbud avviker från de krav som Trafikverket ställt i förfrågningsunderlagets kravspecifi­ kation när det gäller såväl belysningsstolpar som armatur. Vägbelysning i Sverige AB, liksom Ahlsell, har i sitt anbud intygat att de uppfyller ställda funktionskrav vid leverans av belysningsstolpar. Någon FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN DOM Sida 5 5561-10 Enhet 1 omständighet som gett Trafikverket anledning att ifrågasätta Vägbelysning i Sverige AB:s uppgifter kan inte anses ha förelegat. Eftersom Trafikverket utgått från att båda anbudsgivarnas uppgifter i lämnade anbud är korrekta har de behandlats i enlighet med likabehandlingsprincipen. Belysning i Sverige AB har genom sitt anbud förpliktat sig att uppfylla de ställda funk­ tionskraven, vilket innebär att, om så inte är fallet, gör Belysning i Sverige AB sig skyldig till avtalsbrott. När det gäller armatur har Belysning i Sverige AB offererat det av Trafik­ verket föreskrivna fabrikatet men även likvärdiga produkter varav en anta­ gits av Trafikverket. Förvaltningsrätten finner inte att Ahlsell visat att förfrågningsunderlaget är otydligt eller att Trafikverket frångått ställda produktkrav genom att utvär­ dera Belysning i Sverige AB:s anbud. Med hänsyn härtill och till att Ahl­ sell inte heller i övrigt visat att Trafikverket brntit mot någon bestämmelse i LOU vid antagande av vinnande anbud föreligger inte grund för ingri­ pande med stöd av LOU. Därmed saknas skäl att pröva vad Ahlsell har anför när det gäller Asec Power AB:s anbud i upphandlingen. Ahlsells an­ sökan om överprövning ska sålunda avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1c LOU). rådman SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kotnJ.nit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnat prövningstillstånd oro det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kotnJ.nit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas _står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Oro någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast 2. 3. 4. 5. 6. det beslut som överklagas med uppgift om föi-valtningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, den ändring av fö1valtningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007: 1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett inte1nnistiskt beslut. I vissa fall fåt avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till föivaltningsrätten. DV 3109/lC LOU görs till kammarrätten,