KAMMARRÄTTEN I DOM KLAGANDE Svensk Markservice AB, 556420-4823 1 GÖTEBORG Mål nr 1042-18 1 KONKURRENSVERKET Avdelning 1 2018-06-21 Meddelad i Göteborg Ombud: Advokat Liselott Fröstad och biträdande jurist Anna Englund AG Advokat KB Box 3124 103 62 Stockholm MOTPARTER 1. Karlstads kommun 651 84 Karlstad 2. Samhall AB, 556448-1397 Ombud: Advokat Susanne Wiklund Advokatfirman Kjällgren AB Box 1 451 15 Uddevalla ÖVERKLAGAT AVGÖRANDE Förvaltningsrätten i Karlstads dom den 21 februari 2018 i mål nr 4977-17, se bilaga A SAKEN Överprövning av offentlig upphandling KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Kammarrätten upphäver förvaltningsrättens dom och beslutar om rättelse på så sätt att en ny utvärdering ska genomföras där anbudet från Samhall AB inte beaktas. Kammarrättens interimistiska beslut upphör därmed att gälla. ,-,.•v·''--t.;r,W'.".·- .,..,?0 Avd Dnr KSnr Aktbil I -, ._ -.J Dok.Id 426812 Postadress Box 1531 401 50 Göteborg Besöksadress Stora Nygatan 21 Telefon Telefax 031-732 74 00 031-732 76 00 E-post: kammarratten.goteborg@dom.se w,vw.kammarratten.goteborg.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 ,...,........,,,_.,�Uut.'tt,lft��J KAMMARRÄTTEN I DOM GÖTEBORG YRKANDEN M.M. 2 Mål nr 1042-18 Svensk Markservice AB (Markservice) yrkar att kammarrätten bifaller ansökan om överprövning av upphandlingen och beslutar om rättelse på så sätt att en ny utvärdering ska genomföras där anbudet från Samhall AB (Samhall) inte beaktas. Markservice anför följande. Samhalls anbud uppfyller inte alla de obligatoriska krav som ställts upp i upphandlingen. Genom att ändå anta anbudet har Karlstads kommun handlat i strid med principerna om likabehandling och transparens som framgår av 4 kap. 1 § lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, förkortad LOU. Karlstads kommun har ställt krav på att leverantörens arbetsledare ska ha genomfört Trafikverkets kravkurser för Arbete på väg samt ska ha körkort med B-behörighet, och att ev som styrker detta bifogas anbudet. Det ev Samhall har bifogat sitt anbud styrker inte att arbetsledaren har genomfört Trafikverkets kravkurser för Arbete på väg, eller att han har B-körkort. Kravet på att arbetsledarens kompetens inom dessa områden måste styrkas innan kontrakt tecknas är inte oproportionerligt. Det har anförts att en person som har intyg som Bas P och Bas U måste ha gått utbildning i Arbete på väg. Detta stämmer inte. Den som är byggarbetsmiljösamordnare under planering och projektering av en entreprenad kallas Bas P. Den som är byggarbetsmiljösamordnare i utförandeskedet av en entreprenad kallas Bas U. De som tillhandahåller utbildning för Bas P och Bas U kräver inte förkunskaper i form av genomförd kurs Arbete på väg. KAMMARRÄTTEN I DOM GÖTEBORG 3 Mål nr 1042-18 Trafikverket har gett ut ett tekniskt råd, TDOK 2012:88, med krav som ska ställas i kontrakt som avser statliga vägar. Av dokumentet framgår att den som är Bas P eller Bas U på byggarbetsplatser som är belägna vid statliga vägar ska ha gått kursen Arbete på väg, nivå A3. Av Samhalls arbetsledares ev framgår inte att han någonsin arbetat som Bas P eller Bas U på en vägarbetsplats där det krävts att han gått kursen Arbete på väg. Det kan därför inte utläsas av hans ev att han gått kursen Arbete på väg. Av Samhalls arbetsledares ev framgår därtill endast att han har körkort, inte vilken behörighet det avser. Det framgår därmed inte av hans ev att han har den körkortsbehörighet som krävs. Det är ett obligatoriskt krav i sig att arbetsledarens kompetens i vissa avseenden ska framgå av hans ev. Att Samhall intygat att samtliga ska­ krav i upphandlingen är uppfyllda läker inte bristen att arbetsledarens ev inte uppfyller kraven. Samhall anser att överklagandet ska avslås och anför följande. Samtliga krav i upphandlingsunderlaget är uppfyllda i anbudet, inklusive de krav som ställs på arbetsledarens ev. Av arbetsledarens ev framgår att han har körkort. Det finns inte anledning att tolka detta som något annat än ett körkort för bil med B-behörighet. Kommunen har efterfrågat Trafikverkets utbildningar i upphandlingen. Av arbetsledarens ev framgår att han har utbildning för Bas P och Bas U, vilket enligt Trafikverkets föreskrifter förutsätter att han också tagit del av kursen Arbete på väg. Samhall har läkt eventuella otydligheter såvitt gäller arbetsledarens ev genom att intyga att deras anbud uppfyller alla obligatoriska krav i upphandlingen. KAMMARRÄTTEN I DOM GÖTEBORG 4 Mål nr 1042-18 Kravet på att arbetsledaren genom ev ska visa innehav av körkort och kursintyg för Arbete på väg redan vid anbudets ingivande är i sig onödigt, eftersom samtliga anställda ska kunna visa detta vid avtalsstart. Samhalls påstådda avvikelse får därmed anses vara helt marginell och det vore oproportionerligt att den skulle leda till diskvalificering i upphandlingen. Karlstads kommun anser att överklagandet ska avslås och anför följande. Det är kommunens uppfattning att det framgår av Samhalls anbud att samtliga obligatoriska krav i upphandlingsunderlaget uppfyllts. Av arbetsledarens ev framgår att han innehar körkort, vilket enligt gängse språkbruk innebär körkort med B-behörighet. Vidare framgår att arbetsledaren har intyg avseende Bas P och Bas U och det är därför osannolikt att han inte skulle ha genomfört kursen Arbete på väg. Samhall har därtill intygat att de obligatoriska kraven i upphandlingen är uppfyllda. SKÄLEN FÖR KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Gällande rätt I 4 kap. 1 § LOU anges att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet. Av 20 kap. 6 § LOU framgår att om den upphandlande myndigheten har brutit mot någon av de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Högsta förvaltningsdomstolen har i sitt avgörande HFD 2016 ref. 37 funnit att upphandlande myndighet, med hänsyn till likabehandlingsprincipen, KAMMARRÄTTEN I DOM GÖTEBORG 5 Mål nr 1042-18 handlat rätt när den förkastat ett anbud som inte uppfyllt ett obligatoriskt krav, respektive felaktigt när myndigheten godtagit ett anbud med bortseende från ett sådant krav. Kammarrättens bedömning I punkten 3.1 i upphandlingens skakravsforrnulär anges att leverantörens arbetsledare för uppdraget skall ha erforderlig behörighet inom sitt yrkesområde, fackmannamässig kunskap inom avsett område, ska ha genomfört Trafikverkets kravkurser Arbete på väg, inneha B-körkort, heta arbeten intyg samt bas P och bas U intyg. Arbetsledaren ska ha dokumenterad utbildning och/eller minst två års erfarenhet inom avsett område. ev för att styrka detta skall bifogas anbudet. Det är kammarrättens mening att kravet är relevant för uppdraget, och att det får anses vara av vikt att arbetsledarens kompetens intygas redan före avtalstecknande. Kravet är därför inte oproportionerligt i sig. I det ev som bifogats Samhalls anbud framgår bl.a. att arbetsledaren har körkort och har genomgått utbildning för Bas P och Bas U. Kammarrätten anser att uppgiften att arbetsledaren innehar körkort inte kan avse något annat än att arbetsledaren innehar körkort med B-behörighet. I denna del får Samhalls anbud därför anses uppfylla förfrågningsunderlagets krav. Såvitt gäller kravet att det ska framgå av arbetsledarens ev att han genomfört Trafikverkets kravkurs Arbete på väg, konstaterar kammarrätten att detta inte framgår direkt av dokumentet. Frågan är om kursbehörigheten kan utläsas indirekt av arbetsledarens ev, på ett sådant sätt att kravet på likabehandling enligt LOU inte åsidosätts. KAMMARRÄTTEN I DOM GÖTEBORG 6 Mål nr 1042-18 Kursen Arbete på väg är inte obligatorisk i de utbildningar som ges för utbildning för Bas P och Bas U. Därmed kan det inte anses framgå av arbetsledarens ev att han genomgått kursen Arbete på väg bara för att arbetsledaren innehar Bas P och Bas U intyg. Man kan inte heller utläsa av aktuellt ev att Samhalls arbetsledare har arbetat som Bas P eller Bas U på en arbetsplats där det krävts att han gått kursen Arbete på väg. Mot bakgrund av det anförda finner kammarrätten att Samhall inte uppfyllt kravet i punkten 3.1 i skakravsformuläret att det ska framgå att arbetsledaren har genomfört Trafikverkets kravkurs Arbete på väg. Karlstads kommun borde därför ha förkastat Samhalls anbud. Genom att ändå godta anbudet har Karlstads kommun brutit mot likabehandlingsprincipen i 4 kap. 1 § LOU. Markservice - som placerades på andra plats i utvärderingen - har genom detta lidit skada genom att Samhall felaktigt tilldelats kontraktet. Eftersom felet inte kan anses ha skadat upphandlingens konkurrensuppsökande skede ska upphandlingen rättas endast på så sätt att en ny utvärdering ska genomföras där anbudet från Samhall inte beaktas. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga B (formulär 9). Olle Holmstedt Lennart Berglund referent Andreas Sundberg /Linn Bergenfelz FÖRVALTNINGSRÄTTEN I KARLSTAD DOM 2018-02-21 Meddelad i Karlstad Mål nr 4977-17 SÖKANDE ,-, r.; ;-i ._,.; • ...i ('-" Svensk Markservice AB, 556420-4823 Smidesvägen 10 171 41 Solna Ombud: Advokat Liselott Fröstad AG Advokat KB Box 3124 103 62 Stockholm MOTPARTER 1. Karlstads kommun 651 84 Karlstad 2. Samhall AB, 556448-1397 Box 27705 115 91 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Avd KSnr Bilaga A 1 ' KONKURRENSVERKET "�J,r 2 0 Dnr AktbH ....,,..,*•••• • 1!14\.;,;�lfltlw��r.;· Förvaltningsrätten avslår Svensk Markservice AB:s ansökan om överpröv­ nmg. DokJd 199949 Postadress Box 568 651 12 Karlstad Besöksadress Rådhuset, Stora torget Telefon Telefax 054-14 85 00 054-14 85 30 E-post: forvaltningsrattenikarlstad@dom,se w,vw.förvaltningsrattenikarlstad.domstoI.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4977-17 I KARLSTAD BAKGRUND Karlstads kommun har genomfört en upphandling av grönyteskötsel och vinterskötsel, dnr 0079-16. Upphandlingen omfattar tre delområden (1, 2 och 4). Beträffande delområde 2 ingavs anbud av bland annat Svensk Mark­ service AB (Markservice). Karlstads kommun beslutade att anta anbudet från Samhall AB (Samhall). PARTERNAS TALAN Markservice ansöker om överprövning av upphandlingen i den del den avser delområde 2 och yrkar rättelse på så sätt att en ny utvärdering görs i vilken Samhalls anbud inte ska beaktas. Markservice anför följande. Samhall upp­ fyller inte alla krav. Kravet i punkten 3.1 lyder: Leverantörens arbetsledare för uppdraget ska ha erforderlig behörighet inom sitt yrkesområde, fackmannamässig kunskap Inom avsett område, ska ha genomfört Trafikverkets kravkurser för Arbete på väg, inneha B-körkort, heta arbeten intyg samt bas P och bas U intyg. Arbetsledaren ska ha doku­ menterad utbildning och/eller minst två års erfarenhet inom avsett område. ev för att styrka detta ska bifogas anbudet. Det ev Samhall har bifogat för sin arbetsledare styrker inte att arbetsleda­ ren har genomfört Trafikverkets kravkurser för Arbete på väg eller att han har B-körkort. Det anges att han har körkort, men inte vilken behörighet. Att exempelvis ha A-körkort är inte tillräckligt för att kraven på arbetsledaren ska vara uppfyllda. När en upphandlande myndighet har kommit fram till att en viss uppgift eller ett visst bevis måste finnas i anbudet och därför ställt ett obligatoriskt krav har potentiella leverantörer att utgå från att kraven är så viktiga att den som anser sig inte kunna, eller inte vilja, uppfylla kraven får avstå från att lämna anbud. Om en upphandlande myndighet efter anbudti­ dens slut överväger att avvika från krav åligger det den upphandlande myn­ digheten att antingen upprätthålla kraven eller avbryta upphandlingen och göra förnyade överväganden i en eventuell ny upphandling. Om ett anbud 2 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4977-17 som inte uppfyller kraven inte kan kompletteras med stöd av 4 kap. 9 § LOU, är det i princip inte möjligt att godta ett sådant anbud (se HFD 2016 ref 3 7 II). Kraven på att arbetsledaren ska ha B-körkort och ha genomfört Trafikverkets kravkurser för Arbete på väg, och att kraven ska styrkas ge­ nom ev, har varit obligatoriska. Samhall har varken fått tillfälle eller inom ramen för vad som är tillåtet enligt LOU haft möjlighet att komplettera sitt anbud i syfte att uppfylla kravet. Eftersom Samhall inte har uppfyllt alla obligatoriska krav strider det mot likabehandlingsprincipen, och även trans­ parensprincipen, att godta Samhalls anbud och anta företaget som leveran­ tör. Markservice har lämnat det ekonomiskt näst mest fördelaktiga anbudet. Om Samhalls anbud hade förkastats skulle Markservice tilldelats kontrakt. Karlstads kommun anför följande. Av Samhalls ev framgår att arbetsleda­ ren innehar körkort. Kommunen har tolkat detta som att det innebär att denne innehar B-körkort. Av ev:t framgår visserligen inte att arbetsledaren genomfört kursen Arbete på väg, men det framgår att denne har intyg avse­ ende Bas P och Bas U. Kommunen finner det därför osannolikt att arbetsle­ daren inte skulle ha genomfört kursen Arbete på väg. Anbudsvinnaren har också intygat att samtliga skall-krav är uppfyllda. Mot bakgrund av detta har kommunen inte begärt något förtydligande gällande arbetsledarens ev. Markservice tillägger följande. Kraven i p. 3.1 kan delas in i två kategorier. Den första kategorin är krav på arbetsledarens erfarenhet och kompetens. Den andra kategorin är krav på bevis. Båda kategorierna av krav utgör obli­ gatoriska krav. Ett anbud som inte uppfyller dessa krav ska förkastas. Det kan mycket väl vara så att Samhalls arbetsledare uppfyller kraven på B­ körkort och Arbete på väg. Det är dock inte tillräckligt att kraven på arbets­ ledarens erfarenhet och kompetens är uppfyllda för att anbudet ska kunna godtas. Som Karlstads kommun har utformat upphandlingsdokumenten måste Samhall styrka uppfyllelse av kraven på arbetsledarens erfarenhet och kompetens genom arbetsledarens ev. Det är inte tillräckligt att Samhall har I KARLSTAD FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4977-17 I KARLSTAD intygat att samtliga krav i upphandlingen är uppfyllda, när uppgifter om B­ körkort och genomförande av Trafikverkets kravkurser för Arbete på väg saknas i arbetsledarens ev. Ett intygande om att alla krav är uppfyllda kan inte "läka" att de bevis som efterfrågats saknas i anbudet. Samhall anför följande. Enligt ställda krav ska arbetsledaren bl.a. ha genom­ fört Trafikverkets kurs "Arbete på väg", inneha B-körkort och ha Bas-P och Bas-U intyg. Kravets uppfyllelse ska styrkas genom att ev för arbetsledaren ska bifogas anbudet. Samhall har bifogat ett ev för Tomas Lindgren. Av nämnda ev framgår att denne har genomfört utbildningarna Bas-P och Bas­ U. Det framgår vidare att han innehar körkort. Såvitt avser körkortsbehörig­ heten har Samhall lämnat de uppgifter som efterfrågats. Kommunen har härvid efterfrågat ett krav på B-körkort. Genom bifogat ev har Samhall bekräftat att Tomas Lindgren "innehar körkort" såsom det efterfrågas. För övrigt finns det inget körkort som benämns B-körkort utan det är fråga om ett körkort med B-behörighet. Tomas Lindgren har bekräftat att han innehar körkort. Någon redovisning av samtliga förarbehörigheter har kommunen inte efterfrågat. Tomas Lindgren, och därmed Samhall, har således genom eV:t bekräftat att Tomas Lindgren innehar ett körkort som innehåller förar­ behörighet B och uppfyller kravet. Aktuell upphandling avser grönytesköt­ sel och vinterskötsel, främst av fastigheter. Det förekommer dock arbeten intill vägar och som innebär en trafiksäkerhetsfara för arbetstagare som utför arbetena. Trafikverket har i syfte att säkerställa god och säker arbetsmiljö vid arbeten på eller intill vägar utformat krav som benämns som "Arbete på väg" - APV". Det är utbildningskrav för samtliga som utför sådana arbeten som kan falla inom det som benämns som APV (se Trafikverkets tekniska råd för Arbete på väg TRV 2012/12864). Kompetensen finns i olika nivåer beroende på arbetstagarens ställning. Grundnivå (nivå 1) avser all personal som omfattas av APV och nivå 3 avser arbeten som innebär ett ansvarsta­ gande, bl.a. utmärkning av markplacerade vägmärken och skyddsanordning­ ar. Enligt de tekniska råden ska personal som ingår inom Bas-P:s och Bas- 4 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4977-17 U:s ansvarsområde ha kompetens enligt nivå 3 APV. En person som innehar Bas-U- och Bas-P-intyg måste således ha genomfört AP-utbildning motsva­ rande nivå 3. Det omvända gäller dock inte. Kommunens krav på APV in­ nebär således per automatik att för det fall en och samma person avser att uppfylla samtliga krav är det underförstått, liksom kommunen uppfattat det­ samma, att om personen har Bas-U- och Bas-P-intyg innehar personen även utbildning i /enligt APV. Av bifogat CV för Tomas Lindgren framgår att han innehar Bas-U och Bas-P intyg. Det är således genom samma intygande visat att han innehar utbildning APV. Samhall uppfyller därmed samtliga skall-krav. SKÄL FÖR AVGÖRANDET Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 4 kap. 1 § lagen om offentlig upphandling (2016:1145; LOU) eller någon annan bestämmelse i denna lag, och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten enligt 20 kap. 6 § besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Enligt nämnda bestämmelse i 4 kap. 1 § LOU ska upphandlande myndig­ heter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och pro­ portionalitet. Förvaltningsrättens bedömning Upphandlingen gäller grönyteskötsel och vinterskötsel. Som krav i upp­ handlingen har ställts, dels att leverantörens arbetsledare bland annat ska ha genomfört Trafikverkets kravkurser för Arbete på väg och inneha B-körkort, I KARLSTAD FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4977-17 I KARLSTAD dels att ev som styrker detta ska bifogas anbudet. Samhall har i anbudet uppgett att man uppfyller ovan angivna krav. Det uppställs i upphandlingen inget krav på hur det nämnda skall-krav ska styrkas annat än att det ska styrkas genom bifogat ev. Enligt vad Samhall anfört är kursen Arbete på väg obligatorisk för att kunna genomgå utbild­ ningarna Bas-U och Bas-P. Samhall har genom lämnat ev styrkt att arbets­ ledaren genomgått dessa kurser. Samhall får därigenom anses även ha styrkt att arbetsledaren genomgått kursen Arbete på väg. Beträffande körkortsbe­ hörighet anges i arbetsledarens ev att denne innehar körkort. I avsaknad av beteckning för körkort får det anses naturligt att detta avser i vart fall behö­ righeten B. Förvaltningsrätten finner därmed att eV:t även styrker uppställt krav på körkortsinnehav. Sammanfattningsvis finner förvaltningsrätten att kommunerna inte har brutit mot LOU och dess principer genom att utvär­ dera Samhalls anbud. Det saknas därmed grund för ingripande enligt LOU varför ansökan ska avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Denna dom kan överklagas. Hur man överklagar, se bilaga (DV 3109/1B, LOU). Hans-Erik Jonasson f.d. lagman Föredragande: Lars Överström 6 SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga 1. Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästa sida Bilaga 'I Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 2. 3. 4. 5. www.domstol.se Cl Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • ling, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ • områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2007:1092) om upphandling inom • försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2011:1029) om upphandling på • koncessioner, lagen (2016:1147) om upphandling av • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ • försörjningssektorerna lagen (2016:1146) om upphandling inom I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. \\l\V\v.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR Den som vill överklaga kammarrättens avgörande ska skriva till Högsta förvaltnings­ domstolen. Skrivelsen ställs alltså till Högsta förvaltningsdomstolen men ska skickas eller lämnas till kammarrätten. Överklagandet ska ha kommit in till kammarrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagande för det allmänna räknas dock från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagande infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommar-, jul­ eller nyårsafton, räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i Högsta förvaltningsdomstolen krävs att prövningstillstånd meddelas. Högsta förvaltningsdomstolen lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas eller om det finns synnerliga skäl till sådan prövning, såsom att det finns grund för resning eller att målets utgång i kammar­ rätten uppenbarligen beror på grovt förbiseende eller grovt misstag. Om prövningstillstånd inte meddelas står kammarrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till Högsta förvaltningsdomstolen varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. I m å l o m ö v e r p r ö v n i n g e n l i g t l a g e n ( 2 0 0 7 : 1 0 9 1 ) o m o f fe n t l i g u p p h a n d l i n g , l a g e n ( 2 0 0 7 : 1 0 9 2 ) o m upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster eller lagen (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet tär avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Vanligtvis får, då kammarrätten inte har fattat något interimistiskt beslut om att upphandlingen inte får avslutas, avtal slutas omedelbart. I de fall där kammarrätten har fattat ett interimistiskt beslut om att avtal intefår ingås, får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt det interimistiska beslutet. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 1 6 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Bilaga B Bilaga Skrivelsen med överklagande ska innehålla följande uppgifter; 1. den klagandes namn, person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e-postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till Högsta förvaltningsdomstolen. 2. det beslut som överklagas med uppgift om kammarrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet. 3. de skäl som klaganden vill åberopa för sin begäran om att få prövningstillstånd. 4. den ändring av kammarrättens beslut som klaganden vill få till stånd och skälen för detta. 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. www.domstol.se