LÄNSRÄTTENI ÖREBROLÄN Vidar Ambrosiani SÖKANDE BESLUT 2008-12-19 Meddelat i Örebro Sida 1 (3) Baxter Medical Aktiebolag, 556171-0657 Box 63 164 94 Kista Ombud: Jur. kand. Johan Kennemyr RydinCarlsten Advokatbyrå AB Box 1766 111 87 Stockholm MOTPART Landstinget i Värmland 651 82 Karlstad SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling- LOU; nu fråga om interimistiskt beslut Landstinget i Värmland har i samarbete med Landstinget Södermanland och Örebro läns landsting inlett upphandling avseende läkemedel och läke­ medelsnära produkter som förskrivs på rekvisition, diarienummer ÖLL 2008/1871. Upphandlingsenheten vid Örebro läns landsting har genomfört upphandlingen, men varje landsting har därefter fattat varsitt separat till­ delningsbeslut. Upphandlingen har genomförts genom öppet förfarande enligt LOU. Upphandlingen har omfattat ett stort antal produkter. Enligt tilldelningsbeslut den 4 december 2008 har Landstinget i Värmland be­ slutat att inte anta Baxter Medical Aktiebolag som leverantör för produkter inom ATC-kodema B05BA03 (Glucos buffrad), B05BB01 (Natriumklorid inf. 100 ml), J06BA01 (Subkutant Immunglobulin) och J06BA02 (Intra­ venöst Immunglobulin, KIOVIG). Länsrätten i Värmlands län har i beslut den 19 december 2008 överlämnat målet till Länsrätten i Örebro län för fortsatt handläggning. Baxter Medical Aktiebolag (härefter bolaget) ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att upphandlingen skall rättas på så vis att lands­ tinget skall anta bolaget som leverantör avseende produkter med ATC­ kodema B05BA03 (Glucos buffrad), B05BB01 (Natriumklorid inf. 100 ml), J06BA01 (Subkutant Immunglobulin) och J06BA02 (Intravenöst Immunglobulin, KIOVIG). Vidare yrkar bolaget att länsrätten interimis­ tiskt skall besluta att upphandlingen inte f'ar avslutas innan något annat har Dok.Id 56301 Postadress Box63 701 41 Örebro Mål nr 3074-08 E Rotel 6 Besöksadress Drottninggatan 2 Telefon Telefax 019-16 77 50 019-10 37 40 E-post: lansratteniorebro@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:30-12:00 13:00-15:00 LÄNSRÄTTEN I BESLUT ÖREBROLÄN Sida 2 3074-08 E beslutats. -Till stöd för sin talan anför bolaget bl.a. följande. För produk­ terna med ovan angivna ATC-koder har landstinget antagit två leverantörer trots att bolaget uppfyller de uppställda kraven för att få ingå ramavtal för dessa produkter. Därigenom strider upphandlingen mot 5 kap. 5 § LOU som anger att om ett ramavtal ingås med flera leverantörer skall dessa vara minst tre. Denna överträdelse av LOU innebär att bolaget har lidit, eller i vart fall kommer att lida skada genom att på felaktiga grunder ha nekats ingå ramavtal inom aktuella ATC-koder. Det krav som uppställs i 5 kap. 5 § LOU innebär att en upphandlande myndighet måste ingå avtal med tre leverantörer om det kommit in tre eller fler godtagbara anbud. Det är inte ens möjligt för den upphandlande myndigheten att i förfrågningsunderlaget ange att den endast vill ha två leverantörer. Av förfrågningsunderlaget (se avsnitt 6.4.4.) framgår klart att landstinget förbehållit sig rätten att för pro­ dukter inom varje ATC-kod anta en eller flera leverantörer. Med hänvis­ ning till 5 kap. 5 § LOU anser bolaget att landstinget, för det fall den antar mer än en leverantör inom en ATC-kod, är skyldig att anta minst tre leve­ rantörer. När det inkommit minst tre godtagbara anbud för produkter inom samma ATC-kod saknar landstinget rätt att anta endast två leverantörer. Landstingets handlande strider vidare även mot de grundläggande gemen­ skapsrättsliga principerna om likabehandling och transparens. SKÄL FÖR BESLUTET I 1 kap. 9 § LOU anges att upphandlande myndigheter skall behandla leve­ rantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 16 kap. 2 § första stycket LOU anges att om den upphandlande myndighe­ ten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i lagen och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, skall rätten besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. -Enligt andra styc­ ket samma paragraf f'ar rätten omedelbart besluta att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. Rätten får dock låta bli att fatta ett sådant interimistiskt beslut, om den skada eller olägenhet som åtgärden skulle medföra kan bedömas vara större än skadan för leverantören. Länsrätten gör följande bedömning. Med hänsyn till vad som hittills har framkommit finner länsrätten skäl förelägga att interimistiskt besluta att upphandlingen avseende de aktuella produkterna inte får avslutas, d.v.s. att avtal med leverantör i det aktuella upphandlingsärendet inte får träffas, innan något annat har beslutats. Sida 3 LÄNSRÄTTEN I BESLUT 3074- 08 E ÖREBROLÄN BESLUT Länsrätten förordnar, i avvaktan på att länsrätten avgör målet slutligt eller förordnar på annat sätt, att den av Landstinget i Värmland, i samarbete med Landstinget Södermanland och Örebro läns landsting, inledda upp­ handlingen avseende läkemedel och läkemedelsnära produkter som för­ skrivs på rekvisition, med diarenummer ÖLL 2008/1871, såvitt avser produkterna med ATC-kodema B 0SBA 03 (Glucos buffrad), B 0SBB 0l (Natriumklorid inf. 100 ml), J 06BA01 (Subkutant Immunglobulin) och J06BA02 (Intravenöst Immunglobulin, KIOVIG), tills vidare inte får avslutas. ��?- HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/ld)