FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2019-08-29 Meddelad i Malmö Sida 1 (6) �o/ ()9/JJ Avd Dnr KSnr I MALMÖ Avdelning 1 Mål m 7603-19 SÖKANDE KONKURRENSVERKET JKN Entreprenad AB, 556798-1088 Ombud: advokaten Hemik Willquist Advokatfoman Glimstedt Helsingborg HB Box 1027 251 10 Helsingborg MOTPART Staffanstorps kommun Aktbil Ombud: advokaten Annika Andersson och jur. kand. Hanna Wackå Advokatfirman Lindahl KB Studentgatan 6 211 38 Malmö SAKEN Överprövning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår JKN Entreprenad AB:s yrkande om ingripande enligt LOU. Dok.Id 520342 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 E-post: kansli1.fma@dom.se www.forvaltningsrattenimalmo.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7603-19 I MALMÖ Avdelning 1 BAKGRUND Staffanstorps kommun genomför med ett förenklat förfarande en upphand­ ling av "Anläggning av damm på L Bjällerup 6:1 och 13:1, Staffanstorps kommun". Upphandlingen omfattar två delar. Av tilldelningsbeslut den 20 juni 2019 framgår att kommunen beslutat att anta anbudet från Gösta Palm Entreprenad för del 1 och anbudet från Svenska mark- och anläggningsbola­ get i Syd AB för del 2. YRKANDEN OCH INSTÄLLNING JKNEntreprenadAB (JKN) JKN ansöker om överprövning av upphandlingen såvitt avser del 1 och yr­ kar i första hand att upphandlingen i denna del ska rättas genom att utvärde­ ringen ska göras om och att anbudet från JKN därvidlag utvärderas. I andra hand yrkar JKN att upphandlingen i denna del ska göras om. Som grund för sin talan anför JKN följande. Av förfrågningslaget (AFB.31) framgår vilka handlingar som ska bifogas anbudet. JFK har nogsamt "prickat av" handlingarna som bifogats anbudet mot motsvarande lista. Samtliga begärda handlingar och uppgifter har bifo­ gats anbudet. Som framgår av listan finns det inte angett att ev avseende platschef ska bifogas anbudet. JKN har därför valt att inte göra det. Kom­ munen har emellertid bedömt att ev för platschef skulle ha bifogats anbudet och eftersom så inte har skett har JKN:s anbud förkastats. Eftersom kommu­ nen i AFB.31 angett vilka handlingar som ska bifogas anbudet har JKN haft befogad anledning att förlita sig på att denna förteckning är korrekt. Kom­ munens agerande bryter mot LOU, bl.a. utgör det ett brott mot transparens­ principen eftersom det är omöjligt för anbudsgivama att få klarhet i vilka handlingar kommunen menar att anbudsgivama borde ha skickat in. JKN Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7603-19 I MALMÖ Avdelning 1 menar att bolaget uppfyllt samtliga krav och att bolagets anbud därför ska utvärderas (och bolaget därmed tilldelas kontraktet avseende del 1). I andra hand menat JKN att förfrågningsunderlaget är otydligt genom att det inte klart framgår vilka handlingar som anbudsgivama skulle ha bifogat anbudet. Om förfrågningsunderlaget varit tydligare hade JKN kunnat lägga ett annat anbud (med fler bilagor) och därmed tilldelas kontraktet. Om JKN:s anbud inte hade förkastats hade JKN tilldelats kontraktet avseende del 1. Det inne­ bär att JKN lider eller riskerar att lida skada. Staffanstorps kommun Kommunen anser att ansökan om överprövning ska avslås och anför föl­ jande. Av AFB.52 i förfrågningsunderlaget framgår följande under rubriken Plats­ chef/arbetsledare: Anbudsgivaren ska erbjuda och i anbud redovisa en (1) platschef/arbetsledare som ska ha erfarenhet av motsvarande befattning. Erfarenheten ska styrkas med CV och referenser. JKN gör gällande att det inte har varit något kvalificeringskrav att bifoga CV avseende platschef/arbetsledare eftersom detta inte angetts i AFB. 31 i förfrågningsunderlaget. JKN menar därför att det har varit felaktigt av kom­ munen att förkasta bolagets anbud. Detta är inte korrekt. Av AFB. 31 i för­ frågningsunderlaget framgår en förteckning över handlingar och uppgifter som ska lämnas i anbudet. Förteckningen är dock inte, till skillnad från vad JKN gör gällande, uttömmande sett till sin ordalydelse utan anger endast att anbudet ska innehålla vissa uppgifter. Anbudsgivare är skyldig att noggrant gå igenom hela det förfrågningsunderlag som publicerats för att säkerställa att denne lämnar ett anbud som uppfyller samtliga uppställda krav. Anbuds­ givare kan inte endast förlita sig på vad som framgår av viss kod, särskilt Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7603-19 I MALMÖ Avdelning 1 mot bakgrund av att det finns ett klart och tydligt obligatoriskt krav angivet i annan kod. Av förfrågningsunderlaget, AFB.51, framgår klart och tydligt att anbudsgivare, till sitt anbud, ska bifoga ev avseende offererad platschef/ar­ betsledare. Eftersom JKN inte har bifogat ev avseende platschef/arbetsle­ dare och därigenom inte uppfyllt i förfrågningsunderlaget ställda krav har kommunen förkastat bolagets anbud. Förfrågningsunderlaget är inte otydlig på något sätt som medför att upphandlingen ska göras om. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser Enligt4 kap. 1 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet. Av 20 kap.4 och 6 §§ LOU framgår att förvaltningsrätten kan pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse gjorts. Vid överprövningar enligt LOU gäller att förvaltningsrätten i princip endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. En förutsättning för att en ansökan om ingripande mot en upphandling ska kunna vinna bifall är att sökanden visar att denne har lidit eller riskerat att lida skada av den påtalade bristen i upphandlingen. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7603-19 Avdelning 1 Förvaltningsrättens bedömning Ett anbud som inte uppfyller ställda krav i en upphandling får i regel inte antas utan måste förkastas. Kraven på anbudsinnehållet måste tydligt framgå av upphandlingsdokumentet, även om de kan finnas på olika platser i ett upphandlingsdokument. I nu aktuellt upphandlingsdokument, under AFB.31 Anbudets form och in­ nehåll, anges att anbudet ska utformas i enlighet med förfrågningsunderlaget och innehålla samtliga uppgifter och handlingar som efterfrågas. Vidare anges under nämnda punkt bl.a. att "Följande uppgifter skall lämnas i an­ bud:...", varefter ett antal efterfrågade uppgifter punktas upp. I upphandlingsdokumentet, under AFB 52., anges bl.a. att platschef/arbets­ ledares erfarenhet ska styrkas med ev och referenser. Kravet i AFB.52 på att platschefs/arbetsledares erfarenhet ska styrkas med ev och referenser är enligt förvaltningsrätten i sig klart och tydligt formule­ rat. Frågan är om det faktum att efterfrågade referenser och ev inte finns uppräknat under AFB.31 innebär att upphandlingsdokumentet är otydligt i fråga om huruvida lämnande av uppgifter i form av ev och referenser för platschef/arbetsledare i anbudet utgör ett krav eller inte. Förvaltningsrätten kan konstatera att det inte uttryckligen framgår av punk­ ten AFB.31 att de däri listade punkterna är uttömmande. AFB.31 och AFB.52 är således inte motstridiga. En rimligt omsorgsfull anbudsgivare borde enligt förvaltningsrättens mening därmed inse att det, genom vad som anges i punkten AFB.52, föreligger ett krav att lämna uppgifter i form av ev och referenser, oavsett att denna uppgift inte återges under punkten AFB.31. Upphandlingsdokumentet kan därmed enligt förvaltningsrättens I MALMÖ Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7603-19 I MALMÖ Avdelning 1 mening inte anses vara otydligt i detta avseende. Eftersom JKN inte i sitt an­ bud har styrkt platschefs/arbetsledares erfarenhet med CV och referenser brister JKN:s i kravuppfyllnad. Staffanstorps kommun har därmed haft fog för att förkasta bolagets anbud. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilag� (FR-05) _/,,, ✓� Anna Aktermo har föredragit målet. ,,2 . .. / iIlli SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tidenräknasoftastfråndendagsomnifick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skrivförvaltningsrättensnamnoch målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Sida 1 av 2 www.domstol.se "' C Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. Sida 2 av 2 www .domstol.se