FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IFALUN 2016-03-31 Mål nr 906-16 1 Ann Liljedal SÖKANDE Meddelad i Falun Becthel Entreprenad AB, 556931-6259 Ombud: jur kand Viktor Isero Advokatfirman Lagerling Holländargatan 20 111 60 Stockholm MOTPART Trafikverket 781 89 Borlänge SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Ankomstdatum 2016-03-31 Dok.Id 161580 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se www.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Förvaltningsrätten avslår Becthel Entreprenad AB:s ansökan om överpröv­ nmg. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 906-16 IFALUN BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Trafikverket upphandlar reparation av stödmurskantbalk, 2-2035-4, vid Gröndalsbron samt stödmurskantbalk, 2-2042-2, vid Tpl Fredhäll, Essinge­ leden inom Stockholms kommun genom förenklat förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Tilldelningsbeslut fattas den 29 februari 2016 varvid annan leverantör än Becthel Entreprenad AB tillde­ las kontraktet. Becthel Entreprenad AB (Becthel) ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen ska rättas på så sätt att ny utvärdering av anbuden ska ske varvid anbudet från Becthel inte förkastas såsom ogiltigt utan istället utvär­ deras i sin helhet. I andra hand yrkas att upphandlingen görs om. Trafikverket bestrider bifall till ansökan. SKÄLENFÖR AVGÖRANDET Inledning Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad Becthel anfört är visat att Trafikverket brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta medfört att Becthel lidit, eller kan komma att lida skada (16 kap. 6 § LOU). De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett lik­ värdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (1 kap. 9 § LOU). Vadparterna anfört Becthel anför att bolaget tolkat förfrågningsunderlaget som att det är tillåtet att ha ett körfält avstängt under hela entreprenadtiden, detta då stycke fyra 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 906-16 IFALUN och fem i AFC.135 båda innehåller ordet "obehindrat". Vidare anför Becthel att Trafikverket inte haft någon invändning mot att bolaget angett att ett körfält kommer att vara avstängt nattetid. Becthel anför även att ef­ tersom Trafikverket menar att bolaget tolkar AFC.135 fel är förfrågningsun­ derlaget så bristfälligt utformat att det ger utrymme för flera tänkbara tolk­ nmgar. Trafikverket anför att den språkliga formuleringen av AFC.135 inte ger något utrymme för att ett körfält kan vara avstängt under hela entreprenadti­ den och att förfrågningsunderlaget lever upp till de krav som kan ställas på ett sådant underlag. Förfrågningsunderlaget Av förfrågningsunderlaget (AFC.135 Förutsättningar med hänsyn till väg­ trafik) framgår bland annat följande. Entreprenören ska ha jourtjänst avse­ ende trafikanordningar och framkomlighet. Arbetsområdena kommer under hela entreprenadtiden att beröras av vägtrafik i den omfattning som framgår av tekniska beskrivningar. Befintliga väg- och fastighetsanslutningar ska vara i funktion under entreprenadtiden, med undantag för förhållanden som uppkommer i samband med vinterväghållning. Trafiken ska kunna passera arbetsplatsen obehindrat under tid då entreprenadarbeten ej utföres (kl. 05:00-22:30). Vid arbeten som berör kommunala och enskilda vägar ska samråd ske med respektive väghållare. Trafiken ska kunna passera ar­ betsplatsen obehindrat under entreprenadtiden. Vid arbeten som berör kommunala och enskilda vägar ska samråd ske med respektive väghållare. Förvaltningsrättens bedömning Ett förfrågningsunderlag ska vara så tydligt att en leverantör på grundval av detta kan avgöra vad den upphandlande myndigheten tillmäter betydelse vid upphandlingen. En rimligt informerad och normalt omsorgsfull anbudsgi­ vare ska kunna förstå vad som efterfrågas. I kravet på transparens och öp- 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 906-16 IFALUN penhet ligger att anbudsgivaren ska kunna utforma sitt anbud på ett sådant sätt att det är så konkurrenskraftigt som möjligt utifrån de i förfrågningsun­ derlaget angivna förutsättningarna. Förvaltningsrätten konstaterar att Trafikverket i förfrågningsunderlaget ställt upp villkor för genomförandet av entreprenaden, däribland AFC.135 vilken reglerar på vilket sätt trafiken får påverkas av entreprenaden. Förvaltnings­ rätten finner den språkliga formuleringen av AFC.135 tillräckligt klar och tydlig för att en rimligt informerad och normalt omsorgsfull anbudsgivare borde kunna förstå vad som efterfrågas. Kravet brister således inte i transpa­ rens. Becthel anför att tolkningen av ordet obehindrat i AFC.135 skulle innebära att Becthels anbud är felaktigt förkastat. Trafikverket har invänt mot detta. Förvaltningsrätten konstaterar att Becthels argumentering inte visar att skäl för ingripande enligt LOU föreligger och ansökan om överprövning ska så­ ledes avslås. Hur man överklagar, se bilaga (DV 3109/lC LOU). Eva Karlsson Helghe rådman 4 0 ' 1111 SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga A '"""' Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. ;:i0...-1 u www.domstol.se