1'> �p•r, 2')12 ' 7, "L' FÖRVALTNINGSRÄTTEN j,I [\, l_ f, I GÖTEBORG DOM 2012-04-13 Meddelad i Göteborg Mål nr 16547-11 E 35-12 E Enhet l :l Sida l (18) Avdelning 1 SÖKANDE KONKURRENSVERKET 1. Europea i Malmö AB, 556464-0323 Amiralsgatan 20 211 55 Malmö 2.nWiseABi 556755-0354 S:t Olofägatan 33 B, 2 tr 753 30 Uppsala �pc• �!,'\ ,.- P 1 ':') I ,.,; Ombud för 2: Advokat Kristian Pedersen ochjur. kand. Erik Olsson Advokatfirman Delphi Box 1432 111 84 Stockholm MOTPART Västra Götalandsregionen Regionens Hus 462 80 Vänersborg SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, förkortad LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår Europea i Malmö AB:s yrkande om att inhfunta yttrande från HI. Förvaltningsrätten avslår såväl Europea i Malmö AB:s som nWise AB:s ansökan om överprövning. Dok.Id 130965 Postadress Box 53197 400 15 Göteborg Besöksadress Steo Sturegatan 14 Telefon Telefax Expeditionstid 031-7327000 031-7ll7859 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se måndag - fredag 09:00-15:00 Sida2 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 16547-11, 35-12 I GÖTEBORG Avdelning 1 BAKGRUND Västra Götalandsregionen (regionen) har genomfört en upphandling av "Text- och bildtelefoner samt programvaror för totalkonversation", dnr SN 377-2010. Öppet förfarande har tillämpats. Upphandlingen har varit uppde­ lad i produktgrupperna te;,,..itelefon, text IP, bildtelefon, total konversation A, totalkonversation B och totalkonversation C. Två bolag, nWise AB (n\Vise) och Raftech, har lämnat anbud. Raftechs anbud avser samtliga kategotier och nWise avser samtliga kategorier un­ dantaget texttelefon. Europea i Malmö AB (Europea) har inte lämnat något anbud. Av tilldelningsbeslut den 21 december 2011 framgår att avtal ska tecknas med n\Vise avseende produktgrupp text IP och med Raftech avseende pro­ duktgrupp bildtelefon och totalkonversation A, B och C. YRKANDEN M.M. Europea yrkar att förvaitningsrätten ska besluta att upphandlingen ska göras om. Till grund för yrkandet anför bolaget att regionen har utfonnat ett förfrågningsunderlag som strider mot LOU:s krav på likabehandling och öppenhet samt att vissa av kraven i förfrågningsundedaget är opropo1t­ ionerliga. Redovisade brister har medfchi att Europea fråntagits möjlighet­ en att lämna ett konkurrenskraftigt anbud varigenom Europea lidit, eller i vart fall riskerat att 1ida1 skada. Europa yrkar också) för det fäll regionen inte vitsordar resultatet från HI:s test avseende Raftechs skallkravsuppfyl­ lelse, att förvaltningsrätten inhämtar ett officiellt yttrande från HI. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOJ.\'I 16547ull) 35ul2 I GÖTEBORG Avdelning 1 nWise yrkar att förvaltn.ingsrätten ska besluta att upphandlingen) i den del som avser produktgrupperna Totalkonversation A, B och C, far avslutas först sedan rättelse har gjorts på så sätt att en ny anbudsutvärdering genom­ förts varvid nWise anbud ska tas upp till utvärdering. Vid den nya anbuds­ utvärderingen ska vidare rättelse ske på så sätt att samtliga kostnader före­ nade 1ned den av Raftech offererade produkten för totalkonversation C tas med vid beräkningen av Raftechs utvärderi:ngspris, Till gruud för yrkandet anför nWise att regionen har brutit mot likabehandlings- och transparens­ principen genom att felaktigt förkasta nWise anbud som uppfyller samtliga ställda skall-krav. Vidare har regionen inte tagit hänsyn till san;,tliga kost­ nader för Raftechs produkt vilket medfört en sämre placering för nWise än vad som aimru:s hade blivit fallet. nWise har till följd härav lidit skada eller i vait fall riskerat att lida skada. Regionen yrkar att Europas och nWises ansökningar ska avslås och anför att regionen inte brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller några andrn bestänunelser i LOU. GRUNDER M.M. Europea utvecklar sin talan och anför i huvudsak följande. TextlP Under punkten 43 i kravspecifikationen för denna produktgiupp anges att "Fördröjningen från inn1atning/sändning till presentation/mottagning av tecken får inte överstiga 1 s". - För att man ska kunna skicka text via IP krävs att man har ett realtidstextprotokoll. Realtidstextprntokollet sätter gränsen för hur snabbt information kan skickas. På. marknaden finns två olika realtidstextprotokoll, SIP- Message RFC3428 (SIP) och T.140/RFC4103 (T.140). Samtliga bildfönnedlingstjänster för döva i Skandinavien an.vände( sig av SIP. Protokollet T.140 är dock det enda på 1')J, 14rDD1\, 2'1.)12,/,'''i..., FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 16547-1 1, 35-12 Avdelning 1 Bildtelefon Under punkten 28 i k.ravspecifik:ationen för den11a produk.1:grupp anges "Möjlighet för patienten att ändra typsnitt, storlek och fä.rg på text och farg på bakgrund i textfönster eller motsvarande ska finnas)'. - Den akiuella produk.1:gruppen avser bildtelefoner och konversationen sker följaktligen via bildöverföring. De personer som använder sig av denna typ av telefon kommunicerar vanligtvis med varandra på teckensptåk. - En bildtdefon ska, enligt HI:s och European Telecornmunications Standards Institute (ETSI):s definition, inte behöva kunna hantera öve1föring av text På det sätt regionen nu uppställt skall-kravet avser det en totalkonversationsenhet, d.v.s. en som omfattar bild, ljud och text. Syftet med att ha olika kategorier är att an-vändarna av de olika produh.1:ema har olika behov och förutsätt­ ningar. Om kraven för de olika produkterna är desamma hade regionen inte behövt dela in dem i olika kategorier. Vid en utfonnning av förfrågnings­ undedaget på detta sätt uppkommer bristande transparens, - Genom att uppställa ett kxav av detta slag utesluts också leverantörer av mer individ­ anpassade produkter och utsatta grupper av användare fråntas möjligheten att använda sig av produkter av typen enkel bildtelefon, d,v,s, inte en da­ torbaserad. - Orsaken till att regionen har ställt upp krav om att man ska I GÖTEBORG den svenska marknaden som klarar av att uppfylla skall-kravet att text ska överföras inom en sekund. Hjälpmedelsinstitutet (HI) har därför i sina re­ kommendationer tidigare haft ett undantag ftiJ: SIP från detta skall-krav. - Omnitor använder sig av protokoll T. 140. Skall-kravet är därför uppställt så att endast Omnitors pl'odukter ska klara kravet. Att uppställa ett skall� krav som utestänger alla leverantörer utom en, dessutom den befintliga, str:ider mot likabeha.ndlingsprincipen. - Vidare måste kravet anses opro­ portionerligt. Denna bedömning förändras inte oavsett om ytterligare leve­ rantörs produkt möjligen skulle uppfylla kravet Syftet med kravet är att användaren ska uppleva konversationen som realtidskommunikation, vilket kan uppnås även om fördröjningen något överstiger en sekund. Sida 4 Sida5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM: 16547-11, 35-12 I GÖTEBORG Avdelning 1 Under punl'ten 42 i kravspecifikationen för denna produkigrupp anges "Minst 48 tecken per rad ska kunna visas samtidigt" , Även detta krav av­ viker från HI: s rekommendationer som anger att minst två textrader och minst 64 tecken ska kunna visas samtidigt. De flesta totalkonversationsen­ heter på marknaden klarat· detta krav, dock inte Omnitors produkt "Allan eCPad". O:m.nitors produkt klarat istället precis det ställda kravet om 48 tecken per rad. D et bör också nämnas att detta krav aldlig tidigare varit sä lågt ställt. Att sänka den rekommenderade. standarden för att det ska passa Omnitors produkt, utan någon som helst godtagba.i: anledning, strider mot likabehandlingsprincipen. Att sänka kravet på detta sätt kan inte heller an­ ses ligga i brukarnas intresse. Under punkten 44 och 60 i kravspecifikationen för denna produktgrupp anges �'Man ska kunna gå tillbaka och lokalt läsa minst 1 0 000 tecken i texten):. Regionens krav skiljer sig i detta avseende dramatisk.i från vad som är standard i branschen (HI rekommenderar minst 320 tecken) och vad som fu' skäligt att ställa som krav. Även i denna del har regionen helt strun­ tat i HI:s rekonm1endationer och istället hittat på egna skall-krav som råkar gy1ma endast Omnitors produkter. Kravet måste också anses oproportion� erligt eftersom sannolikheten att man ska behöva gå tillbaka så långt som 1 0 000 tecken för att titta på vad man skrivit är försvinnande liten. Under punkten 41 "Funktion och användarkrav", sidan 5 i kravspecifikat­ ionen anges "Produkten ska innehålla både analog texttelefön och IP-buren texttelefoni, vilket gäller för undergrupp a och b':. Regionen har, med an- kunna ändra färg på bakgrund, typsnitt osv. fu' att Raftech i varje produkt­ område erbjuder datorer från Omnitor däx dessa egenskaper finns. - Det kan inte anses motiverat att ställa krav på hantering av text på en bildtele­ fon. Kravet strider därför mot proportionalitetsprincipen. Totalkonversationsenhet 4 1 1°), ,lr[,R.. ?_"'·12 ,-;,:'L" FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning l \)P,'7l(: S, / C Sida 6 16547-1 1, 35-12 ledning av fråga härom, belaäftat att kravet innebär att det ska gå att an­ sluta produkten till analogt telefonuttag såväl som ha tillgång till gateway för texttelefonsamtal mot analoga telefonnät - Tanken med en totalkon­ versationsenhet ät att den ska kunna kommunicera med alla andra typer av text- och bildtelefoner samt totalkonversationsenheter oavsett om de är analoga eller digitala. Så länge detta syfte uppfylls finns det ingen anled­ ning att laäva att en totalkonversationsenhet ska vara utrustad med en ana­ log tdefonkoppling. Huvudsaken är att användningsområdet inte begrän­ sas. Regionen har inte ställt samma krav på övriga produkter i upphand­ lingen, vilket är märkligt. Det ifrågasätts också att brukarna skulle vara intresserade av att betala för två olika abonne111.ar1.g, Att ställa krav på en analog koppling är dänned orimligt, motsägelsefullt och oproportionerligt, I sammanhanget förtjänar också närnnas att Telia planerar att släcka ner det analoga nätet 2015 vilket ytterligare medför ett ifrågasättande av meningen med upp.ställandet av kravet. - Genom att ställa krav på analog koppling utesluter regionen således kvalitetsprodukter från marknaden samtidigt som man möjliggör för Omnitors produkter att bibehållas trots en sämre produkt med gammal teknik. Avseende förfrågningsunderlagets utformning kan sammanfattningsvis nämnas att det på marknaden idag bara föms tre leverantörer som konkur­ rerar med varandra. Genom de krav som uppställts i den nu ali.ueUa upp­ handlingen, vilka gyn.nax· de produkier som tillhandahålls av Omn.itor, som varit den enskilt störstaleverantören i regionen det senaste decenn:ieti minskas den redan begränsade konkurrensen, snarare än ökar den. Regionenharocksåunderpunkten2.1 "Alternativaprodttlcter':,sidan4i kravspecifikationen, angivit bLa. att anbudsgivare till anbudet kan bifoga alternativa produkter inom respektive produktomxåde A till D samt att dessa alternativa produl{ter kan kompletteras till vinnande anbud och läg­ gas till i avtal om behov fruns. Vidare framgår att dessa produkter inte \JR. ,7l(: Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 16547-1 1) 35-12 I GÖTEBORG Avdelni:og 1 kommer att utvärderas. Ett sådant upplägg möjliggör för regionen att kringgå LOU. En leverantör kan härigenom offerera väldigt billiga produk­ ter i upphandlingen och sedan föra in dyrare produkter under alternativa produkter. Ett sådant förfarande medför också brister i transparens då det inte klatt framgår vad som upphandl as. Härutöver vill Europea påtala art varken Raftechs eller 11Wise anbud upp­ fyller samtliga ställda skalHcrav. Raftechs och nWise anbud uppfyller inte kraven under punkten 5 "Dokumentation för utvärdering av anbud'' i krav­ specifikationen samt skall-krav 29-30 för bildtelefon och totalkonversation samt 23-24 för IP-baserad texttelefon, genom att installationsanvisningarna eller brukarinformationen inte är på svenska. Vidare saknas svensktextpå och vid knappar och reglage samt svenskt språk i användarsnitt som är textbasera energi, ti:ansporter och posttjänster får avtal slutfl.S innan riden för overldagande av rattens dotn eller beslut har löpt ut. r de flesta fall flr avtal slutas när tio dagar har gått från det att ritten avgjort målet eller upphävt ett interitn..istiskt beslut. I t"issa fall far avtal slutas omedelbart. Ett överklag.mde av rättens avgörande få:t: inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig info.tm111:.ion finns i 1 6 kapitlet i de ovan angivna lagatna. Behöver Ni fler upplysningar om hur tnan överklagar kan Ni -v-ända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/1B LOC fullmakt i original s11mt uppge sitt rnttnn, adress och telefonnummer. l . den klagandes namn, personnummer, y;i;-ke, postadress och telefonnun:w::te.t:. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nas för delgivning Him,:u1.s om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan sn-arast görs till kanunat:tätten,