FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 EmelieRoos SÖKANDE DOM Mål nr Sida 1(6) 11141-13 KONKURRENSVERKET 2014 -02- 2 7 1,,4t, - Dnr KSnr BarslundSverige AB, 556711-8004 Att: Thomas Barslund Santessons väg 9 232 61Arlöv MOTPART VASYD, 222000-2378 Box 191 201 21Malmö SAKEN Avd ?014 -02- 2 6 Meddelad i Malmö Överprövning enligt lagen om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster(LUF) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrättenförordnar attVASYD:s upphandling avseende led­ ningsarbete påCelsiusgatan intefår avslutasförrän rättelse skett på det sätt att även anbudfrån BarslundSverige AB anses kvalificerat för utvärde­ Aktbit nng. Dok.Id 191458 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimahno@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÅTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 2 11141-13 BAKG RUND VASYD genomför enförenklad upphandling avseende ledningsarbete på Celsiusgatan. Urvalsförfarandetillämpasenligt15 kap. lagen(2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjäns­ ter, LUF. Den 28 oktober 2013 beslutadeVASYD att Anläggning och KabelEntreprenadMalmöAB skulle tilldelas kontraktet. VASYD har iförfrågningsunderlagets administrativa föreskrifter bl.a. angettföljande krav som villkorför at t delta i upphandlingen. AFB.31 Anbudsform ocl, innel,å/1 Anbud ska vara skriftligt i tillslutet och märkt omslag.[...} I anbudet anges alternativt till anbudetfogas.[...] - Bevis om uppfyllande av krav *AFC.221 Kvalitetsledning * AFC.222 Miljöledning AFC.221 Kvalitetsledning Entreprenören ska ha ett dokumenterat systematiskt kvalitetsledningsar­ bete. Kvalitetsledningssystemet ska på begäran uppvisasför beställaren. AFC.222 Miljöledning Entreprenören ska ha ett dokumenterat systematiskt miljöledningsarbete. Miljöledningssystem ska på begäran uppvisasför beställaren. YRKANDENOCH INSTÄLLNING Barslund Sverige AB, Bolaget, har ansökt om överprövning av upphand­ lingen ochyrkat attförvaltningsrättenförordnar att upphandlingen ska gö- FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 3 11141-13 ras om med ändrad kravtex t avseende kvalitets- ochmiljöledningssystem. Som grundför sin talan har Bolaget anförtföljande. VASYD har ställt ett krav som inte är regelrätt enligt LUF då det strider mot principerna om likabehandling och transparens. VASYD harförkastat Bolagets anbud med motiveringen att anbudsgiva­ reningenstansianbudetuppvisarnågotfaktisktbevis tillstödomuppfyl­ landet av att man har ett dokumenterat systematisktkvalitetsledningsarbete respektive miljöledningsarbete i enlighet med de i upphandlingen ställda kraven.Detendasättetattuppfylladetställdakravetär attanbudsgivaren måste vara certifierad av en ex tern part enligtISO-modellen eller liknande. Vinnande anbudet har ingivit en ledningsmanual som bevisför sitt kvali­ tets- och miljöledningssystem och detta harVASYD bedömt vara en be­ visning som uppfyller kraven. Den enda skillnaden mellan vinnande anbu­ det och Bolagets handling är volymen tex t. Inget av dokumenten kan anses som bevis. OmVASYD själva har tolkat skillnadenmellan Bolagets an­ bud och vinnande anbudsgivare innebär inte detta attdet är bevisat att Bo­ lagets anbud skaförkastas. VASYD har ingen tydlighet i förfrågningsunderlaget och ingen konse­ kvens när de genomför upphandlingar. Bolaget har bifogat en överord­ nande handling som visar på att Bolaget har ett kvalitets- och miljöled­ ningssystem som kan uppvisas i sin helhet för beställa ren när denne begär det. VASYD har inte begärt attfå tillgång till detta. VASYD har i tidigare upphandling ställt samma krav som i den nu aktuellaupphandlingen och då godkänt det dokument som Bolaget nu lämnat in. Ettgodkänt dokument i den ena upphandlingen har förkastats i den nu aktuella trots att kravenfrån VASYD varit desamma i båda upphandlingarna. Bolaget har lidit eller kan komma att lida skada till följd av förfarandet. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 11141-13 Avdelning 1 I MALMÖ VA SYD har bestridit bifall tillyrkandet och har anförtföljande till grund för sin inställning. Förfrågningsunderlaget innehålleringet krav påISO­ certifieringelleravannantredjepartcertifieratsystem, vilketintehadeva­ rit lagligt. I förfrågningsunderlaget anges att entreprenören ska ha ett do­ kumenterat systematiskt kvalitetsledningsarbete respektive miljölednings­ arbete. Bedömningen av det aktuella kravets uppfyllande har skett av personer på VASYD som arbetar med kvalitets- och miljöledningsfrågor och de är inte avuppfattningenattskillnadenmellanBolagetsanbud ochdetvinnande anbudet i det aktuella avseendet skulle vara mängden t ex t utan istället vad som faktiskt går att utläsa ur tex ten. Den eventuella omständigheten attVA SYD agerat på annat sätt i tidigare upphandlingar som inte varitföremål för samma interna granskning som den nuaktuella har ingen betydelseför frågan om hur bedömningen av anbuden ska ske i nuvarande upphandling. OmVASYD ageratfel i tidigare upphandlingar kan nu endast konstateras att de i nuvarande upphandling agerat korrekt. Det kan konstateras att Bolaget inte uppfyller skaderekvisitet då det vin­ nande anbudetfår högre poäng i utvärderingen. Förutsättningarför bifall saknas därför även på denna grund. I händelse av att rätten skullefinna att VASYDfelaktigt diskvalificerat sökandens anbud skulleföljden bli att upphandlingen ska rättas. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Enligt 16 kap. 4 och 6§ § LUF kanförvaltningsrättenpröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämm else i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att ldi a skada, besluta at t en upphandling ska göras om ellerfår avslutasförst sedan rättelsegjorts. FÖRVAL TNINGSRÄT TEN IMALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 5 11141-13 En upphandlande myndighet ska enligt 1 kap. 24§ LUF behandla leveran­ törer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt.Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. -Vid överprövningar enligtL0U gäller attförvaltningsrätten i princip endas t prövar de särskilt angivnafrågor som sökanden tar upp. Förvaltningsrätten görföljande bedömning. Enupphandlandemyndighetharenhöggradavfrihet attställadekrav som de anser behövsför att säkerställa syftet medupphandlingen, förutsatt att kraven inte strider mot de unionsrättliga reglerna och i det här fallet LUF. VASYD har i det aktuellaförfrågningsunderlaget uppställt krav på att entreprenören ska ha ett dokumenterat systematiskt kvalitets- och miljö­ ledningsarbete(AFC. 222 ochAFC.221) . Förvaltnings rätten anser att det av kraven som sådana inte går att utläsa att det ställs krav på enformell certi­ fiering av tredjepart ochförvaltningsrätten anser inteheller att en certifie­ ring av tredje part skulle vara nödvändigför att uppfylla kriteriet på bevis. Förvaltningsrätten anser därför att kraven som sådana inte står i strid med LUF och med däri gällande principer. Bolaget har även angett att de inte har ombetts att komma in medfullstän­ dig dokumentation.Av ordayl delsen i villkoren iAFC. 221 ochAFC. 222 framgår att dokument ska ges in på begäran. I AFB. 31 anges vad som ska ingå i anbudet alternativtfogas till anbudet. Bl. a. skabevis enligtAFC.221 ochAFC. 222 lämnas in. Något närmare om innehåll och utformning av sådant bevis anges inte. Bolaget har lämnat in handling enligt vilket Bola­ gets ledningssystem är uppbyggda och ansluter tillISO- certifieringar. Bo­ laget har vidare ett systemför hur en anpassad kvalitetsplan tasfram inför varje projekt, som innehåller egenkontroller som kontrollprogram, kon­ trollplaner och arbetsrutiner. Handlingen kan i ochför sig sägas inte utför- FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida6 11141-13 ligt redovisa detaljer kring kvalitets- och miljöledningsarbetet. Mot bak­ grund av att kravet i AFC. 221 och AFC.222 är så generellt utform at anser förv altningsrätten dock att handlingenfår anses uppfylla det uttryckta krav . FörvaltningsrättenfinnerdärförattVASYDintehaft stödförattpådenna grund diskvalificera det lämnade anbudetfrån Bolaget. Förv altingsrätten anser att Bolaget har lidit skada på grund av att de inte kvalificeratsför utvärdering. Rät telse ska därför ske genom att Bolagets anbud i detta avseende anses kvalificeratför utvärdering. H UR MANÖVERKLAGAR, se bilaga(DV 3109/lB LOU) I�"J,,&ij,,, ��ll' HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND SVERIGES DOMSTOLAR Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till fötvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. wµw.domstol.se