Dok.Id 187176 Postadress Box 45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se www.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag – fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 SÖKANDE Ramböll Sverige AB, 556133-0506 Ombud: bolagsjuristen Joakim Norrgård Ramböll Sverige AB Box 17009, Krukmakargatan 21 104 62 Stockholm MOTPART Uppgiven upphandlande myndigheten: Region Gävleborg, 232100-0198 801 88 Gävle SAKEN Överprövning av avtals giltighet; nu fråga om interimistiskt beslut ___________________ FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Ramböll Sverige AB:s intermistiska yrkande. 1 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Föredraganden Elisabet Heimer BESLUT 2017-02-23 Meddelat i Falun Mål nr 580-17 FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT 580-17 I FALUN YRKANDE M.M. Ramböll Sverige AB (Ramböll) yrkar, såvitt nu är av intresse, att vissa av- ropsavtal mellan Region Gävleborg och Sweco Environment AB, ÅF Infra- structure AB och White arkitekter AB inte får fullgöras till dess att något annat har bestämts. Ramböll anför bl.a. följande. Inköp Gävleborg genom- förde år 2012 en upphandling av ramavtal avseende tekniska konsulttjänster. Upphandlingen genomfördes genom ett förhandlat förfarande enligt lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster (LUF). Region Gävleborg finns inte med bland de beställare som är avropsberättigade enligt ramavtalet. Avropet är inte ett blandat kon- trakt och LUF är därför inte tillämplig vid avropet. Lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) gäller vid avrop även om ramavtalet upphand- lats enligt LUF. Att avropa från ett ramavtal som den upphandlande myn- digheten inte ursprungligen är part i är att betrakta som en otillåten direkt- upphandling. Region Gävleborg har avropat utan att bjuda in samtliga leve- rantörer och genomfört avropen i strid med 5 kap. 7 § LOU. Vid en korrekt tillämpning av LOU hade Ramböll haft möjlighet att vara med och konkur- rera om uppdragen. Region Gävleborg bestrider bifall till det interimistiska yrkandet och anför bl.a. följande. Det framgår av utvärderingsprotokollet/beslut den 8 oktober 2012 att Landstinget Gävleborg X-fastigheter har deltagit i upphandlingen. Gävleborgs läns landsting kallas Landstinget Gävleborg respektive Region Gävleborg i de aktuella avtalen, men det är samma juridiska person som är part. Region Gävleborg har inlett ett omfattande moderniseringsarbete för att skapa förbättrade vårdmiljöer och behandlingsutrymmen vid akutsjukhu- sen i Gävle och Hudiksvall. Regionen har påbörjat ett omfattande evakue- ringsarbete för att frigöra lokaler för om- och nybyggnation. För länets in- vånare framstår det som ett betydande allmänintresse att byggprogrammet kan genomföras i enlighet med den utsatta tidsplanen. Ett beslut om att för- klara avtalen ogiltiga skulle leda till klart oproportionella följder med beak- 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT 580-17 I FALUN tande av den kraftiga förseningen av förbättre vårdmiljöer och behandlings- utrymmen som ett sådant beslut skulle innebära. Därvid ska särskilt beaktas den extrema belastning som föreligger på vissa vårdenheter och de extraor- dinära lösningar som nyttjas i avvaktan på nya lokaler. Den skada som Reg- ion Gävleborg skulle drabbas av om avtalet inte kan tillämpas under hand- läggningen är långt större än den skada som Ramböll kan drabbas av om avtalen fullgörs. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Rätten får besluta att ett avtal inte får fullgöras till dess något annat har be- stämts. Rätten får avstå från att fatta beslut enligt första stycket, om den skada eller olägenhet som åtgärden skulle medföra kan bedömas vara större än skadan för leverantören. Rätten ska vid bedömningen ta hänsyn till an- vändarnas intresse, allmänintresset och övriga berörda intressen (16 kap. 16 § LUF). Vid tillämpning av 16 kap. 16 § LUF ska samma slags överväganden göras som ifråga om beslut med stöd av 28 § förvaltningsprocesslagen (1971:291) vilket medför att förvaltningsrätten ska göra en sannolikhetsbedömning av det möjliga utfallet av den slutliga prövningen och beakta vilken betydelse det har för enskilda och allmänna intressen att verkställigheten av ett beslut skjuts upp (jfr rättsfallet HFD 2014 ref. 13). Med hänsyn till vad som hittills framkommit i målet samt med hänsyn till den olägenhet som åtgärden skulle medföra finner förvaltningsrätten att det inte föreligger tillräckliga skäl för ett intermistiskt beslut. Yrkandet ska så- ledes avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1C LOU). Lennart Anderson rådman 3 Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt- ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över- klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill- stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för- valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning- en att överklagandet prövas av högre rätt, el- ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för- valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv- ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet – och om de fortfarande är aktuella – behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e- postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd- ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät- ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp- gift om förvaltningsrättens namn, målnum- mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do- men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över- klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt:  lagen (2007:1091) om offentlig upphandling,  lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller  lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp- hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över- klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se Bilaga A HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND DV 3109/1 C LOU • Producerat av Domstolsverket • 2015-08