FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Målm 18830-15 Sida 1 (5) I STOCKHOLM Avdelning 30 SÖKANDE 2015-09-23 Meddelad i Stockholm E�poplus AB, 556542-8280 Mariehällsvä:gen 37 A 168 65 Bromma MOTPART Arbetsmiljöverket 112 79 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÅTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. KONKURRENSVERKET 2015 -09- 2 3 Avd Dnr KSnr Aktbll .. , Dok.Id 652538 Postadress Besöksadress Telefon Telefax Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 115 76 Stockholm E-post: Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se FÖRVALTNINGSRÅTTEN I STOCKHOLM . .. YRKANDEN M.M. DOM Sida 2 18830-15 Arbetsmiljöverket genomför en upphandling gällande tillhandahållande av montersystem (2015/013774). Upphandlingen genomförs genom ett öppet förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU. En­ ligt tilldelningsbeslut meddelat den 25 augusti 2015 har Arbetsmiljöverket beslutat att teckna avtal med annan leverantör än Expoplus AB (Expoplus). Expoplus ansöker om överprövning av upphandlingen och anför till stöd för sin talan i huvudsak följande. I anbudet från Eckerud True Quality AB (Eckerud) har inga uppdrag redovisats som är utförda av myndigheter av Arbetsmiljöverkets storlek eller större och anbudet uppfyller därmed inte skall-kravet i förfrågningsunderlagets punkt 2.3. Arbetsmiljöverket bestrider Expoplus ansökan och anför i huvudsak föl­ jande. Av bilagorna till Eckeruds anbud framkommer att de har varit leve­ rantör åt Arbetsmiljöverket under flera år och att de även levererat åt bland andra Länsstyrelsen i Norrbotten som har cirka 250 medarbetare. Skall­ kravet i punkt 2.4 förutsätter inte att de två uppdrag som ska redovisas i denna del har utförts åt myndigheter. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET De grundläggande principer som ska efterlevas vid all offentlig upphand­ ling är principerna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (öppenhet och ilirutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har framfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 6 § LOU. För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs vidare att sökanden kan visa att Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 18830-15 han har lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upp­ handlande myndigheten brutit möt någon grundläggande princip eller be­ stämmelse i LOU. I en överprövningsprocess gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig, på ett klart och tydligt sätt ska ange på vilka omständigheter han grundar sin talan och att domstolens prövning är begränsad till de grunder som parten har åberopat (RÅ 2009 ref. 69). Det är således Expoplus som har att visa att Arbetsmiljöverket har brutit mot de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU samt att bolaget har lidit eller riskerar att lida skada till följd av detta. Expoplus har an:fort att inga uppdrag har redovisats som är utförda av myndigheter av Arbetsmiljöverkets storlek eller större i anbudet från Eckerud och att anbudet därmed inte uppfyller skall-lcravet i förfrågnings­ underlagets avsnitt 2.3. En av huvudprinciperna enligt LOU är att anbud som inte uppfyller samt­ liga i förfrågningsunderlaget obligatoriska krav inte ska beaktas vid utvär­ deringen. De så kallade skall-kraven som anges i förfrågningsunderlaget måste således vara uppfyllda för att den upphandlande myndigheten ska kunna utvärdera anbudet. Så länge bestämmelserna i LOU och tillämpliga grundläggande principer beaktas, är en upphandlande myndighet normalt oförhindrad att själv bestämma om och hur anbudsgivaren i sitt anbud ska visa att aktuella skall-krav är uppfyllda. Frågan år o.m Arbetsmiljöverket brutit mot bestämmelserna i LOU eller tillämpliga grundläggande principer genom att beakta Eckeruds anbud vid utvärderingen. Av förfrågningsunderlaget� punkt 2.3 gällande krav på leverantören fram­ går följande. "Erfarenhet av likartade uppdrag - Det är viktigt att anbuds­ givaren har den erfarenhet och kompetens som krävs för att leverera tjäns- !STOCKHOLM Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 18830-15 ten från likartade uppdrag från befintlig eller tidigare kund. Med likartade uppdrag avses att offererad tjänst ska ha levererats tilJ. myndighet av Ar­ betsmiljöverkets storlek eller större samt med likvärdigt behov. Beskriv kortfattat (cirka en halv A4-sida) hur anbudsgivaren uppfyller kravet i ett bifogat dokument." Enligt Arbetsmiljöverket framkommer av bilagorna till Eckeruds anbud att Eckerud varit leverantör åt Arbetsmiljöverket under flera år och att de även levererat åt bland andra Länsstyrelsen i Norrbotten som har cirka 250 med­ arbetare. Expoplus har inte ifrågasatt dessa uppgifter. Förvaltningsrätten låter dem därför ligga till grund för sin bedömning och finner då att det aktuella skall-kravet får anses uppfyllt såsom Arbetsmiljöverket gjort gäl­ lande. Av förfrågningsunderlagets punkt 2.4 gällande lcrav på leverantören fram­ går följande. ,,Anbudsgivaren beskriver två likartade uppdrag utförda inom de fem senaste åren." Eckerud har i en bilaga till sitt anbud beskrivit två uppdrag utförda inom de fem senaste åren för dels Göteborgs Energi, dels Valdemarsviks Sparbank. Då det som Arbetsmiljöverket framhållit inte finns ett uttryckligt lcrav om att dessa två uppdrag ska ha utförts åt myndigheter finne!' förvaltningsrät­ ten att även detta skall-krav får anses uppfyllt. Förvaltningsrätten finner det därmed inte visat att Arbetsmiljöverket, ge­ nom att beakta Eckeruds anbud, brntit mot bestämmelserna i LOU eller tillämpliga grundläggande principer. Förvaltningsrätten fmner samman­ fattningsvis att det saknas skäl att besluta att upphandlingen ska göras om eller att den f'ar avslutas först sedan rättelse har gjorts. Ansökan om över­ prövning ska därmed avslås. I STOCKHOLM ·- ... ---·•··- -·--. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 18830-15 I STOCKHOLM HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Info1mation om hur man: överklagar finns tf!i bilafga (DV 3109/lA LOU), Rådman Johannes Dahhnan har föredragit målet. 1i!{Pj 000 � Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tte veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet . ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Orn sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Krunmarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktighetenav det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningavrättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnumrner, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnutnmer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress .SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND ··�_._,____, ~ • • Den sorri;ri)J. överklaga förvaltningsrättens beslut ·... ska skrivatil). Kammarrätten i Stockholm. Skri­ velsen s�Jlock skickas eller lämnas till föt­ där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadtess, telefonnumtner till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kamm;iträt­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/honvill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål rar avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut bar löpt ut Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) orn offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. vaitnmg'srätten. www.domstol.se