FÖRVALTNINGSRÅTTEN I FALUN Ann Liljedal SÖKANDE DOM 2017-04-19 Meddelad i Falun Mål nr 1373-17 KONKURRENSVERKEf Avd Dnr KSnr Aktbil -- , ,· 1 Dala Rörsystem AB, 559029-6157 Sockenvägen58 791 43 Falun MOTPART Landstinget Dalarna Box 712 791 29 Falun SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÅTTENS AVGÖRANDE ""''i (")! .L.Uil ...ua'.1- 1 9 Förvaltningsrätten avslår Dala Rörsystem AB:s ansökan om överprövning. Dok.Id 191140 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se www.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1373-17 IFALUN BAKGRUND OCH YRKANDE M.M. Landstinget Dalarna genomför upphandling av utförandeentreprenad för KV-, VV, VVC-system genom förenklat förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Tilldelningsbeslut fattades den 22 mars 2017 varvid annan leverantör än Dala Rörsystem AB antogs. Dala Rörsystem AB (Dala Rörsystem) ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen ska rättas på så sätt att utvärderingen ska göras om där bolagets anbud ska ingå i utvärderingen. I andra hand yrkas att upphand­ lingen görs om. Myndighetens felaktiga handläggning medför eller riskerar att medföra skada för bolaget. Till stöd för sin talan anför Dala Rörsystem i huvudsak följande. Enligt tilldelningsbeslutet har bolagets anbud blivit för­ kastat. Vi har angivit en total anbudssumma och redovisat våra priser på samtliga etapper men ändå fått frågetecken på dem. Redovisning för mo­ ment F finns i C och E. Hur ska bolaget tolka vad som är vad när ritningar hänvisar till flera olika moment utan gränsdragning. Handlingen är väldigt luddigt och svårtolkad. Bedömningen blir godtycklig. Vad gäller försäkring för entreprenaden så har bolaget angivit att det skickas vid anmodan. Vad gäller uppgifter om timpriser och procentsatser så finns det med i anbudet. Skillnaden mellan AB 04 och ABT 06 är att entreprenören ska stå för pro­ jekteringen. Det är en felskrivning av bolaget då detta redan är projekterat. Varför innehåller inte anbudsformuläret samtliga krav som ställs? Landstinget Dalarna (Landstinget) bestrider bifall till ansökan och anför i huvudsak följande. Dala Rörsystem har inte redovisat separata optionspriser i anbudsformuläret såvitt avser optioner, moment F. Bolaget har därmed inte uppfyllt ska-kravet vad avser redovisning av priser. Dala Rörsystem anför att förfrågningsunderlaget varit otydligt utan att ha begärt förtydligande i enlighet med vad som framgår av förfrågningsunderlaget. Övriga anbudsgi­ vare har inte haft svårigheter att tolka förfrågningsunderlaget, som enligt Landstingets uppfattning är tydligt. 2 FÖRVALTNINGS RÄTTEN DOM 1373-17 I FALUN Bolaget har inte lämnat några uppgifter som styrker förekomsten av efter­ frågad försäkring, utan uppger att det skickas vid anmodan. Bolaget har därmed inte uppfyllt ska-kravet vad avser styrkande av förekomsten av all­ risk- och ansvarsförsäkring. Bolaget har inte lämnat uppgift och procent­ påslag för ÄTA nettokostnad underentreprenörer. Bolaget har lämnat ett orent anbud avseende anbudsgiltighetstid och utförande enligt AB 04, och ska därför diskvalificeras. Av de administrativa föreskrifterna framgår att anbudsgivare är bunden av sitt anbud i 120 dagar efter anbudstidens utgång. Bolaget har angivit att anbudet är giltigt 30 dagar från anbudsdatum. Anbu­ det avviker därmed från förfrågningsunderlaget och är orent. Vidare framgår av de administrativa föreskrifterna att AB 04 ingår i förfrågningsunderlaget och kravställningen hänvisar till olika delar ibland annat AB 04. Bolaget har trots detta offererat ett utförande enligt ABT 06. Anbudet avviker därmed från förfrågningsunderlaget och är orent. S KÅLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Utgångspunkterför rättens prövning Lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) har upphört att gälla med verkan från och med den 1 januari 2017 och har såvitt nu är av intresse i detta mål ersatts av lagen (2016:1145) om offentlig upphandling. Enligt övergångsbestämmelserna till 2016 års lag ska dock 2007 års lag alltjämt tillämpas på upphandlingar som har påbörjats före ikraftträdandet. Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad Dala Rörsystem anför är visat att Landstinget brutit mot någon av de grundläggande princi­ perna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta har medfört att Dala Rörsystem lidit eller kan komma att lida skada (16 kap. 6 § LOU). De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska be­ handla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genom- 3 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1373-17 IFALUN föra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (1 kap. 9 § LOU). Förvaltningsrättens bedömning Dala Rörsystem anför att det inte går att utläsa vad som är moment F i rit­ ningarna som avser moment E-F och H, och menar att förfrågningsunderla­ get därmed är svårtolkat och vilseledande. Landstinget invänder att förfråg­ ningsunderlaget är tydligt och övriga anbudsgivare har inte haft svårigheter att tolka det. Förvaltningsrätten konstaterar att moment F beskrivs i förfråg­ ningsunderlaget som Nya anslutningar för VVC från hus 05 och 06, ritning­ ar V500:218 och V500:031. Moment E beskrivs som Förstärkt ringslinga för VVC Rörkulvert hus 14, 17, 05/06, 04 och 01, ritningar V500:029, V500:204, V500:207, V500:208, V500:218, V500:031, V500:202 och V500:234. Moment H beskrivs som Utbyte av gamla kallvattenledningen DN-150 i plan 03 i hus 05, ritningar D5921-l, D50:03, 268:33D, V500:218, V500:031, V500:220 och V500:234. Förvaltningsrätten bedömer att det faktum att flera moment beskrivs i samma ritning inte i sig gör förfråg­ ningsunderlaget otydligt. Av utredningen i målet framgår att övriga anbuds­ givare kunnat lämna separat pris på moment F. Då Dala Rörsystem inte an­ fört på vilket sätt, utöver att flera moment beskrivs i samma ritning, förfråg­ ningsunderlaget skulle vara otydligt finner förvaltningsrätten inte skäl för ingripande på den grunden. Dala Rörsystem anför vidare att bolagets anbud är felaktigt förkastat på grund av ej lämnat pris avseende moment F, frånvaro om uppgifter om för­ säkring, avsaknad av priser och procentsatser avseende ÄTA, felaktigt angi­ vande av ABT06 och anbuds giltighetstid. Landstinget invänder och anför att bolagets anbud är rätteligen förkastat på dessa grunder. Förvaltningsrät­ ten konstaterar att det av anbudsformuläret tydligt framgår att separat pris ska anges på bland annat moment F, att uppgifter om försäkring enligt AFC.54 ska finnas i anbudet, att uppgifter om timpriser och procentsatser 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1373-17 I FALUN för ÄTA enligt AFC.611 ska finnas i anbudet, att förfrågan avser arbete en­ ligt AB04 och att anbud ska vara giltiga i 120 dagar efter anbudstidens ut­ gång. Av utredningen i målet framgår att Dala Rörsystem varken lämnat separat pris avseende moment F eller styrkt att försäkring finns. Därutöver har bolaget offererat att utföra arbetet enligt ABT06 när anbudsförfrågan avser AB04 samt uppgivit att anbudet är giltigt 30 dagar från anbudsdatum. Enligt principen om likabehandling får inte en upphandlande myndighet godta ett anbud som inte uppfyller kraven i förfrågningsunderlaget. Förvalt­ 'ningsrätten finner således att Dala Rörsystem inte visat att Landstinget age­ rat i strid med de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse enligt LOU när bolagets anbud inte kvalificerades till vidare utvärdering. Skäl för ingripande förligger därmed inte. Ansökan om överprövning ska avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1C LOU). Lennart Andersson rådman Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. u§ 2. 3. 5. där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Bilaga 1 SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se 4.