FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 31 SÖKANDE DOM 2015-10-29 Meddelad i Stockholm Mål nr 11091-15 Sida 1 (15) 0 KG Knutsson AB, 556075-1975 Ombud: Advokat Carl Noren KastellAdvokatbyråAB Box 7169 103 88 Stockholm MOTPART Polismyndigheten, 202100-0076 Ekonomiavdelningen Box 12256 102 26 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. - . - -:i.; 10 -,,.,q,: = Dnr KSnr Avd .i,V hJ Aktbil Dok.Id 621878 Postadress Besöksadress Telefon 11S 76 Stockholm E-post: Tegeluddsvägen 1 Telefax 08-561 680 01 forva1tningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid mån.dag - fredag 08:00-16:30 08-561 680 00 KONKURRENSVERKET FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. DOM Sida2 11091-15 Polismyndigheten genomfor en ramavtalsupphandling av märkesauktori­ serad underhållsservice och reparationer av polisens bilar, dnr A.216.917/2014. Upphandlingen omfattar underhållsservice och reparat­ ioner av polisbilar av märkena Volvoi Volkswagen och Mercedes, Upp­ handlingen genomfors som ett öppet förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU. KG Knutsson AB (KG Knutsson) ansöker om överprövning av upphand­ lingen och yrkar att upphandlingen ska göras om. Bolaget anför till stöd för sin talan bl.a. följande. Bakgrund KG Knutsson är ett ledande företag inom underhållsservice- och reserv­ delsbranschen i Sverige. Nära 1 000 personer arbetar i KG Knutsson­ koncemen, bl.a. i bolaget Autoexperten Detaljist AB som är en rikstäck­ ande reservdels- och tillbehörskedja för fordon med nära 70 butiker och över 410 verkstäder anslutna. KG Knutsson reparerar och underhåller for­ don av samtliga märken utan att ha utsetts särskilt av tillverkarna av re­ spektive märke. Av förfrågningsunderlaget i upphandlingen (punkt 3.5) framgår att an­ budsgivaren och/eller underleverantör som anbudsgivaren anlitar ska vara en av biltillverkaren auktoriserad verkstad. Vidare anges i purikt 5.1 a) i kravspeci:fikationen att verkstaden ska vara auktoriserad av en bilfabrikant att utfora tjänster enUgt denna specifikation och krav. I' Sida3 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 11091-15 I STOCKHOLM lkravspecifik:ationen anges i punkt 5.3 a) vidare att endast reservdelar som är framtagna och anpassade för den aktuella bilmodellen och som är god­ kända av bilfabrikanten får användas. Det är alltså obligatoriska krav i upphandlingen att erbjudna verkstäder och reservdelar ska vara auktoriserade eller godkända av biltillverkarna Volvo, Volkswagen och Mercedes. Upphandlingen innehåller en otillåten hänvisning till varumärke Som huvudregel får de tekniska specifikationerna i förfrågningsunderlaget inte innehålla uppgifter om ursprung, tillverkning eller särskilt framställ­ ningssätt eller hänvisningar till varumärke, patent, typ, ursprung eller till­ verkning, om detta leder till att vissa företag gynnas eller missgynnas. Såd­ ana uppgifter och hänvisningar får dock förekomma om det annars inte är möjligt att beskriva föremålet för upphandlingen tillräckligt preciserat och begripligt, En sådan uppgift eller hänvisning ska enligt 6 kap. 4 § LOU följas av orden "eller likvärdigt". De aktuella kraven i punkterna 3.5 i förfrågningsunderlaget och 5.1 a) och 5.3 a) i kravspecifikationen innebär krav på auktorisation och godkännande från viss bilfabrikant/biltillverkare (Volvo, Volkswagen och Mercedes). Kraven innebär därmed en hänvisning till dessa varumärken. Det saknas skäl till detta, eftersom det går att Ställa:·preciserade och begripliga krav på ve:i:kstäder och reservdelar utan hänvisning till varumärkena. Dessutom saknas orden "eller likvärdigt" vilket'är ett uttryckligt krav i lagtexten om hänvisningen annars skulle vara tillåten. Genom att ställa upp krav på att verkstäderna.måste.vara auktoriserade av just Volvo, Volkswagen och Mercedes finns en tydlig koppling mellan obligatoriska krav i upphandlingen och varumärkena. Leverantörerna ät Sida4 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 11091�15 I STOCKHOLM beroende av att få auktorisation från Volvo, Volkswagen och Mercedes för att kurma delta i upphandlingen. Det är därmed tydligt att förfrågningsun­ derlaget innehåller obligatoriska lcrav som hänvisar till sådana uppgifter som nämns i 6 kap. 4 § LOU. Eftersom detta leder till att vissa företag gynnas och andra företag missgynnas strider kraven mot LOU. Kraven på auktorisation av verkstad och godkännande av reservdelar är oproportionerliga Under alla förhållanden är kraven på auktorisation och godkännande från viss bilfabrikant/biltillverkare i punkterna 3.5 i förfrågningsunderlaget och 5.1 a) och 5.3 a) i kravspecifikationen oproportionerliga. Kraven utesluter alla anbudsgivare som tillhandahåller reparations- och underhållstjänster för motorfordon utanför de distributionssystem som inrättats av en viss bilfabrikant (oberoende reparatör) från deltagande i upphandlingen. När det gäller kravens förenlighet med proportionalitetsprincipen ska en bedömning i tre steg göras. Det är Polismyndigheten som har bevisbördan för att kraven är proportionerliga, dvs. att kraven uppfyller förutsättningar­ na enligt vart och ett av de tre stegen. Vid denna bedömning kan inledningsvis konstateras att uppställandet av de aktuella kraven inte är en lämplig och effektiv åtgärd för att uppnå det ef­ tersträvade syftet. Polismyndighetens syfte torde vara att tillförsäkra att upphandlande verkstäder och reservdelar upprätthåller en viss kvalitet. Det är inte givet att viss kvalitet upprätthålls genom att verkstäderna och re­ servdelar är· auktoriserade respektive godkända av biltillverkaren. Det kan vidare konstateras att kraven inte är nödvändiga för att uppnå det eftersträvade syftet, såtillvida att det inte finns något mindre ingripande alternativ. Ett mindre ingripande alternativ är att Polismyndigheten formu- Ii Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1 1091-15 I STOCKHOLM lerar tydliga kvalitetskrav på verkstäder och reservdelar så att alla obero­ ende reparatörer som uppfyller kvalitetskraven ges möjlighet att delta i Upphandlingen. Det kan slutligen konstateras att den negativa effekt som kraven får är oproportionerlig eller överdriven järnfort med det eftersträ­ vade syftet. Kravet utestänger samtliga oberoende reparatörer från delta­ gande i upphandlingen. Oberoende reparatörer utgör viktiga konkurrenter till nätverket av auktori­ serade reparatörer. I ett mål i Marknadsdomstolen (MD 2012:13) bedön.1de Marknadsdomstolen ett villkor i en biltillverkares nybilsgaranti enligt vil­ ket regelbunden service måste utföras av verkstäder som auktoriserats av biltillvekaren. Marknadsdomstolen fann att det inte fanns tillräckligt un­ derlag för att konstatera någon kvalitetsskillnad mellan de auktoriserade verkstäderna och de oberoende verkstäderna, och att biltillverkarens garan-­ tivillkor därför var för långtgående för att anses nödvändigt utifrån de överväganden som måste göras enligt konkurrenslagen och EU-rätten. P å motsvarande sätt kanPolismyndigheten i det nu aktuella fallet inte anses ha styrkt att det finns någon avgörande kvalitetsskillnad mellan auktorise­ rade verkstäder och oberoende reparatörer. Skada Polismyndigheten har brutit mot LOD genom att i förfrågningsunderlaget hänvisa till varumärken (bilfabrikant/biltillverkare) och uppställa oproport­ ionerliga krav. Detta har inneburit att KG Knutsson, som är en oberoende reparatör, inte kan lämna anbud i upphandlingen. Om Polismyndigheten inte hade uppställt otillåtna krav på auktorisation och godkännande från viss bilfabrikant/billtillverkare, skulle KG Knutsson ha kunnat offerera ett konkurrenskraftigt anbud som uppfyller samtliga relevanta krav. De olag­ liga kraven innebär därmed att KG Knutsson riskerar att gå miste om ett kontrakt med Polismyndigheten. Sida 6 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 11091.-15 I STOCKHOLM Polismyndigheten bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. följande. Upphandlingen innehåller inte någon ottllaten hänvisning till varumärke Polismyndigheten är av uppfattningen att kraven i punkten 3.5 i förfråg.. ningsunderlaget s$Ut punkterna 5.1 a) och 5.3 a) i kravspecifikationen inte är hänvisningar till specifika varumärken i LOU:s mening. De aktuella kraven är kopplade till en auktorisation som i sin tur är en kvalitetsstämpel för att de aktuella tjänsterna kommer att utföras på ett av Polismyndigheten godtagbart sätt. Kravet innebär således inte att samtliga bilar ska repareras och underhållsservas av aktuell bilfabrikant utan av en auktoriserad verk­ stad (som kan utgöra en egen juridisk person) som är kvalitetssäkrad av aktuell bilfabrikant. Kraven på auktorisation av verkstad och godkännande av reservdelar är proportionerliga Polismyndighetens krav i punkten 3 .5 i förfrågningsunderlaget samt punk­ terna 5.1 a) och 53. a) i kravspecifikationen är nödvändiga med hänsyn till ändamålet för upphandlingen och är dänned proportionerliga. Kraven är i vart fall inte uppenbart osaldiga eller godtyckliga utan är väl-motiverade utifrån den verksamhet som de aktuella tj änsterna ska tj äna Gfr RÅ 2010 ref. 78). Polismyndigheten har ställt de aktuellakraven för att säkerställa en hög nivå avseende underhållsservice och reparationer på Polismyndig­ hetens fordon. Polismyndighetens körsätt är unikt jämfört med andra kommersiella an­ vändare. Samtidigt som användningen och metoderna ställer långtgående krav på arbetsmiljö och trafiksäkerhet används bilen p å ett sätt som kräver att bilens aktiva och passiva konstruktion är av högsta klass och att detta vidmaktshålls under hela dess livslängd. Sida 7 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 11091-15 I STOCKHOLM Fordon i polisoperativ verksamhet anpassas efter en kravspecifikation ut­ färdad av Polismyndigheten vilken innehåller höga krav på manöverdug­ lighet och trafiksäkerhet vid utryckningskörning. Det är bilfabrikanten som ytterst är ansvarig för sin konstruktion och har att genomföra sådana för­ ändringar att bilmodellen uppfyller kraven. Polismyndigheten ställer även höga krav på bilfabrikanten, men ansvaret är givetvis begränsat till att end­ ast omfatta de detaljer som bilfabrikanten levererar. Om reservdelar byts ut till likvärdiga delar, oavsett kvalitet, kan bilfabrikanten heller inte ställas till ansvar för de system sotn de aktuella delarna omfattar eller påverkar. Detta medför :mmmantaget att ansvarsfrågan blir otydlig och svår att han­ tera. Mot bakgrund av det ovan sagda är det således av stor vikt att bilens tek­ niska kvalitet vidmakthålls under hela dess livscykel, att de reparationer som utförs samt att de reservdelar som används inte på något sätt riskerar att försämra bilens ursprungliga utformning, prestanda, manöverduglighet samt drift- och trafiksäkerhet. En oberoende verkstad som använder likvär­ diga reservdelat· men som inte har bilfabrikantens kvalitetsstämpel, garan­ terar inte automatiskt det ovan sagda eftersom dessa reservdelar kan ha sådana toleranser som är helt tillfyllest och funktionella på den privata konsumentmarknaden men som vid utryckningsköming helt eller delvis kan påverka bilens egenskaper negativt. Som en garanti för att den tekniska kvaliteten vidmakthålls, att de reparationer som utförs samt att de reservde­ lar som används inte på något sätt riskerar att förändra bilens ursprungliga utfonnning och säkerhet har Polismyndigheten i aktuell upphandling ställt krav på att anbudsgivaren ska vara en auktoriserad verkstad. I förarbetet till upphandlingen har Polismyndigheten studerat vad en aukto­ risation innebär och det står klart att även om det ställs höga krav på verk­ staden så kan de flesta verkstäder bli auktoriserade av en bilfabrikant. Un­ der auktorisationsprocessen har verkstaden ett ansvar att göra alla de inve� Sida 8 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 11091-15 I STOCKHOLM steringar i lokaler, verktyg och maskiner samt de utbildningsinsatser som ingår i fabrikantens avtal och som krävs för att uppfylla bilfabrikantens kvalitetsmål. Verkstadens uppfyllnadsgrad kontrolleras sedan vid löpande revisioner. Det står inte i proportion till syftet med kraven att Polismyndigheten skulle vara tvungen att specificera kvalitetskraven avseende auktorisation ytterli­ gare. Polismyndigheten är vidare av uppfattningenatt en specificering av kvalitetskraven rimligen inte kan innebära samma prövning och kontroll som den som gäller vid auktorisationsprocessen hos bilfabrikanten Gfr Förvaltningsrätten i Stockholms avgörande den 7 mars 2014 i mål nr 2590· En auktoriserad verkstad tillhandahåller service- och reparationstjänster som uppfyller bilfabrikantens krav och kvalitetsstandarder. En auktoriserad verkstad har även alla de specialverktyg, diagnos- och analysverktyg som krävsförattkunnautföraallareparationerpåsådantsättochmedsådan kvalitet som bilfabrikanten bedömt vara nödvändigt. Polismyndigheten har, mot bakgrund av de höga krav som ställs på polisbilen, bedömt att en auktorisation är en nödvändig kvalitetsstämpel för att säkerställa att polis­ bilens tekniska kvalitet vidmakthålls. Det är också högst proportionerligt att de mekaniker som reparerar polisbilen är välutbildade på sin uppgift. För att vidmakthålla reparationens kvalitet är det också viktigt att det sker en kontinuerlig vidareutbildning, inte minst på alla de nyheter som sytema­ tiskt införs i bilens konstruktion, Rimligen krävs en ganska omfattande utbildningsinsats, vilket är obligatoriskt för en auktoriserad verkstad att köpa av bilfabrikanten men frivilligt för den oberoende verkstaden. Polisbilen omfattas av en nybilsgaranti som utfärdas av fordonsleverantö­ reren. Garantinomfattarävensådanadetaljersomärunikaipolisbilens konstruktionochdessaåterfinnsävenibilfabrikantensreservdelsförsörj- 14). Sida 9 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1 1091-15 ning. Genom bilfabrikantens diagnossystem, som är uppkopplade direkt mot bilfabrikanten, görs uppföljning av fel, reservdelar, mjukvaror, kam­ panjer etc. Sådana system tillhandahålls av bilfabrikanten och en auktorise­ rad verkstad är genom sitt avtal med bilfabrilcanten skyldig att anskaffa systemen. Oberoende verkstäder kan med stöd av EU:s gruppundantag också skaffa sådana system, det står dock en oberoende verkstad fritt att välja att köpa tjänster, verktyg, utbildning av bilfabrikanten eller lösa sitt behov på annat sätt. Bilfabrikanten erbjuder dessa tjänster på samma sätt, i enlighet med gruppundantaget, till alla branschföretag. En auktoriserad verkstad är dock förbunden, genom sitt avtal med bilfabrikanten, att köpa de tjänster, utbildning och maskine1· som bilfabrikanten anvisar och har således ingen rättighet att avstå någon del, ej heller den kostnad som den innebär. Vid kontroll hos bilfabrikantema kan det ur ett historiskt perspektiv kon­ stateras att få, om ens någon, oberoende verkstad köpt utbildning av bilfab­ rikantema. Bilfabrikanten har således inte någon uppfattning om mekani­ kernas kompentensnivåer hos de oberoende verkstäderna eftersom de ver­ kar helt utanför bilfabrikantens kontroll och tillsyn. Vad gäller bilfabrikan­ tens auktoriserade verkstadsnät sker dock systematiska kontroller och upp­ följningar av hela verkstadsverksamheten, teknikernas kompetensnivåer samt attingångna avtal följs, att reservdelarna möter bilfabrikantens krav och kvalitet genom revisioner av bilfabrikanten och i vissa fall även av oberoende revisionsbyråer. För polismyndigheten är det även viktigt att veta var polisbilarna befinner sig, vem som kör bilarna och var de står parkerade. Detta stadgas i 2 § i Polismyndighetens författningssamling (FAP 942-2) som villkorar att end­ ast den som är anställd inom Polismyndigheten får köra Polismyndighetens fordon. Personal vid verkstad eller serviceinrättning där fordonet lämnas in är dock undantagna under förutsättning att färden endast sker för kontroll I STOCKHOLM Sida10 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 11091-15 I STOCKHOLM av utförd reparation eller service. En verkstad som inte är knuten till ett auktoriserat verkstadsnät har per definition inte rätt att debitera kostnadei· som omfattas av bilfabrikantens garanti eller goodwill. För att en reparat­ ion ska kunm1. hanteras inom ram.en för ett garanti.åtagande måste därför en oberoende verkstad först transportera kundens bil till en auktoriserad verk­ stad och få den reparerad där. Konsekvensen för Polismyndigheten skulle i dessa fall bli att polisbilar, för det fäll felet omfattas av fabrikantens ga­ ranti, först måste transporteras från den oberoende verkstaden till en aukto­ riserad verkstad, när dt:it konstaterats att felet omfattas av en garanti. Det är således uppenbart att transporter regelmässigt skulle krävas. En auktoriserad verkstad har heller ingen skyldighet att låta en konkurre­ rande oberoende verkstad åtnj uta någon form av prioriterad kö, j ämfört med sina andra kunder, även om det är en polisbil som lämnas in för garan­ tireparation. Det blir i dessa fall den oberoende verkstaden som är kunden med en längre kö- och reparationstid järnfort med om det varit Polismyn­ digheten som lämnat in bilen för reparation. Konsekvensen blir att polisbi­ len är borta ur produktion längre än nödvändigt. På mindre polisstationer, t.ex. i glesbygd, med begränsat materiella resurser, kan en förlängd reparat­ ionstid resultera i-ett direkt arbetsmiljöproblem i de fall flera bilar är i be­ hov av reparation samtidigt. Säkerhetssystemen i dagens fordon är mycket avancerade och den tekniska utvecklingen omfattande. Detta märks inte minst genom att nya adaptiva s j ä l v b r o m s a n d e s y s t e m s o m hj ä l p e r fö r a r e n a tt u n d v i k a k o l l i s i o n e r i n t r o d u ­ ceras på marlmaden och allt fler system lanseras i syfte att öka krocksäker­ heten. Dessa system är i själva verket ett nätverk av system i samverkan med varandra och med flera av bilens nyckelkomponenter. Byte eller repa­ ration av dessa komponenter måste oundgängligen utföras med originalde­ larsomfaktisktärutprovadeochkonstrueradeförjustdenbilmodellenoch med rätt verktyg och metoder. Ju mer sofistikerade dessa system är och Sida 11 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 1 1 09 1 - 1 5 även kommer att bli i framtiden, desto högre krav kon1mer också att ställas på den som är satt att underhålla bilen. En auktoriserad verkstad, som har full teknisk stöttning och upparbetade kommunikationskanaler med bilfab­ rikanten har alltså i den meningen den kvalitetssäkring som Polismyndig­ heten efterfrågar. Teknikerna är utbildade på bilmodellen och dess system av bilfabrik:anten och har de verktyg och programvaror som bilfabrikanten föreskriver.MotbakgrundavpolisbilehsanvändningochnyttjandeiPo­ lismyndighetens uppdrag anser Polismyndigheten att det är proportioner­ ligt och sakligt motiverat sett till upphandlingsföremålet att kräva sådan kvalitetsgaranti som auktorisation innebär. SKÅLEN FÖR AVGÖRANDET Aktuella bestämmelser 1 kap. 9 § LOU har följande lydelse. Upphandlande myndigheter ska be­ handla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 6 kap. 4 § LOU anges följande. De tekniska specifikationerna får inte innehålla uppgifter om ursprung, tillverkning eller särskilt framställnings­ sätt eller hänvisnihgar till varumärke, patent, typ, ursprung eller tillverk­ ning, om detta leder till att vissa foretag gynnas eller missgynnas. Sådana uppgifter och hänvisningar får dock förekomma i specifikationer­ na, ont det annars inte är möjligt att beskriva föremålet för upphandlingen tillräckligt preciserat och begripligt. En sådan uppgift eller hänvisning ska följas av orden ''eller likvärdigt''. Av 1 6 kap. 6 § LOU framgår att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon an• I STOCKHOLM I; Sida 12 F Ö R V A L T N I N G S RÄ T T E N D O M 11 0 9 1 - 1 5 I STOCKHOLM nan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Förvaltningsrättens bedömning De i målet ifrågasatta kraven avser krav på viss auktorisation samt krav avseende att reservdelar ska vara godkända av viss bilfabrikant. För att förvaltningsrätten ska kunna besluta om ingripande enligt 16 kap. 6 § LOU krävs att de påstådda bristerna ,med:fort att KG Knutsson har lidit eller kan komma att lida skada. Eftersom KG Knutsson inte uppfyller auktorisationskravet (punkt 3.5 i förfrågningsun.derlaget) leder kravet till att KG Knutsson inte har möjlighet att lämna ett anbud som uppfyller samtliga krav i upphandlingen. Bolaget kan således antas lida skada i LOU:s mening till följd av att det uppställts ett krav avseende auktorisation. För det fall förvaltningsrätten skulle anse att auk:torisationskravet är förenligt med LOU anser förvaltnmgsrätten att det inte är nödvändigt att pröva KG Knutssons övriga invändningar mot upphandlingen. FörvaltningSrätteh gör denna bedömning mot bakgrund av att KG Knutsson ändå inte hade kunnat lämna ett giltigt anbud och därför inte kan anses lidfl. skada till följd av de övriga krav som KG Knutsson anservaraoförenligamedLOU.Förvaltningsrättenväljerdärförinled­ ningsvis att pröva om Polismyndigheten brutit mot LOU genom att upp­ ställa kvalificeringskrav avseende auktorisation. Polismyndigheten har i upphandlingen uppställt krav på att anbudsgivaren, eller underleverantö:i: som denne anlitar, ska vara en av biltillve:i:karen auk­ toriserad verkstad (punkt 3.5 i förfrågnihgsunderlaget). Enligt KG Knuts­ son strider kravet mot 6 kap. 4 § LOU samt mot proportionalitetsprincipen. Förvaltningsrätten gör i dessa frågor följande bedömningar FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM I STOCKHOLM I 6 kap. 4 § LOU regleras hur vissa tekniska specifikationer ska vara ut­ fonnade. I bilaga 4 till LOU definieras begreppet teknisk specifikation i fråga om tjänste- eller varukontrakt som ''en specifikation i ett dokument med angivande av kraven på enprodukts eller en tjänsts egenskaper". Kra­ ven som ställs i entekniskspecifikation är således hänförliga till föremålet för upphandlingen. En teknisk specifikation kan, enligt förvaltningsrättens mening, däremot inte utgöras av krav som uppställs på leverantören på det sätt som Polismyndigheten gjort i punkt 3.5 i förfrågningsunderlaget. Ef­ tersom det aktuella auktorisationskravet är hänförligt till den leverantör som ska utföra den tjänst som efterfrågas och inte till sj älva föremålet för upphandlingen, anser förvaltningsrätten att det aktuella kravet inte omfat­ tas av bestämmelsen i 6 kap. 4 § LOU. Det uppställda kravet avseende viss auktorisation kan därför inte anses stå i strid med denna bestämmelse. För­ valtningsrätten prövar härefter om kravet står i strid med proportionalitets­ principen. Åven 01n en upphandlande myndighet har en relativt stor frihet när den utformar krav i en upphandling ska de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU iakttas, däribland proportionalitetsprincipen. Proportionalitets­ principen innebär att de krav som ställs vid en upphandling ska vara både nödvändiga och ändamålsenliga med hänsyn till det syfte som eftersträvas. Kraven ska således ha ett naturligt samband med och stå i prop01tion till det som upphandlas Qfr bl.a. prop. 2006/07: 128 s. 132). Av EU-domstolens praxis folj er att bedömningen av om proportionalitets­ principen åsidosatts ska utföras som en ''strukturerad avvägning" mellan motståendeintressenitresteg.Tillenbörjanbedömsomåtgärdenifråga är lämplig och effektiv för att åstadkomma det uppgivna syftet. Därefter bedöms om åtgärden är nödvändig för att uppnå det eftersträvade syftet, såtillvida att det inte finns något mindre ingripande alternativ. Slutligen bedöms huruvida den negativa effekten som åtgärden medför, på det in- Sida 13 11091-15 Sida 14 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 11091-15 I STOCKHOLM tresse eller den rättighet som åtgärden inskränker, är opropo1iionerlig eller överdrivenjämfört med det eftersträvade syftet. Oet är den upphandlande myndigheten som ska visa att åtgärden, i detta fall kvalificeringskravet, är nödvändig för att uppnå det eftersträvade syftet (se Kammarrätten i Stock­ holms dom den 27 oktober 2009 i mål nr 3477-09 samt Konkurrensverkets yttrande den 15 juli 2008 i Kammarrätten i Stockholms mål nr 4283-08). Polismyndigheten har i den aktuella upphandlingen.bl.a. uppställt krav på att anbudsgivaren och/eller underleverantör som anbudsgivaren anlitar ska vara en av biltillverlcaren auktoriserad verkstad. Kravet har enligt Polis­ myndigheten uppställts för att myndigheten ska kunna vara försäkrad om att underhållsservice och reparationer av myndighetens bilar upprätthåller en hög kvalitet. KG Knutsson anser att kravet inte är en lämplig eller effek­ tiv åtgärd för att uppnå det eftersträvade syftet. KG Knutsson menar vidare att Polismyndigheten hade kunnat uppnå de eftersträvade syftena genom mindre ingripande altemativ och att kravet därför inte varit nödvändigt. Bolaget anser vidare att den negativa effekt som kravet får är oproportion­ erlig eller överdriven jämfört med deteftersträvade syftet, eftersom den utestänger samtliga oberoende operatörer från att delta i upphandlingen. Enligt förvaltningsrättens mening kan det vara en lämplig och effektiv åt­ gärd att uppställa krav avseende auktorisation för att säkerställa att de tjänster som ska upphandlas uppfyller en viss kvalitetsnivå. KG Knutsson menar att Polismyndigheten, genom att formulera tydliga kvalitetskrav på verkstäder, hade kunnat uppnå det eftersträvade syftet även utan att upp­ ställa krav på auktorisation. Med hänsyn till vad Polismyndigheten anfört om den kontroll och tillsyn s.om sker av auktoriserade verkstäder finner förvaltningsrätten dock att en annan kravställning inte hade kunnat fylla samma funktion som ett auktorisationskrav, Det har därför, enligt förvalt­ ningsrättens mening, inte framkommit att det finns något mindre ingri­ pande alternativ som lämnar motsvarande garanti på leverantören som det Sida15 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 11091-15 I STOCKHOLM nu aktuella kvalificeringskravet. De negativa effekterna av ett auktorisat­ ionskrav framstår, även med beaktande av vad KG Knutsson anf'ört i fråga om konkurrensbegränsning, inte heller som oproportionerliga. Enligtför­ valtningsrättens mening strider därför kravet avseende auktorisation i punkt 3.5 i förfrågningsunderlaget inte mot proportionalitetsprincipen. En­ ligt förvaltningsrättens mening har Polismyndigheten därför inte agerat i strid med LOU genom att uppställa krav på auktorisation på det sätt som skett. Det saknas därför skäl för ingripande mot upphandlingen på denna grund. Eftersom KG Knutsson inte uppfyller det i upphandlingen uppställda kra­ vet avseende auktorisation kan bolaget inte anses ha lidit eller komma att lida skada till följd av övriga påstådda brister i Upphandlingen. Det saknas därför skäl att pröva KG Knutssons övriga invändningar mot upphandling­ en. Förvaltningsrätten anser mot bakgrund härav att det saknas grund för ingripande enligt LOD och att ansökan därför ska avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överldagas. Information om hur man överklagar finns Förvaltningsrättsfiskal Carina Westin har varit föredragande, -{f\�ffä�1/;�;;,'.'J:IJ,J.JtM.ANÖVERKLAGAR-PRÖVNINGSTILLSTÅND '� -- - ' .., .-. ,,. , "..,< .' {f' : 'i: t ·.. Den ;�;_:� öv�klaga förvaltningstättens beslut �ka 'skriva till Jv.o.ingstillståod Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa tnå1 får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller tnå1 om övetprövning enligt • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom otntådena vatten, energ,1. transporter och J:>osttjänster,eller • lagen(2011:1029)omupphandlingpåför- svars- och säkerhetsomtådet I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten a-vgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut I vissa fall f'ar avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte pröv,as sedan avtal har slutits, Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar oro hur man över­ klagat kan Ni vända Er till förvaltaingsrätten. Om prövningstlllstånd inte meddelas ståt för­ valtningsrättens beslut fast. Det är dätför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd böt meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress www.domstol.se