FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2015-08-26 Mål nr 10407-15 � . •• . •• I Sida 1 (8) "i lr �-08·· 2 6 IL,'\I ,J Avd Dnr KSnr Aktbll Alhnämia avdelningen Meddelad i° Enhet 32 SÖKANDE · Stockholm Personal Skills PS AB, 556875-0888 Snipgränden 20 231 32 Trelleborg MOTPART Arbetsförmedlingen 113 99 Stockholm SAKEN Ansökan om överprövning enligt lagen (2007: l 091) om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Dok.Id 613603 Postadress Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefax 08-56168001 115 76 Stockholm Telefon 08-561 680 00 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid mändag - fredag 08:00-16:30 KONKURRENSVERKET Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 10407-15 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M. M. Arbetsförmedlingen genomför upphandling av Validering Elektriker in­ stallationsel med beteckningen (Af-2015/074803) genom ett förenklat for­ farande enligt 15 kap. LOU. Tjänsten upphandlas inom fyra områden i Sverige, område A, B, C och D. I tilldelningsbeslut den 8 maj beslutade Arbets.ilirmedlingen att tilldela Astar AB kontraktet :för samtliga områden eftersom anbudet ansågs vara det ekonomiskt mest fördelaktiga. Personal Skills AB (bolag�t) har lämnat anbud i område B och C. Bolaget yrkar i första hand att utvärderingen ska göras om och att alla anbud som inte följer det efterfrågade branschkonceptet utesluts eftersom de bryter mot förfrågningsunderlaget punkt 1.1.4, alternativt att de inte ges poäng i kriterier kopplade till det nämnda intyget. I andra hand yrkar bolaget att upphandlingen ska göras om. Till stöd för sin talan anför bolaget i huvudsak följande. Arbetsförmedling­ en har inte :följt kraven i sitt förfrågningsunderlag vilket bryter mot LOU. Bolaget ha� erhållit lägre poäng med motiveringen att bolaget i punkt 1.4.2. inte lämnat exempel på intyg som innehåller vad personen kan inom yr­ kesområdet. Detta är inte rimligt och baserat på felaktigt antagande. Intyget innehåller endast kompletteringsinformation. Bakgrunden till detta är att ECY inte validerar mot enskilda kurser utan mot anställningsbarhet i bran­ schen. Om intyget hade innehållit godkända moment hade detta kunnat tolkas som att personen uppnått målen i motsvarande kurser. Bolaget kän­ ner till valideringsmodellen. Innan anbudslämnande diskuterade bolaget frågan med ECY som ensam har tillgång till resultatet av valideringen och utfärdar endast intyg som omfattar vilka kompletteringar som behövs :för att bli anställningsbar i branschen. All teoretisk validering görs hos valide­ ringsanordnare via en inloggning till en frågebank hos ECY. Anordnaren har inte tillgång till resultatet. ECY bedömer ensamt resultatet och utfardar .I .:.., .I Sida3 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 10407-15 Allmänna avdelningen intyg som har samma innehåll som bolagets intyg. Detta innebär att Ar­ betsförmedlingen inte far ge bolaget mindre poäng i sin bedömning. pe två övriga anbuden innehåller något som inte ska finnas med i intyget enligt nuvarande branschmodell och dessa ska därför förkastas. Mot denna bak­ grund kommer bolaget att lida ekonomisk skada i form av uteblivna plane­ rade och förväntade intäkter. Arbetsförmedlingen bestrider bolagets yrkanden och hemställer att an�ö­ kan ska avvisas. Till stöd för sin talan anför Arbetsförmedlingen i huvud� sak följande. Det som efterfrågas är validering utifrån just det innehåll som branschorganisationens modell omfattar. Vidare efterfrågas vilken kompe­ tens den validerade personen besitter. Det är intyg utvisande denna kompe­ tens som Arbetsförmedlingen efterfrågar. Validering innebär att kartlägga och bedöma en persons reella kompetens. Myndigheten för yrkeshögskolan har i uppdrag att samordna och stödja en nationell struktur för validering och har därför utvecklat nationella kriterier och riktlinjer för kvalitetssäkring och dokumentation av valideringsinsat­ ser. Dessa kriterier och riktlinjer gäller för all validering i Sverige, for branschmodeller inom alla yrkesområden och är också tillämpliga i denna upphandling. Myndigheten presenterar informationen som en fil på sin hemsida www.valideringsinfo.se. Det fullständiga dokumentet heter Nat­ ionella kriteriet· och riktlinjer för validering av reell kompetens. Dessa kri­ tetier är därför överordnade branschmodellerna vilka förväntas ansluta till de nationella kriterierna. Arbetsförmedlingen efterfrågade en tjänst som beslcrivits i förfrågningsunderlagets punkt 1.4, 1.4.1 samt 1.4.2. Vidare framgår av förfrågningsunderlaget att utvärderingen kommer att ske enligt punkt 1.5.2. Här utvärderas de två beskrivningar och de två dokument som anbudsgivare lämnat i punkt 1.4.2. I STOCKHOLM i .•1 Sida4 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 10407-15 Enligtförfrågningsunderlagetpunkt14. .2:3efterfrågadeArbetsför­ medlingen exempel på intyg som beskriver vad personen kan utifrån resul­ tatet av valideringen steg 3. Intyget utgör ett viktigt underlag för arbets­ fönnedlingens vidare planering, vägledning och anvisning till praktik eller till arbete for personen. Personen kan också själv använda den konstaterade kompetensen för att söka arbete i steg4. Av texten i punkt 3 följer också att intyg beträffande vad personen inte kan ska anges i ett annat dokument som av uppenbara skäl inte kommer att användas eftersom personen söker arbete. Personal Skills har i sitt anbud lämnat exempel på intyg som enligt Arbetsförmedlingens mening inte uppfyller ställda lcrav baserat på Nation­ ella kriterier och riktlinjer för validering av reell kompetens. Arbetsför­ medlingen efterfrågar intyg utställt av validerande anordnare enligt punkt 14. .3Utförandevillkorifö1frågningsunderlaget.Arbetsförmedlingenfrå­ gar inte efter huruvida kompetensen överensstämmer med gymnasiesko­ lans kursplan. Det ingår i leverantörens uppdrag att utfärda intyg i samtliga fall där kunskap och kompetens bedöms. Intyget lämnas till deltagaren med kopia till Arbetsförmedlingen. Leverantören ska upprätta utbildnings­ plan som innehåller beskrivning av deltagarens behov av ytterligare utbil­ ning/komplettering om sådant framkommit under valideringen. Utbild­ ningsplanen ska också innehålla information om var sådan utbildning er­ bjuds inom det reguljära utbildningsväsendet. Utbildningsplanen lämnas till deltagaren med kopia till Arbetsförmedlingen. Det efterfrågande steget 3 heter kompetensbedömning för intyg och består av både praktiska och teoretiska moment vilket kräver att anordnaren på något sätt över­ för/noterar den bedömda personens prestationer i läsbart format. I doku­ mentetNationella kriterier och riktlinjerför validering av reell kompetens från myndigheten för yrkeshögskolan återfinns resonemang kring använ­ dande av intyg. 1 enlighet med detta har Arbetsförmedlingen haft grund for att efterfråga exempel på intyg som sammanfattar en persons kompetens i validering steg 3. Arbets:f:ormedlingen har vid utvärderingen funnit att in­ tyget inte motsvarar de krav som uppställs i de nationella kriterier och I STOCKHOLM Allmänna avdelningen .-_:_-1 '. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 5 10407-15 riktlinjerfor validering av reell kompetens, därför har bolaget erhållit lägre poäng på denna punkt. SKÅLEN FÖR AVGÖRANDET Utgångspunkter för förvaltningsrättens prövning De grundläggande principer som ska efterlevas vid all offentlig upphand­ ling återfinns i 1 kap. 9 § lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOD, och utgör principerna om ickediskriminering, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Av 16 kap. 6 § LOU framgår att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de gnmdläggande princip�rna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har 1idit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas :ilirst sedan rättelse har gjorts. Den upphandlande myndi_gheten har stor frihet att formulera utvärderings­ kriterierna utifrån sina behov så länge dessa är transparenta och inte strider mot de grundläggande principerna i LOU. Ett förfrågningsunderlag ska dock vara så klart och tydligt utfo!'mat och innehålla samtliga krav på det som ska upphandlas att en leverantör på grundval av detta kan avgöra vad den upphandlande myndigheten tillmäter betydelse vid upphandlingen. Tilldelningskriterierna ska vara formulerade på ett sådant sätt att alla rim­ ligt informerade och normalt omsorgsfulla anbudsgivare kan tolka kriteri­ erna på samma sätt. Även den upphandlande myndigheten ska tolka till­ delningskriterierna på samma sätt under hela förfarandet och den utvärde­ ringsmodell som används ska varn utformad så att den är ägnad att leda till ett rättvisande resultat. Detta följer av gemenskapsrättens krav på likabe- ,- . . . . . . - - ·. · . , .. -----------· FÖRVAL TNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM Allmänna avdelningen handling, förutsebarhet och transparens. Ställda krav ska även vara pro­ portionerligatilldetiliremålellerdentjänstsomupphandlas; Förvaltningsrätten konstaterar att det inte ankommer på-rätten att göra en ny bedömning av anbuden. Domstolens prövning avset· om Arbetsför- medlingen agerat i strid med LOU under upphandlingen. Domstolen gör inte heller någon ny poängbedömning av anbuden Gfr Kammarätten i Sundsvallsdomimål2130-12). Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrätten konstaterar inledningsvis att upphandlingen består av fyra delar. Område A, B, C och D. Bolaget har lämnat anbud på område B och C. Tre anbudgivare, varav Personal Skills kvalificerade sig och gick vidare till utvärdering. Anbud för varje område har utvärderats var för sig. Tilldelningsgrunden var det ekonomiskt mest :llirdelaktiga anbudet och utvärderingskriterier var pris och kvalitet. Av förfrägningsunderlaget punkt 1 . 1 .4 framgår att Arbetsförmedlingen upphandlar tjänsten Validering Elektriker installationsel enligt gällande branschmodell från Elbranschens Centrala Yrkesnämnd ECY. Vidare anges att Arbetsförmedlingen efterfrågar steg 2 och steg 3 inom validering för elektriker enligt gällande branschmodell för elektrikeryrken inom in­ stallation förutom for högskoleyrken. Vad gäller p. 1 .4 Kravpå tjlinsten anges att innan arbetsförmedlingen anvisar till tjänsten har arbetsför­ medlare genomfört steg 1 , översiktlig kompetenskartläggning och bedömt att personen genom validering förkortar sin väg till egen försörjning. Till stöd för bedömningen i detta steg har arbetsfö1medlaren två självskatt­ ningsformulär att tillgå, ett framtaget av Arbets:llirmedlingen som återfinns på dess hemsida och ett framtaget av Elbranschens centrala yrkesnämnd (www.ecy.com). I samtliga fall där leverantören genomför validering steg Sida6 1 0407- 1 5 . -·:· •. I ...... FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM Allmänna avdelningen 2 och ellet· steg 3 utfärdas ett intyg som beskriver och bekräftar deltagarens kunskaper och kompetens. Vidareframgårdetavpunkten 1.4.2 attanbudetskainnehållaföljande. I. Entydligochutförligbeskrivningavuppläggochgenomförande för tjänsten som offereras 2. En beskrivning av hur anbudsgivaren säkerställer att deltagaren får möjlighet att validera sin kunskap och kompetens i en av· branschorganisationen godkänd övningsmiljö 3. Ett exempelpå intyg som beskriver och bekräftar deltagarens kun­ skaper och kompetens (bifogas som bilaga) 4. Ettexempelpåutbildnings.plansomvisarpådeltagarensutbild­ ningsbehov (bifogas som bilaga) Förvaltningsrätten finner att kravet på intyg som beskriver och bekräftar deltagarens kunskaper och kompetens i detta sammanhang måste anses utgöra en lämplig åtgärd för att uppnå det av Arbetsfö1medlingen angivna syftet. Kravet kan inte anses oproportionerligt då det har möjliggjort att fler skull e ha kunnat lämna anbud. Det har inte heller framkommit att det ställda kravet strider mot likabehandlingsprincipen. Bolaget har i sitt anbud lämnat exempel på intyg som inte uppfyller av Ar­ betsfötmedlingen ställda krav eftersom intyget inte visar den efterfrågade k o m p e t e n s e n e n l i g t p u n k t e n 1 . 4 . 3 U tfö r a n d e v i l l k o r i fö r fr å g n i n g s u n d e r l a ­ get. Förvaltningsrätten anser därför att förfrågningsunderlaget inte kan tolkas på det sätt som bolaget har gjort gällande. Arbetsförmedlingen kan därmed inte anses ha tillämpat anvisningarna i förfrågningsunderlaget felaktigt eller i strid med någon av de grundläggande principerna i LOU. Sida 7 10407-15 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Förvaltnirigsrätten finner sammanfattningsvis att Arbetsförmedlingen inte brutit mot någon upphandlingsrättslig bestämmelse eller princip på sätt som åsamkat, eller kan åsamka, Personal Skills skada. Några skäl för in­ gripande enligt LOU på av bolaget anförda grunder har således inte fram­ kommit. Personal Skills ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilagan till avgörandet (DV 3 1 09/l a LOU). .--7 Sida 8 10407- 1 5 .··I .i ;l · ,. $:l:tf l 11,f�{{;on__ _ F.d:rådman Föredragandet hat· varit Lana Rozbayani. HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den somvill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten.. ÖVerkhgandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det v1Cl en sådan förhandling har angetts när beslutet kom.tner att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Omsistadagenföröverklagandetinfallerpå lördag, söndag eller helgdag, rnidsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivdsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skakunna tas upp i kam.tnanätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Karoroarrlitten lämnar p.tövningstill­ stånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktighetenav det slut som förvaltnmgsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningavrättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas ståt för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt attdetklartochtydligtframgåravöverklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte up_pges igen. Oro klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbets-platsen och mobil.telefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål aomälas till kamma:ci-ät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. deskälsomklagandenangertillstödfören begäran om prövningstillstånd, I 4. den ändring av förvaltningsrättens · dom/beslutsomklagandenvillfå.tillstånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/honvillstyrkarnedvarje särskiltbevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet Ivissamålf"aravtalslutasinnantidenföröver­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörandefårinteprövas sedanavtalhar slutits. Fullständig information finns i 1 6 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hut man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. ,, 00 "',... www.domstol.se r/-.�..:-.·"·-·�.--.::.,�. �J;J(k;�- ; . ,; "i ·�r�-�. _\ "l,.,x�,--cc'J.,),1J;·.,1;. ..;'i !p_ ;,.1_i'-.�·,..,,_: .� '.-''.'!•'(" • .,J..�" • ;'-•..,_'-l I .-.�} -;,"_,- ;-,�l, �f•·t / ,.::. ,•..:1' . �- -5 ,k,,._;� ' ......... ... ' ,,