FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I UMEÅ 2017-10-27 Mål nr Sida 1 (6) 1335-17, 1375 - 1377-17 ,__ 2017 -10- 3 1 Avd Dnr KSnr SÖKANDE QuraZone AB, 556977-9605 Klyftvägen 11 167 33 Bromma MOTPARTER 1. Västerbottens läns landsting 901 89 Umeå 2. Region Norrbotten 971 89 Luleå 3. Landstinget Västernorrland 871 85 Härnösand 4. Region Jämtland Härjedalen 831 27 Östersund Ombud för 2-4: Mats Raneblad Västerbottens läns landsting 901 89 Umeå SAKEN Aktbil Meddelad i Umeå Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENSAV GÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Dok.Id 74525 Postadress Box 193 901 05 Umeå Besöksadress Nygatan 45 (Tingshuset) Telefon Telefax 090-17 74 00 090-13 75 88 E-post: forvaltningsratteniumea@dom.se www.forvaltningsratteniumea.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1335-17 m.fl. I UMEÅ BAKGRUND OCH YRKANDEN • Västerbottens läns landsting genomför tillsammans med Region Jämtland Härjedalen, Landstinget Västernorrland och Region Norrbotten en offentlig upphandling av bemanningstjänster avseende läkare och sjuksköterskor (dnr VLL 1011-2015) till angivna landsting (Landstingen). Vid upphandlingen används förenklat förfarande. Landstingen har beslutat att förkasta anbudet från QuraZone AB och angett följande orsak; Diskvalificerad, obligatoriskt ska-krav 2.4 är inte uppfyllt. Anbudsgivare har i anbudet endast uppgivit bolagsformen aktiebolag under beskrivning av företagets organisation och har därmed i anbudet inte visat att krav på att leverantör ska ha organisation för att genomföra uppdraget uppfylls. QuraZone AB (QuraZone) ansöker i förvaltningsrätten om överprövning av upphandlingen. Landstingen motsätter sig bifall till ansökan. PARTERNAS ANFÖRANDEN QuraZone anför bl.a. följande. Det fanns en liten ruta i bilagan. Detta uppfattades självklart som att man ska skriva vilken bolagsform man har. Det fanns inte ens utrymme att ge en större beskrivning om organisation, företagsbeskrivning osv. Detta bifoga­ des istället. Förfrågningsunderlaget och bilagan är luddigt formulerade. Det framgår inte tydligt att rutan Organisation ska innehålla en beskrivande text. Bara det faktum att en ruta expanderar när man fyller den med text ger ingen vägled­ ning för att det ska finnas en längre och beskrivande text i rutan på det sätt som Landstingen menar. Vidare kan den ytterligare informationen i bilagan, där det framgår hur många anställda bolaget har och hur många konsulter Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1335-17 m.fl. I UMEÅ man har, mycket väl tolkas som att man har svarat på frågan om man har organisation för att klara av att bemanna uppdraget. Om det är så att en längre beskrivning skulle anges i rutan bör det också någonstans ha framgått att man önskar en organisationsbeskrivning i löpande text. Så är inte fallet. Det är orimligt och oproportionerligt att QuraZone exkluderas från upp­ handlingen enbart på grund av att förfrågningsunderlaget varit otydligt. Det hade varit enkelt att med exempelvis en not beskriva vilken information som Landstingen önskade i respektive fält. Det kan också konstateras att QuraZone inte är ensamt om att missuppfatta vilken information som skulle lämnas i rutan. Enligt Landstingens utvärde­ ringsprotokoll är det ett flertal bolag som missuppfattat vilken information Landstingen önskade i rutan Organisation. Landstingen anför bl.a. följande. Bilaga 2 Företagsbeskrivning syftar till att styrka att krav 2.4 uppfylls. Bila­ gan innehåller inte någon begäran om att anbudsgivarens bolagsform ska anges så som QuraZone påstår. Bilagan innehåller däremot en svarsruta där anbudsgivare ska beskriva företagets organisation. Svarsrutan expanderar vid ifyllnad för att anpassa sig till innehållet och det finns inte heller någon begränsning för hur många tecken som kan fyllas i kopplad till svarsrutan. Bilagan kan inte förstås på annat sätt än att anbudsgivare förväntas att med egna ord beskriva hur kravet på organisation, förmåga och resurser för att genomföra uppdraget uppfylls. Anbudsgivarens bolagsform ger ingen led­ ning för anbudsgivarens förmåga att genomföra uppdrag. Kravet kan där­ med inte anses uppfyllt och det skulle strida mot likabehandlingsprincipen att anta anbudet. QuraZone har inte som påstås i ansökan om överprövning bifogat ytterligare företagsbeskrivning till anbudet. DOM Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN 1335-17 m.fl. I UMEÅ TILLÄMPLIGA BESTÄMMELSER Den 1 januari 2017 trädde lagen (2016:1145) om offentlig upphandling i kraft och därigenom upphävdes lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ ling. Den upphävda lagen gäller dock för sådan upphandling som har påbör­ jats före ikraftträdandet och är därför tillämplig i förevarande mål. Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (16 kap. 6 § första stycket LOU). SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET QuraZone har anfört att deras anbud felaktigt förkastats samt att förfråg­ ningsunderlaget är otydligt. Det i målet aktuella skall-kravet, förfrågningsunderlagets skall-krav 2.4, lyder enligt följande: "Leverantör ska ha organisation, förmåga och resurser för att genomföra uppdraget. Leverantören ska bifoga bilaga 2 Företagsbeskrivning ifylld med efterfrågad information." Av QuraZone ifylld bilaga 2 Företagsbeskrivning bifogas som bilaga 1 till domen. Förvaltningsrätten kan konstatera att det av likabehandlingsprincipen följer att en upphandlande myndighet inte kan efterge eller bortse från obligato- Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1335-17 m.fl. I UMEÅ riska krav som uppställts i förfrågningsunderlaget. Högsta förvaltningsdom­ stolen har i avgöranden den 20 maj 2016 (HFD 2016 ref. 37 I och II) också gett uttryck för ett strikt upprätthållande av uppställda obligatoriska krav. I nämnda avgöranden uttalar domstolen bl.a. följande: "I en upphandling utgör förfrågningsunderlaget en central del av förfarandet. En förutsätt­ ning för att underlaget ska kunna fylla sin konkurrensuppsökande funktion är att potentiella leverantörer kan vara säkra på att de obligatoriska krav som ställs i underlaget upprätthålls under hela förfarandet. En upphandlande myndighet måste därför redan vid framställandet av förfrågningsunderla­ get se till att de krav som ställs är proportionerliga i förhållande till föremålet med upp­ handlingen på så sätt att kraven är adekvata och relevanta och inte går utöver vad som rim­ ligen bör krävas av den som vill lämna ett anbud. När en upphandlande myndighet har kommit fram till att en viss uppgift eller ett visst bevis måste finnas i anbudet och därför ställt ett obligatoriskt krav ska potentiella leverantörer kunna utgå ifrån att kravet är så viktigt att den som anser sig inte kunna, eller inte vilja, uppfylla kravet avstår från att lämna ett anbud." QuraZone har i rutan Organisation i den till anbudet hörande bilaga 2 Före­ tagsbeskrivning endast angett Aktiebolag. Det kan inte ses som en beskriv­ ning av företagets organisation för att genomföra uppdraget varmed skall­ krav 2.4, i vilket hänvisas till bilaga 2, inte kan anses uppfyllt. Utifrån vad som anges enbart i bilaga 2 Företagsbeskrivning kan det möjlig­ en finnas vissa oklarheter beträffande vad som efterfrågas i rutan Organisat­ ion. Läst tillsammans med skall-krav 2.4 Leverantörs tekniska och yrkes­ mässiga kapacitet, i vilket anges att leverantör ska ha organisation, förmåga och resurser för att genomföra uppdraget, måste förfrågningsunderlaget dock anses vara tillräckligt tydligt för att leverantörer borde ha förstått att fylligare information än bolagsform krävdes. Därtill kommer att det i rubri­ ken ovanför svarsfälten anges Beskrivning, vilket måste förstås som att det är just en beskrivning som efterfrågas. Den omständigheten att det finns fler anbudsgivare än QuraZone som missuppfattat förfrågningsunderlaget i ak­ tuellt hänseende föranleder inte någon annan bedömning. Det bör också nämnas att det endast rör sig om några få av totalt cirka 80 anbudsgivare som gjort det. Kravet måste också anses vara relevant för upphandlingen. På grund av det anförda har Landstingen haft fog för att inte utvärdera anbudet från QuraZone varför ansökan ska avslås. Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1335-17 m.fl. IUMEÅ Upplysningsvis kan nämnas att förvaltningsrätten denna dag avslagit ansök­ ningar även från Vårduppdrag Sverige AB (mål nr 1326-17, 1426-17, 1427-17 och 1432-17), Doktorsjouren Nordic AB (mål nr 1378-17, 1430-17, 1447-17 och 1448-17), Medkomp Vårdbemanning AB (mål nr 1360-17, 1364-17, 1450-17, 1451-17) och Svensk Vårdsupport Sjuksköters­ kor AB (mål nr 1366-17, 1501-17, 1502-17 och 1503-17) avseende samma upphandling. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 2 (DV 3109/1C LOU) {/Mm Karin Granholm Rådman Målen har föredragits av Christina Röckner. le VÄSTERBOTTENS Skallkrav bilagorI ,Z LANS LANDSTING ALLA Bemanning, läkare och sjuksköterskor (VLL 1011-2015) Bilaga Krav 2.4 FÖRETAGSBESKRIVNING Dokumentet ska fyllas i och bifogas anbudet. Företagets Affärside Organisation Beskrivning Vårdbemanning inom norden Aktiebolag Ledning Kian Nia VD, Natasha Basir Vice VD Antal kunder på ramavtal 5 Antal anställda - Bemanningskonsulter 3 - Specialistläkare 3-4 - Specialistsjuksköterskor 0 Antal underleverantörer * 5-10 - Specialistläkare 5-10 - Specialistsjuksköterskor 0 Koncernförhållanden Aktiebolag - Moderbolag, arg.nr. - Dotterbolag, arg.nr. Övrig information Not*: Med underleverantör avses av leverantören kontrakterat företag (oavsett storlek) för att utföra leverantörens åtagande att leverera uthyrd person. Dvs, i samtliga fall där uthyrd person inte avlönas av leverantören utan faktureras leverantören. 2017-01-15 2(1) 5-7 SVERIGES DOMSfOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästa sida www.domstol.se 4. Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • ling, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ • områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2007:1092) om upphandling inom • försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2011:1029) om upphandling på • koncessioner, lagen (2016:1147) om upphandling av • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ • försörjningssektorerna lagen (2016:1146) om upphandling inom I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. www.domstol.se