FÖRVALTNINGSRÄTTEN !FALUN Åsa Ekström Föredraganden SÖKANDE DOM 2010-09-27 Meddelad i Falun Mål nr 4120-10 Enhet 1 Sida 1 (6) D-O Norlin AB, 556691-7380 Box 85 826 22 Söderhamn MOTPARTER 1. Faxeholmen AB, 556037-1600 2. Söderhamn Nära AB, 556439-6447 2010 -09- 2 9 Dok.Id 14659 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Uppgivet ombud för 1 och 2: Kommunalförbundet Inköp Gävleborg 826 80 Söderhamn SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning enligt LOU. Domstolens interimistiska beslut upphör nu att gälla. Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4120-10 IFALUN 2010-09-27 BAKGRUND K01mnunalförbundet Inköp Gävleborg inbjöd enligt förfrågningsunderlag den 22 mars 2010 leverantörer att senast den 22 april 2010 lämna anbud i en förenklad upphandling benämnd "Elarbeten Södra Hälsingland", ärende­ nummer 2010-2959. Upphandlingen omfattar volymarbeten av underhålls­ karaktär gällande elarbeten. Den 28 maj 2010 ar1togs El-Instrument-Auto­ matik AB som leverantör avseende Elarbeten Södra Hälsingland, Söder­ hamn Nära AB och Elarbeten Södra Hälsingland, Faxeholmen AB. Sedan D-O Norlin AB (Norlin) begärt överprövning av upphandlingen avseende Söderhamn Nära AB och Faxeholmen AB har förvaltningsrätten den 9 juni 2010 beslutat att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslu­ tats. YRKANDEN M.M. Norlin ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen ska rättas på så sätt att bolagets anbud ska antas som det vinnande anbudet. Som grund för ansökan anför Norlin bl.a. fö\jande. Bolaget fick bara tre poäng vad gäller poängbedö1m1ingen av kravspecifikationen enligt anbudsformuläret AFB.52. Bolaget borde fått fyra poäng vilket skulle lett till ett annat resultat av upphandlingen. Vid telefonsamtal med ansvarig inköpare på kommunal­ förbundet fick Norlin infonnationen att bolaget kortfattat skulle redogöra för kravspecifikationen i anbudsformuläret. Om inte telefonsamtalet ägt rum skull bolaget ha skickat alla pärmar avseende bl.a. miljö, kvalitet och företa­ gets policy. Vidare har Norlin lämnat ett antal referenser, vilka inte har bli­ vit kontaktade under upphandlingen, men som bolaget anser har stor bety­ delse i aktuell poängbedömning. Vad har referensgruppen bedömt utifrån då kravspecifikationen skulle redogöras för kortfattat och referenserna inte tillfrågats? Bolaget har det mest fördelaktiga anbudet vad gäller pris och kvalitet. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4120..10 2010-09-27 Faxeholmen AB och Söderhamn Nära AB bestrider Norlins yrkande och anför i huvudsak följande. Avseende telefonsamtalet besvarades frågan om Ia-avspecifikationen med att det ska tydligt framgå vad som efterfrågas i för­ frågan. Att anbudsgivaren själv väUer bort delar som anbudsgivaren �jälv borde ha insett vara av värde för anbudet är det direkt olyckligt och kan bara beklagas. Under samtalet påpekades att om oklarheter hade funnits i för­ frågningsunderlaget skulle anbudsgivaren ha ställt detta slaiftligen enligt AFB.23 Kompletterande förfrågningsunderlag. Frågor gällande utvärderingen har inte inkommit varför detta ska ses som att den modell som använts vid utvärderingen har varit transparent för anbuds­ givarna. Anbuden har utvärderats av en professionell referensgrupp där inga andra hänsyn tagits än till det material som leverantören presenterat i sitt anbud. Utvärderingen har gjorts av varje anbud för sig och ingen särbehand­ ling har skett, varför likabehandlingsprincipen och icke-disla-iminerings-prin­ cipen anses vara uppfyllda. Anbudsgivaren måste bedöma vad som efterfrå­ gas och vad som enligt principen om transparens bör ingå i anbudet. Det är anbudsgivm.-ens skyldighet att fråga den upphandlande enheten vad som ska ingå, om detta inte har framgått tydligt. Avseende referenser är dessa efterfrågade under kvalificeringsfasen för de la-av som ställs i upphandlingen för att säkerställa den tekniska fönnågan, dock inte som ett utvärderingsla-iterium under utvärderingsfasens kvalitets­ Ia-iterium. SaJTitliga anbudsgivare bedömdes ha uppfyllt detta skall-la-av och gick vidare till steg 2 och därefter till steg 3, där referenser inte är omnämnt eller efterfrågat då detta redan är avklarat i steg 1. Det är inte visat på vilket sätt Norin anser sig ha ett större värde gällande kvalitet än vad som kommit fram i anbudsutvärderingen. Det är inte heller visat på vilket sätt referenser skulle kunna utgöra denna förändring eftersom laiteriet kvalitet inte är angett på detta sätt. Att dessutom utvärdera ett skall-krav, vilket ska uppfyllas, ser IFALUN DOM Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN 4120-10 I FALUN 2010-09-27 inte den upphandlande enheten på vilket sätt detta skulle kunna ske. Samman­ fattningsvis följer bedömningen, som gjorts av en professionell referens­ grupp, de gmndläggande principerna i LOU. Förfrågningsunderlaget I punkten AFB.52 i förfrågningsunderlaget anges föUande. [---] Kvalificering - steg 1 (krav på företaget) Här ställs krav på anbudsgivaren. Anbudsgivaren skall visa att han har tillräcklig fman­ siell och ekonomisk ställning samt teknisk förmåga och kapacitet [---] Teknisk.förmåga och kapacitet Anbudsgivaren skall ha erfarenhet av liknande åtagande. Den personal som anlitas för utförandet skall ha mångårig vana av liknande arbeten samt ha relevant utbildning eller arbetslivserfarenhet. Bevis på detta kan vara referenser från liknande uppdrag och för­ teckning över uppdrag som genomförts. Med referenser likställs den upphandlade enhe­ tens egen erfarenhet av anbudsgivaren. Den upphandlade enheten förbehåller sig också rätten att inhämta egna referenser. [---] Utvärdering - steg 3 De anbudsgivare som blivit godkända i steg I och steg 2 går vidare till utvärderingsfasen, där utvärdering sker enligt att ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet kommer att antas. Utvärdering sker med hjälp av en referensgrupp som består av representanter från avro­ pande enheter. Pris 60 % Kvalitet 40 % [---] Kvalitet 40 % Vid utvärdering av kvalitet tar vi hänsyn till nedanstående underkriterier ej uppställda efter angelägenhetsgrad, entreprenörens redogörelse/uppfyllelse av: Anbudsgivarens tänkta organisation för uppdraget, samt hur de tänkt lösa uppdraget. Led­ ningens utbildning och erfarenhet. Personalens utbildning och erfarenhet Företagets poli­ cy/planer för utbildning och utveckling av personalens kompetens. Anbudsgivarens kvali­ tets och miljöarbete. Anbudsgivarens system och tillämpning av service. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4120-10 2010-09-27 Poängbedömning för kriteriet kvalitet kommer att ske från 1-5 inom respektive utvärde­ ringskriterier och anbud med högst totalpoäng kommer att antas. I de fall poängen bli lika hos anbudsgivare gäller rangordningen lägst pris. IFALUN I poäng 2 poäng 3 poäng 4 poäng 5 poäng med tvekan godkänd godkänd bra mycket bra utmärkt BESTÄMMELSER Om den upphandlande enheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upp­ handlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts (16 kap. 2 § LOU). Upphandlande enheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke­ diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och pro­ portionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU). SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten har att pröva om det, på grundval av vad Norlin anfört, är visat att Faxeholmen AB och Söderhamn Nära AB har brutit mot någon av de grundläggande principerna i LOU. Den utredning som finns i målet är inte sådan att det kan anses utrett att den ansvarige inköparen agerade fel vid det telefonsamtal som Norlin har hänvisat till. Inte heller vad bolaget i övrigt har anfört i den delen medför att det är sannolikt att poängbedömningen har missgynnat dem. Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4120-10 2010-09-27 Norlin har vidare framhållit att det är märl