Dok.Id 137257 Postadress Box 314 871 27 HŠrnšsand Besšksadress BackgrŠnd 9 Telefon Telefax 0611-46 06 00 0611-51 18 20 E-postá forvaltningsratteniharnosand@dom.se www. forvaltn ingsratteniharnosand.domstol.se Expeditionstid mŒndag- fredag 08:00- 16 á00 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM I H€RN…SAND MŒl nr 2018-07-05 700-17 E Meddelad i HŠrnšsand S…KANDE Konkurrensverket 103 85 Stockholm MOTPART …stersundshem 2 AB, 559042-3660 Ombud: advokaterna Per-Ola Bergqvist och Christoffer Lšfquist Foyen Advokatfirma KB, Sšdergatan 28 211 34 Malmš SAKEN Upphandlingsskadeavgift enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphand- ling, LOU F…RVALTNINGSR€TTENSAVG…RANDE FšrvaltningsrŠtten beslutar att …stersundshem 2 AB ska betala 2 000 000 kronor i upphandlingsskadeavgift. KONKURRENSVER~ Sida 1(22) F…RVALTNINGSR€TTEN DOM I H€RN…SAND YRKANDEN M.M. Konkurrensverket ansšker om att fšrvaltningsrŠtten enligt 17 kap. 1 € 3 LOU ska besluta att …stersundshem 2 AB (…stersundshem) ska betala 5 000 000 kronor i upphandlingsskadeavgift. Till stšd fšr sin talan anfšr Konkurrensverket bl.a. fšljande. …stersundshem har brutit mot 7 kap. 1 € LOU genom att den 24 februari 2016 ingŒ ett byg- gentreprenadkontrakt avseende uppfšrande av sŒ kallade Attefallshus med Pilgrimsta Hus Bygg AB (Pilgrimsta) utan fšregŒende annonsering, trots att fšrntsŠttningama fšr ett sŒdant agerande inte var uppfyllda. Det ingŒngna avtalet utgšr dŠrmed en otillŒten direktupphandling. Under det andra halvŒret 2015 šversteg antalet asylsškande som kom till Sverige vŠsentligt de tidigare berŠkningarna. Situationen var sŒdan att det under vissa omstŠndigheter var tillŒtet att gšra direktupphandlingar med hŠnvisning till undantaget fšr synnerlig brŒdska i 4 kap. 5 € 3 LOU. Det kommunala fastighetsbolaget …stersundshem ingick den 24 februari 2016 avtal med Pilgrimsta om uppfšrande av 100 Attefallshus med en option pŒ ytterligare 50 hus. Optionen kunde nyttjas till och med den 30 juni 2017. Priset uppgick till 536 900 kronor per hus, vilket gšr att avtalets totala vŠrde uppgŒr till 80 535 000 kronor. Avtalet ingicks utan fšregŒende annonsering eftersom undantaget fšr synnerlig brŒdska ansŒgs tillŠmpligt. €ven mot bakgrund av situationen under andra halvŒret 2015 bedšmer Konkurrens- verket att …stersundshem inte har haft synnerlig brŒdska att ingŒ det aktuella avtalet med Pilgrimsta utan annonsering. Avsikten med avtalet framstŒr inte ha varit endast, eller ens švervŠgande, att bistŒ Migrationsverket med boen- den till asylsškande. Avsikten med avtalet synes huvudsakligen ha varit att lšsa kommunens behov av bostŠder fšr nyanlŠnda, det vill sŠga personer med uppehŒllstillstŒnd, och studenter. Detta behov var dock kŠnt sedan tidi- gare Avtalets omfattning respektive optionens lŠngd kan inte heller anses ha vant absolut nšdvŠndiga. …stersundshem har sŒledes inte begrŠnsat sig Sida 2 700-17 Sida 3 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 700-17 IH€RN…SAND till att enbart kšpa fšr det omedelbara behovet. Detta innebŠr att …s- tersundshem inte kunde anvŠnda undantaget fšr synnerlig brŒdska nŠr bola- get ingick avtalet. Avtalet Šr enligt Konkurrensverkets bedšmning en otillŒ- ten direktupphandling. Under Konkurrensverkets utredning infšr ansškan har …stersundshem upp- gett att man hade rŠtt att ingŒ avtalet utan fšregŒende annonsering med stšd av undantaget vid synnerlig brŒdska. En tillŠmpning av det undantaget fšr- utsŠtter att det Šr absolut nšdvŠndigt att tilldela kontraktet i frŒga, men att synnerlig brŒdska, orsakad av omstŠndigheter som inte kunnat fšrutses av den upphandlande myndigheten gšr det omšjligt att hŒlla tidsfristerna fšr ett annonserat upphandlingsfšrfarande. Den uppkomna brŒdskan fŒr inte till nŒgon del bero pŒ den upphandlande myndigheten. Migrationsverket har ansvar fšr att bereda asylsškande šver 18 Œr uppehŠlle i vŠntan pŒ beslut om uppehŒllstillstŒnd. Vid tidpunkten fšr ingŒendet av det aktuella avtalet var kommunernas ansvar begrŠnsat till att tillhandahŒlla boende Œt personer som beviljats uppehŒllstillstŒnd samt att sŠkerstŠlla om- hŠndertagande av ensamkommande barn. Detta uteslšt emellertid inte att kommuner kunde Œta sig att tillhandahŒlla boende Šven fšr asylsškande šver 18 Œr fšr vilka beslut om uppehŒllstillstŒnd Šnnu inte fattats genom att ingŒ frivilliga šverenskommelser med Migrationsverket om sŒdant Œtagande. Under vintern 2015-2016 pŒgick diskussioner med Migrationsverket angŒ- ende ingŒende av en frivillig šverenskommelse om uthyrning av bostŠder. NŒgon šverenskommelse kom dock aldrig att trŠffas. Vid tidpunkten fšr ingŒendet av avtalet med Pilgrimsta fanns det dŠrfšr ingen skyldighet fšr …stersunds kommun, det kommunala bolaget …stersundshem AB eller …s- tersundshem att tillhandahŒlla boende fšr asylsškande šver 18 Œr. I avsak- nad av en sŒdan skyldighet var det inte absolut nšdvŠndigt att mgŒ avtal fšr att sŠkerstŠlla tilIgŒng till ett sŒdant boende. Avtalet omfattas dŠrfšr inte av undantaget fšr synnerlig brŒdska. Sida4 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 700-17 IH€RN…SAND Det škade behovet av bostŠder fšr nyanlŠnda har varit mšjligt att fšrutse frŒn i vart fall oktober 2014, dŒ kommunen beslutade att utška antalet plat- ser fšr nyanlŠnda personer frŒn 80-100 Œrligen till 275 personer fšr 2015. Eftersom behovet var fšrutsebart kunde bolaget inte heller av den anled- ningen tillŠmpa undantaget fšr synnerlig brŒdska. Avsikten med entreprenadkontraktet var att Attefallshusen, utšver att hyras ut till Migrationsverket, Šven skulle hyras ut till studenter. Studenter vid Mittuniversitetet och yrkeshšgskolor i …stersund omfattas av bostadsgaranti enligt vilken …stersundshem AB garanterar bostadstillgŒng. TillgŒngen till bostŠder att hyra ut fšr att uppfylla ett sŒdant frivilligt Œtagande var under alla omstŠndigheter mšjligt att fšrutse, varpŒ avtalet syftar till att tillgodose ett fšrutsebart behov. Den 1mars 2016 infšrdes en skyldighet fšr alla lan- dets kommuner att ta emot nyanlŠnda, det vill sŠga personer som beviljats bosŠttningsgrundande uppehŒllstillstŒnd. Fšr …stersunds kommuns vid- kommande fšreskrevs en skyldighet att ta emot 107 nyanlŠnda personer under perioden den 1 mars - 31 december 2016. Av detta fšljer att, Šven fšr det fall behovet av Attefallshus skulle ha varit sŒ pass brŒdskande att det inte funnits tid att genomfšra ett annonserat upphandlingsfšrfarande, det inte krŠvdes totalt 150 sŒdana hus (vilka rymmer upp till fem personer var- dera) fšr att tillgodose behovet av bostŠder fšr nyanlŠnda. Avtalet omfattar dŠrfšr mer Šn vad som krŠvts fšr att tillgodose eventuellt omedelbart behov. LikasŒ var det inte absolut nšdvŠndigt att optionen skulle gŠlla i 16 mŒna- der. Avtalets omfattning respektive optionens utformning har dŠrmed inte varit absolut nšdvŠndiga. €ven av dessa skŠl har det saknats mšjlighet att direktupphandla det aktuella byggentreprenadkontraktet med stšd av undan- taget fšr synnerlig brŒdska. …stersundshem bestrider bifall till ansškan och anfšr bl.a. fšljande. Avtalet mellan …stersundshem och Pilgrimsta om kšp av sŒ kallade Attefallshus har Sida 5 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 700-17 IH€RN…SAND korrekt och i enlighet med gŠllande lagstiftning upphandlats av …stersunds- hem som ett fšrhandlat fšrfarande utan fšregŒende annonsering, det vill sŠga en tillŒten direktupphandling JŠmlikt 4 kap. 5 € p 3 LOU. Fšr det fall att fšrvaltningsrŠtten skulle anse att upphandlingen inte Šr en tillŒten direkt- upphandling gšrs gŠllande att upphandlingsskadeavgiften i fšrsta hand ska efterges i sin helhet och i andra hand sŠttas ned till en nivŒ som inte šversti- ger en procent av avtalets vŠrde. Detta eftersom det bl.a. fšreligger ett flert al fšrmildrande omstŠndigheter. Hšsten 2015 stod Europa och Sverige infšr en internationell krissituation nŠr den stšrsta flyktingvŒgen som drabbat Europa sedan andra vŠrldskriget var ett faktum. Det stora antalet asylsškande som Sverige tog emot medfšr- de att asylprocesserna drog ut pŒ tiden. Effekten av detta var att asylsškande behšvde bo kvar pŒ asylboenden fram till dess de fick ett beslut om uppe- hŒllstillstŒnd. Under 2016 fick 111 979 personer beslut i sitt asylŠrende. Det ska hŠr sŠrskilt noteras att boendesituationen givetvis mŒste lšsas fšr de personer som efter positivt beslut gick frŒn att vara asylsškande till personer med uppehŒllstillstŒnd. Kommunernas ansvar fšr att dels hjŠlpa Migrations- verket, dels se till att kommunernas i lag stadgade skyldigheter uppfylldes, medfšrde att kommunerna under denna period befann sig i en akut situation fšr att fŒ fram boenden. €ven om antalet asylsškande minskade i bšrjan av 2016 fanns det fortfarande ett stoti behov av bostŠder hos bŒde Migrations- verket och kommunerna. Detta gŠllde framfšr allt lŠgenhetsbostŠder som Attefallshusen klassas som. UtifrŒn Migrationsverkets prognos som presen- terades fšr …stersundshem pŒ ett mšte den 18 december 2015 skulle beho- vet av boenden nŒ sin kulmen under slutet av 2016/bšijan av 2017 fšr att sedan komma ner till mvŒn fšr Œr 2015 fšrst i slutet av 2019. Det var fšrst under slutet av oktober 2015 som …stersundshems Šgare framfšrde direktiv till …stersundshem med innebšrd att …stersundshem hade ett tydligt, expli- cit och tvmgande uppdrag att tillse att samtliga flyktingar, inbegripande sŒ- Sida 6 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 700-17 IH€RN…SAND vŠl asylsškande som personer med uppehŒllstillstŒnd, skulle garanteras tak šver huvudet. Beršrda kommunala fšrvaltningar och bolag i …stersunds kommun konsta- terade sŒledes under senhšsten 2015 det prekŠra lŠge som uppstŒtt i kom- munen avseende bostadsbristen fšr flyktingar. …stersunds kommun skulle vŠlkomna ett stort antal ensamkommande barn, kommunanvisade samt šv- riga personer som beviljats uppehŒllstillstŒnd som ville bosŠtta sig i kom- munen. Utšver detta hade kommunen ett solidariskt ansvar att hjŠlpa Mi- grationsverket med boenden under denna krissituation. De asylboenden som redan fanns i kommunen var inte i nŠrheten att uppfylla behovet av boende- platser. Under 2014 fick kommunen ett fšrdelningstal pŒ 24 asylsškande barn. Fšr 2016 uppgick fšrdelningstalet till 215 asylsškande barn. Enligt kommunens egna prognoser fšrvŠntades mottagande av cirka 400 barn under 2016. …s- tersundshems mšjligheter att omgŒende se till att flyktingar skulle fŒ tak šver huvudet genom befintligt fastighetsbestŒnd, fšrvŠrv av fastigheter eller nyproduktion var i det nŠrmaste obefintlig. Under senhšsten framkom Šven att kommunen berŠknades ta emot 130-140 vuxna flyktingar under 2016. DŠrutšver skulle ytterligare flyktingar tillkomma genom sŒ kallade egenbo- satta flyktingar fšr vilka det Šr svŒrt att prognosticera antalet. I pressrelease frŒn Migrationsverket den 19 november 2015 angavs att Migrationsverket inte lŠngre kunde erbjuda alla asylsškande tak šver huvudet. …stersundshem som allmŠnnyttigt kommunalt bostadsbolag har ett stort och švergripande ansvar fšr att tillgodose boenden till alla kommunens invŒnare genom bostadskšn. I bšrjan av december 2015 hade …stersundshem fŒtt ett tydligt uppdrag och direktiv att bidra till att lšsa kommunens existerande bostadskris med anledning av flyktingkrisen. Ansvaret fšr att tillse att en- samkommande flyktmgbam, asylsškande samt personer som beviljats asyl Sida 7 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 700-17 IH€RN…SAND skulle ha tak šver huvudet Œvilade dŠrmed …stersundshem, som dŠrfšr var tvingat att agera mycket snabbt fšr att skapa nya bostŠder. …stersunds kommun och Migrationsverket var vid Œrsskiftet 2015/2016 av uppfattning- en att ett stort antal flyktingar skulle komma till kommunen i den absoluta nŠrtiden, vilket fick till fšljd att …stersundshems uppdrag att se till att samt- liga skulle fŒ tak šver huvudet blev mycket brŒdskande. Omfattningen av detta uppdrag bestŠmdes ytterst av …stersunds kommun och Migrationsver- ket, och inte av …stersundshem. UtifrŒn dessa fšrutsŠttningar, samt de riktlinjer och prognoser som under hšsten och vintern meddelats av EU-kommissionen, Upphandlingsmyndig- heten, Konkurrensverket och givetvis Migrationsverket beslutade …s- tersundshems styrelse att gŒ vidare med Attefallskonceptet och kšpa in dessa hus. Syftet med uthyrning till studenter var endast att de asylsškande skulle integreras bŠttre i det svenska samhŠllet. Migrationsverket, kommu- nen och …stersundshem skulle ocksŒ kunna omfšrdela stugorna utifrŒn par- ternas behov vid olika tidpunkter. DŒ antalet asylsškande eventuellt mins- kade skulle fler personer efter behandlade ansškningar fŒ uppehŒllstillstŒnd. UtifrŒn vad som var kŠnt i februan 2016 skulle behovet av bostŠder vara stort de nŠrmaste Œren, och ansvaret fšr att flyktingarna hade ett boende skulle endast fšrskjutas frŒn Migrationsverket till kommunen, och dŠrige- nom …stersundshem, i takt med att de asylsškande beviljades uppehŒllstill- stŒnd. …stersundshem skulle Šven kunna erbjuda ett nybyggt studentboende till kommunen eftersom …stersundshem redan hade uppfyllt den av kom- munen utfŠrdade bostadsgarantin fšr studenter. Att studenter skulle fŒ ytter- ligare bostŠder genom …stersundshems fšrsorg var sŒledes inte alls avhŠng- igt av att Attefallshusen skulle infšrskaffas Attefallshusen var endast nšd- vŠndiga att infšrskaffa fšr att se till att flyktingarna skulle fŒ tak šver huvu- det - detta var den enda grunden till att …stersundshem den 24 februari 2016 ingick avtal med Pilgrimsta avseende Attefallshusen. Sida 8 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 700-17 IH€RN…SAND …stersundshem hade kontakt med tre olika leverantšrer fšr att undersška deras mšjligheter att leverera Attefallshus. Av dessa var det bara Pilgrimsta som hade mšjlighet att leverera 100 stycken Attefallshus i bšrjan av april 2016. BŒde EU-kommissionen, Upphandlingsmyndigheten och Konkurrensverket meddelade riktlinjer fšr hur en upphandlande myndighet skulle kunna till- handahŒlla de allra nšdvŠndigaste infrastrukturerna i form av bl.a. bostŠder med anledning av flyktingkrisen. Den 9 september 2015 utfŠrdade EU- kommissionen ett meddelande till Europaparlamentet och RŒdet om reglerna fšr offentlig upphandling i samband med den aktuella flyktingkrisen. Kom- missionen konstaterade att genom ett fšrhandlat fšrfarande utan fšregŒende offentliggšrande av meddelande om upphandling erbjuder unionsrŠtten ett verktyg som gšr det mšjligt att tilldela kontrakt fšr de asylsškandes behov Šven i de mest brŒdskande fallen, se artikel 31.1 c i det klassiska direktivet. Kommissionen konstaterade att i mŒnga medlemsstater har antalet asylsš- kande škat markant under en relativt kort period. Kommissionen anfšrde ocksŒ att man kan utgŒ ifrŒn att en upphandlande myndighet inte i tillrŠck- ligt god tid visste eller kunde veta hur mŒnga asylsškande den skulle behšva ta hand om. Genom Kommissionens uttalanden stŒr det klart att det fšrsta villkoret enligt en stark presumtion skulle vara uppfyllt. GŠllande villkoret synnerlig brŒdska understryker Kommissionen att det Šr uppenbart att de mest omedelbara behoven hos personer som sšker asyl i de olika medlems- staterna mŒste tillgodoses sŒ snabbt som mšjligt. Det rŒder vidare enligt Kommissionen inget tvivel om att det fanns ett orsakssamband mellan den ofšrutsedda hŠndelsen och den synnerligen brŒdskande situationen. AngŒ- ende villkoret att det Šr absolut nšdvŠndigt att anvŠnda fšrhandlat fšrfa- rande utan fšregŒende annonsering stŒr det klart att Kommissionen Šr av uppfattningen att ett fšrhandlat fšrfarande utan fšregŒende annonsering ska kunna nyttjas fšr att tŠcka det brŒdskande behov som uppstŒr nŠr flyktingar- na som stršmmar till medlemslŠnderna ska fŒ tak šver huvudet. Samman- Sida 9 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 700-17 IH€RN…SAND fattningsvis framfšr Kommissionen att en upphandlande myndighet mŒste bedšma frŒn fall till fall vilket fšrfarande som den ska vŠlja fšr att tilldela kontrakt fšr att tŠcka de omedelbara behov som uppstŒr i spŒren efter flyk- tingkrisen, vilket frŠmst inbegriper behovet av bostŠder. Konkurrensverket har pŒ sm hemsida den 15 september 2015 publicerat riktlinjer och kommenterat EU-kommissionens meddelanden. Konkurr ens- verket hade till synes fšrstŒtt att det trŠngande behovet av bostŠder som uppstŒtt pŒ grund av denna situation medfšrde att de upphandlande myndig- heterna mŒste kunna upphandla bostŠder direkt utan att fšrst annonsera. I mitten av september 2015 bedšmde Konkurrensverket sŒledes situationen som exceptionell. Konkurr ensverket anfšrde uttryckligen att fšr det fall bo- stŠder och fšrnšdenheter inte kan fšrses tillrŠckligt snabbt kan direktupp- handling anvŠndas i stŠllet fšr traditionell annonserad upphandling. €ven Upphandlingsmyndigheten har agerat genom att den 22 oktober 2015 publicera vŠgledningen "TillŠmpning av LOU med anledning av flyktingsi- tuationen". Upphandlrngsmyndigheten noterade att de upphandlande myn- digheterna i landet stŠlldes infšr akuta situationer och att det fanns ett mycket stort behov av att upphandla frŠmst boenden. Syftet med Upphand- lingsmyndighetens publikation var sŒledes att stštta de upphandlande myn- digheterna och beskriva hur dessa skulle tillŠmpa upphandlingslagstiftning- en i den uppkomna situationen. Den myndighet som har till uppgift att stšdja upphandlande myndigheter och enheter understršk mšjligheterna att anvŠnda sig av fšrhandlat fšrfarande utan fšregŒende annonsering samt di- rektupphandling fšr att lšsa den akuta flyktingkrisen och dess fšljder. €ven av Upphandlingsmyndighetens vŠgledning framgŒr klart och tydligt att den akuta flyktingsituationen medfšrde att de upphandlande myndigheterna hade mycket stora mšjligheter att anvŠnda sig av fšrhandlat fšrfarande utan fšregŒende annonsering fšr att tillgodose det akuta behovet av frŠmst bostŠ- der. Sida 10 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 700-17 IH€RN…SAND Konkurrensverket har Šven framfšrt kritik till Finansdepartementet angŒ- ende Migrationsverkets agerande vid upphandling av bostŠder till flyktingar dŒ Migrationsverket trots avsaknad av avtalsspŠrr inte ingŒtt avtal direkt vid tilldelnmg, och dŠngenom mšjliggjort att annan anbudsgrvare ansškt om šverpršvning med yrkande om interimistiskt beslut. Det rŒder inget tvivel om att Konkurrensverket i slutet av november 2015 gav stšd fšr att behovet av bostŠder skulle tŠckas genom att de upphandlande myndigheterna nytt- jade fšrhandlat fšrfarande utan fšregŒende annonsering. Den 9 februari 2016 fattade …stersundshems styrelse beslut om att upp- handla Attefallshus genom ett fšrhandlat fšrfarande utan fšregŒende annon- sering. Att …stersundshem genom Šgardirektiv frŒn …stersunds kommun hade ett tungt kommunalt ansvar att se till att boende finns fšr sŒvŠl asylsš- kande som personer med uppehŒllstillstŒnd rŒdde det inget tvivel om i feb- ruari 2016. Med beaktande av Migrationsverkets egna bedšmningar att det Šven i februari 2016 var mycket som talade fšr att flyktingvŒgen skulle fort- sŠtta under sŒvŠl 2016 som 2017, samt vad Riksrevisionen senare konstate- rade i sin rapport "LŠrdomar av flyktingsituationen hšsten 2015 - beredskap och hantering" (RIR 2017.4), framstŒr …stersundshems agerande i den syn- nerliga brŒdska som var fšr handen i februari 2016 som det enda realistiska handlmgsalternativet fšr att boendesituationen skulle lšsas fšr flyktingarna. Det mŒste poŠngteras att …stersundshem har att fšlja vad dess Šgare, dvs. RŒdhuset, bestŠmmer genom bolagsordning och direktiv. RŒdhuset kontroll- eras i sin tur till 100 procent av …stersunds kommun. Eventuella brister i tidsplaneringen fšr att tillmštesgŒ ett škat behov av bostŠder kan aldrig lŠg- gas …stersundshem till last. Fšrst i slutet av 2015 fick …stersundshem direk- tiv frŒn RŒdhuset och …stersunds kommun att se till att antalet bostŠder skulle škas. Sida 11 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 700-17 IH€RN…SAND Konkurrensverket anfšr hŠrefter i huvudsak fšljande. Det har inte varit absolut nšdvŠndigt fšr …stersundshem att šver huvud taget kšpa uppfšran- det av aktuella Attefallshus. Avtalets villkor Šr ocksŒ i frŒga om omfattning, dvs. antalet hus som skulle bestŠllas, respektive utforrnrungen av optionen inte absolut nšdvŠndiga. …stersundshem pŒstŒr att den enda avsikten var att flyktingar skulle fŒ tak šver huvudet. Detta motsŠgs av uppgifter som fšre- gŒtt avtalsingŒendet och uttalanden som fšretrŠdare fšr bolaget gjort efter den aktuella ansškan om upphandlingsskadeavgift, dŒ …stersundshems VD i media i februari 2017 uppgett att upp till 20 procent av bostŠderna ska gŒ till studenter och andra. Behovet av bostŠder fšr studenter, ungdomar och ar- betslšsa har varit kŠnt sedan tidigare. Avtalet med Pilgrimsta Šr inte begrŠn- sat till att tillmštesgŒ ett brŒdskande behov. Avtalet har alltsŒ i vart fall del- vis syftat till att tillgodose behov som inte var brŒdskande. Om upphand- lande myndigheter tillŠts direktupphandla offentliga kontrakt med hŠnvis- ning till synnerlig brŒdska under sŒdana omstŠndigheter skulle det innebŠra att tidigare kŠnda behov av ett visst avtalsfšremŒl kan undandras konkur- rensutsŠttning genom att upphandlas med andra i och fšr sig brŒdskande avtalsfšremŒl. En sŒdan tolkning av undantaget fšr synnerlig brŒdska Šr inte restriktiv. Det Šr Migrationsverket som bŠr ansvaret fšr att tillhandahŒlla boende Œt asylsškande. …stersunds kommun har inte mgŒtt nŒgon frivillig šverens- kommelse med Migrationsverket om att tillhandahŒlla boende Œt asylsš- kande och har dŠrmed inte iklŠtt sig en sŒdan skyldighet. En sŒdan skyldig- het kan dŒ inte ha šverfšrts pŒ …stersundshem. RŠtt att direktupphandla av- talet med stšd av undantaget fšr synnerlig brŒdska fšr att skapa boende Œt asylsškande har dŠrmed inte fšrelegat. Fram till den 1mars 2016 var Sveri- ges kommuner inte skyldiga att ta emot nyanlŠnda personer. SŒdant motta- gande var i stŠllet frivilligt. Den 1 mars 2016 infšrdes en skyldighet fšr Sve- riges samtliga kommuner att ta emot nyanlŠnda personer, vilket fšr …s- tersunds kommuns vidkommande innebar en skyldighet att ta emot 107 ny- F…RVALTNINGSR€TTEN DOM I H€RN…SAND anlŠnda personer under perioden 1mars - 31 december 2016. Varje Atte- fallshus kan rymma upp till fem personer. Avtalets omfattning šverstiger alltsŒ vida det antal nyanlŠnda som …stersunds kommun var skyldig att ta emot under 2016. Avtalets utformning i frŒga om omfattning har dŠrfšr inte varit absolut nšdvŠndigt. Vidare har det inte varit absolut nšdvŠndigt med en option fšr …stersundshern att avropa kompletterande Attefallshus till och med den 30 juni 2017. Det har inte krŠvts en sŒ lŒng optionstid fšr att till- mštesgŒ behovet att skapa boende Œt 107 nyanlŠnda under 2016. Fšr motta- gande av nyanlŠnda under 2017 har det funnits tid att upphandla boende genom annonserat fšrfarande. …stersundshem anfšr hŠrefter i huvudsak fšljande. Den synnerliga brŒdska …stersundshern befann sig i vid avtalstecknandet ska bedšmas utifrŒn den šgonblicksbild som Œterspeglar hur situationen sŒg ut i februari 2016 och vilken information som dŒ fanns tillgŠnglig, frŠmst frŒn Migrationsverket, men Šven frŒn andra beršrda myndigheter. Det kan konstateras att utifrŒn de prognoser som fanns att tillgŒ i februari 2016 om det škande antalet flyk- tingar - sŒvŠl personer med uppehŒllstillstŒnd som nyanlŠnda - det uppdrag som …stersunds kommun gett …stersundshem och det faktiska antalet boen- deplatser som …stersundshem fšrfogade šver, fanns inga boendeplatser inom kommunen att tillgŒ. Fšr att tŠcka och tillgodose det akuta behovet av boendeplatser var …stersundshern sŒledes tvingade att upphandla Attefalls- husen genom ett fšrhandlat fšrfarande utan fšregŒende annonsering. SK€LEN F…R AVG…RANDET BestŠmmelser I mŒlet Šr den numera upphŠvda lagen (2007:1091) om offentlig upphand- ling tillŠmplig. AllmŠn fšrvaltningsdomstol fŒr besluta att en upphandlande myndighet ska betala en sŠrskild avgift (upphandlingsskadeavgift) om myndigheten har Sida 12 700-17 Sida 13 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 700-17 IH€RN…SAND slutit avtal med en leverantšr utan fšregŒende annonsering (17 kap. 1 € 3 LOU). Upphandlingsskadeavgiften ska uppgŒ till lŠgst l0 000 kronor och hšgst 10 000 000 kronor. Avgiften fŒr inte šverstiga tio procent av kontraktsvŠr- det. BerŠkningen av kontraktsvŠrdet ska ske enligt 3 kap. 3 och 4 €€ eller 15 kap. 3 a€ (17 kap. 4 € LOU). En upphandlande myndighet som avser att tilldela ett kontrakt eller ingŒ ett ramavtal ska annonsera upphandlingen, om inte nŒgot annat fšljer av 4 kap. 5-8€€(7kap I€LOU). En upphandlande myndighet fŒr anvŠnda fšrhandlat fšrfarande utan fšregŒ- ende annonsering vid tilldelning av kontrakt som avser byggentreprenader, varor och tjŠnster om det Šr absolut nšdvŠndigt att tilldela kontraktet, men synnerlig brŒdska, orsakad av omstŠndigheter som inte kunnat fšrutses av den upphandlande myndigheten gšr det omšjligt att hŒlla tidsfristerna vid šppet, selektivt eller fšrhandlat fšrfarande med fšregŒende annonsering (4 kap. 5 €3 LOU). Reglerna i LOU om mšjlighet till tilldelning av kontrakt utan fšregŒende annonsering vid fall av synnerlig brŒdska har sin motsvarighet i artikel 31.1 (c) i det numera upphŠvda direktivet om offentlig upphandling (2004/18/EG). I artikeln anges Šven att de omstŠndigheter som Œberopas som skŠl fšr synnerlig brŒdska inte i nŒgot fall fŒr tillskrivas den upphand- lande myndigheten. Vid faststŠllande av upphandlingsskadeavgiftens storlek ska sŠrskild hŠnsyn tas till hur allvarlig švertrŠdelsen Šr. I ringa fall ska nŒgon avgift inte beslu- tas. Avgiften fŒr efterges, om det finns synnerliga skŠl (17 kap. 5 € LOU). Sida 14 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 700-17 IH€RN…SAND NŠr det gŠller berŠkningen av avgiftens storlek anges bland annat fšljande i fšrarbetena till LOU. Inom de givna beloppsramarna bšr beslutande instans ha ett betydande utrymme att faststŠlla avgiftens storlek. Det bšr dock erin- ras om att det i Šndringsdirektivet fšreskrivs att sanktionerna ska vara effek- tiva, proportionerliga och avskrŠckande. Syftet med fšrslaget Šr att ju allv ar- ligare švertrŠdelsen kan anses vara, desto hšgre belopp bšr sanktionsavgif- ten faststŠllas till. Vid bedšmningen av sanktionsvŠrdet bšr Šven vŠgas in hur klar švertrŠdelsen kan anses vara. Om det t.ex. Šr sŒ att rŠttslŠget Šr oklart bšr det pŒverka sanktionsvŠrdet sŒ att švertrŠdelsen anses mindre allvarlig. OtillŒtna direktupphandlingar anses vara en av de allvarligaste švertrŠdelserna inom upphandlingsomrŒdet, vilket bšr leda till att sank- tionsvŠrdet i dessa fall ofta kan anses vara hšgt. Vidare kan avtalstidens lŠngd och vŠrdet pŒverka sanktionsvŠrdet pŒ sŒ sŠtt att sanktionsvŠrdet anses hšgre om otillŒten direktupphandling gjorts och avtalet i frŒga avser en fšr- hŒllandevis lŒng tid eller hšgt vŠrde. €ven fšrhŒllanden hos den upphand- lande myndigheten eller enheten bšr tillmŠtas betydelse vid bedšmningen av sanktionsvŠrdet. Det fšrhŒllandet att upphandlande myndighet eller enhet pŒ annat sŠtt drabbas negativt kan dŠremot i vissa fall ses som en fšrmild- rande omstŠndighet. I sŠllsynta fall, nŠr švertrŠdelsen fŒr anses ringa, bšr det kunna aktualiseras om nŒgon avgift šver huvud taget ska pŒfšras. Om det I det enskilda fallet fšreligger synnerliga skŠl ska avgiften ocksŒ kunna efterges. Med synnerliga skŠl Œsyftas nŠrmast situationer dŠr det skulle framstŒ som orimligt eller stštande att ta ut avgiften. Det fŒr sŒledes ses som en form av ventil som inte Šr avsedd att tillŠmpas annat Šn i rena undantags- fall. Vidare anges att domstolen har stort utrymme att ta hŠnsyn till alla re- levanta omstŠndigheter inom ramen fšr upphandlingsskadeavgiftens av- skrŠckande syfte. Detta innebŠr att hŠnsyn ska tas till sŒvŠl fšrsvŒrande som fšrmildrande omstŠndigheter UtgŒngspunkten bšr dock vara att avgiften bestŠms sŒ att myndigheten avhŒller sig frŒn švertrŠdelser av lagen samt att Šven andra avhŒller sig frŒn švertrŠdelser. (prop. 2009/10 .180 s. 197 f., 370) Sida 15 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 700-17 IH€RN…SAND ForvalmingsrŒttens bedšmning FšrvaltningsrŠtten har i mŒlet att kontrollera om fšrutsŠttningarna fšr att besluta om upphandlingsskadeavgift Šr uppfyllda och, om sŒ Šr fallet, att ta stŠllning till upphandlingsskadeavgiftens storlek. …stersundshem har den 24 februari 2016 tecknat avtal med Pilgrimsta om kšp och uppfšrande av sŒ kallade Attefallshus. I avtalet anges att avrop kommer att ske fortlšpande med uppgift om antal och plats. BestŠllaren pla- nerar att i steg ett avropa 100 hus. Vidare anges i avtalet att bestŠllaren dŠr- utšver har en ensidig rŠtt att avropa ytterligare 50 hus. Nyttjandet av option- en ska ske senast den 30 juni 2017. Det Šr ostridigt att kontraktsvŠrdet šverstiger tillŠmpligt tršskelvŠrde och att direktupphandling dŠrfšr inte var tillŒten pŒ grund av kontraktets vŠrde. En upphandlande myndighet fŒr dock anvŠnda fšrhandlat fšrfarande utan fšre- gŒende annonsering vid tilldelning av kontrakt som avser byggentreprenader om det Šr absolut nšdvŠndigt att tilldela kontraktet, men synnerlig brŒdska som orsakats av omstŠndigheter som inte kunnat fšrutses av den upphand- lande myndigheten, gšr det omšjligt att hŒlla tidsfristerna vid šppet, selek- tivt eller fšrhandlat fšrfarande med fšregŒende annonsering (se 4 kap. 5 € 3 LOU). Det Šr den upphandlande myndigheten som har bevisbšrdan fšr att samtliga dessa fšrutsŠttningar Šr uppfyllda. FšrelŒg synnerlig brŒdska som gjorde det omšjligt att hŒlla tidsfrister- na vid ett annonserat fšrfarande? BŒde …stersundshem och Konkurrensverket har utfšrligt redogjort fšr den situation som fšrelŒg under hšsten 2015 och vid tiden fšr det ifrŒgavarande avtalets ingŒende, med avseende pŒ mottagandet av asylsškande. Sida 16 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 700-17 IH€RN…SAND Bedšmningen av om synnerlig brŒdska ska anses ha fšrelegat mŒste gšras utifrŒn en šgonblicksbedšmning av de omstŠndigheter som fšrelŒg vid den tidpunkt dŒ direktupphandlingen gjordes (set.ex. KammarrŠtten i Jšnkš- ping, mŒl nr 2972-11 och mŒl nr 1182-12). FšrvaltningsrŠtten fŠster dŠrvid sŠrskild vikt vid fšljande omstŠndigheter. Under 2015, sŠrskilt under senare delen av Œret, škade antalet asylsškande i Sverige vŠsentligt. Fšr vuxna asylsškande ansvarar Migrationsverket medan kommunerna ansvarar fšr ensamkommande barn som sšker asyl utan med- fšljande vŒrdnadshavare. Migrationsverket gick vid flera tillfŠllen under oktober och november 2015 ut med information om antalet asylsškande och med vŠdjan till kommunerna att bereda plats fšr personer som beviljats up- pehŒllstillstŒnd men fortfarande bodde kvar pŒ asylboenden dŒ de inte kun- nat flytta till egen bostad. Migrationsverket har ocksŒ i sin verksamhets- och utgiftsprognos i oktober 2015 beskrivit att "flyktingsituationen i Sverige blivit sŒ allvarlig att det krŠvs gemensamma lšsningar pŒ samhŠllsnivŒ fšr att mšta de akuta behoven" och att det "(F)šr att lšsa den akuta bristen pŒ boendeplatser krŠvs omedelbar samverkan mellan statliga myndigheter, kommuner och andra aktšrer. Avgšrande i detta skede Šr att med mycket kort varsel fŒ fram alternativa boendelšsningar, bokstavligen tak šver huvu- det". Vidare har den Europeiska Kommissionen den 9 september 2015 i med- delande till Europaparlamentet och RŒdet uppmŠrksammat situationen med avseende pŒ reglerna fšr offentlig upphandling i samband med den aktuella flyktingsituationen. AngŒende frŒgan om synnerlig brŒdska angav Kom- missionen dŠrvid att "(D)et Šr uppenbart att de mest omedelbara behoven (bostŠder, varor och tjŠnster) hos personer som sšker asyl i de olika med- lemsstaterna mŒste tillgodoses sŒ snabbt som mšjligt". Sida 17 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 700-17 IH€RN…SAND Den 26 november 2015 fšreslog vidare regeringen en ny lag som innebar att en kommun Šr skyldig att efter anvisning ta emot en nyanlŠnd fšr bosŠttning i kommunen (se prop. 2015/16á54 Ett gemensamt ansvar fšr nyanlŠnda). Detta resulterade i lagen (2016 á38) om mottagande av vissa nyanlŠnda in- vandrare fšr bosŠttning (anvisningslagen), som trŠdde i kraft den 1 mars 2016. Lagen innebŠr att varje kommun blir skyldig att efter anvisning ta emot nyanlŠnda fšr bosŠttning i kommunen. Med nyanlŠnd avses hŠrvid nyanlŠnd invandrare som beviljats uppehŒllstillstŒnd som flykting eller an- nan skyddsbehšvande enligt vissa bestŠmmelser i utlŠnningslagen. SŒsom Konkurrensverket pŒtalat fanns det ingen frivillig šverenskommelse mellan …stersunds kommun och Migrationsverket om mottagande av nyan- lŠnda, dvs. personer som beviljats uppehŒllstillstŒnd och dŠrfšr inte lŠngre kunde bo kvar pŒ asylboende. Emellertid var det vid tidpunkten fšr beslutet att direktupphandla bostŠder och vid ingŒende av avtalet allmŠnt kŠnt att anvisningslagen skulle trŠda i kraft, innebŠrande en skyldighet fšr kommu- nerna att ta emot nyanlŠnda fšr bosŠttning. Detta ansvar kom utšver de en- samkommande asylsškande barn som kommunerna sedan tidigare haft an- svar fšr vad gŠller boende. Det finns inte anledning att ifrŒgasŠtta …stersundshems beskrivning av anta- let tillgŠngliga bostŠder i …stersunds kommun. Det antal personer som de fšrsta 100 husen kan antas rymma uppgŒr i vart fall till 400 personer. Det antal som anvisas enligt lagen uppgŒr till 107 personer och ensamkom- mande till 215, totalt 322 personer. €ven om det i detta fall frŠmst Šr frŒga om personer som beviljats uppehŒllstillstŒnd sŒ fŒr beaktas att det totala antalet flyktingar som kom till Sverige under kort tid medfšrde att trycket pŒ alla led i bostadskedjan var stort. DŠrfšr medfšr det fšrhŒllandet att det i strikt mening inte var frŒga om bostŠder fšr asylsškande enligt fšrvaltnings- rŠttens mening ingen annan bedšmning. Sida 18 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 700-17 IH€RN…SAND Mot denna bakgrund och med beaktande av den tidsŒtgŒng som krŠvs fšr utarbetande av fšrfrŒgningsunderlag vid upphandling av denna karaktŠr (an- nonsering, utvŠrdering, avtalsspŠrr samt utrymme fšr šverpršvning), anser fšrvaltningsrŠtten att det Šr klarlagt att det, vid tidpunkten dŒ …stersunds- hem genom fšrhandlad direktupphandling ingick det ifrŒgavarande avtalet, fšrelŒg sŒdan synnerlig brŒdska som gjorde det omšjligt att hŒlla tidsfrister- na vid annonserat fšrfarande. Var brŒdskan orsakad av omstŠndigheter som kunnat fšrutses av den upphandlande myndigheten? Mot den ovan Œtergivna bakgrunden, och sŠrskilt utifrŒn vad den Europeiska Kommissionen i sitt meddelande den 9 september 2015 anfšrt i frŒga om att man kan utgŒ frŒn att en upphandlande myndighet inte i tillrŠckligt god tid i fšrvŠg kunde veta hur mŒnga asylsškande den skulle behšva ta hand om, anser fšrvaltningsrŠtten att det ocksŒ Šr klarlagt att de omstŠndigheter som orsakat brŒdskan inte kunnat fšrutses av …stersundshem. BrŒdskan kan inte heller till nŒgon del tillskrivas …stersundshem som upphandlande myndig- het. Var det absolut nšdvŠndigt att tilldela kontrakt? FrŒgan uppkommer om det var absolut nšdvŠndigt att tilldela kontraktet pŒ det sŠtt och i den omfattning som skedde den 24 februari 2016. Inledningsvis kan konstateras att det behov som …stersundshem avsŒg upp- fylla genom den ifrŒgavarande direktupphandlingen var bostŠder Det ligger i sakens natur att behovet av boende mŒste tillgodoses sŒ snart som mšjligt, sŠrskilt nŠr det gŠller bostŠder till nyanlŠnda vilka inte tidigare har nŒgon fšrankring pŒ bostadsmarknaden. Detta talar sŒledes fšr att det var absolut nšdvŠndigt att tilldela kontraktet. Sida 19 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 700-17 IH€RN…SAND Vad …stersundshem anfšrt om att man var bunden av bolagsordning och Šgardirektiv medfšr enligt fšrvaltningsrŠttens bedšmning inte att …stersundshem kan undandra sig ansvar fšr upphandlingen. Var det absolut nšdvŠndigt att tilldela kontraktet i den omfattning som gjor- des och ska optionen medrŠknas vid bedšmningen av nšdvŠndigheten av att tilldela kontraktet? Vid bedšmningen av om det var absolut nšdvŠndigt att tilldela kontraktet mŒste det ocksŒ avgšras om de avtalade villkoren sŒsom avtalstid och even- tuella optioner, varit absolut nšdvŠndiga (jfr KammarrŠtten i Stockholm, mŒl m 6421-~5). FrŒgan i nu aktuellt mŒl Šr sŒledes om pršvningen ska avse endast de fšrsta l00 husen eller ska Šven optionen om 50 hus beaktas vid bedšmningen av nšdvŠndigheten av kontraktet. FrŒgan om ett icke acceptabelt optionsvillkor ska medfšra att hela kontraktet blir otillŒtet synes inte ha varit fšremŒl fšr pršvning i domstolspraxis fšru- tom i ovan nŠmnda kammarrŠttsavgšrande. KammarrŠtten kom dŠrvid fram till att en fšrlŠngningsoption som innebar att avtalet kan lšpa i oŠndlighet inte kan ha varit absolut nšdvŠndigt. Enhgt …stersundshem kan tvŒ vuxna och tvŒ barn alternativt tre vuxna bo i varje hus. Konkurrensverket uppger att fem vuxna kan bo i varje hus. Det Šr i vilket fall frŒga om ett stort antal personer. FšrvaltningsrŠtten konstaterar att avtalet medfšrde en mšjlighet fšr …stersundshem att kšpa totalt 150 At- tefallshus fram till och med den 30 juni 2017. Tiden som avtalet omfattar, inklusive optionen, uppgŒr till nŠstan ett och ett halvt Œr. Sida 20 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 700-17 IH€RN…SAND Det i huvudavtalet avropade antalet hus om 100 stycken kan i och fšr sig anses rimligt i den uppkomna situationen. Avtalet omfattar dock utšver fort- lšpande avrop av 100 hus Šven en option om rŠtt att avropa ytterligare 50 hus. Optionen omfattar sŒledes femtio procent av huvudavtalet vilket fŒr anses vara mer omfattande Šn vad som vant nšdvŠndigt. Optionen fŒr sŒvŠl till antal hus som avtalets lŠngd anses alltfšr omfattande. FšrvaltningsrŠtten anser dŠrfšr, mot bakgrund av det antal personer som skulle kunna fŒ bostad i dessa hus, och dŒ uppfšrande av ytterligare hus inom ramen fšr avtalet skulle kunna bestŠllas Šnda fram till den 30 juni 2017, att avtalet sŒsom det utformades med avseende pŒ dessa villkor inte kan anses ha varit absolut nšdvŠndigt. Sammantaget anser fšrvaltningsrŠtten att det inte kan anses ha varit absolut nšdvŠndigt att tilldela kontraktet i den omfattning som skett. …stersundshem har dŠrmed inte haft rŠtt att tillŠmpa fšrhandlat fšrfarande utan fšregŒende annonsering i detta fall. …stersundshem har dŠrigenom genomfšrt en otillŒ- ten direktupphandling. Det fšreligger dŠrmed grund fšr att pŒfšra en upphandlingsskadeavgift. Fšreligger skŠl att sŠtta ned eller efterge upphandlingsskadeavgiften? Av bestŠmmelsen framgŒr att upphandlingsskadeavgiften i detta fall kan faststŠllas till minst 10 000 kronor och hšgst 8 053 500 kronor, utifrŒn kon- traktets totala vŠrde. Om det finns synnerliga skŠl fŒr avgiften efterges. Konkurrensverket har ansškt om att fšrvaltningsrŠtten i detta fall ska fast- stŠlla upphandlingsskadeavgiften till 5 000 000 kronor. Sida 21 F…RV ALTNINGSR€TTEN DOM 700-17 I H€RN…SAND Avgiftens storlek bšr bestŠmmas utifrŒn en helhetsbedšmning av samtliga kŠnda omstŠndigheter i varje enskilt fall. Den nu aktuella švertrŠdelsen be- stŒr i otillŒten direktupphandling, vilket Šr en fšrsvŒrande omstŠndighet som talar fšr ett hšgt sanktionsvŠrde. FšrvaltningsrŠtten anser ocksŒ att kontrak- tet har ett fšrhŒllandevis hšgt vŠrde vilket talar fšr en hšg avgift. Den ovan beskrivna situationen dŠr ett stort antal mŠnniskor befarades stŒ utan tak šver huvudet om bostŠder mte snabbt kunde ordnas anser fšrvalt- ningsrŠtten utgšr en fšrmildrande omstŠndighet. Det Šr mte heller frŒga om ett upprepat fšrfarande frŒn …stersundshems sida, och …stersundshem har ostridigt uppgett att man gjort en viss undersškning av marknaden genom att vŠnda sig till tre leverantšrer med fšrfrŒgan om leverans. Den integrat- ionstanke som …stersundshem gett uttryck fšr och som medfšr att inte alla bostŠder gŒr till personer som omfattas av den aktuella migrationskrisen ska inte anses fšrsvŒrande. Det Šr ostridigt att …stersundshems bostadspolicy redan innan avtalets ingŒende innebar att motverka segregation genom att en viss del av bostadsbestŒndet fšrdelades till bl a. studenter. …stersundshem har vidare framhŒllit att man redan pŒ annat sŠtt under aktuell period upp- fyllt sina Œtaganden vad gŠller bostŠder till studenter. Det hade inte varit rationellt att frŒngŒ denna vŠl marbetade bostadspolicy Šven om det nu Šr frŒga om en direktupphandling. Vid aktuellt tillfŠlle fanns heller inte nŒgot behov av studentbostŠder varfšr den enda rimliga anledningen till att ta med detta villkor i avtalet var att avtalet skulle vara fšrenligt med den lŒngsiktiga bostadsplaneringen. Vid tillŠmpningen av šverviktspn ncipen kan konstate- ras att stšrre delen av avtalet kan bedšmas vara en tillŒten direktupphand- lmg varfšr detta ska inverka mildrande vid bedšmningen av avgiftens storlek. F…RVALTNINGSR€TTEN DOM I H€RN…SAND FšrvaltningsrŠtten anser sammantaget att det belopp som Konkurrensverket yrkat ska utdšmas framstŒr som vŠl hšgt. De fšrmildrande omstŠndigheter som kommit fram utgšr skŠl att sŠtta ned beloppet. FšrvaltningsrŠtten be- dšmer att en avgift motsvarande ca en fjŠrdedel av maximal avgift kan anses vara tillrŠckligt effektiv, proportionerlig och avskrŠckande. Konkurrensver- kets ansškan ska dŠrfšr bifallas endast pŒ sŒ sŠtt att …stersundshem ska be- tala en upphandlingsskadeavgift om 2 000 000 kronor, vilket motsvarar ca en fjŠrdedel av det maximala beloppet. HUR MAN …VERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lC). Kerstin Widmark rŒdman MŒlet har fšredragits av fšredragande juristen Gunilla LavŒs. Sida 22 700-17 -I~~ HUR MAN …VERKLAGAR - PR…VNINGSTILLSTND SVERIGES D OMSTOLAR Den som vill šverklaga fšrvaltrungsrŠttens beslut ska skriva till KammarrŠtten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšrvaltningsrŠtten. Fšr att kammarrŠtten ska kunna ta upp Ert šver- klagande mŒste Er skrivelse ha kommit 111 till fšr- valtnmgsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ Ni fick del av domen/ beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig fšrhandlmg, eller det vid en sŒdan fšrhandlmg har angetts nŠr beslutet kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit 111 mom tre veckor frŒn den dag domsto- lens beslut meddelades. Om sista dagen fšr šver- ldagande infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommarafton, Julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att besvŠrshandlmgen kommer in nŠsta vardag. Om ldaganden ar en part som fšretrŠder det all- manna, ska šverklagandet alltid ha kommit in mom tre veckor frŒn den dag beslut meddelades. Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kam- marrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd medde- las. KammarrŠtten lŠmnar pršvrungstillstŒnd om 1 det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fšrvaltrungsrŠtten har kommit till, 2. det inte utan att sŒdant tillstŒnd meddelas gŒr att bedšma riktigheten av det slut som fšrv altrungsrŠtten har kommit till, 3. det Šr av vikt fšr ledning av rŠttstillŠmp- rungen att šverklagandet pršvas av hšgre rŠtt, eller 4. det annars finns synnerliga skŠl att pršva šverklagandet. Om provrungstillstŒnd inte meddelas stŒr fšrvalt- rungsrŒttens beslut fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršvn.mgstill- stŒnd bšr meddelas. Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla 1 Klagandens person-/ orgarusationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och te- lefonnummer till ldagandens arbetsplats ska ocksŒ anges samt eventuell annan adress dŠr klaganden kan nŒs fšr delgrvrung, Om dessa uppgifter har lŠmnats tidigare i mŒlet - och om de fortfarande Šr aktuella - behšver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e-postadress, tele- fonnummer till arbetsplatsen och mobiltele- fonnummer anges Om nŒgon person- eller adressuppgift Šndras, ska Šndringen utan dršjsmŒl anmŠlas till kammarrŠtten. 2. den dom/ beslut som šverklagas med uppgift om fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlnumm er samt dagen fšr beslutet, 3. de skŠl som klaganden anger till stšd fšr en begŠran om pršvrungstillstŒnd, 4. den Šndring av fšrvaltn.mgsrŠttens dom/ beslut som ldaganden vill fŒ till stŒnd, 5. de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/ hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. Adressen till fšrvaltrungsrŠtten framgŒr av do- men/ beslutet. www.domstol.se Bilaga