FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 15 SÖKANDE DOM 2015-05-26 Meddelad i Stockholm. Mål nr 9539-15 Sida 1 (4) Aktiebolaget Stockholm Supportgroup, 556409-0230 Norr Mälarstrand 60 112 35 Stockholm MOTPART Värmdö kommun 134 81 Gustavsberg SAKEN Offentlig upphandling -·· FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDR KONKURRENSVERKET 20f5 -05- 2 8 � Avd Dnr ·KSnr A�II Förvaltningsrätten avslår ansökan. Dok.Id 6i3210 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefon Telefax Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 08-561 680 01 for valtningsrattenistockholm@dom.se E�post: Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM · 9539-15 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. Värmdö kommun (härefter kommunen) genomför en upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU, avseende städning av .. Värmdö gymnasium, UH-2014-346. Kommunen har den 24 april 2015 beslutat att kontrakt ska tiildelas annan anbudsgivare än Aktiebolaget Stockholm Supportgroup (härefter Stockholm Supportgroup). Stockholm Supportgroup ansöker om överprövning av upphandlingen och anför följande. Det är oskäligt att godta följande prissättningar: golvvård 1 kr/kvadratmeter och storstädning 3 kr/kvadratmeter. Bolaget ber kommunen komma in med en förklaring till dessa prissättningar samt hur arbetsgivaravgifter och socialavgifter kan motiveras utifrån dessa priser. Kommunen anser att förvaltningsrätten ska avslå ansökan och anför bl.a. följande. Kommunen har inte brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller mot någon annan bestämmelse i lagen. Kommunen har på sedvanligt vis prövat samtliga anbudsgivare och inte funnit att vinnande anbudsgivare brustit i sitt ansvar gällande skatter, arbetsgivaravgifter eller sociala avgifter. Kommunen har noterat de kostnader som Stockholm Supportgroup framhåller. Detta har föranlett kommunen att be bolaget om en förklaring huruvida detta motsvarar förfrågningsunderlagets ställda krav. Bolaget har bekräftat detta och att utförandet kommer att ske enligt 3.3 Periodiskt underhåll. Kommunen har därför ingen anledning att ifrågasätta anbudet eller att utförandet kommer att ske på det sätt som står angivet i förfrågningsunderlaget. Den billiga storstädningen och golvvården har inte utgjort tillräckligt skäl för att anbudspriset skulle anses som orimligt låg. Kostnaden för den regelmässiga städningen utgör nästan 90 procent av det totala utförandet och har därför ett mycket högre värde än ö:vriga tjänster. Kommunen kan Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 9539-15 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen inte se att Stockholm Supportgroup har lidit skada eller riskerar att lida . skada. SKÄLENFÖRAVGÖRANDET Upphandlande myndigheter ska enligt 1 kap. 9 § LOUbehandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid.upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot någon av dessa principer eller mot någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Detta framgår av 16 kap. 6 § LOU. Högsta förvaltningsdomstolen uttalade i RÅ 2009 ref 69 följande. Mål om offentlig upphandling gäller i princip ekonomiska förhållanden mellan enskilda näringsidkare. De har alltså en större likhet med sådana mål där man inom den allmänna processrätten tillämpar förhandlirrnsprincipen än med mål som är typiska i förvaltningsdomstolarna och för vilka förvaltningsprocesslagen (1971:291) har konstruerats. Detta leder till slutsatsen att officialprincipen måste tillämpas på ett försiktigt sätt i mål om offentlig upphandling. Som huvudprincip bör krävas att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt anger vilka omständigheter han grundar sin talan på. Förvaltningstätten konstaterar att Stockholm Supportgroup inte närmare har förklarat på vilket sätt kommunen har brutit mot de bestämmelser och principer som gäller för offentlig upphandling. Förvaltningsrätten bedömer därför att det som bolaget har anfört inte visar att det finns skäl för Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 9539-15 Allmänna avdelningen förvaltningsrätten att förordna om ingripande enligt LOU. Stockholm Supportgroups ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR · Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/IA LOU). I STOCKHOLM 111 Elisabeth Kornfeldt har föredragit målet. ��l�agge Rådman {)d{f�'13a ·� Il SVERIGES DoMsroLAR . HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND tr�.?-H-4 Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska.skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsriitten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet Om beslutet har meddelats vid en muntlig fö�dling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överk4gandet ha kommit iri. inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om �ista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag.. För att ett i?verklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillst.ånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen·att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva öve.rklagan,det Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överlcli!.gandet till kammamitten varför man anser att prö�stillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla www.dornstol.se 1. Klagand�s person-/organisationsnum.m�, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnu.mttler till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där khiganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgiltei; har liimna.ts ticliga.re i målet - och om de fortfarande är aktuella - behö�er de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska om.budets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- �er adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrlitten. den dom/beslut som överklagas med uppgilt om förvaltningsrättens namn, målnu.mttler samt dagen för beslutet, 2. 3. deskälsomklagandenangertillstödfören begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad hari/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet I mål om överprövning eo1igt lagen (2007:1091) om offeatlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, enetg1, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut I de flesta fall rar avtal slutas · när tio dagar har gått från det att rätten avgjort ·målet eller upphävt ett interimistiskt beslut I . vissa fall får avtal slutas omedelbart Ett överklagande av rättens·avgörande f"ar inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna . lagarna.- Behöver Ni fler upplysnhigar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten.