FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Ann-Louice Jonsson DOM 2020-01-30 Meddelad i Falun Mål nr 5629-19 Sida l (14) SÖKANDE Vossloh Rail Services Scandinavia AB, 556895-1148 Ombud: Advokaten Erik Olsson och jur.kand. Magnus Ehn c/o Advokatfirman Kahn Pedersen KB Box 16119 103 23 Stockholm MOTPART Trafikverket 781 89 Borlänge SAKEN Upphandling inom försörjningssektorerna FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Dok.Id 271661 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Cnr :·:Snr Aktbil 023-383 00 00 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se \Vww.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5629-19 I FALUN YRKANDEN M.M. Trafikverket genomför en upphandling som avser bearbetning av räler och spårväxlar (CTM id: 208446). Upphandlingen består av tre teknikområden och genomförs genom ett förhandlat förfarande enligt lagen (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, LUF. Trafikverket beslutade den 5 november 2019 att anta Speno International AB (Speno) som leverantör i teknikområde 1 och 3. Vossloh Rail Services Scandinavia AB (Vossloh) ansöker om överprövning såvitt gäller teknikområde 3 (Slipning av spårväxlar) och yrkar i första hand att upphandlingen ska rättas på så sätt att en ny anbudsutvärdering genomförs utan beaktande av anbudet från Speno. Vossloh yrkar i andra hand att upphandlingen ska göras om och anför i korthet följande till stöd för sin ansökan. Trafikverket har brutit mot de grundläggande principerna om transparens och likabehandling i 4 kap. 1 § LUF genom att utvärdera anbudet från Speno, trots att anbudet innehåller reservationer och således inte uppfyller samtliga obligatoriska krav i upphandlingen. Vossloh placerades på andra plats i utvärderingen och lider eller riskerar i vart fall att lida skada till följd av Trafikverkets överträdelser. För det fall förvaltningsrätten skulle godkänna Spenos anbud har förutsättningarna för upphandlingen har varit så otydliga att Vossloh varit förhindrat att lämna sitt mest konkurrenskraftiga anbud. Det föreligger därför skada eller risk för skada även i denna del. Trafikverket anser att ansökan ska avslås. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5629-19 IFALUN SKÄLENFÖR AVGÖRANDET Rättliga utgångspunkter I mål om överprövning enlig LUF gäller som huvudregel att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange vilka omständigheter denne grundar sin talan (Högsta förvaltningsdomstolens avgörande RÅ 2009 ref. 69). Förvaltningsrätten har således att pröva om det på grundval av vad Vossloh anfört är visat att Trafikverket brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LUF och att detta har medfört att Vossloh lidit eller kan komma att lida skada (20 kap. 6 § LUF). De grundläggande principerna innebär att upphandlande enheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (4 kap. 1 § LUF). Den upphandlande enheten ska enligt principen om likabehandling behandla alla leverantörer lika och ge dem lika förutsättningar. I enlighet med denna princip :far den upphandlande enheten inte efterge eller bortse från sådana obligatoriska krav som uppställts i upphandlingsdokumenten (se bl.a. HFD 2016 ref. 37 I-Il). EU-domstolen har slagit fast att det med hänsyn till principen om likabehandling krävs att samtliga anbud är förenliga med bestämmelserna i kontraktshandlingarna för att garantera en objektiv jämförelse av anbuden. Detta skulle inte uppfyllas om anbudsgivarna tilläts avvika från grundläggande bestämmelser i kontraktshandlingarna genom förbehåll, med undantag för de fall då dessa bestämmelser uttryckligen ger denna möjlighet (mål C-243/89 Kommissionen mot Danmark, punkterna 37 och 40). Ett anbud som innehåller sådana avvikelser, i form av förbehåll eller reservationer, är därmed att betrakta som orent och ska förkastas. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5629-19 I FALUN Relevanta delar av förfrågningsunderlaget I AFB.3 föreskrivs bl.a. följande: Reservationer eller liknande som innebär att anbudet avviker från ställda krav godtas inte och innebär, där annat inte uttryckligen anges, att anbudet kommer att förkastas. I AFB.31 föreskrivs bl.a. följande: Av anbudet ska framgå: 3. Erfarenhet och relevanta referensobjekt enligt AFB.522. Fullständig redovisning av att entreprenören uppfyller krav enligt AFB.522. 6. Teknisk specifikation Fullständig redovisning av hur entreprenören avser uppfylla krav enligt handling 11.2 Technical specification. Beskrivningen ska innehålla uppgift om vilka maskiner entreprenören avser använda i uppdraget. Se även krav under AFB.522. I handling 11.2 Technical specification anges bl.a. följande obligatoriska krav: 6.1 Preconditions for the machining of switches The following preconditions apply to the machining of track switches: 1. The machined area shall contain the svvitch plus a distance of at least 20 m before and after the s,vitch. The target profile and the meta! removal shall also be fulfilled in the above-mentioned area of 20 m (see figure 1). All track switch components shall be machined, (crossing section excluded, see figure 1). 8. With the object to minimize the risk of fracture or breakage of the switch point top, all switch blades shall be lift