FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 14 SÖKANDE DOM 2014-05-09 Meddelad i Stockholm Mål nr 1380-14 Sida 1 (4) Svenska Pontonhamnar AB, 556753-2568 Box24024 104 SO Stockhohn MOTPART Stockholms Hamn AB, 556008-1647 Box27314 102 54 Stockholm Ombud: Advokat Hampus Ek Foyen Advokatfirma AB Box7229 103 89 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslå!' ansökan. ·KONKURRENSVERKET 2014 -05-· Aktbil Avd Dnr KSnr Dok.Id 473219 Postadress Besöksadress Tegeluddsv1igen 1 Telefon 08-561 680 00 Telefax 08-561 680 01 Expeditionstid måndag- fredag 08:00-16:30 115 76 Stockholm E-post: forvaltningsrnttenistockholm@dom.se 0- 9 ,1:.i.ll FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. DOM Sida2 1380-1 4 Stockholms Hamn AB genomför en upphandling av betongpontoner, diarie­ nummer2013-00774/E30. Upphandlingen görs genom förenklat förfarande enligt 15 kap. lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transpmter och posttjänster, LUF. Stockholms Hamn AB har i till­ delningsbeslut daterat den 9 januari2014 meddelat att den upphandlande enheten har för avsikt att ingå avtal med Marinetek Sweden AB. Svenska Pontonhamnar AB ansöker om överprövning och yrkar i första hand att upphandlingen ska rättas. I andra hand yrkas att upphandlingen görs om. Till stöd för sin talan anför Svenska Pontonhamnar AB i huvudsak följan­ de. Marinetek Sweden AB borde ha diskvalificerats redan i kvalificerings­ fasen, och inte gått vidare till utvärdei'ing, då de leverans- och betalnings­ villkor som anges i anbudet inte svarat· mot ställda krav i förfrågningsun­ derlaget punkt 9. I punkt 9 stadgas att "beställaren skall godkänna va1je delleverans innan fakturering kan ske. Godkännandet av pontonerna sker genom leveransbesiktning och denna skall protokollföras", Med delleve­ rans menas då de tre delar som framgår av punkt2 i förfrågningsunder­ Iaget. I anbudet från Marinetek Sweden AB anges däremot: "Leveransvill­ kor: Fritt vatten i Frihamnen" och "Fakturering: Enligt prestationsbunden betalplan", Detta avviker på ett avgörande sätt från kraven i för:frågnings­ underlaget. Betalningsvillkoren framgår av punktema 5./6 och 9 i förfråg­ ningsunderlaget. Det är viktigt att en upphandling är_transparent, behandlar alla anbudsgivare lika samt att ställda krav är proportionerliga. För det fall bolaget haft samma möjlighet som Marinetek Sweden-AB ·att ta betalt efter en pfostationsbunden betalningsplan hade anbudet kunnat reduceras kraf­ t1gt. Bolaget kan antas komma att lida skada. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1380�1 4 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Stockholms Hamn AB bestrider bifall till ansökan och anför i huvudsak följande. Det är riktigt att Marinetek Sweden AB i sitt anbud angett att fakturering ska ske enligt prestationsbunden betalplan..Det finns emellertid inget i denna skdvning som står i strid med vad som sägs i förfrågningsun­ derlaget om att vissa delleveranser ska godkännas innan fakturering får ske. Detta innebär, tvättemot vad Svenska Pontonhamnar AB gör gällande, att den betalningsplan som enligt förfrågningsunderlaget ska gälla också är prestationsbunden på så sätt att leveranser ska godkännas innan fakturering sker. Respektive prestation är inte realiserad förrän delleveransen godkänts och faktureringen sker då bara för just den godkända delleveransen. Detta är en betalningsplan. Marinetek Sweden AB anger inget i sitt anbud som strider mot eller avviker ifrån det i upphandlingen uppställda villkoret. Härtill har Marinetek Sweden AB i sitt anbud och i dess översta stycke angett att bolaget lämnar anbudet "i enlighet_med er förfrågan". Även detta talar för att det inte är fråga om någon reservation på så sätt som Svenska Pontonhamnar AB gör gällande. För det fall förvaltningsrätten ändå skulle finna att det i någon mån finns en avvikelse i anbudet i förhållande till vad som föreskrivs om fakturering i förfrågningsunderlaget endast rör sig om en smäne förändring i förhållande till kontraktsvillkoren och en s.k. för­ sumbar reservation. Av det sagda innebär att en jämförelse av inkom na anbud inte under några omständigheter har påverkats av hur Marinetek Sweden AB har utfo1mat sitt anbud. SKÅLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap.24 § LUF ska upphandlande enheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1380-14 Allmänna avdelningen I 16 kap. 6 § LUF föreskrivs att om den upphandlande enheten har brutit mot de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LUF och det har medfö1t att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göms om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. I mål om ingripande enlig LOU gäller som huvudprincip att den prut som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange på vilka omständigheter talan grundas Gämför rättsfallet RÅ2009 ref. 69). Detsamma gäller mål enligt LUF. Förvaltningsrätten anser, utifrån vad Svenska Pontonhamnar AB anfört, att det inte är visat att anbudet från Marinetek Sweden AB skulle bryta mot de i förfrågningsunderlaget ·uppställda leverans- och betalningsvillkoren. Det är därför heller inte visat att Svenska Pontonhamnar AB förletts att lämna ett mindre konkull'enskraftigt anbud. Vidare har Svenska Pontonhamnar AB inte visat att förfrågningsunderlaget skulle brista vare sig i fråga om transparens eller proportionalitet. Mot denna bakgrund saknas skäl att ingripa mot upphandlingen med stöd avLUF. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Inf01mation om hur man överklagar finns i bilaga 1 ( DV 3109/lA LOU). Rådman Niclas Fogelström har föredragit målet. I STOCKHOLM . HUR MAN ÖVERKL.AGAR '": PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltruogsrättens beslut ska skriva till Kamroarr�tten i Stockholm. Skrivelsen med överklagandEl ska innehålla 1. K1agandens perso.o.-/orgao.isationsnumtner, · postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon: Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samteventuell annan adress clär klaganden .kan_ nås för delgivning. Om dessa uppgiftei, har lämnats tidigare i målet­ och o m de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlira.r ombud, ska ombudets hamn, postadress;e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adtessuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till .Skrivelsen ska do�k skickas-eller läm.oas till förvaltningsrätten, · · öiei:klagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inomtreveckorfränden dag då .klaganden fick del av beslutet. Om. . beslutet har meddelats vid en m�tllg . förhandling, eller detvid en såclari förhandling har angetts när b�lu�et kommer att meddeJas, ska. dock överk¼gandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades.Tidenför överklagandetför offentlig part räknas frånden dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet .infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyål:safton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vai:dag.. koromatt