Dok.Id 313569 Postadress Box 2201 550 02 Jönköping Besöksadress Hamngatan 15 Telefon Telefax 036-15 66 00 E-post: forvaltningsrattenijonkoping@dom.se vvww.forvaltningsrattenijonkoping.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I JÖNKÖPING 2020-02-06 Mål nr 6098-19 Sida 1 (5) SÖKANDE fKÖNKURREFJSVCRKEl Meddelad i Jönköping Bravida Sverige AB, 556197-4188 Ombud: Angelica Viklund MOTPART Lidköpings kommun Upphandlingsenheten SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten bifaller ansökan och förordnar att upphandlingen får av­ slutas först sedan rättelse gjorts på så sätt att en ny anbudsutvärdering ge­ nomförts där anbudet från Provektor AB inte beaktats. BAKGRUND OCH YRKANDE M.M. Lidköpings kommun har inlett ett förenklat upphandlingsförfarande som i huvudsak gäller fastighetstjänster data och tele inom kommunens fastighets­ bestånd (dnr 2019-127). Genom tilldelningsbeslut den 30 oktober 2019 har tre ramavtalsleverantörer tilldelats kontrakt. Provektor AB (Provektor) har rangordnats som nummer I och Bravida Sverige AB (Bravida) som nummer 2. Bravida ansöker om överprövning och yrkar att förvaltningsrätten ska för­ ordna att upphandlingen får avslutas först sedan ny anbudsutvärdering före­ tagits varvid Provektors anbud inte beaktas. !En:1et rf i !l�r 20-02-06 ! �Snr Aktbil ' -·---�---- Kommunen anser att ansökan ska bifallas. Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6098-19 I JÖNKÖPING Provektor har fatt tillfälle att yttra sig, men inte hörts av. VAD PARTERNA ANFÖR Bravida Provektor uppfyller inte kravet i förfrågningsunderlaget att anbudsgivare ska ha minst två slutförda hantverksuppdrag som anbudet avser. Provektors re­ dovisade referensuppdrag avser större projekt medans föremålet för upp­ handlingen är ett ramavtal avseende mindre fastighetstekniska uppdrag. De redovisade referensuppdragen motsvarar inte detta eftersom de har en redo­ visad kontraktssumma på2,9 respektive2,5 miljoner kronor. Skillnaden mellan projekt i mångmiljonklassen och de hantverkstjänster som upphand­ lingen avser är betydande. Utöver detta har angetts en referensperson som inte varit anställd hos den aktuella kunden. Det måste anses underförstått att referenspersonen ska företräda referensbolaget. Att utvärdera Provektors an­ bud strider mot proportionalitets-, transparens- och likabehandlingsprinci­ perna. Kommunen Vid närmare granskning av ärendet inser kommunen att utvärderingen av anbuden i upphandlingen inte har skett enligt de grundläggande upphand­ lingsrättsliga principerna och att Bravida till följd av felaktigheten lidit eller kan komma att lida skada. Anbudet från Provektor uppfyller inte samtliga ställda krav och ska förkastas. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6098-19 I JÖNKÖPING UTREDNING Utdrag ur upphandlingsdokumenten 2.1.8 Referenser Anbudsgivare som avger anbud ska ha minst två slutförda hantverksuppdrag som anbudet avser. Uppdragen ska vara utförda inom den senaste 3-årspe­ rioden. Anbudet ska innehålla beskrivningar av uppdragens innehåll och omfattning samt hänvisning till referenspersoner som kan kontaktas. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Gällande regler I 4 kap. 1-3 §§ LOU anges bl.a. följande. Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare ge­ nomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och pro­ portionalitet. I 4 kap. I O § LOU anges att en upphandlande myndighet ska tilldela kon­ trakt enligt bestämmelserna i 16 kap. Myndigheten ska innan den tilldelar ett kontrakt kontrollera 1. att anbudet uppfyller de krav, villkor och kriterier som anges i upphandlingsdokumenten, 2. om leverantören ska uteslutas med stöd av 13 kap., och 3. att leverantören uppfyller de kriterier som myndigheten har angett att den kommer att tillämpa enligt 6 § och de krav som myndigheten har ställt enligt 14 kap. 1-5 §§. Vid en kontroll ska myndigheten tillämpa 15 kap. Av20 kap. 6 § LOU följer att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § eller någon annan bestäm­ melse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6098-19 komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om el­ ler att den far avslutas först sedan rättelse har gjorts. Förvaltningsrättens bedömning Inledningsvis konstateras att det i mål om ingripande enligt LOU som hu­ vudprincip gäller att elen part som gör gällande att en upphandling är fel­ aktig på ett klart sätt ska ange på vilka omständigheter han grundar sin talan och att domstolens prövning är begränsad till de grunder som parten har åberopat (se RÅ2009 ref. 69). Genom HFD2016 ref. 37 I och II följer att obligatoriska krav strikt ska upp­ rätthållas eftersom potentiella leverantörer och anbudsgivare ska". . .vara säkra på att de obligatoriska krav som ställs i underlaget upprätthålls under hela förfarandet.". Syftet med det aktuella kravet far enligt förvaltningsrätten anses vara att kommunen, utifrån anbuclsgivarens tidigare erfarenheter, ska kunna bedöma om denna har den erforderliga kompetensen att utföra det uppdrag som är föremål för upphandlingen. Provektors referensuppdrag har visat sig vara av så väsentligen annorlunda karaktär att de inte motsvarar slutförda hantverksuppdrag som anbudet av­ ser. Förvaltningsrätten anser att den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § i LOU genom att anta dess anbud, vilket har medfört att Bravida har lidit skada. Ansökan ska således bifallas på så sätt att upphandlingen rättas genom att en ny anbudsutvärde­ ring företas där Provektors anbud inte beaktas. I JÖNKÖPING Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6098-19 I JÖNKÖPING HUR MAN ÖVERKLAGAR Avgörandet kan överklagas. Information om detta finns i bilaga (FR-05). Sofia Blomkvist Rådmannen Sofia Blomkvist har avgjott målet. Föredragande jurist har varit Anders Sanner. tI!!� SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tiden räknas oftast från den dag som ni fick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. Bilaga 'l FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skriv förvaltningsrättens namn och målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tvcker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Sida 1 av 2 www.domstol.se ?7 Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på \HV\v.domstol.se. - - ---------------------------------- För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. • • • • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Sida 2 av 2 www.domstol.se