Dok.Id 71950 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IUMEÅ 2017-06-28 Sida 1 (5) .....�. Aktbil SÖKANDE Meddelad i Umeå Mål nr 1119-17 2a, Avd Vännäs Taxi AB, 556626-0229 Östra Järnvägsgatan 52 911 31 Vännäs MOTPART Vännäs kommun Kommunkontoret 91181 Vännäs SAKEN .. Överprövning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling - LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Dnr KSnr "lt'l�"7 C'� L.s;/ •..- Postadress Besöksadress Telefon Telefax Expeditionstid Box 193 901 05 Umeå Nygatan 45 (Tingshuset) 090-17 74 00 090-13 75 88 E-post: forvaltningsratteniumea@dom.se www.forvaltningsratteniumea.domstol.se måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 KONKURRENSVERKE:r Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1119-17 IUMEÅ BAKGRUND OCH YRKANDEN Vännäs kommun (Kommunen) har infordrat anbud avseende Skolskjuts grund och särskola Vännäs kommun (dm UH-2017-6). Tre anbud har inkommit i upphandlingen. Kommunen har beslutat att anta det anbud som lämnats av Umeå Taxi AB med ett anbudspris om 756 316,18 SEK. Vännäs Taxi AB:s anbud, med ett anbudspris om 785 754, 80 SEK, rangordnades som nummer två. Vännäs Taxi AB (Vännäs Taxi) ansöker i förvaltningsrätten om överpröv­ ning av upphandlingen. Kommunens inställning är att ansökan ska avslås. PARTERNAS ANFÖRANDEN Vännäs Taxi anför bl.a. följande. Hur kan Kommunen ställa krav på en timlön om minst 132,01 kr och sam­ tidigt godta ett anbud som är lägre än det nuvarande? Ingenting har blivit billigare på fyra år så det kan inte vara rimligt att ställa högre krav och samtidigt anta ett lägre anbud. Det är inte bara lönekostnaderna som gått upp utan fordon och drivmedel är också dyrare. Jämför man samma resor som efterfrågas i årets underlag skulle typresorna hamna på följande summor; - år 2013: 763 350,87 kr - år 2017: 753 552,32 kr. Garantilönen för taxi var fr.o.m. den 1 juli 2013 105,91 kr/h = 17 624 kr/månad att jämföra med Kommunens krav på timlön om minst 132,01 kr= 21 966 kr/månad. Att då anta ett anbud som är lägre än 2013 är inte rimligt. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1119-17 I UMEÅ Kommunen anför bl.a. följande. Om en jämförelse för att utreda om den lagda anbudssumman är onormalt låg ska göras visar den att det skett en förändring av a-priser gällande start­ avgift och kilometerpris. Startavgiften har blivit högre och kilometerpriset lägre. En högre startavgift och lägre kilometerersättning innebär att de korta resorna har blivit dyrare och de längre resorna billigare. I såväl föregående som nuvarande upphandling har Kommunen valt att ange s.k. typresor i utvärderingen. Dessa typresor är några exempel på, i dags­ läget, förekommande resor. Det ligger dock i sakens natur att dessa typresor förändras över tid då elever växer upp eller flyttar eller nya elever och behov tillkommer. Vid omräkning av de gamla priserna för de typresor som anges i denna upp­ handling har den sammanlagda kostnaden minskat med 9 798,55 SEK. Ut­ värderingen är beräknad på totalt 2 190 st typresor ( 356 resor * 6 typresor). Detta innebär att medelkostnaden för angivna resor har minskat med 4,47 SEK, dvs. 1, 3 procent, sedan den förra upphandlingen. Kommunen vill poängtera att Vännäs Taxi själv har gjort en förändring av sina a-priser sedan den förra upphandlingen. Vännäs Taxi har angett en högre startavgift och en lägre kilometerkostnad för alla a-priser utom en. Sammanfattningsvis har Kommunen genomfört upphandlingen på ett öppet och transparent sätt med iakttagande av samtliga upphandlingsrättsliga prin­ ciper. Det antagna anbudet är inte att anse som onormalt lågt och någon skada eller risk för skada föreligger därmed inte. TILLÄMPLIGA BESTÄMMELSER Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UMEÅ DOM Sida 4 1119-17 Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömse­ sidigt erkännande och proportionalitet (4 kap. 1 § LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 4 kap. 1 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (20 kap. 6 § LOU). SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Vännäs Taxi synes mena att det vinnande anbudet är onormalt lågt. Det är i målet oklart vilket upphandlingsförfarande som använts. Oavsett om det är fråga om öppet förfarande, och därmed direktivstyrd upphandling, eller förenklat förfarande, och därmed icke direktivstyrd upphandling, gäller dock att om ett anbud förefaller vara onormalt lågt ska den upphandlande myndigheten begära att leverantören förklarar det låga priset, se 16 kap. 7 § LOU respektive 19 kap. 27 § LOU. Vidare ska myndigheten enligt nämnda bestämmelser förkasta anbudet om leverantören inte på ett tillfredsställande sätt förklarat det låga priset. Frågan i målet är således i första hand om det uppkommit en skyldighet för Kommunen att begära en förklaring från den vinnande anbudsgivaren, Umeå Taxi, avseende anbudspriset. Vännäs Taxi hänvisar till att det nu ställs krav på högre timlöner varför det inte är rimligt att i aktuell upphandling anta ett anbud med lägre pris än vid 2013 års upphandling. Kommunen menar att det i den aktuella upphandling­ en skett en förändring i prissättningen jämfört med tidigare, på så sätt att kilometerpriset är lägre men startavgiften högre. Förvaltningsrätten noterar att en jämförelse mellan det vinnande anbudets priser för de i upphandlingen FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UMEÅ Sida 5 DOM 1119-17 angivna typresorna och omräknade priser för dessa typresor från 2013 års upphandling visar en prissänkning. Det rör sig dock om en marginell sänk­ ning (knappt 1,3 procent). Mot den bakgrunden förefaller inte vinnande anbud vara onormalt lågt. Det har inte heller i övrigt framkommit omstän­ digheter som tyder på att så skulle vara fallet. Vidare kan noteras att Vännäs Taxis anbudspris endast är 3,9 procent högre än det vinnande anbudets. På grund av det anförda finner förvaltningsrätten att Kommunen inte haft någon skyldighet att ifrågasätta prissättningen i det vinnande anbudet och begära en förklaring från leverantören. Ansökan om överprövning ska således avslås. H UR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1C LOU) Sofia Hagström Förvaltningsrättsfiskal Målet har föredragits av Christina Röckner. Idit SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning ­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. ::,s där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnwnmer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress www.domstol.se