FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING Mål nr 147-10 Rotel 2 Sida 1 (4) Dok.Id 7204 Postadress Box406 581 04 Linköping Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-12:00 13:00-15:00 DOM Skanska Sverige AB, 556033-9086 205 33 Malmö Ombud: bolagsjuristen Anders Lagerlund Skanska Sverige AB 205 33 Malmö MOTPART Västerviks kommun 593 80 Västervik SAKEN 2010 -04- 2 3 Meddelad i Linköping SÖKANDE 2010 -04- 2 6 Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling (2007:1091), LOU; FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Rätten förordnar att Västerviks kommun f'ar avsluta upphandlingen "Ram­ avtal för avrop av mindre om/tillbyggnad samt underhållsarbeten för peri­ oden 2010-2012" avseende hantverkstjänster- mark först efter att den rät­ tats på så sätt att kommunen ska företa en ny prövning av anbuden och vid denna beakta hela bruttoprislistan i den omfattning som återstår av den efter kommunens kompletteringar. Förvaltningsrättens interimistiska beslut den 19 februari 2010 upphör i och med denna dom att gälla. Besöksadress Brigadgatan 3 Telefax 013-25 11 40 forvaltningsrattenilinkoping@dom.se 013-25 10 00 E-post: Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 147-10 I LINKÖPING 2010 -04- 2 3 BAKGRUND OCH YRKANDEN Västerviks kommun ( kommunen) genomför upphandlingen "Ramavtal för avrop av mindre om/tillbyggnad samt underhållsarbeten för perioden 2010- 201 2". Upphandlingen genomförs i förrn av förenklat förfarande. Enligt tilldelningsbeslut den 1 0 december 2009 beslutade kommunen att anta anbudet från Västerviks Grävmaskiner AB (VEGAB), avseende hant­ verkstjänster - mark. Kommunen beslutade den 1 1 december att avbryta upphandlingen. Beslutet överklagades av VEGAB. Genom dom den 9 feb­ ruari 2010 upphävde länsrätten kommunens beslut att avbryta upphand­ lingen. Kommunen har med anledning av domen i ett meddelande den 10 februari konstaterat att tidigare tilldelningsbeslut gäller. Skanska Sverige AB (bolaget) ansöker om överprövning och yrkar, i första hand, att kommunens upphandling rättas på så vis att Skanskas anbud ska antas vid förnyad anbudsutvärdering och, i andra hand, att beslutet om till­ delning ska undanröjas och upphandlingen göras om. Bolaget anför bl.a. följande. Kommunen har i upphandlingen brutit mot huvudprinciperna i I kap. 9 § LOU. Bolagets bruttoprislista har avgetts helt i enligt med kom­ munens kompletterande föreskrifter. VEGAB däremot har avgett anbud med en bruttoprislista som inte överensstämmer med uppställda krav. VEGAB:s orena anbud skulle rätteligen ha förkastats. Kommunen har felaktigt strukit punkterna 9 och 10 i anbuden. Ett korrekt förfarande av kommunen hade resulterat i att bolagets anbud hade antagits. Bolaget har härigenom lidit skada. Kommunen yrkar att förvaltningsrätten beslutar att upphandlingen ska gö­ ras om och anför bl.a. följande. Kommunen missade vid utvärderingen av del 1 av upphandlingen av marktjänster att inte alla delar av punkterna 9 och 10 i anbudsformuläret hade utgått enligt komplettering under anbuds­ tiden. Eftersom flera anbudsgivare missuppfattat kompletteringen och det Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 147-10 2010 -04- 2 3 dessutom varit en del tekniska problem med ifyllandet av bruttoprislistan, ansåg kommunen att det inte fanns några hinder för att begära in förtyd­ liganden, men att det inte skulle ändra något i sak. Det vore därför helt klart bättre för parterna om upphandlingen gjordes om. Förvaltningsrätten beslutade den 19 februari 2010 interimistiskt att upp­ handlingen i nämnda del inte får avslutas förrän rätten förordnat annat. SKÄLEN FÖR RÄTTENS AVGÖRANDE I 1 kap. 9 § LOU anges att upphandlande myndigheter ska behandla leve­ rantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. För all offentlig upphandling gäller att vissa gmndläggande EG-rättsliga principer måste iakttas. Bestämmelserna i LOU ska därför tolkas mot bak­ grund av dessa principer. Det gäller särskilt principerna om fri rörlighet för varor, etableringsfrihet och frihet att tillhandahålla �jänster samt de princi­ per som följer av dessa, t.ex. likabehandling, icke-diskriminering, ömsesi­ digt erkännande, proportionalitet och transparens. Med likabehandlings­ principen förstås att alla leverantörer ska behandlas lika, dvs. ges lika för­ utsättningar. Alla måste t.ex. fä samma information och vid samma tillfäl­ le. Med transparens förstås att upphandlingsprocessen ska kännetecknas av förutsägbarhet och öppenhet. För att anbudsgivama ska ges samma förnt­ sättningar för anbudsgivning måste för:frågningsunderlaget vara klart och tydligt och innehålla samtliga krav på det som ska upphandlas. De ställda kraven får inte frångås. Utredningen i målet visar att kommunen förfarit felaktigt genom att inte notera att den komplettering (nr. 4) som kommunen gjorde den 22 oktober 2009 i punkt 9 och 10 i "bruttoprislistan" inte innebar att punkterna helt I LINKÖPING Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 147-10 I LINKÖPING 2010 -04- 2 3 uteslutits utan endast att delar i dem tagits bort. Felet ledde till att kommu­ nen inte alls beaktade punkterna 9 och 10 vid prövning av anbuden. Sammantaget får bolaget anses ha visat att den brist som konstaterats är sådan att den medfört att bolaget kunnat lida skada. Fömtsättningama för åtgärd enligt 16 kap. 2 § LOU föreligger därmed. Rätten har enligt detta lagmm att, oavsett hur yrkandena utformats, välja mellan att besluta att upphandlingen ska göras om eller att den ska rättas. En upphandling ska göras om, om de brister som konstaterats kan anses ha påverkat upphand­ lingens konkurrensuppsökande skede. Rättelse bör ske i de fall bristerna rör det senare stadiet i förfarandet då anbud lämnats och prövningen av leverantör och anbud ska göras (jfr. RÅ 2005 ref. 47). Enligt förvaltningsrättens mening kan det felaktiga agerandet i detta mål inte i första hand anses bero på ett otydligt eller oklart förfrågningsunder­ lag- trots att det misstolkats av anbudsgivare- utan istället på felaktig tillämpning från kommunens sida. Den konstaterade bristen utgör därför inte skäl att besluta att kommunen ska göra om upphandlingen. Det är till­ räckligt att prövningsfasen av upphandlingen rättas. Rättelsen ska inriktas mot den brist som konstaterats, vilket i förevarande fall består i att kommunen felaktigt helt uteslutit punkterna 9 och 10 i brut­ toprislistan. Rättelsen ska således bestå i att kommunen ska företa en ny prövning av anbuden och vid denna beakta hela bruttoprislistan, dvs. även punkterna 9 och 10 i den omfattning som återstår av den efter kommunens kompletteringar. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109 ld) /? (ft'� SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill öveiliaga förvaltningsrätte.ns be­ slut ska skriva till Kam.ma:critten iJönköpmg. Skrivelsen ska dock skickas eller färonas till förvaltningsi:ätten. överklagandet ska ha. kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den chg då klaganden fick del av beslutet Tid.en. för över­ klagandet för offentlig part räknas emellertid från. den. dag beslutet meddelades. Om sist.a dagen för öve.tlclagan.det infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsnmmwrfro:o., julafton eller nyål::safton räcker det att skrivel­ sen kopnner in nästa vardag. kammarriitten. fordras att prövningstillstånd m.eddelas. Kammarrätten lämnar prövn:ingstill.­ ståndomdetätavviktförledning avrättstil- 1.ämpningen att öve.tlclagan.det prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten. kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva öveikla.gandet Om. prö-vnin.gsti!lstånd :inte meddelas står för­ valttringsrättens beslut fast. Det ät dmor vik­ tigt att det klart och tydligt fumgår av överkla­ gandet till kammatriitten varför tnru:l anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes ru:tn.n., pe.rsonnumm.e.r, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adxess och telefonnummer till arbets­ platsen. o� eventuell annan plats där kla­ g.mden kan nås för delgivning limnas öm dessauppgiftel::inte tidigare uppgetts imå­ let Om. någon pe.rson- eller adressuppgift ändras är detv:ikrigt att :mm:ilan s:oarast görs till brnmru:rätten, 2. det beslut som. överltlagas med uppgift om förvaltningsrättens namn. :tn.filnummer samt dagen. för beslutet, 3. de skäl som k:lagw.den anger till stöd för begäran om prövnmgstillstånd, 4. den ändring av fö:rvaltningsrättens beslut som klaganden. vill. få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill. styrka med vazje särskilt bevis. Skrivelsen. ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltnin.gsrät­ te:u framgår av beslutet Om klaganden. anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adtess och telefon­ nummer. Bilaga För attettöveikl deskakunnat.asuppi agan t:O0 N0 www.d0mstot.se