FÖRVALTNINGSRÄTTEN I KARLSTAD SÖKANDE DOM 2010-08-06 Meddelad i Karlstad Mål nr 4792-10 E Domarenhet 3 Sida 1 (5) Amphitech AB, 556550-4148 c/o Jonas Pehrson Parkgatan 15 696 33 Askersund 2010 -os.. O 9 Överprövning enligt lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster - LUF DOMSLUT Förvaltningsrätten förordnar att Askersunds kommuns upphandling av bottenkartering ska göras om. Förvaltningsrättens interimistiska beslut den 14 juni 2010 upphör i och med denna dom att gälla. MOTPART Askersunds kommun Box 7 696 21 Askersund SAKEN Dok.Id 12184 Postadress Box 568 651 12 Karlstad Besöksadress Rådhuset, Stora torget Telefon Telefax 054-14 85 00 054-14 85 30 E-post: forvaltningsrattenikarlstad@dom.se www.forvaltningsrattenikarlstad.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4792-10 E I KARLSTAD 2010-08-06 BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Askersunds kommun har inlett en upphandling avseende "Bottenkartering för en ny vattenledning mellan Harge och Askersund" (dnr 03/2010). Upp­ handlingen omfattar konsulttjänster för genomförande av bottenkartering mellan Harge och Askersund och har genomförts med förenklat förfarande enligt 15 kap. LUF. Anbud har getts in av bland annat Amphitech. Kom­ munen har emellertid beslutat att avtal ska tecknas med annan anbudsgivare. Amphitech begär överprövning av upphandlingen och yrkar att utvärde­ ringen ska rättas på sätt att utvärderingen ska göras om. Amphitech anför i huvudsak att kommunen har brntit mot de grundläggande principerna i LUF genom att till synes godtyckligt och utan stöd av i förväg redovisade kriterier felaktigt utvärdera deras anbud. Amphitech åberopar som grund för sin talan bland annat följande. - Kommunen har gjort en felaktig be­ dömning av Amphitech kompetens och tekniska förmåga avseende botten­ kartering och val av slutlig ledningsträcka. Uppdraget avser dels bottenkar­ tering och dels utifrån karteringen lämna förslag på slutlig ledningssträcka. Bottenkartering för sjöledningar har de arbetat med i 35 år och lika länge med den senare delen som kräver lång erfarenhet. Amphitech har med bred marginal den efterfrågade kompetensen och tekniska förmågan som krävs enligt Al.2 och A2.l och A2.4. Alla efterfrågade "skallkrav" (se U3.1 och A1.1) har inte uppfyllts av konkurrerande anbudsgivare. Kommunen yrkar att Amphitechs ansökan om överprövning avslås och anför bland annat följande. Kommunen har i sitt förfrågningsunderlag daterat 2010-04-19 med kompletteringarna daterade 2010-04-28 och 2010-05-11, begärt svar på anbudsunderlaget avseende bottenkartering för en ny vattenled­ ning mellan Harge och Askersund. Enligt§ U5.l i förfrågningsun­ derlaget har prövning skett av de inkomna anbuden. Kommunen har fått in fyra anbud och har bedömt att MMT AB, Västra Frölunda, som har fått uppdraget är mest fördelaktiga anbudet med hänsyn till samtliga omständigheter. Enligt§ A2.4 i förfrågningsunderlaget Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4792-10 E 2010-08-06 framgår att undersökningarnas resultat ska vara en komplett slutdo­ kumentation av förhållandena i området. Kommunen kunde bedöma att anbudet som Amphitech har lämnat innefattar brister som påver­ kar det väsentliga resultatet avseende rörledningsinstallation. De bristerna är: 1. de delar av sträckningar med vattendjup grundare än 2 m. 2. de delar av området där de fyra landfästen finns med och där de måste identifieras i det här skedet då ledningen skall ut på landfästet. 3. enligt telefonsamtal med Martin Pehrson 2010-06-02 angående komplettering av deras anbud med underkonsultens CV, så kommer Amphitech inte att göra hela sträckan utan använder sig av gamla undersökningar. 4. beskrivningen av uppdraget är bristfällig. 5. med avseende på erfarenhet av liknande uppdrag har inte Amphi­ tech redovisat en lika omfattande erfarenhet av liknande uppdrag. 6. det som skiljer anbuden med hänsyn till teknisk kompetens inom verksamhetsområde var att Amphitech inte redovisat en lika omfat­ tande teknisk kompetens som de övriga. Förutom bristerna ovan kunde Askersunds kommun notera att Amphitech inte har bevisat att underkonsulten är fri från skulder vad avser skatter och avgifter enligt§ US.2. I anbudet som Amphitech har lämnat är det många frågetecken över undersökningarnas resultat. De frågetecken som avses är om Amphitech och den anlitade under­ konsulten kommer att utföra sina mätningar längs den ca 18 km sträckan och på antal mätlinjer c/c 1Om i en bred korridor 100 meter. Enligt§ U6 i förfrågningsunderlag skall kontrakt slutas, men efter­ som Amphitechs anbudshandling är bristfällig så kan anbudet inte gälla som kontrakthandling. Med hänsyn till del E. Mervärdessam­ manställning i Amphitechs anbud är det frågan om dom kommer att använda befintlig data från tidigare projekt som kan vara från 1990 talet eller äldre. Frågetecknet är att om sjöbotten har ändrat sig från den tiden fram till i dag så uppfylls inte de krav som kommunen har ställt på bottenkartering. Med hänsyn till del D. Allmän information i Amphitechs anbud är frågan vad Amphitech menar med Plan- och profilritningar nummer 1-6. Med hänsyn till del D. Allmän informa­ tion i Amphitechs anbud är frågan vad Amphitech menar med att ut­ föra arbetet med multibeam ekolod kompletterat med penetrerade ekolod. De skillnader som kunde noteras enligt ovan mellan anbuden när det gäller teknisk kompetens och erfarenhet av liknande uppdrag var av stor betydelse. Med hänsyn till ovanstående anser kommunen att anbudet från MMT Västra Frölunda är det mest fördelaktiga. Vi­ dare har MMT AB Västra Frölunda uppfyllt alla efterfrågade skall­ krav som angivit i förfrågningsunderlaget. I KARLSTAD Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4792-10 E 2010-08-06 Förvaltningsrätten har i beslut den 14 juni 2010 förordnat, i avvaktan på att rätten avgör målet slutligt eller förordnar på annat sätt, att den av kommu­ nen inledda upphandlingen tills vidare inte får avslutas. DOMSKÄL Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9§ LUF eller någon annan bestämmelse i denna lag, och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten enligt 16 kap. 2§ besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Enligt ovan nämnda bestämmelse i 1 kap. 9§ ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I kommunens administrativa föreskrifter, punkten U5.3 anges följande. Följande värderingsgrund kommer att tillämpas: Poäng 1. Anbudssumma - poängberäkning: 50 x lägsta anbud / aktuellt anbud 0-50 2. Egna relevanta förslag och tillägg utöver förfrågan 0-10 3. Teknisk kompetens inom verksamhetsområde 0-20 4. Erfarenhet av liknande uppdrag 0-20 Högsta möjliga total poängsumma är således 100 poäng (50+10+20+20). Avsaknad av uppgift avseende punktmarkerad post enligt ovan kommer att rendera i O poäng för posten i fråga. Förvaltningsrättens bedömning Av förfrågningsunderlaget, punkten U5.3, framgår inte på vilket sätt an­ budsgivaren ska redogöra för egna relevanta förslag och tillägg utöver för­ frågan, teknisk kompetens inom verksamhetsområde och erfarenhet av liknande uppdrag. Det framgår inte heller vad som krävs för att erhålla I KARLSTAD Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4792-10 E 2010-08-06 högsta poäng. Förfrågningsunderlagets utformning får således anses bryta mot transparensprincipens krav på tydlighet och förutsebarhet eftersom erforderlig information om hur kriterierna kommer att bedömas av den upphandlande myndigheten saknas. Mot bakgrund härav finner förvaltningsrätten att Amphitech och andra presumtiva anbudsgivare har riskerat att lida skada. Upphandlingen ska därför göras om i sin helhet. Förvaltningsrätten förordnar att upphandlingen ska göras om i sin helhet. I och med detta ska även förvaltningsrättens interimistiska beslut upphöra att gälla. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/1 B). Bo Forsberg Rådman Föredragande har varit beredningsjuristen Josephine Wilson I KARLSTAD