FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Sida 1 (8) KONKURRENSVERKEI' 2015 -08- 2 4 Avd Dnr KSnr IGÖTEBORG 2015-08-24 Mål nr 4504-15 Avdelning 2 Enhet 21 SÖKANDE Meddelad i Göteborg BHF Göteborg VG, 730518-8752 c/o Dzebrail Bajramovic Stora Björn 27 415 16 Göteborg Ombud: Leif Ståhl Gamla Prästvägen 12 438 38 Landvetter MOTPART Aktbll Göteborgs Stads Upphandlings Aktiebolag, 556070-5054 Box 1111 405 23 Göteborg Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, förkortad LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. SAKEN Dok.Id 351606 Postadress Box 53197 400 15 Göteborg Besöksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031- 732 70 00 031- 711 78 59 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÅTTEN I GÖTEBORG BAKGRUND DOM Sida 2 4504-15 Göteborgs stads Upphandlings AB (Upphandlingsbolaget) genomför en upphandling av ett ramavtal avseende transporter av avlidna med dnr 128/15. Upphandlingen sker genom ett öppet förfarande. Av tilldelningsbeslutet från den 22 april 2015 framgår att den enskilda firman BHF Göteborg VG (BHF) inte tilldelats avtal. I ett särskilt beslut fattat av Upphandlingsbolaget anges att BHF:s anbud inte går vidare i upp­ handlingen på grund av att BHF inte visat att verksamheten bedrivs med hög service och god kapacitet. Vidare anges att BHF inte har betalat ut några arbetsgivaravgifter samt att den dokumentation som bifogats anbudet avser framtida etableringsplan och driftorganisation. BHF har dänned inte uppfyllt de uppställda kvalificeringskraven, punkterna 3.1.5 - 3.1.6, i förfrågningsunderlaget. BHF har heller inte angett det aktiva bolaget B-TransportHB, organisations nr. 9697536481, (B-Transport), som dess externa kapacitet i enlighet med punkten 3.1.8 i förfrågningsunderlaget. YRKANDEN M.M. BHF ansöker nu om överprövning och anför bl.a. följande. Alla punkter i förfrågningsunderlaget har uppfyllts genom den dokumentation i form av etableringsplan, driftorganisation, referensuppdrag m.m. som lämnats in till Upphandlingsbolaget. Verksamheten har efter en organisationsföränd­ ring övergått från handelsbolaget B-Transport till den enskilda firman BHF. BHF är verksamt sedan den 1 januari 2015. Även nystartade företag ska kunna vara med i upphandlingar enligt gällande grundprinciper i Göteborgs kommun. BHF har betalat in samtliga arbetsgivaravgifter. B­ Transport är under likvidation. Bolaget var aktivt under 2015 eftersom det fortfarande fanns fakturor att betala. B-Transport utgör ingen extern kapa­ citet till BHF eftersom det är samma företag i en ny organisation. Refe- Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4504-15 I GÖTEBORG rensuppdrag från den verksamhet s_om har bedrivits i B-Transport har läm­ nats in. B-Transports referenser tillhör BHF. BHF är ett nytt företag, men ägare har drivit kvalificerad verksamhet. BHF har visat vilka utvecklings­ planer det finns för personalen och vilka grundprinciper företaget kommer att arbeta efter. En stor del av BHF:s verksamhet och förhållningssätt kommer från B-Transport, eftersom viss personal och fordon tagits över. En god organisation kommer att finnas vid avtalets ingång. Upphandlingsbolaget anser att ansökan ska avslås och anför i huvudsak följande. Upphandlingsbolaget har inte brutit mot LOU eller de upphandlingsrätts­ liga principerna. BHF:s anbud uppfyller inte de obligatoriska kraven i punkterna 3.1.5 teknisk förmåga och kapacitet, 3.1.6 organisation och utfö­ rande, 3.1.7 referensuppdrag och 3.1.8 extern kapacitet. Det har därmed varit korrekt att förkasta BHF:s anbud på dessa grunder. Upphandlings­ bolaget har även haft en skyldighet att inte anta BHF:s anbud för att Upphandlingsbolagets agerande inte skulle strida mot likabehandlingsprin­ cipen i 1 kap. 9 § LOU. Det finns därför ingen grund för rättelse. BHF:s anbud kontrollerades den 7 april 2015 genom bl.a. kreditupplys­ ningsföretaget Creditsafe och Skatteverket. Upplysningen visade att BHF varken var registrerad som arbetsgivare, betalade arbetsgivaravgifter eller ägde några fordon. Att BHF inte var registrerad som arbetsgivare eller har betalat några arbetsgivaravgifter innebär att det inte fanns några anställda i bolaget och därmed att verksamheten inte övergått från B-Transport till BHF den 1 januari 2015. BHF:s anbud visar i detta avseende att BHF är ett bolag utan verksamhet och organisation där det enbart finns etablerings­ planer, vilket innebär att BHF inte uppfyller kraven. Det är möjligt att B-Transport ska avvecklas, men det finns inga uppgifter om t.ex. likvidat­ ion eller fusion av bolaget vid gjorda kontroller. De båda företagen är Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4504-15 IGÖTEBORG aktiva, har olika organisationsnummer och B-Transport är ett handelsbo­ lag, medan BHF är en enskild finna. B-Transport och BHF är därmed två olika och från varandra skilda företag. Enligt punkten 3.1.8 ska anbudsgi­ varens externa kapacitet anges och styrkas med skriftligt åtagande. BHF har inte angett att någon underleverantör ska anlitas. BHF har som refe­ rensuppdrag angett uppdrag som B-Transport utfört. Av anbudet framgår att B-Transport startades av Dzebrail Bajramovic och att bolaget utfört över 500 olika uppdrag inom och utanför Sverige. Vilken roll Dzebrail Bajramovic har haft i B-Transport eller om han har den erfarenhet som krävs :framgår inte. Av BHF:s etableringsplan framgår att firman kommer att tillsätta en verksamhetsansvarig. Det framgår således inte vem som kommer vara verksamhetsansvarig och inte heller vilka ägarna till BHF kommer att vara. B-Transports referensuppdrag kan därför inte styrka BHF:s erfarenhet eller Dzebrail Bajramovics erfarenhet och inte heller att Dzebrail Bajramovic kommer att vara en person i ledande ställning i BHF. SKÄLENFÖRFÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Tillämpliga bestämmelser m.m. Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingen ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande· och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i LOU och detta medfört att leverantörerna lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts (16 kap. 6 § LOU). Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4504-15 I GÖTEBORG I'mål om ingripande -erlligt LOU gäller som1mvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange på vilka omständigheter denne grundar sin talan och att domstolens prövning är begränsad till de grunder som parten åberopar (HFD 2009 ref. 69). Utredningen i målet I förfrågningsunderlaget från den 20 februari 2015 anges bl.a. följande. 3.1.3 Krav på skatter och socialförsäl