FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IFALUN 2011--04-13 Mål nr 1330-11 Sida 1 (4) notarien Victor Lengquist SÖKANDE Fastighetssnabben AB, 556197-7033 Box 1449 801 39 Gävle Ombud: Advokat Olov Matsson Advokatfirman Abersten HB Box 1313 801 37 Gävle MOTPART Sandvikens kommun 811 80 Sandviken SAKEN Falun Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU); nu fråga om avtals giltighet FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten ogiltigförklarar avtalet avseende "Fastighetsservice, Sandbacka Park" med dnr IE201l/10 den 28 mars 2011 mellan Sandvikens kommun och JT Fastighetsservice. 2011 -0.{- 1 5 Dok.Id 29657 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Handläggare: förvaltningsrätts- Meddelad i KONKURRENSVERKET FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN Enhet 2 BAKGRUND DOM Sida 2 1330-11 Sandvikens kommun har genomfört en upphandling i form av förenklat förfarande av Fastighetsservice, Sandbacka Park (IE201l/10). JT Fastig­ hetsservice har den 17 mars 2011 antagits som leverantör och därefter tecknat avtal med Sandvikens kommun den 28 mars 2011. Fastighets­ snabben AB (bolaget) har samma dag ansökt om överprövning hos För­ valtningsrätten i Falun. YRKANDEN M.M. Bolaget yrkar, som det slutligen bestämt sin talan, att förvaltningsrätten förklarar avtalet ogiltigt. Till grund för sin talan skriver bolaget följande. Avtalsspärr ska gälla i minst tio dagar efter ett tilldelningsbeslut. Eftersom avtalsspän-en löpte ut på en söndag var denna gällande till måndagen den 28 mars 2011. Avtalet har således slutits i strid med 16 kap. 6 § LOU. Bo­ lagets anbud borde ha tilldelats ett högre betyg än 2 avseende "Organisa­ tion och erfarenhet" eftersom det innehåller alla de uppgifter som efterfrå­ gats och förfrågningsunderlaget inte närmare anger hur dessa ska redovi­ sas. Anbudet från JT Fastighetsservice har fått ett högt betyg eftersom detta bolag redan har kontrakt avseende förvaltning av andra lokaler i samma fastighet som nu är aktuell. Det framgår inte av förfrågningsunderlaget att detta är ett förhållande som det ska tas hänsyn till. Betygssättningen är där­ för inte transparent. Anbudet från JT Fastighetsservice har fått betyget 5 avseende "Organisation och erfarenhet" trots att ingen handlingsplan finns för att uppnå målen med förvaltningen. Bolaget har således inte behandlats likvärdigt med JT Fastighetsservice vid utvärderingen. Bolaget hade vunnit upphandlingen om JT Fastighetsservice fått ett lägre betyg, eller bolaget ett högre, avseende "Organisation och erfarenhet" eftersom bolagets offerera­ de pris är bättre. Bolaget har lidit skada av att inte ha tilldelats avtalet. Sandvikens kommun medger bifall till bolagets yrkande om att utvärde­ ringen ska göras om eftersom denna skett i strid med LOU. BESTÄMMELSER Enligt 16 kap. 1 § LOU får en leverantör som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1330-11 IFALUN Enhet 2 skada i en framställning till allmän förvaltningsdomstol ansöka om åtgärd enligt 5 eller 15 § (ansökan om överprövning). Av 16 kap. 6 § LOU framgår att om en upphandlande myndighet är skyldig att skicka en underrättelse om tilldelningsbeslut och underrättelsen har skickats med ett elektroniskt medel, får den upphandlande myndigheten inte ingå avtal (avtalsspärr) förrän tio dagar har gått från det att underrättelsen skickades. Av 19 § samma kapitel framgår att vid beräk­ ningen av längden av en avtalsspärr ska 2 § lagen (1930:173) om beräkning av lagstadgad tid tillämpas. Enligt detta lagrum gäller att om den tid infaller, då enligt lag eller särskild författning en åtgärd senast ska vidtas, på en söndag, annan allmän helgdag, lördag, mid­ sommarafton, julafton eller nyårsafton, får åtgärden vidtas nästa vardag. Enligt 16 kap. 13 § LOU får överprövning av en upphandling inte ske efter det att avtal har slutits mellan den upphandlande myndigheten och en leverantör. Av 14 § samma kapi­ tel framgår dock att om en upphandlande myndighet under pågående överprövning av en upphandling ingår ett avtal under avtalsspärr eller förlängd avtalsspärr ska rätten på yr­ kande av leverantören överpröva avtalets giltighet. Av 16 kap. 15 § LOU framgår bl.a. att rätten ska besluta att ett avtal som har slutits mel­ lan en upphandlande myndighet och en leverantör är ogiltigt, om avtalet har slutits i strid med bestämmelserna om avtalsspärr. För ogiltighet i sådana fall krävs dessutom att de grundläggande principerna i 1 kap 9 § eller någon annan bestämmelse lagen har överträtts och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada. SKÄLENFÖR AVGÖRANDET Av utredningen i målet framgår att Sandvikens kommun den 17 mars 2011 beslutat att tilldela JT Fastighetsservice kontrakt i den aktuella upphand­ lingen. Sandvikens kommun har således tidigast samma datum kum1at skicka ett tilldelningsbeslut och har därför inte ägt ingå avtal förrän tio dagar gått från detta datum. Eftersom den tionde dagen infallit på en sön­ dag ska istället den därpå följande måndagen den 28 mars 2011 anses som den sista dagen under vilken Sandvikens kommun varit förhindrad att ingå avtal. Sandvikens kommun tecknade kontrakt den 28 mars 2011, dvs under gäl­ lande avtalsspärr. För att ogiltighet ska följa krävs dock att överträdelsen av avtalsspärren kombineras med en sådan överträdelse av förfarandebe- FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Enhet 2 DOM Sida4 1330-11 stä1mnelserna som har inverkat på leverantörens möjlighet att erhålla kon­ traktet. Bolaget har i detta avseende anfört att principerna om transparens och li­ kabehandling har åsidosatts vid anbudsutvärderingen, dels genom att hän­ syn tagits omständigheter som inte framgår av förfrågningsunderlaget, dels genom att bolagets anbud inte fått betyget godkänd trots att det uppfyller förfrågningsunderlagets krav. Bolagets anbud har därför fått ett ofön;jänt lågt betyg och JT Fastighetsservice ett alltför högt. Om inte detta varit fal­ let skulle bolaget vunnit upphandlingen på grund av att dess anbud haft ett bättre pris. Sandvikens kommun har medgett att utvärderingen skett i strid mot lagen om offentlig upphandling. Förvaltningsrätten finner mot bak­ grund av utredningen i målet och med hänsyn till parternas inställning inte skäl att ifrågasätta att anbudsutvärderingen skett i strid mot LOU och att bolaget därmed lidit eller kan komma att lida skada. Det avtal som Sandvi­ kens kommun slutit den 28 mars 2011 ska därför förklaras ogiltigt. I HURM Ö.V RKL GAR,sebilaga(DV3109/1C). ,'7 I - //1/ I/ . I /. ? � Karin Forslund Johansson rådman CV /,/ t!�-,_ - //l__�