Dok.Id 225713 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se www.förvaltningsrattenifalun.domstoI.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål nr 2136-18 I KONKURRENSVERKET 2j;8••07~ 2 5 Avd I FALUN 2018-07-25 Föredraganden Annelie Gustafson SÖKANDE Meddelad i Falun Ecenea Procurement AB, 556977-2204 Smedvreten 3 811 95 Järbo MOTPART Landstinget Dalarna Box 712 791 29 Falun SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Dnr KSnr Aktbit åu.i. Förvaltningsrätten bifaller ansökan om överprövning och beslutar att upp­ handlingen inte får avslutas förrän en ny anbudsutvärdering har gjorts där Ecenea Procurement AB:s anbud inte förkastas på den grunden att de har lämnat ett anbud på O kr/tim för kvalitetsgranskare. ,-,iti;liN!'lntfll IMYIMhtY '1 ± 1111 t1 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2136-18 IFALUN BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Landstinget Dalarna genomför genom ett öppet förfarande enlig lagen om (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU) en upphandling av upphand­ lingskonsult (dnr LD17033969). Tilldelningsbeslut fattades den 4 maj 2018. Av upphandlingsrapporten framgår att Ecenea Procurement AB:s (Ecenea) anbud ej uppfyller kravet på prissättning och bedöms ofullständigt. Ecenea yrkar i första hand att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse skett i form av en ny anbudsutvärdering där bolagets anbud ses som full­ ständigt och tas i beaktande eftersom anbud har lämnats i enlighet med upp­ handlingsdokumenten och Landstinget Dalarna har felaktigt uteslutit bola­ gets anbud. I andra hand yrkas att upphandlingen ska göras om eftersom utvärderingsmodellen är bristfällig. Ecenea anför i huvudsak följande. En­ ligt de Administrativa föreskrifterna ska anbudsgivaren lämna anbudspriser som inkluderar samtliga med uppdraget förenade kostnader. Prisbilagan är uppdelad i tre separata konsultkategorier där bolaget har lämnat pris för alla tre kategorier vilka totalt uppgår till 1000 timmar. Pris för kvalitetsgranskare har angetts till O kr/tim. I anbudet har angetts att bolaget för upphandlings­ uppdrag inte tar betalt för momentet kvalitetsgranskning eftersom det är ett intern arbetsmoment och inte en kostnad som belastar kunden. Landstinget Dalarna menar felaktigt att ett anbudspris på O kr/tim för kvalitetsgranskare innebär att prisfrågorna inte har besvarats korrekt. Innan bolagets anbud förkastades ställde Landstinget Dalarna frågan vad som händer om de har behov av kvalitetsgranskning av t.ex. deras egna upphandlingar. Bolaget svarade då att de för kvalitetsgranskare debiterar O kr. Detta innebär att om Landstinget Dalarna endast avropar kvalitetsgranskning av andra dokument än de bolaget arbetat fram gäller offererat anbudspris på O kr/titn. Bolagets anbud omfattar således alla kostnader för Landstinget Dalarna och upphand­ lingsdokumenten innehåller inte något förbud mot att lämna ett pris på O kr. Om bolagets anbud hade kvalificerats och utvärderats hade bolaget haft FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2136-18 I FALUN stora möjligheter att vinna upphandlingen eftersom bolagets anbudspris är lägre än vinnande anbudsgivares anbudspris. Landstinget Dalarna anser att ansökan om överprövning ska avslås och anför i huvudsak följande. I de Administrativa föreskrifterna framgår om­ fattningen av den upphandlande tjänsten och det ställs krav på att anbudet bl.a. ska omfatta Utvärderings- och prisbilaga, där det framgår att timpris ska lämnas för olika professioner - däribland annat för kvalitetsgranskare. Ecenea har offererat ett pris om O kr/tim för kvalitetsgranskare och lämnat en kommentar där det framgår att Ecenea inte tar betalt för momentet kvali­ tetsgranskare för upphandlingsuppdrag. I upphandlingen har dock även ef­ terfrågats rådgivning och/eller stöd i avgränsande moment för enskilda upp­ handlingar. Eceneas kommentar klargjorde att anbudspriset inte avsåg det avgränsande arbetsmomentet kvalitetsgranskning annat än i de fall gransk­ ningen skulle komma att ingå i hela upphandlingsuppdrag. Genom sin kommentar bekräftade Ecenea att anbudet inte innehållit samtliga i upp­ handlingsdokumentet efterfråga obligatoriska uppgifter och anbudet har rätteligen förkastats. Ecenea har över huvud taget inte lämnat något pris/tim såvitt avser kvalitetssäkring såsom avgränsat arbetsmoment eftersom anbu­ det om O kr endast avsåg den kvalitetsgranskning som naturligen ingår vid utförande av hela upphandlingsuppdrag. Ecenea har därmed lämnat ett orent anbud och inte uppfyllt samtliga obligatoriska krav. Anbudet har därmed rätteligen förkastats. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Utgångspunkter för rättens prövning Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad Ecenea anfört är visat att Landstinget Dalarna brutit mot någon av de grundläggande princi­ perna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta har medfört att Ecenea lidit eller kan komma att lida skada (20 kap. 6 § LOU). De grund­ läggande principerna innebär att upphandlande myndighet ska behandla 3 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2136-18 IFALUN leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkän­ nande och proportionalitet (4 kap. 1 § LOU). Förvaltningsrättens bedömning En anbudsgivare har själv att bestämma vilka priser som vederbörande vill offerera i en upphandling. Landstinget Dalarna har i upphandlingsdokumen­ ten begärt att anbudsgivarna ska prissätta tre konsultkategorier om totalt 1000 timmar. Ecenea har fyllt i och prissatt alla tre konsultkategorier och där offererat O k:r/tim för kvalitetsgranskare. Av utredningen i målet framgår att Landstinget Dalarna till Ecenea har efterfrågat ett förtydligande för de avrop av kvalitetsgranskning som avser upphandlingar Landstinget Dalarna genomför på egen hand. Ecenea har då uppgett att det för kvalitetsgranskare debiteras O kr, enligt anbud. Enligt förvaltningsrättens mening är det tydligt att Ecenea inte gör någon skillnad när tjänsten kvalitetsgranskare avropas, oaktat om det rör sig om dokument som Ecenea eller Landstinget Dalarna har författat. Något förbud mot att lämna ett nollanbud i upphandlingen finns inte och det har inte framkommit att Ecenea har lämnat någon orent anbud. Landstinget Dalarna har således inte haft fog att förkasta Eceneas anbud på denna grund. Ecenea får till följd härav anses ha lidit eller kan komma att lida skada. Skäl för ingripande enligt LOU föreligger därmed. Eftersom bristerna inte är hän­ förliga till det konkurrensuppsökande skedet är rättelse en tillräckligt ingri­ pande åtgärd Gfr RÅ 2005 ref. 47). Upphandlingen ska därmed rättas på så sätt att Eceneas anbud inte ska vara förkastat på den grunden att de lämnat ett nollanbud avseende kvalitetsgranskare. Hur man överklagar, se bilaga (DV 3 109/1 C). Eva Karlsson Helghe rådman I" " .dh SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till fötvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. I<:lagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästa sida www.domstol.se Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • ling, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ • områden·a vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2007:1092) om upphandling inom • försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2011:1029) om upphandling på lagen (2016:1147) om upphandling av • koncessioner, • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ lagen (2016:1146) om upphandling inom • försörjningssektorerna I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. 0 ,,, www.domstol.se