LÄNSRÄTTEN I DALARNAS LÄN DOM 2008-05-22 Meddelad i Falun Mål nr 1130-08 E Rotel 3 Sida 1 (5) SÖKANDE Vattenhuset i Borlänge AB Box 964 781 29 Borlänge MOTPART AB Borlänge Energi Box 834 781 28 Borlänge SAKEN KONKURRENSYe!Jm.l'. 2008 -05- 2 3 Överprövning av offentlig upphandling enligt lagen (2007:1092) om upp­ handling inom områdena vatten, energi, transporter och post1jänster, LUFS LÄNSRÄTTENS AVGÖRANDE Länsrätten avslår överklagandet. Länsrätten upphäver länsrättens interimistiska beslut :från den 25 april 2008. BAKGRUND OCH YRKANDEN Vattenhuset i Borlänge AB (bolaget) begär överprövning av AB Borlänge Energis upphandling "Installation och byten av värmeväxlare för :fjärrvärme i villor, årsupphandling 2008-2009". Bolaget anför följande till stöd för sin talan. Som sakframställan för överklagandet anger vi pris i att YIT:s anbud �j överensstämmer med bifogad prissammanställning. Vi ifrågasätter också mail från AB Borlänge Energi den 11 april 2008 där vårt slutbud ifråga­ sätts. Bolaget bifogar bl.a. prislista, prissammanställning över angivna an­ bud samt mail avseende upphandling. Länsrätten har den 25 april 2008 förordnat AB Borlänge Energi tills vidare inte får avsluta upphandlingen. Dok.Id 47697 Postadress Box45 791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-484 00 023-484 80 E-post: lansrattenidalarna@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 LÄNSRÄTTEN DOM I DALARNAS LÄN 2008-05-22 AB Borlänge Energi bestrider, som talan får förstås, bifall till överklagan­ det. Till stöd för talan anförs bl.a. fö�jande. Efter att samtliga tre bolag kla­ rat kvalificeringskraven valde AB Borlänge Energi att förhandla med bola­ get och YIT. Det tredje bolaget NVS bedömdes prismässigt ligga för långt ifrån övriga anbudsgivare för att vara ett realistiskt alternativ. Prisförhand­ lingen gick till så att AB Borlänge Energi ringde upp YIT och bolaget och frågade om de var villiga att göra en sista justering av priserna. YIT åter­ kom då med justerade priser via mail medan bolaget bad AB Borlänge Energi att maila en påminnelse eftersom ansvarig person hade slutat för dagen. Bolaget återkom sedan på via telefon med svar om att deras origi­ Sida 2 1130-08 E nalanbud stod fast. Bolaget har efter det att tilldelningsbeslut skickats ut begärt ut de övriga anbuden. I de handlingarna ingick även YIT:s revidera­ de prislista som helt överensstämmer med AB Borlänge Energis prissam­ manställning. Den av bolaget insända prislistan från YIT är inte den slutgil­ tiga. Enligt ovan beskrivet förlopp var mailet som skickades endast en på­ minnelse tillkommen på bolagets begäran. Av förfrågningsunderlaget fram­ går att anbud kan komma att antas utan förhandling vilket underförstått in­ nebär att man kan utnyttja möjligheten att förhandla. Efter förhandlingen gjordes en poängsammanställning. Denna sammanställning fanns bifogad i tilldelningsbeslutet. AB Borlänge Energi har inte ifrågasatt bolagets an­ bud/slutbud utan enbart försökt förhandla ned priset med både YIT och bo­ laget. Bolaget har i svar därefter anfört följande. Under anbudstid ska enligt lagen om offentlig upphandling kompletterande frågor ske skriftligt och skriftligt svar ska krävas av samtliga anbudsgivare. Så har inte ärendet behandlats. Dessutom har endast två av tre anbudsgivare getts tillfälle att svara. Någon kallelse till förhandling från AB Borlänge Energi till bolaget har inte skett. Då inga förutsättningar har förändrats i förfrågan fanns ingen anledning att ändra vårt anbud. LÄNSRÄTTEN I DALARNAS LÄN DOM 2008-05-22 Sida 3 1130-08 E AB Borlänge Energi har anfört följande. Detta var frågan om en ren p1is­ förhandling och ingen komplettering eller ändring av sakinnehåll. Vår upp­ fattning som grundas på äldre praxis är att vi, när det gäller förenklad upp­ handling, har rätten att förhandla med en eller flera leverantörer. Att sedan alla leverantörer utom NVS fick möjlighet att lämna ett slutbud kan knap­ past ha relevans i målet för bolagets räkning såvida de inte för NVS:s talan. AB Borlänge Energi har erbjudit bolaget och YIT att se över sina priser och inkomma med nytt bud. Några krav har inte framställts på att nytt anbud skulle inlämnas och ingen har kallats till förhandling. SKÄLEN FÖR LÄNSRÄTTENS AVGÖRANDE Enligt 1 kap. 24 § LUFS framgår att upphandlande enheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 15 kap. 16 § samma lag framgår att en upphandlande enhet skall anta antingen det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga, eller det an­ bud som har lägst anbudspris. Bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet, skall göras enligt 12 kap. 1 § andra stycket. Om den upphandlande enheten har brutit mot 1 kap. 24 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, skall rätten besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. (16 kap. 2 § LUFS) Länsrätten gör fö\jande bedömning. För att kunna utnyttja de konkurrensmöjligheter som finns och för att det ska ske på lika villkor, krävs ett klart och tydligt förfrågningsunderlag. Ett LÄNSRÄTTEN DOM I DALARNAS LÄN 2008-05-22 Sida 4 1130-08 E bristfälligt förfrågningsunderlag strider mot principen om affärsmässighet liksom mot principen om likabehandling och transparens (förutsebarhet och öppenhet) i 1 kap. 24 § LUFS. För att kunna iaktta objektivitet och icke­ diskriminering vid anbudsförfarandet är det nödvändigt att en upphandlande enhet inte avviker från vad som krävts i förfrågningsunderlaget utan endast prövar inkomna anbud utifrån de bedömningskriterier som ställts i förfråg­ ningsunderlaget. För ett ingripande enligt LUFS krävs att det fel som den upphandlande en­ heten begått har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida ska­ da. Det ankommer därvid på leverantören att visa att hans mqjligheter att erhålla kontraktet påverkats menligt av felet. Av förfrågningsunderlaget framgår att det är fråga om en s.k. förenklad upphandling och att anbud kan antas utan föregående förhandling. I 2 kap. 27 § LUFS definieras förenklad upphandling som "förfarande där alla leve­ rantörer har rätt att delta, deltagande leverantörer ska lämna skriftligt anbud och den upphandlande enheten får förhandla med en eller flera anbudsgiva- re". LUFS trädde ikraft den 1 januari 2008 och av förarbetena till 2 kap. 27 § (prop. 2006/07:128 sid. 478) framgår att definitionen motsvarar den som finns i 1 kap. 5 § lagen (1992: 1528) offentlig upphandling. Som framgår ovan kan en upphandlande enhet förhandla med en eller flera anbudsgivare. Förhandlingar ska genomföras med så många anbudsgivare som behövs med hänsyn till kraven i 1 kap. 24 § LUFS. Sådana förhand­ lingar kan avse alla avtalsvillkor inklusive pris och mindre ändringar och anpassningar av förfrågningsunderlaget. Förhandlingar får inte innebära ändringar av de grundläggande kraven i förfrågningsunderlaget (se Hentze och Sylven Offentlig upphandling 1998 sid. 310). LÄNSRÄTTEN DOM I DALARNAS LÄN 2008-05-22 AB Borlänge Energi har efter utgången av tiden för avgivande av anbud inlett förhandlingar om priset med vissa av anbudsgivama. Sådan förhand­ ling får tillämpas under förutsättning att den inte innebär diskriminering. Enligt länsrättens mening kan det förhållande att endast vissa anbudsgivare inbjudits till prisförhandlingar inte i sig anses utgöra diskriminering. De omständigheter som åberopats i ansökan om överprövning visar inte heller att AB Borlänge Energi brutit mot kravet på affärsmässighet och objektivi­ tet när de har förhandlat om priset med endast vissa av anbudsgivama. AB Borlänge Energi har uppgivit att några krav angående nytt anbud inte har uppställts utan att man bara erbjudit bolaget och YIT att se över sina priser och inkomma med nytt bud. Vid angivna förhållanden kan AB Borlänge Energis agerande inte anse ha medfört att bolaget lidit skada eller kan Sida 5 1130-08 E komma att lida skada. Länsrätten finner sammanfattningsvis att det på grund av vad som framkommit saknats förutsättningar att på talan av bola­ get förordna om åtgärd enligt 16 kap. 2 § LUFS med anledning av de pris­ förhandlingar som förekommit. Ansökan om överprövning ska därmed avs­ lås. Hur man överklagar, se bilaga (Dv 3109/1c). Ö,JJ!_attl/li 'Eva Karlsson Helghe SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kornmer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. K.ammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. 'tl::,u '-00N u. ,.... °' 0 ,.... ..,., >Q www.domstol.se