Dok.Id 233326 Postadress Box 568 651 12 Karlstad Besöksadress Rådhuset, Stora torget Telefon Telefax 054-14 85 00 054-14 85 30 E-post: forvaltningsrattenikarlstad@dom.se ww·w.forvaltningsrattenikarlstad.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I KARLSTAD Mål nr 6425-18 6474-18 Sida 1 (6) SÖKANDE KONKURRENSVERKET Avd Dnr KSnr KVE Konsult AB, 556208-84 I 8 Rosenbadsgatan 1 652 26 Karlstad MOTPART Region Värmland Upphandling och avtal 651 82 Karlstad SAKEN Offentlig upphandling Aktbil DOM 2019-06-14 Meddelad i Karlstad FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår KVE Konsult AB:s ansökningar om överprövning. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I KARLSTAD BAKGRUND Landstinget i Värmland, numera Region Värmland (Regionen) har genom­ fört en upphandling av kvalitetsledare (dnr. LK/181190) bestående av ett antal olika områden. Beträffande område 3 (VYS) ingavs anbud av bland annat KVE Konsult AB (KVE Konsult). Regionen beslutade emellertid att anta anbud från Energi Funktion Komfort Skandinavien AB (EFKAB) och VVS Plan i Värmland AB (VYS Plan). PARTERNAS TALAN KVE Konsult ansöker i två skilda skrivelser om överprövning av upphand­ lingen och yrkar rättelse på så sätt att en ny utvärdering görs i vilken anbu­ den från VYS Plan och EFK.AB inte beaktas. KVE Konsult yrkar vidare edition innebärande att förvaltningsrätten ska förelägga Regionen att förete vissa anbudshandlingar gällande anbudet från EFKAB och anför bl a föl- jande. YVS Plans offererade konsult ar inte dokumenterad erfarenhet enligt ställda krav i punkten 2.3. i kravspecifikationen. Konsulten har inte arbetat som kvalitetsledare eller med likvärdiga arbetsuppgifter. Han har arbetat som teknikförvaltare inom Landstingsfastigheter och inte utfört ställda krav såsom kvalitetsuppföljning/kontroll, entreprenadbesikt­ ning, CE-märkning, ekonomisk uppföljning, styr i mindre omfattning eller mindre projekteringsuppdrag. Beträffande anbudet från EFKAB har KVE Konsult begärt ut anbudshandlingar men ej fatt dessa med hänvisning till sekretess. Eftersom Regionen förfarit felaktigt med VVS Plans anbud kan det antas att fel även begåtts beträffande anbudet från EFKAB. Regionen motsätter sig bifall till ansökningarna och anför följande. Av krav­ specifikationen punkt 2.3, som avser position 3 YVS, framgår att uppdraget omfattar följande: · Kvalitetsuppföljning/kontroll · Entreprenadbesiktning Sida 2 6425-18 6474-18 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I KARLSTAD DOM Sida 3 6425-18 6474-18 · Ekonomisk uppföljning · CE-märkning · Styr i mindre omfattning · Mindre projekteringsuppdrag Arbetsuppgifterna listade ovan är inte ett krav på vad offererad konsult ska ha arbetat med, eller vilken erfarenhet denne ska ha. Arbetsuppgifterna är en beskrivning av vilka uppgifter som kan komma att ingå i uppdraget som kvalitetsledare. Av punkt 2.3 framgår vidare att kravet på konsulten är att denne "ska ha dokumenterad erfarenhet av arbete som kvalitetsledare eller likvärdiga arbetsuppgifter i hälso- och sjukvårdssektoms byggverksamhet." Regionen har inte krävt att offererad konsult ska ha erfarenhet av att arbeta med alla de sex arbetsuppgifterna. Att arbeta som kvalitetsledare innebär att vara Regionens resurs från pro­ gramhandling till besiktning av projekt för att säkerställa att den tekniska lösningen blir anpassad och lämplig för beställarens behov. Hos Regionen utför i första hand Regionens anställda teknikspecialister det jobb som upp­ handlingen avser. När teknikspecialisterna inte har tid att utföra enskilda uppdrag avropas kvalitetsledare, vilka efterfrågats i aktuell upphandling. När VVS Plans offererade konsult) hade sin anställning hos Regionen var hans huvudsakliga uppgift att utföra de arbetsuppgifter som avtalad kvalitetsledare ska utföra. När han inte haft tid att själv utföra arbe­ ten har han även haft ansvar att avropa konsult (kvalitetsledare) som kan utföra arbetet i hans ställe. har under sin tidigare anställning utfö11 de flesta arbetsuppgifter som förekommer i beskrivningen av uppdra­ get. I och med detta menar Regionen att den offererade konsulten har erfa­ renhet av arbete med likvärdiga arbetsuppgifter som en kvalitetsledare och att aktuellt krav därmed är uppfyllt. Beträffande EFKAB har KVE Konsult ej på ett klart sätt angett på vilka omständigheter talan grundas. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I KARLSTAD KVE Konsult tillägger bl a följande. har ingen erfarenhet av någon av dessa punkter enligt ev och andra dokument i YVS Plans anbud, dvs han uppfyller ej kravet. Eftersom han ej har arbetet som "kvalitetsledare eller likvärdiga arbetsuppgifter" uppfyller han endast kravet att ha arbetat i "hälso- och sjukvårdssektorns byggverksamhet." och där har han arbetat som teknikförvaltare, vilket klart framgår i hans ev. Vad Regionen skriver i sitt yttrande tycks vara en "vision" av hur fastighetsavdelningen ska arbeta, och inte något som framgår av förfrågningsunderlaget. på KVE Konsult har utfört alla kvalitetsledarjobb de senaste åren med några fä undantag där Regionen har anlitat annan konsult. Av VVS Plans anbud framgår att�arit samordnare och inte kva­ litetsledare VVS. Regionen tillägger bl a följande. Det är korrekt att har utfört ett fle1tal av de kvalitetsledarjobb där Regionen tidigare har anlitat externa konsulter för utförandet. Det finns dock flertalet projekt som utförs, och har utförts, där Regionen ej har anlitat extern konsult, utan har utfört arbetet enbart med egna resurser. Under tiden som�ar anställd hos Regionen deltog han i upp­ gifter som motsvarar punkterna "Kvalitetsuppföljning/kontroll", "Ekono­ misk uppföljning", "Styr i mindre omfattning" och "Mindre projekterings- uppdrag". Det stämmer att ckså har varit delaktig i projektet, det är dock ett väldigt stort projekt så det finns även uppgifter som - -har gjort som motsvarar arbete som kvalitetsledare eller likvärdigt arbete. Parterna har i ytterligare inlagor vidareutvecklat sin synpunkter. Sida4 6425-18 6474-18 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I KARLSTAD Förvaltningsrätten har i beslut den 13 mars 2019 avslagit KVE Konsults yrkande om edition (mål nr. 6474-18). SKÄL FÖR AVGÖRANDET Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 4 kap. 1 § lagen om offentlig upphandling (2016:1145; LOU) eller någon annan bestämmelse i denna lag, och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten enligt 20 kap. 6 § besluta att upphandlingen ska göras om eller att den :far avslutas först sedan rättelse gjorts. Enligt nämnda bestämmelse i 4 kap. 1 § LOU ska upphandlande myndig­ heter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och pro­ portionalitet. Förvaltningsrättens bedömning Under punkten 2.3 i upphandlingens kravspecifikation anges för position 3 (VVS) att uppdraget som kvalitetsledare omfattar Kvalitetsuppfölj­ ning/kontro11, Entreprenadbesiktning, Ekonomisk uppföljning, CE­ märkning, Styr i mindre omfattning och Mindre projekteringsuppdrag. Un­ der samma punkt anges som "krav på konsult" att konsulten ska ha doku­ menterad erfarenhet av arbete som kvalitetsledare eller likvärdiga arbets­ uppgifter i hälso- och sjukvårdssektorns byggverksarnhet. Det framgår med tillräcklig tydlighet att förstnämnda endast beskriver vad som omfattas av uppdraget medan "krav på konsult" utgör ett obligatoriskt krav som anbuds­ givaren har att uppfylla för att kunna kvalificeras för utvärdering. KVE Konsults anförda omständigheter att VVS Plans offererade konsult inte upp- Sida 5 6425-18 6474-18 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I KARLSTAD DOM Sida 6 6425-18 6474-18 fyller det som beskrivits som uppdragets omfattning utgör således inte en brist i kravuppfyllningen som skulle motivera ett förkastande av VYS-Plans anbud. Det krav som ställts är alltså att konsulten ska ha dokumenterad erfarenhet av arbete som kvalitetsledare eller likvärdiga arbetsuppgifter i hälso- och sjukvårdens byggverksamhet. Beträffande "kvalitetsledare" och "likvärdiga arbetsuppgifter" finns ett visst bedömningsutrymme. Det är inte visat att Regionens bedömning inom ramen för detta utrymme strider mot någon bestämmelse i LOU. Beträffande anbudet från EFKAB har KVE Konsult inte närmare preciserat varför anbudet borde ha förkastats. Det är således inte heller i detta avseende och inte heller i övrigt visat att Regionen brutit mot LOU. KVE Konsults ansökningar ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Denna dom kan överklagas. För information om hur man överklagar, se bilaga (FR-05). Joar Berglund rådman Föredragande: Lars Överström Ilt!lt SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tidenräknasoftastfråndendagsomnifick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skrivförvaltningsrättensnamnoch målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande Qäs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. G:::: Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Sida 1 av 2 www.domstol.se Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. Sida 2 av 2 www.domstol.se