FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2012-08-23 Meddelad i Stockholm Mål nr 14396-12 Enhet 18 KONKURRENSVERKET 2012-11-07 Avd Dnr Dass Aktbil 1 Dinair Ekonomifilter AB, 556224-2221 Box 120 592 22 Vadstena MOTPART Region Gotland 621 81 Visby SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling- LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår Dinair Ekonomifilter AB:s ansökan om ingri­ pande enligt LOU. Dok.Id 265 993 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefax 08-561680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Tegeluddsvägen 1 Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 08-561680 00 E-post: 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14396-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND, YRKANDEN M.M. Region Gotland genomför en upphandling avseende luftfilter för fastig­ heter (ventilationsfilter och filtertillbehör), ref nr 2012-33. Upphandlingen genomförs genom förenklat f örfarande. Region Gotland meddelade i till­ delningsbeslut den 26 juni 2012 att Nufilter Scandinavia AB (Nufilter) antagits som leverantör i upphandlingen. Dinair Ekonomifilter AB (Dinair) yrkar, som Dinair slutligen bestämt sin talan, att upphandlingen rättas genom att Nufilter stryks från upphandlingen eftersom Nufilter inte uppfyller skallkraven. Till stöd för detta anför Dinair bl.a. följande. Region Gotland har brustit i sin upphandling. Nufilter har inte uppfyllt skallkravet enligt 2.10. Sista meningen anger "Anbudspriser skall överensstämma med priser i prislistan." De anbudspriser som Nufilter har lämnat i bilaga 1 finns inte med i bilaga 2 BruttoNettopriser 2012. Ett klart tillkortakommande vad av­ ser att uppnå det krav som anges i 2.10. Kopplingen mellan lämnade nettopriser och bruttoprislista är central eftersom det annars kan vara risk för att leverantören lämnar priser på en billigare vara för att se­ dan leverera en dyrare vara till den upphandlande myndigheten. I 1.2.3. anger Nufilter att de inte kommer att använda underleveran­ törer. Detta stämmer inte eftersom de under 1.2.5. anger att deras fil­ ter tillverkas av Interfil A/S som definitivt är en underleverantör. Följaktligen uppfylls inte skallkravet i 1.2.3. på att ha kontrollerat underleverantören Interfil A/S. Detta innebär att Dinair kommer att lida skada eftersom Dinair går miste om ett avtal med Region Gotland avseende leverans av luftfilter. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14396-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Region Gotland bestrider ingripande enligt LOU och anför bl.a. följande. 1.3.2. Anbudspriser Region Gotland bestrider Dinairs påstående att Nufilter inte uppfyller skallkravet i punkt 2.10. Upphandlingen värderades utifrån en varukorg där priset skulle anges enligt punkt 1.3.2. Alla priser skall anges i svenska kronor exkl. mervärdeskatt och inkludera alla eventuella övriga kostnader. Inga övriga kostnader får tillkomma. Priser skall anges i fiktiv varukorg, bilaga 1 svarsbilaga. Detta skallkrav har Nufilter uppfyllt. Vidare skall en bruttoprislista på övrigt sortiment bifogas anbudet enligt punkt 2.10. Leve­ rantören skall bifoga en gällande grundprislista med rabattsats för filter och övriga produkter som anbudsgivaren kan tillhandahålla, t.ex. filtermatta på rulle, påsfilter F8 och F9, kompaktfilter, panelfilter förutom produkter i svarsbilagan. Anbudspriser skall överensstämma med priser i prislistan. Utifrån ovan skall bruttoprislistan ses som ett komplement till den upp­ handlade varukorgen för eventuella köp utöver varukorgen. Nufilter hade det lägsta priset i varukorgen och därmed kan Dinair inte lida skada ef­ tersom det var varukorgen som utvärderades och ej priserna i bruttoprislis­ tan. I.2.3. Underleverantörer Region Gotland bestrider även Dinairs påstående avseende underleverantö­ rer. Underleverantör i det här fallet avser eventuell underleverantör utsedd av Nufilter för leveranser av filter till Region Gotland och ej tillverkare av filter eller deras underleverantörer. Dinair vidhåller sin talan. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14396-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen UTREDNINGEN I MÅLET I målet är fråga om upphandling av luftfilter. I förfrågningsunderlaget har Region Gotland bl.a. angett följande. 1.3.2. Anbudspriser Alla priser skall anges i svenska kronor exkl mervärdesskatt och inkludera alla eventuella övriga kostnader. Inga övriga kostnader får tillkomma. Pri­ ser skall anges i fiktiv varukorg, bilaga 1 svarsbilaga. 2.10. Bruttoprislista på övrigt sortiment Leverantören skall bifoga en gällande grundprislista med rabattsats för filter och övriga produkter som anbudsgivaren kan tillhandahålla, t.ex. fil­ termatta på rulle, påsfilter F8 och F9, kompaktfilter, panelfilter förutom produkter i svarsbilagan. Anbudspriser skall överensstämma med priser i prislistan. Förvaltningsrätten noterar att Nufilter i sitt anbud har intygat att bolaget uppfyller de obligatoriska kraven gällande anbudspris och att bolaget svarat ja på ovannämnda 2.10. I förfrågningsunderlaget har Region Gotland vidare bl.a. angett följ ande. 1.2.3.Underleverantörer Om Anbudsgivaren kommer att använda underentreprenörer för uppdraget skall dessa fullgöra sina skyldigheter gällande registrerings-, skatte- och avgiftsskyldigheter. Anbudsgivaren skall ansvara för att kontrollera detta. Namn och organisationsnummer på ev underentreprenörer samt för vilken del av uppdraget det gäller skall anges. 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14396-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Förvaltningsrätten noterar att Nufilter i sitt anbud svarat nej på frågan om underleverantörer kommer att användas. DOMSKÄL I 1 kap. 9 § LOU stadgas följande. Upphandlande myndigheter ska be­ handla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 6 § LOU följer att om den upphandlande myndigheten har bru­ tit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan be­ stämmelse i denna lag, och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Anbudspriser och Bruttoprislista på övrigt sortiment Förvaltningsrätten finner att det inte framgår annat än att Nufilter uppfyllt skall-kraven i denna del. Underleverantör Den omständigheten att Nufilters filter tillverkas av ett annat företag kan inte anses innebära att Nufilter inte har haft rätt att svara nej på frågan om de kommer att använda underleverantörer. Dinairs ansökan ger därmed inte anledning till något ingripande enligt LOU och ansökan ska därför avslås. 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14396-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/la LOU). Maria Dahlberg Rådman Föredragande har varit Göran Forsberg. 6 I,.., i'!li HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND SVERIGES DOMSTOLAR Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lA LOU