FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 KLAGANDE DOM 2010-10-06 Meddelad i Göteborg Mål nr 16810-10 E Enhet 1:2 Sida 1 (5) Dok.Id 41186 Postadress Box 53197 400 15 Göteborg Besöksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031 - 732 70 00 031 - 711 78 59 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Be�jänten AB, 556675-8594 Box 11246 404 25 Göteborg MOTPART Mölndals kommun Vård- och omsorgsnämnden 431 82 Mölndal ÖVERKLAGAT BESLUT 2010 -10·- 0 7 Vård- och omsorgsnämndens beslut den 3 augusti 2010, diarienr 113/08-73 SAKEN Ansökan om rättelse enligt lagen (2008:962) om valfrihetssystem, LOV DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår Betjänten AB:s ansökan om rättelse. Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 16810-10 I GÖTEBORG Avdelning 1 BAKGRUND Vård- och omsorgsnämnden beslutade att inte godkänna Betjänten AB:s ansökan om godkännande avseende utförande av hemtjänstinsatser i Möln­ dals stad. Som skäl för beslutet angavs att bolaget inte styrkt ställda krav på kompetens hos första linjens chef genom bifogat ev. YRKANDEN M.M. Bolaget ansöker om rättelse av beslutet och anför bl.a. följande. Komplet­ teringar i form av ev bifogas för att styrka kompetensen inom koncernen. Bolaget har sedan2005 varit leverantör inom Mölndals stad och handhaft ett 60-tal brukare under fem års tid med gott omdöme från brukare, samt goda relationer med personal och ansvariga inom Mölndals stad. De tjäns­ ter Betjänten HomeMaid tillhandahåller är servicetjänster inom hemtjäns­ ten Mölndals stad. Bolaget har under åren målmedvetet byggt upp en stabil personalbas med tre a fyra personer som kontinuerligt arbetar med bmkar­ na i Mölndals stad, där varje brukare och personal skapat en personlig kon­ takt. Bolaget ser det som ett viktigt mål att fortsätta leverera tjänster till våra brukare med kontinuerlig personal och hoppas att de inte tvingas välja annan leverantör. Bolaget är väl insatt i missförhållanden och har god kän­ nedom och kunskap om säkerhetsfrågor gällande hemtjänst. Bolaget ansva­ rar för att all personal inom verksamheten har god kunskap om gällande lagstiftning såsom bl.a. Lex Maria/Lex Sara. Koncernen arbetar med kon­ tinuerlig utveckling av verksamheten, såväl områden som tjänster och är i dag leverantör inom omsorgen genom LOV på åtta orter i landet. Utbild­ ning mot personal sker såväl vid inledning såväl uppföljning teoretiskt och praktiskt på samtliga befattningar i organisationen. HomeMaid har med­ verkat till att utveckla ett yrkesbevis tillsammans med Almega, baserat på städbranschens SRY men med utveckling av hemservice- och servicetjäns­ ter för att legitimera all personal enligt den norm som gäller för gällande Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 16810-10 I GÖTEBORG Avdelning 1 tjänster. Bolaget har i samtliga befattningar erfarenhet från tidigare städ­ och serviceyrke. Bolaget arbetar med utbildning av sin servicepersonal genom branschens framtagna yrkesbevis och interna policys. Utbildad handledare via Almega och ansvarig för utbildning inom företaget för Väst och Sydsverige är Åsa Lindqvist, anställd vid enheten i Mölndal. Vård- och omsorgsnämnden anser att ansökan ska avslås. DOMSKÄL Gällande bestämmelser m. m. Av 1 kap. 2 § LOV framgår följande. Den upphandlande myndigheten ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt. Den upphandlande myndigheten ska iaktta principerna om öppenhet, ömsesidigt erkännande och proportionalitet när den tillämpar valfrihetssystem. Enligt 8 kap. 1 § LOV ska den upphandlande myndigheten godkänna samt­ liga sökande som uppfyller de krav som angetts i annonsen och förfråg­ ningsunderlaget och som inte har uteslutits med stöd av 7 kap. 1 §. Av 10 kap. 1 § LOV framgår att en leverantör, som gör gällande att en upphandlande myndighet brutit mot en bestämmelse i denna lag, får ansö­ ka om rättelse hos allmän förvaltningsdomstol. Av 10 kap. 2 § LOV fram­ går att om den upphandlande myndigheten brutit mot någon bestämmelse i denna lag och detta medfört att en leverantör lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta om att den upphandlande myndigheten ska vidta rättelse. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 16810-10 I GÖTEBORG Avdelning 1 Utredning Av förfrågningsunderlaget från Mölndals stad av nu aktuella hemtjänstin­ satser anges under kravspecifikationen att CV för personen som utför den dagliga ledningen av verksamheten ska bifogas. Under avsnitt 3.3 Krav på personal anges att ledningspersonal ska ha goda kunskaper om gällande lagstiftning, förordningar och föreskrifter som är relevanta för verksamhe­ ten. Den som utövar den dagliga ledningen av verksamheten ska ha hög­ skoleutbildning med inriktning social omsorg eller annan utbildning som bedöms likvärdig. Vård- och omsorgsnämnden har den 21 juni 2010 begärt kompletteringar från bolaget bl.a. CV för personen som utför den dagliga ledningen av verksamheten. Bolaget har i kompletteringar till vård- och omsorgsnämnden den 28 juni 2010 bifogat ett CV rörande Anna-Carin Eriksson. Beträffande postgymnasial utbildningen har upptagits marknads­ ekonom samt business English. Förvaltningsrätten görföljande bedömning Frågan i målet är om bolaget har uppfyllt de krav som den upphandlande myndigheten angivit i annonsen och förfrågningsunderlaget till utförare av hemtjänstinsatser samt om de uppställda kraven är relevanta i förhållande till de tjänster som ska utföras. I förarbetena till LOV (prop. 2008/09:29 s.73 f ) har anförts bl.a. att krav­ listan bör anpassas efter den verksamhet det handlar om. Att kraven ska vara proportionerliga och relevanta i förhållande till de mål som eftersträ­ vas följer bl.a. av 1 kap. 2 §. Beträffande krav på kvalitet pågår det ett om­ fattande kvalitetsarbete inom omsorgs- och stödverksamheten för äldre samt hälso- och sjukvården. Att all verksamhet, både egenregi och drifts­ entreprenader enligt LOU och LOV, tillhandahåller vård, stöd och omsorg av god kvalitet är mycket viktigt. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 16810-10 I GÖTEBORG Avdelning 1 Förvaltningsrätten kan konstatera att Betjänten AB inte har uppfyllt det specifika krav avseende utbildning som den upphandlade enheten ställt i förfrågningsunderlaget till aktuella hemtjänstinsatser. Kravet bedöms vara relevant och felet har en inte oväsentlig betydelse i förhållande till det som leverantörerna i valfrihetssystemet ska göra, d.v.s. bedriva hemtjänstinsat­ ser. Vård- och oinsorgsnämnden har således haft fog för att utesluta Be­ tjänten AB. Ansökan om rättelse ska således avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/lB) Föredragande har varit Richard Sahlberg. /rs HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens be­ slut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden for över­ klagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen for överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton .räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsiät­ ten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. Bilaga r­o0N "° -.....· °' 0 .....,.,., >Cl www.dornstol.se