FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet15 SÖKANDE DOM 2014-11-26 Meddelad i Stockholm Mål nr 24450-14 Sida1 (5) Stockholms Rörexpress AB,556676-2711 Bäckaskiftsvägen1 122 42 Enskede MOTPART AB Svenska Bostäder,556043-6429 Box95 162 12 Vällingby SAKEN Ansökan om överprövning av offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE KONKURRENSVERKET 2014 -11- 2 8 i><''• Dnr Avd KSnr Aktbil Förvaltningsrätten avslår Stockholms Rörexpress AB:s ansökan om överprövning. Dok.Id 541062 Postadress Besöksadress 115 76 Stockhohn Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockhohn@dom.se Tegeluddsvägen 1 Telefon Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 08-561 680 00 E-post: Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 24450-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. ABSvenska Bostäder (Svenska Bostäder) genomför en upphandling av ramavtal för avrop av serviceorderarbeten inom rörservice enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). I tilldelningsbeslut den 1 oktober2014 anges attStockholms Rörexpress AB (Rörexpress) inte klarade kraven på referensuppdrag och är således uteslutet från vidare utvärdering. Rörexpress yrkar i första hand att tilldelningsbeslutet ska rättas. I andra hand att upphandlingen ska göras om. Till stöd för sin talan anger bolaget bl.a. följande.Svenska Bostäder har genom tilldelningsbeslutet åsidosatt de grundläggande principerna för offentlig upphandling avseende transparens, likabehandling och proportionalitet vid bedömning av bolagets anbud. Rörexpress uppfyller alla krav enligt de administrativa föreskrifterna och har lägst pris och ska tilldelas ramavtal. Bolaget har därigenom lidit eller kommer att lida skada. Svenska Bostäder bestrider bifall till begäran om överprövning och anför bl.a. följande. Vid en ytterligare granskning avRörexpress anbud efter ansökan om överprövning harSvenska Bostäder upptäckt attRörexpress inte uppfyller ytterligare ska-krav. Bolaget har inte uppvisat intyg "Säker vatten installation" eller angett underleverantörer eller andra lösningar för hur de ska uppfylla ställda krav. Bolagets volymuppgift är inte i enlighet med de ramar som gäller för upphandlingen eftersom de 10 miljoner kronor som bolaget har angett motsvarar 43 procent av dess omsättning vilket är väsentligen högre än de rekommenderade 30 procent som stipuleras i AFB.l. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av att den upphandlande myndigheten har följt de grundläggande principerna som återfinns i 1 kap. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 24450-14 9 §LOU samt övriga bestämmelser i lagen. Frågan i målet är om det utifrån vad bolaget har framfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 6 §LOU. För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs att bolaget kan visa att det har lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande myndigheten brutit mot någon av de grundläggande principerna iLOU. Påstående att kravet på referensuppdrag är oproportionerligt Rörexpress anför att kravet att uppge två referenser med2 000 lokaler vardera är oproportionerligt eftersom en anbudgivare enligt de administrativa föreskrifterna endast kan tilldelas ramavtal på ett av de fem distrikten.Svenska Bostäder anser inte att kravet på referensuppdrag är oproportionerligt eftersomSvenska Bostäders bestånd nedbrutet per distrikt är cirka 5 000 lägenheter och 1 000 övriga lokaler per distrikt. Kravet i de administrativa föreskrifterna AFB.52 punkt 3.3 Referensuppdrag är att redovisa två stycken referensuppdrag med cirka 2 000 lägenheter/lokaler som pågått under minst sex månader under den senaste tvåårsperioden från anbudstidens utgång. Förvaltningsrätten anser inte att detta krav är oproportionerligt med hänsyn till det antal lägenheter och lokaler somSvenska Bostäder uppges ha ansvar för per distrikt. Rörexpress påstående om att kravet varit oproportionerligt ger således inte grund för ingripande med stöd avLOU. Påstående att kravet på referensuppdrag varit otydligt Rörexpress har uppgett att vid referenstagning har endast efterfrågats volymen gällande lägenheter och hade kravet gällande referenstagning varit utformat på annat sätt hade bolaget kunnat redovisa andra referenser med större antal lägenheter. Förvaltningsrätten anser kravet när det gäller referensuppdrag är tydligt formulerat då det anger att det är2 000 lägenheter eller lokaler som två stycken referensuppdrag ska avse. Därmed I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 24450 -14 I STOCKHOLM Alhnänna avdelningen föreligger inte heller grund för ingripande med stöd av LOU till följd av Rörexpress påstående om otydligt krav gällande referensuppdrag. Uppfyllande av ska-krav gällande referensuppdrag Av tilldelningsbeslutet framgår att Svenska Bostäder har gjort bedömningen att Rörexpress inte uppfyllt ska-kravet gällande referensuppdrag. Rörexpress anför att båda referenserna har uppgett ett fastighetsbestånd på 450 000 kvadratmeter vilket är en mycket stor volym i förhållande till . -' kraven. Som jämförelse anger Rörexpress att2 000 lägenheter med en yta på 70 kvadratmeter per styck skulle motsvara en yta på 140 000 kvadratmeter. Svenska Bostäder anför i huvudsak följande. Rörexpress uppfyller inte kravet på referenser eftersom referenserna inte innehar den volym lägenheter/lokaler som krävs enligt AFB5. 2 punkt 3.3. När Svenska Bostäder frågade referens 1 om hur stor omfattning uppdragen ligger på vad gäller antal lägenheter, svarade referensen att beståndet av fastigheter uppgår till cirka450 000 kvadratmeter och består mest av förskolor, skolor, gymnasier, äldreboenden och gruppboenden. Referens2 har på samma fråga angett 850 lägenheter samt ett antal lokaler. Svenska Bostäder anser att Rörexpress angivande av kvadratmeter som referenspunkt inte säger något om omfattningen på bolagets uppdrag. Måttet beskriver enligt Svenska Bostäder inte heller något om hur många lägenheter/lokaler som referensuppdraget omfattar. Förvaltningsrättens bedömning är att Rörexpress inte uppfyller kravet på referenser eftersom bolaget, som Svenska Bostäder har �nfört, med uppgivna kvadratmeter inte har visat hur många lägenheter/lokaler som referensuppdragen omfattar. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 24450-14 I STOCKHOLM· Allmänna avdelningen Sammanfattande bedömning Förvaltningsrätten anser inte att Rörexpress genom vad bolaget har anfört i målet har visat att det finns brister i förfrågningsunderlaget som innebär att det skulle stå i strid medLOU. Rörexpress har inte heller visat att bolaget uppfyller ska-kravet i enligt AFB.52 punkt 3.3 i de administrativa föreskrifterna. Därmed har Rörexpress inte visat att bolaget lidit skada och inte heller att bolaget kan komma att lida skada i den aktuella upphandlingen. Det saknas således förutsättningar för ingripande enligt LOU och bolagets ansökan ska avslås. HURMAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns ri bilaga 1 ( DV 3109/1 ALOU). MiaSvärd har föredragit målet. .E. J/W q�j L/uf�� Bagge /j/L Rådman •I SVERIGES DoMsroLAR HUR MÅN ÖVERKLAGAR .:. PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. · Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till föi:valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt:aingsriitten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelara vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock öve.cldiigandet ha kommit in inom tre veckor från den <;lag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslt/.tet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton tick.er det att skrivelsen kommerinnästavardag.. För att ett överklagande ska kunna tas upp i karoroarriitten fordras att prövnin,gstillstånd meddelas. Karoroarr�tten liimnar prö�tillstånd oni 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätteo. har kommit till, 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen·attöverklagandet · prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslutfast Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till karoroarriitten varför man Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens per.son-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska ock.så anges samt eventnell annan adress därklagandenkannåsfördelgivning. Om dessa upp� har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella- behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon · person-: elleradressuppgiftändras,ska ändringenutandröjsmålanmälastill kammarrätten. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltoingsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 2 ·· §:S 0\0....t 3. deskälsomklagandenangertillstödfören begäran om prövningst:illstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som_klaganden vill få till stånd, 5. de bevis so� klaganden vill åberopa och vad han/hon vill s� med varje särskilt bevis. Adress� till fö rvalto:ingsrätten framgår av domen/beslutet I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporterochposttjänsterfåravtalslutasinnan tiden för överkla.gande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar bar gått: från det at_t rätten avgjort ·måJet eller upphävt ett intecimisti.s}d: beslut I. vissa fall får avtal slutas omedelbart Ett övei;kl.agande av rättens-avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de � an.givna, lagarna. anser att prövningst:illstånd bör meddelas. ....... .BehöverNiflerupplysningaromhurman övetldagarkanNivändaErtill förvaltningsrätten.' www.domstol.se