Dok.Id 69213 Postadress Box 314 871 27 HŠrnšsand Besšksadress BackgrŠnd 9 Telefon 0611-46 06 00 E-post: forvaltningsratteniharnosand@dom.se Ombud: Advokaten Liselott Fršstad och jur. kand. Jenny Kenneberg Andersson Gustafsson AdvokatbyrŒ KB Box 3124 103 62 Stockholm MOTPARTER 1. Sundsvalls kommun 851 85 Sundsvall Ombud: Advokaterna Jonas Edward och Stefan Gustavsson Advokatfirman Fylgia KB Box 55555 102 04 Stockholm 2. TimrŒ Elmontage AB Box 230 861 26 TimrŒ SAKEN …verpršvning av offentlig upphandling enligt lagen (2007:1091) om offent- lig upphandling, LOU ___________________ F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE FšrvaltningsrŠtten bifaller ansškan och beslutar att upphandlingen fŒr avslu- tas fšrst efter det att rŠttelse skett genom ny utvŠrdering varvid Sundsvalls kommun inte fŒr beakta anbudet frŒn TimrŒ Elmontage AB. ___________________ 1 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM I H€RN…SAND 2014-04-01 Meddelad i HŠrnšsand S…KANDE Infraservice Nord AB, 556812-3615 Box 775 941 28 PiteŒ MŒl nr 3349-13 E Telefax Expeditionstid mŒndag Ð fredag 08:00-16:00 0611-51 18 20 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 3349-13 E I H€RN…SAND BAKGRUND Sundsvalls kommun med deltagande parter (kommunen) genomfšr upp- handling av drift och underhŒll av gatubelysning (UH-2013-173). Upphand- lingen avser utfšrandeentreprenad med funktionsansvar och sker genom fšrenklat fšrfarande. UtvŠrdering har skett enligt grunden lŠgsta pris. Sju anbudsgivare har lŠmnat anbud. Enligt tilldelningsbeslut den 1 oktober 2013 har TimrŒ Elmontage AB (TEAB) tilldelats kontraktet. Infraservice Nord AB:s anbud hade nŠst lŠgst pris. YRKANDEN M.M. Infraservice Nord AB:s (bolaget) ansšker om šverpršvning och yrkar att fšrvaltningsrŠtten ska besluta att upphandlingen fŒr avslutas fšrst sedan an- budsutvŠrderingen har rŠttats pŒ sŒ sŠtt att anbudet frŒn TEAB fšrkastas. Till stšd fšr ansškan anfšrs fšljande. Vid en korrekt genomfšrd anbudspršvning skulle TEAB ha uteslutits och bolaget tilldelats kontraktet. Bolaget har Šven lidit skada av bristerna i upp- handlingen. Vid utvŠrderingen fšranledde brister i TEAB:s anbud kommu- nen att begŠra komplettering av punkterna AFC.221 och AFC.222 i fšrfrŒg- ningsunderlaget avseende kvalitets- och miljšledning. TEAB kompletterade anbudet med flertalet nya handlingar: miljšpolicy, fšrbŠttringspro- gram/handlingsplaner, rutiner fšr sŠkerstŠllande av minskad miljšpŒverkan, rutin fšr sŠkerstŠllande av personalens miljškompetens, kvalitetspolicy, kvalitetsmŒl, rutin fšr egenkontroll och rutin fšr leverantšrsbedšmning. Fšr att uppfylla kravet sŒsom det formulerats i fšrfrŒgningsunderlaget krŠvs att TEAB:s anbud innehŒller samtliga dessa punkter. Det Šr klart och tydligt att bilagan ÓKvalitetsplan utgŒva AÓ till TEAB:s anbud inte innehŒller de efter- frŒgade uppgifterna. Det Šr ett obligatoriskt krav i upphandlingen att till anbudet bifoga uppgifter avseende kvalitets- och miljšledningssystem som utvisar att kraven i punkt 2 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 3349-13 E I H€RN…SAND AFC.221 och punkt AFC.222 i fšrfrŒgningsunderlaget Šr uppfyllda. Det anbud som TEAB lŠmnat vid anbudstidens utgŒng uppfyllde dŠrmed inte samtliga kvalificerande krav i upphandlingen. Kompletteringen som TEAB gav in pŒ frŒga frŒn kommunen medfšrde att anbudet blev ett annat Šn det som ursprungligen fšrelŒg men genom kompletteringen bedšmde kommu- nen att anbudet uppfyllde samtliga stŠllda krav. Om kommunen redan av de handlingar som getts in tillsammans med anbudet kunde bedšma att stŠllda krav var uppfyllda, finns det anledning att ifrŒgasŠtta vad som var kommu- nens syfte med frŒgorna till TEAB och det e-postmeddelande som kommu- nen skickade den 23 september 2013. TEAB:s anbud omfattar inte nŒgot fšrslag till vare sig kvalitetsplan eller miljšplan fšr uppdraget. Kraven i punkterna 2.3 och 3.3 i skakravsbilagan skiljer sig frŒn kravet pŒ kvalitets- och miljšledningssystem pŒ sŒ sŠtt att fšrslagen till kvalitets- och miljšplan ska vara anpassade fšr just det aktuella uppdraget. Ledningssystemen Šr en redovisning av det generella kvalitets- och miljšarbete som gŠller fšr allt arbete hos anbudsgivaren. Eftersom det Šr ett uttryckligt ska-krav ska en brist i det avseendet medfšra att anbudet inte tas upp till utvŠrdering. Kvalitets- och miljšledning Det Šr inte som kommunen pŒstŒr att de krav som aktualiseras i šverpršv- ningen endast innebŠr att anbudsgivaren ska komma in med vissa uppgifter. Mot bakgrund av vad som har angetts i fšrfrŒgningsunderlaget har kommu- nen Šven efterfrŒgat en miljšpolicy med ett visst innehŒll. Av kraven i AFC.221 och AFC.222 fšljer direkt av ordalydelsen att det inte endast Šr ett krav pŒ att anbudsgivaren ska ge in vissa handlingar eller viss information till anbudet utan det švergripande kravet Šr att anbudsgivaren ska inneha kvalitets- och miljšledningssystem som Šr likvŠrdiga med vad som fšljer av de angivna ISO-systemen. Anbudsgivare som inte Šr certifierad enligt ISO kan ŠndŒ delta i upphandlingen men dŒ under fšrutsŠttning att anbudsgiva- 3 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 3349-13 E I H€RN…SAND ren i anbudet ger in tillrŠcklig dokumentation fšr att visa pŒ innehav av lik- vŠrdiga kvalitets- och miljšledningssystem. Att kommunen till ledning fšr anbudslŠmnandet Šven angett vilka dokument som minst ska bifogas inne- bŠr inte nŒgon fšrŠndring av kravet som sŒdant. De efterfrŒgade dokumen- ten och rutinerna ingŒr i ett likvŠrdigt system. Certifiering Vad gŠller certifiering Šr det av stor vikt att de upphandlande myndigheterna inte gšr avkall pŒ uppstŠllda krav i det avseendet. Utšver den betydelse det fŒr fšr kvalitets- och miljšarbete hos anbudsgivarna strider en sŒdan hante- ring mot transparens- och likabehandlingsprinciperna. Om den upphand- lande myndigheten har krŠvt ledningssystem av viss omfattning kan inte vad som helst godtas. TEAB:s anbud Den information som TEAB lŠmnat i punkten 11 i kvalitetsplanen i sitt anbud Šr inte pŒ nŒgot sŠtt tillŠcklig fšr att visa att TEAB har ett miljšledningssy- stem som Šr likvŠrdigt ISO-systemet. Inte heller de ringa uppgifter som har koppling till miljšfrŒgor i punkterna 2, 8 och 13 i planen utgšr tillrŠcklig dokumentation i det avseendet. Bolaget gšr gŠllande att inget av efterfrŒgade dokument fšr att pŒvisa likvŠrdigt miljšledningssystem har bifogats anbudet. Det finns inte dokument innehŒllandes fšrbŠttringsprogram/handlingsplaner, rutiner fšr sŠkerstŠllande av minskad miljšpŒverkan (t. ex. egenkontroll i verksamheten) eller rutin fšr sŠkerstŠllande av personalens miljškompetens. Det ska noteras att arbetsmiljš Šr en helt annan frŒga, fšr vilken det Šven finns ett separat ledningssystem. Miljšledningssystemet ISO 14001:2004 be- ršr huvudsakligen miljšfrŒgor och inte arbetsmiljšfrŒgor. I den till anbudet bifogade handlingen har TEAB redogjort fšr organisation- ens kvalitetsarbete i stšrre omfattning Šn vad som Šr fallet med miljšarbetet. Det Šr dock det švergripande kravet pŒ att anbudsgivaren ska inneha ett kva- 4 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 3349-13 E I H€RN…SAND litetsledningssystem som Šr likvŠrdigt ISO 9001:2008 som ska uppfyllas. Fšr att visa att kravet Šr uppfyllt Šr det inte tillrŠckligt att rŠtt rubriker anges i en kvalitetsplan utan det mŒste framgŒ att TEAB bedriver ett systematiskt kvalitetsarbete och att det finns klara och faststŠllda rutiner fšr hanteringen av samtliga moment som ingŒr i ett kvalitetsledningssystem likvŠrdigt ISO- systemet. De uppgifter som TEAB lŠmnat i kvalitetplanen Šr i det avseendet inte tillrŠckliga fšr att visa att TEAB innehar ett likvŠrdigt kvalitetsled- ningssystem. Kvalitetsplan och miljšplan Branschorganisationen Elektriska installatšrsorganisationen (EIO) har i sin kvalitetshandbok redogjort fšr vad en kvalitets- och miljšplan Šr och vad den ska innehŒlla. I handboken anges bland annat fšljande: ÓEn kvalitetsplan Šr ett hjŠlpmedel fšr att fšrsŠkra sig om att de specifika krav som ršr projektets kvalitetspŒverkande aktiviteter planeras in och tillgodoses pŒ ett tillfredsstŠl- lande sŠtt. I en miljšplan dokumenteras de aktiviteter som krŠvs fšr att sŠkerstŠlla att kraven pŒ miljš och arbetsmiljš tas om hand vid genomfšrandet av projektet. Miljšpla- nen ska bland annat omfatta bevakning av miljškrav i lagar fšrordningar och andra lo- kala krav samt den betydande miljšpŒverkan och de sŠrskilda miljšmŒl som gŠller fšr projektet.Ó Fšr att tydliggšra hur en kvalitets- och miljšplan kan se ut bifogas bolagets plan som det gett in i den aktuella upphandlingen samt en mall fšr miljšplan som Šr utformad av Stockholms stad. Fšr det projekt som kommunen upphandlar gŠller standardavtalet AB 04 (se punkten AFB.22 i fšrfrŒgningsunderlaget). Enligt begreppsbestŠmningarna i AB 04 Šr en kvalitetsplan en Óhandling som anger sŠrskilda kvalitetspŒver- kade ŒtgŠrder fšr att sŠkerstŠlla entreprenadens kontraktsenliga utfšrandeÓ. Vidare anges att en miljšplan Šr en Óhandling som anger sŠrskilda ŒtgŠrder fšr att sŠkerstŠlla gŠllande miljškravÓ samt att Ómiljšplanen kan exempelvis ange vilka ŒtgŠrder som kommer att vidtas vid val av arbetsmetodik och byggmaterial, materialhantering, kŠllsortering och omhŠndertagande av av- 5 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 3349-13 E I H€RN…SAND fallÓ. Eftersom AB 04 utgšr kontraktsinnehŒll ska de dŠri angivna be- greppsbestŠmningarna tillŠmpas vid tolkning av švriga handlingar i fšrfrŒg- ningsunderlag och avtal. Den handling benŠmnd kvalitetsplan som TEAB har gett in tillsammans med anbudet, Šr inte vare sig kvalitetsplan eller miljšplan fšr projektet en- ligt vad som fšljer av AB 04 och den allmŠnt vedertagna definitionen. Handlingen Šr inte utformad fšr det upphandlade projektet och innehŒller inte erforderliga uppgifter om hur kvalitets- och miljšfrŒgor kommer att hanteras i entreprenaden. I synnerhet nŠr det gŠller kravet pŒ att bifoga en miljšplan Šr det klart att skrivningen i punkterna 2 och 11 i TEAB:s kvali- tetsplan inte Šr tillrŠckliga fšr att kravet ska vara uppfyllt pŒ sŠtt som kom- munen pŒstŒr. Enligt skakravsbilagan ska anbudsgivaren bifoga den efterfrŒgade doku- mentationen i flera olika bilagor. Samtliga av kommunen uppstŠllda krav ska uppfyllas, vilket inte kan gšras med mindre Šn att alla de handlingar som efterfrŒgas ocksŒ bifogas anbudet. Ett anbud som inte innehŒller alla efterfrŒgade bilagor Šr inte komplett och ska dŠrmed fšrkastas. Till anbudet har TEAB gett in en handling benŠmnd kvalitetsplan fšr att uppfylla kraven i AFC.222 i fšrfrŒgningsunderlaget samt kraven i punkterna 2.3 och 3.3 i skakravsbilagan. Bolaget menar att det Šr omšjligt att den handlingen utgšr bŒde en redovisning av ett kvalitetsledningssystem som Šr likvŠrdigt ISO 9001:2008, en redovisning av ett miljšledningssystem som Šr likvŠrdigt ISO 14001:2004, en miljšplan fšr projektet och en kvalitetsplan fšr projektet. Det TEAB har gett in i upphandlingen utgšr endast en vag mŒlformulering. I synnerhet vad gŠller miljšledningssystemet uppvisar den av TEAB ingivna handlingen uppenbara brister. Det korta stycket som Œterfinns vad gŠller 6 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 3349-13 E I H€RN…SAND miljšarbete Šr pŒ inget sŠtt likvŠrdigt vad som fšljer av ISO-systemet. Den handling som TEAB har gett in tillsammans med anbudet uppfyller inte kravet pŒ att vissa handlingar ska bifogas anbudet och det gŒr inte heller att utlŠsa att TEAB:s ledningssystem Šr likvŠrdiga ISO-systemen. TEAB har inte gett in efterfrŒgade handlingar šverhuvudtaget varfšr anbudet redan i och med den bristen ska fšrkastas. Kommunens resonemang avseende kra- vets betydelse i fšrhŒllande till innehŒllet i handlingarna framstŒr som mŠrk- ligt. Fšr det fall en anbudsgivare hade bifogat handlingar som endast inne- hŒllit rubriker, exempelvis ÓmiljšplanÓ, skulle det knappas anses uppfylla stŠllda krav. I aktuellt fall har TEAB inte ens bifogat nŒgon sŒdan handling varfšr resonemanget Šven av den anledningen saknar relevans. Att kommunen fšrst begŠrt kompletteringar av TEAB:s anbud och sedan, i samband med aktuell šverpršvning, pŒstŒr att uppgifterna som lŠmnats in tillsammans med anbudet varit fullt tillrŠckliga Šr inte trovŠrdigt. Snarare ger det anledning att tro att kommunen redan vid anbudspršvningen note- rade bristerna i TEAB:s anbud och dŠrfšr begŠrde kompletteringar men se- nare konstaterade att kompletteringarna inte skett i enlighet med reglerna i LOU. TEAB:s anbud uppfyller inte stŠllda krav och kommunen har genom att anta anbudet trots brister, agerat i strid med principerna om šppenhet och likabe- handling. Av TEAB:s anbud framgŒr inte att TEAB har kvalitets- och miljš- ledningssystem som Šr likvŠrdiga ISO-systemen. TEAB har inte heller bifo- gat de handlingar som minst krŠvs fšr att uppfylla det aktuella kravet. TEAB har inte heller gett in nŒgot fšrslag till vare sig kvalitetsplan eller miljšplan fšr projektet. Trots det har kommunen antagit anbudet. Kommu- nen har sŒledes genomfšrt upphandlingen pŒ ett sŠtt som strider mot de grundlŠggande EU-rŠttsliga principerna. Vid en korrekt genomfšrd anbuds- pršvning skulle TEAB ha uteslutits och bolaget tilldelats kontraktet. Bolaget har hŠrigenom lidit skada. 7 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 3349-13 E I H€RN…SAND Kommunen bestrider bolagets yrkande och anfšr i huvudsak fšljande. Kommunen har inte Œsidosatt de grundlŠggande unionsrŠttsliga principerna sŒsom de kommer till uttryck i 1 kap. 9 € LOU. Kommunen har inte heller pŒ annat sŠtt brutit mot bestŠmmelserna i LOU. De i fšrevarande mŒl aktuella kraven i fšrfrŒgningsunderlaget innebŠr end- ast att anbudsgivaren ska komma in med vissa uppgifter. Som de aktuella kraven Šr utformade Šr det sŒledes tillrŠckligt att de av kommunen efterfrŒ- gade uppgifterna gŒr att utlŠsa av anbudsgivarens anbud. Kommunen har till exempel inte efterfrŒgat att anbudsgivarna ska komma in med en miljšpo- licy med visst innehŒll, utan endast att anbudsgivaren ska bifoga doku- mentation dŠr det framgŒr att anbudsgivaren tillŠmpar en miljšpolicy. Mot bakgrund av hur de aktuella kraven Šr utformade har kommunen gjort be- dšmningen att TEAB:s inom anbudstiden ingivna anbud innehŒller samtliga de uppgifter som kommunen efterfrŒgat till uppfyllande av kraven. Hur TEAB uppfattat eller inte uppfattat innehŒllet i sitt inom anbudstiden in- givna anbud saknar betydelse fšr denna bedšmning. I enlighet med det an- fšrda har kommunen gjort bedšmningen att kommunen skulle bryta mot de grundlŠggande unionsrŠttsliga principerna, sŠrskilt principerna om likabe- handling och transparens, om inte kommunen upptog TEAB:s anbud till utvŠrdering. Certifiering Kommunen har inte i fšrfrŒgningsunderlaget uppstŠllt krav pŒ att anbudsgi- varna ska ha kvalitets- och miljšledningssystem enligt ISO-standard. I en- lighet med vad som anges i punkterna AFC.221 och AFC.222 i fšrfrŒg- ningsunderlaget har anbudsgivare som inte Šr certifierade enligt ISO mšj- lighet att uppfylla de aktuella kraven genom att komma in med vissa i fšr- frŒgningsunderlaget angivna uppgifter. Kommunen har sŒledes i fšrfrŒg- ningsunderlaget uttryckligen angett att anbudsgivarna kan uppfylla de aktu- ella kraven genom att komma in med de av kommunen efterfrŒgade uppgif- 8 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 3349-13 E I H€RN…SAND terna. SŒsom fšrfrŒgningsunderlaget Šr utformat uppfyller ett anbud som innehŒller de efterfrŒgade uppgifterna kraven pŒ att anbudsgivaren ska ha kvalitets- och miljšledningssystem likvŠrdiga med de ifrŒgavarande ISO- standarderna. Kvalitetsledningssystem NŠr det gŠller kvalitetsledningssystem framgŒr det av kommunens med- delande till TEAB om fšrtydligande, att kommunen inte efterfrŒgar ytterli- gare handlingar eller uppgifter. Avsikten med kommunens fšrfrŒgan var att erhŒlla ett fšrtydligande om var i TEAB:s anbud som de i det aktuella kravet efterfrŒgade uppgifterna var angivna. De handlingar som TEAB bifogat, trots att kommunen inte efterfrŒgat dem, har inte beaktats av kommunen vid bedšmningen av TEAB:s anbud. Kommunen har gjort bedšmningen att de uppgifter i punkten AFC.221 som stŠllts som krav framgŒr av den till TEAB:s anbud bilagda handlingen ÓKvalitetsplan, utgŒva AÓ. Kommunen anser att de uppgifter som TEAB lŠmnat Šr tillrŠckliga fšr att uppfylla det uppstŠllda kravet som efterfrŒgas i punkten AFC.221 i fšrfrŒgningsunderla- get. TEAB har i punkt 2 i kvalitetsplanen angivit sŒvŠl kvalitetspolicy som kvalitetsmŒl. Rutiner fšr egenkontroll Œterfinns i punkterna 2-6, 8-10 i kvali- tetsplanen samt i den kontrollplan som TEAB ocksŒ bilagt sitt ursprungliga anbud. Rutiner fšr entreprenšrsbedšmning finns angivna i punkterna 2 och 13 i kvalitetsplanen. I enlighet med det ovan anfšrda anser kommunen att TEAB vid anbudstidens utgŒng hade kommit in med handlingar som utvisar att TEAB har ett kvalitetsledningssystem likvŠrdigt med SS-EN ISO 9001:2008 enligt fšrfrŒgningsunderlaget angivna bedšmningsgrunder. Miljšledningssystem NŠr det gŠller miljšledningssystem ansŒg kommunen att behov fšrelŒg jŠm- likt 9 kap. 8 € andra stycket LOU att begŠra fšrtydligande frŒn TEAB angŒ- ende kravet i punkten AFC.222. TEAB har efter anbudstidens utgŒng kom- mit in med ett antal handlingar. Kommunen har inte heller vid bedšmningen 9 10 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 3349-13 E I H€RN…SAND av om TEAB:s anbud uppfyller kravet pŒ innehav av miljšledningssystem beaktat handlingar eller uppgifter som lŠmnats efter anbudstidens utgŒng. Kommunen har gjort bedšmningen att de i det aktuella kravet efterfrŒgade uppgifterna framgŒr av den till TEAB:s anbud bilagda handlingen ÓKvali- tetsplan, utgŒva AÓ. TEAB har i punkt 11 i kvalitetsplanen angivit miljšpo- licy, fšrbŠttringsprogram/handlingsplaner och rutiner fšr sŠkerstŠllande av minskad miljšpŒverkan samt rutiner fšr sŠkerstŠllande av personalens mil- jškompetens. Fšrutom i punkt 11 i kvalitetsplanen anges fšrbŠttringspro- gram/handlingsplaner och rutiner fšr sŠkerstŠllande av minskad miljšpŒver- kan i punkt 2, 8 och 13 i kvalitetsplanen. Med hŠnvisning till vad som ovan anfšrts anser kommunen att TEAB vid anbudstidens utgŒng hade kommit in med handlingar som utvisar att TEAB har ett miljšledningssystem likvŠrdigt med SS-EN ISO 14001:2004 enligt fšrfrŒgningsunderlaget angivna bedšm- ningsgrunder. Kvalitetsplan och miljšplan TEAB har genom att bifoga kvalitetsplanen till sitt anbud uppfyllt det upp- stŠllda kravet i punkt 2.3 i skakravsbilagan i fšrfrŒgningsunderlaget. Genom vad som anges i punkterna 2 och 11 i kvalitetsplanen uppfyller TEAB:s an- bud Šven det uppstŠllda kravet pŒ angivande av fšrslag till miljšplan i punkt 3.3 i skakravsbilagan i fšrfrŒgningsunderlaget. Liksom med miljš- och kva- litetsledningssystemen har inte kommunen uppstŠllt krav pŒ att anbudsgi- varna ska komma in med miljšplan respektive kvalitetsplan med visst inne- hŒll utan endast att anbudsgivarna ska komma in med fšrslag till miljšplan och kvalitetsplan. Kommunen har gjort bedšmningen att TEAB:s anbud innehŒller de uppgifter som kommunen efterfrŒgat till uppfyllande av fšr- slag till miljšplan och kvalitetsplan. De aktuella kraven kan uppfyllas utan att anbudsgivarna i handlingar rubricerade ÓMiljšplanÓ respektive ÓKvali- tetsplanÓ kommer in med relevanta uppgifter fšr uppfyllande av kraven. Inte heller innebŠr innehŒllet i AB 04 att kommunen kan pršva anbudsgivarnas 11 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 3349-13 E I H€RN…SAND anbud mot andra kriterier Šn vad som framgŒr av kraven sŒsom de kommit till uttryck i fšrfrŒgningsunderlaget. TimrŒ Elmontage AB (TEAB) fŒr anses motsŠtta sig ansškan om šver- pršvning och anfšr i huvudsak fšljande. TEAB delar kommunens uppfatt- ning ifrŒga om under vilka punkter och i vilka handlingar i TEAB:s anbud de efterfrŒgande uppgifterna Œterfinns. Det gŠller kvalitetspolicy, kvalitets- mŒl, rutiner fšr egenkontroll, rutiner fšr entreprenšrsbedšmning, miljšpo- licy, fšrbŠttringsprogram/handlingsplaner, rutiner fšr att sŠkerstŠlla minskad miljšpŒverkan, rutiner fšr sŠkerstŠllande av personalens miljškompetens samt miljšplan Œterfinns. SK€LEN F…R AVG…RANDET BestŠmmelser Upphandlande myndigheter ska behandla leverantšrer pŒ ett likvŠrdigt och icke-diskriminerande sŠtt samt genomfšra upphandlingar pŒ ett šppet sŠtt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om šmsesidigt erkŠnnande och proportionalitet iakttas. (1 kap. 9 € LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundlŠggande prin- ciperna i 1 kap. 9 € eller nŒgon annan bestŠmmelse i denna lag och detta har medfšrt att leverantšren har lidit eller kan komma att lida skada, ska rŠtten besluta att upphandlingen ska gšras om eller att den fŒr avslutas fšrst sedan rŠttelse har gjorts (16 kap. 6 € fšrsta stycket LOU). Utredningen i mŒlet Av fšrfrŒgningsunderlaget framgŒr bland annat fšljande. Myndigheten fŒr begŠra att en ansškan eller ett anbud fšrtydligas eller kom- pletteras om det kan ske utan risk fšr sŠrbehandling eller konkurrensbe- grŠnsning (15 kap. 12 € LOU). 12 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 3349-13 E I H€RN…SAND punkt AFC.221 Anbudsgivare ska ha kvalitetsledningssystem enligt SS-EN ISO 9001:2008 (bifoga certifi- kat), eller likvŠrdigt. Fšr likvŠrdigt ska fšljande dokument minst bifogas: kvalitetspolicy, kvalitetsmŒl (fšrbŠttringsprogram), rutin fšr egenkontroll, rutin fšr entreprenšrsbedšmning. Eller ett certifikat pŒ ett system som uppfyller dessa krav (se AFC.331) punkt AFC.222 Anbudsgivare ska ha ett miljšledningssystem enligt SS-EN ISO 14001:2004 (bifoga certi- fikat) eller likvŠrdigt. Fšr likvŠrdigt ska fšljande dokument minst bifogas: miljšpolicy, fšrbŠttringsprogram/ handlingsplaner, rutiner fšr sŠkerstŠllande av minskad miljšpŒverkan (t ex egenkontroll fšr verksamheten) samt rutin fšr sŠkerstŠllande av personalens miljš- kompetens. Eller ett certifikat pŒ ett system som uppfyller dessa krav (se AFC 331) Av skakravsbilagan framgŒr fšljande. Krav pŒ bilaga 2.3 Vid anbudsinlŠmning ska [Bilaga kvalitetsplan] bifogas anbudet. Filen bifogas i steg tvŒ av tre (2/3) vid anbudsinlŠmning. Anbudsgivarens fšrslag till kvalitetsplan bifogas Krav pŒ bilaga 3.3 Vid anbudsinlŠmning ska [Bilaga miljšplan] bifogas anbudet. Filen bifogas i steg tvŒ av tre (2/3) vid anbudsinlŠmning. Anbudsgivarens fšrslag till miljšplan bifogas. FšrvaltningsrŠttens bedšmning Bolaget har anfšrt att TEAB:s anbud inte uppfyller kraven pŒ att leverantš- ren ska ha kvalitetsledningssystem och miljšledningssystem samt att TEAB inte heller kommit in med fšrslag till kvalitetsplan och miljšplan. DŒ kom- munen antagit TEAB:s anbud trots att det borde ha fšrkastats, anser bolaget att kommunen har brutit mot principerna om likabehandling och transpa- rens. Vidare har kommunen efter anbudstidens utgŒng begŠrt fšrtydligande av bolagets anbud angŒende kvalitets- och miljšledningssystem pŒ ett sŠtt som inte Šr tillŒtet. Upphandlande myndigheter ska enligt l kap. 9 € LOU behandla leverantšrer pŒ ett likvŠrdigt och icke-diskriminerande sŠtt samt genomfšra upphand- lingar pŒ ett šppet och fšrutsebart sŠtt. Detta innebŠr att en upphandlande enhet inte fŒr anta ett anbud som inte uppfyller kraven enligt fšrfrŒgnings- underlaget och inte heller gšra pršvningen mot andra kriterier Šn de som funnits med i fšrfrŒgningsunderlaget. Likabehandlingsprincipen innebŠr 13 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 3349-13 E I H€RN…SAND bl.a. att krav och utvŠrderingskriterier i en upphandling ska tillŠmpas lika- dant gentemot samtliga leverantšrer. Transparensprincipen innebŠr bl.a. att krav och tilldelningskriterier i en upphandling ska tillŠmpas pŒ ett fšrutse- bart sŠtt som begrŠnsar den upphandlande myndighetens utrymme fšr skšnsmŠssiga bedšmningar. Att godkŠnna en leverantšr trots att dennes anbud inte uppfyller de krav som stŠllts upp av den upphandlande myndig- heten Šr inte tillŒtet (se Asplund m fl, …verpršvning av upphandling Ð och andra rŠttsmedel enligt LOU och LUF, s 39-41; EU-domstolens dom i mŒl nr C-243/89 Stora BŠlt punkt 37). Uppfyller TEAB:s anbud kraven i fšrfrŒgningsunderlaget? Den fšrsta frŒgan som uppkommer Šr om TEAB:s ursprungligen avgivna anbud uppfyller kraven. I punkten AFC.221 i fšrfrŒgningsunderlaget har kommunen stŠllt krav pŒ kvalitetsledningssystem som ska vara likvŠrdigt med den i punkten angivna ISO-certifieringen och dŠrvid stŠllt krav pŒ dokument som minst visar kvali- tetspolicy, kvalitetsmŒl (fšrbŠttringsprogram), rutin fšr egenkontroll och rutin fšr entreprenšrsbedšmning. Kommunen har anfšrt att TEAB i punkt 2 i kvalitetsplanen angivit sŒvŠl kvalitetspolicy som kvalitetsmŒl. Rutiner fšr egenkontroll Œterfinns i punk- terna 2-6, 8-10 i kvalitetsplanen samt i den kontrollplan som TEAB ocksŒ bilagt sitt ursprungliga anbud. Rutiner fšr entreprenšrsbedšmning finns an- givna i punkterna 2 och 13 i kvalitetsplanen. Med beaktande av kommunens bedšmningsutrymme sŒ finner fšrvaltningsrŠtten att de av bolaget anfšrda bristerna av de uppstŠllda kraven inte Šr sŒdana att skŠl fšr ingripande enligt LOU fšreligger ifrŒga om denna punkt. FšrvaltningsrŠtten gšr sŒledes be- dšmningen att TEAB:s anbud fŒr anses uppfylla ska-kravet i punkten AFC.221. 14 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 3349-13 E I H€RN…SAND I punkten AFC.222 har kommunen stŠllt krav pŒ miljšledningssystem som ska vara likvŠrdigt med den i punkten angivna ISO-certifieringen och dŠrvid stŠllt krav pŒ minst dokument som visar att bolaget har miljšpolicy, fšrbŠtt- ringsprogram/handlingsplaner, rutiner fšr sŠkerstŠllande av minskad miljš- pŒverkan (t. ex. egenkontroll fšr verksamheten) samt rutin fšr sŠkerstŠllande av personalens miljškompetens. Kommunen har uppgett att dessa krav framgŒr av punkt 11 i kvalitetsplanen. Fšrutom i punkt 11 i kvalitetsplanen anges fšrbŠttringsprogram/handlings- planer och rutiner fšr sŠkerstŠllande av minskad miljšpŒverkan i punkt 2, 8 och 13 i kvalitetsplanen. €ven i detta fall anser fšrvaltningsrŠtten med beak- tande av kommunens bedšmningsutrymme att de av bolaget anfšrda brister- na av de uppstŠllda kraven inte Šr sŒdana att skŠl fšr ingripande enligt LOU fšreligger ifrŒga om denna punkt. I punkten 3.3 i skakravsbilagan i fšrfrŒgningsunderlaget har kommunen stŠllt krav pŒ att anbudsgivare ska komma in med ett fšrslag till miljšplan vilken ska bifogas anbudet i form av en dokumentfil benŠmnd miljšbilaga. Kommunen och TEAB har i mŒlet inte visat att TEAB bifogat sitt ursprung- liga anbud (utgŒva A) med en sŒdan dokumentfil som krŠvts i punkten 3.3 i skakravsbilagan. €ven om anbudsgivare utformar sina anbud med olika grad av omsorg, sŒ bšr det kunna krŠvas av alla anbudsgivare att de ger in det antal dokument som anges i fšrfrŒgningsunderlaget och att dessa doku- ment klart kan identifieras. Det kortfattade stycket under punkten 11 och det som framgŒr av punkt 2, 8 och 13 i kvalitetsplanen kan alltsŒ inte enligt fšr- valtningsrŠttens mening anses motsvara det krav pŒ att anbudsgivare ska komma in med en separat dokumentfil benŠmnd miljšplan. TEAB har sŒle- des inte i det ursprungliga anbudet uppfyllt kravet pŒ anbudet i denna del. Fšrtydliganden och kompletteringar FrŒgan blir hŠrefter om det fšrtydligande som getts in ska godtas som ett tillŒtet fšrtydligande enligt 15 kap. 12€ LOU. 15 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 3349-13 E I H€RN…SAND NŠr det gŠller fšrtydliganden och kompletteringar som lŠmnas efter anbuds- tidens utgŒng sŒ fŒr sŒdana inte leda till att annat Šn marginella sakuppgifter tillfšrs (se KammarrŠtten i Stockholm, mŒl nr 7138-10). I motiven till lagen anges Šven att det bšr vara en restriktiv bedšmning om fšrtydliganden och kompletteringar bšr tillŒtas. Av generaladvokatens yttrande i fšrslag till avgšrande i mŒl C-87/94 (Wallonska bussarna) punkt 37-39 sŒ framgŒr fšl- jande till ledning fšr nŠr en komplettering ska anses vara tillŒten eller inte. "Tvisten handlar sŒledes, terminologiskt och i sak, om huruvida de omtvistade uppgif- terna preciserar eller Šndrar anbudet. FrŒn semantisk utgŒngspunkt anser jag att termen "precisera", som anvŠnds i rŒdets och kommissionens gemensamma fšrklaring, mŒste fšrstŒs i meningen att lŠmna detaljuppgifter som gšr det mšjligt att mer klart beskriva fšremŒlet det handlar om, eller att med stšrre exakthet definiera fšremŒlet. Vad gŠller den andra termen i det gemensamma uttalandet, nŠmligen "komplettera", ser jag det som att inkomma med kompletterande uppgifter som tidigare inte var tillgŠngliga. De tvŒ termerna har det gemensamt att det inte handlar om att ersŠtta tidigare uppgifter, utan tvŠrtom konkretisera dem pŒ ett eller annat sŠtt. Denna reflektion att varken preciseringar eller kompletteringar har till fšljd att tidigare fakta ersŠtts av nya, stšds av den objektiva reflektionen att mšjligheten att byta ut vissa uppgifter potentiellt kan missgynna andra anbudsgivare." EU-domstolen har i en dom den 29 mars 2012, C-599/10, uttalat sig i frŒgan om nŠr en upphandlande myndighet fŒr begŠra att en anbudssškande fšrtydligar sitt anbud. EU-domstolen yttrar sig dŠr om tolkningen av artikel 2 i direktiv 2004/18/EG (p 40-41). Enligt artikel 2 ska upphandlande myndigheter behandla ekonomiska aktšrer pŒ ett likvŠrdigt och icke-diskriminerande sŠtt och fšrfara pŒ ett šppet sŠtt. Artikeln utgšr enligt EU-domstolen inte nŒgot hinder fšr att uppgifterna i anbudet undantagsvis rŠttas eller kompletteras pŒ en specifik punkt, bl.a. pŒ grund av att uppgifterna uppenbarligen krŠver en enkel fšrkla- ring eller fšr att undanršja uppenbara sakfel, under fšrutsŠttning att Šndringen inte i sjŠlva verket leder till ett erbjudande om ett nytt anbud. Vidare uppger EU-domstolen att nŠr den upphandlande myndigheten utšvar sitt utrymme fšr skšnsmŠssig bedšmning, ankommer det pŒ myndigheten att behandla anbuds- sškandena pŒ ett likartat och lojalt sŠtt, sŒ att det inte kan framstŒ som om begŠ- ran om fšrtydligande, efter fšrfarandet fšr urval av anbuden och med hŠnsyn till dess utgŒng, pŒ ett otillbšrligt sŠtt gynnade eller missgynnade den eller de 16 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 3349-13 E I H€RN…SAND anbudssškande som var fšremŒl fšr begŠran. (se Šven KammarrŠtten i Sundsvall, mŒl nr 802-12). Efter det att kommunen begŠrt fšrtydligande av punkterna AFC.221 och AFC.222 kom TEAB in med ett fšrtydligande som innehšll en mŠngd nya uppgifter. I det dokument benŠmnt kvalitetsplan /miljšplan /arbetsmiljš (ut- gŒva C) som bilades anbudet efter anmodan, framkommer nya uppgifter om personalens miljškompetens, rutin fšr minskad miljšpŒverkan, att miljšvŠn- liga fordon ska anvŠndas i sŒ stor utstrŠckning som mšjligt och fyra stycken mŒl med motsvarande handlingsplan gŠllande miljš. Vidare framgŒr att bo- laget ska ha en miljšansvarig. De uppgifter som TEAB i sitt kompletterande anbud (utgŒva C) lagt till fŒr anses ha medfšrt att anbudet har blivit ett annat Šn det ursprungliga. De nya uppgifterna kan inte anses ha varit en konkretisering eller precisering av de uppgifter som TEAB lŠmnat i sitt ursprungliga anbud (utgŒva A). Kommu- nen har anfšrt att kommunen inte tagit nŒgon hŠnsyn till de nya uppgifter som bolaget kommit in med. €ven om kommunen inte beaktat de nya upp- gifterna sŒ kan bolagets komplettering inte anses ha skett utan risk fšr sŠr- behandling och det Šr sŒledes frŒga om ett otillŒtet fšrtydligande (jfr Kam- marrŠtten i Gšteborg mŒl nr 6248-11). Kommunen har inte i samband med sin begŠran om fšrtydligande fšrklarat det som kommunen i mŒlet anfšrt, nŠmligen att šnskemŒlet om fšrtydli- gande endast avsŒg var i det ursprungliga anbudet som uppgifterna fanns angivna. Den begŠran om fšrtydligande som kommunen gjort kan dŠrfšr i efterhand betraktas som att kommunen pŒ ett otillbšrligt sŠtt gynnat TEAB sŠrskilt ocksŒ med tanke pŒ att TEAB:s anbud kvalificerats fšr utvŠrdering trots att det ursprungliga anbudet inte uppfyllt ska-kravet i punkten 3.3 i skakravsbilagan. Det intrŠffade medfšr att ett ingripande enligt LOU Šr mo- tiverat. 17 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 3349-13 E I H€RN…SAND Vid en samlad bedšmning finner fšrvaltningsrŠtten att TEAB:s ursprungliga anbud inte uppfyllt ska-kravet pŒ att fšrslag till miljšplan ska bifogas och anbudet borde dŠrfšr ha fšrkastats av kommunen. Det fšrtydligande som TEAB kommit in med fŒr Šven anses vara otillŒtet och har inneburit en sŠr- behandling av TEAB. Sundsvalls kommun har dŠrfšr brutit mot de grund- lŠggande principerna i 1 kap. 9 € LOU. DŒ bolaget lŠmnat nŠst lŠgst utvŠrderingspris vid upphandlingen fŒr de an- fšrda bristerna anses ha medfšrt att bolaget riskerat att lida skada om kom- munen skulle ha tecknat kontrakt med TEAB. DŒ bristerna hŠnfšr sig till upphandlingens utvŠrderingsfas ska upphandlingen rŠttas pŒ sŒ sŠtt att ny utvŠrdering ska genomfšras varvid kommunen inte ska beakta anbudet frŒn TEAB. ___________________ HUR MAN …VERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1C LOU). Kerstin Widmark rŒdman MŒlet har fšredragits av fšredraganden Benjamin €lmedal. Om Ni vill šverklaga fšrvaltningsrŠttens beslut ska Ni skriva till KammarrŠtten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšrvaltningsrŠtten. …verklagandet ska ha kommit in till fšrvaltningsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig fšrhandling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr beslutet kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag domstolens beslut meddelades. Tiden fšr šverklagandet fšr offentlig part rŠknas frŒn den dag beslutet meddelades. Om sista dagen fšr šverklagandet infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att skrivelsen kommer in nŠsta vardag. Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kammarrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd meddelas. KammarrŠtten lŠmnar pršvningstillstŒnd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 2. det inte utan att sŒdant tillstŒnd meddelas gŒr att bedšma riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 3. det Šr av vikt fšr ledning av rŠttstillŠmpningen att šverklagandet pršvas av hšgre rŠtt, eller 4. det annars finns synnerliga skŠl att pršva šverklagandet. Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr fšrvaltningsrŠttens beslut fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršvningstillstŒnd bšr meddelas. Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska ocksŒ anges samt eventuell annan adress dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning. Om dessa uppgifter har lŠmnats tidigare i mŒlet Ð och om de fortfarande Šr aktuella Ð behšver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e- postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om nŒgon person- eller adressuppgift Šndras, ska Šndringen utan dršjsmŒl anmŠlas till kammarrŠtten. 2. den dom/beslut som šverklagas med uppgift om fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlnummer samt dagen fšr beslutet, 3. de skŠl som klaganden anger till stšd fšr en begŠran om pršvningstillstŒnd, 4. den Šndring av fšrvaltningsrŠttens dom/beslut som klaganden vill fŒ till stŒnd, 5. de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. Adressen till fšrvaltningsrŠtten framgŒr av domen/beslutet. I mŒl om šverpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom omrŒdena vatten, energi, transporter och posttjŠnster fŒr avtal slutas innan tiden fšr šverklagande av rŠttens dom eller beslut har lšpt ut. I de flesta fall fŒr avtal slutas nŠr tio dagar har gŒtt frŒn det att rŠtten avgjort mŒlet eller upphŠvt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fŒr avtal slutas omedelbart. Ett šverklagande av rŠttens avgšrande fŒr inte pršvas sedan avtal har slutits. FullstŠndig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behšver Ni fler upplysningar om hur man šverklagar kan Ni vŠnda Er till fšrvaltningsrŠtten. www.domstol.se Bilaga 1 HUR MAN …VERKLAGAR - PR…VNINGSTILLSTND DV 3109/1 C LOU ¥ 2013-06 ¥ Producerat av Domstolsverket