FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN Föredragande Matilda Ståhl SÖKANDE DOM 2019-03-15 Meddelad i Falun Mål nr 327-19 Sida 1 (10) Hedströms Bygg & Fastighetsservice AB, 556821-1139 Ombud: Jur.kand. Carin Carlsson Advokatfirman Glimstedt AB Box 2259 403 14 Göteborg MOTPART Sotenäs kommun 456 80 Kungshamn SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. KONKURRENSVERKET 201S -C3- 1 Dnr KSnr Aktbil Avd Dok.Id 244005 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se www.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN DOM Sida 2 327-19 BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Sotenäs kommun gör en upphandling av ramavtal hantverkartjänster bygg­ träarbete (dnr KA 2018/96). Upphandlingen genomförs genom förenklat förfarande enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU. Av tilldelningsbeslutet framgår att Totalbyggen Väst AB (Totalbyggen) antagits som nummer ett i ramavtalet medan Hedströms Bygg och Fastighetsservice AB (Hedströms Bygg) antagits som nummer två. Hedströms Bygg ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen ska rättas på så sätt att tilldelningsbeslutet upphävs och en ny leverantörspröv­ ning görs varvid Totalbyggens anbud förkastas. Hedströms Bygg yrkar i andra hand att upphandlingen ska göras om. Hedströms Bygg gör gällande att de referenser som har lämnats av Totalbyggen inte uppfyller kravet på anbudsgivares lämplighet eftersom de inte är av samma omfattning som ra­ mavtalet i upphandlingen samt att en av referenserna är jävig då denne är re­ visor för Totalbyggen. Totalbyggens anbud skulle därför ha förkastats och Hedströms Bygg hade då rankats högst av anbudsgivarna. Avseende andra­ handsyrkandet gör Hedströms Bygg gällande att kravet på referensobjekt i samma omfattning som upphandlingen avser är formulerat på ett sådant sätt att det inte kan anses vara så klart och tydligt som förutsätts enligt LOU och den bakomliggande EU-rättsliga transparensprincipen. Bolaget har därför inte getts förutsättningar att ge in sitt mest konkurrenskraftiga anbud. Sotenäs kommun yrkar att ansökan avslås. Sotenäs kommun gör gällande att man inte har sakliga skäl för att göra om utvärderingen och utesluta To­ talbyggen samt att man inte har brutit mot någon av grundprinciperna i LOU. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 327-19 IFALUN SKÄLENFÖR AVGÖRANDET Utgångspunkter för förvaltningsrättens prövning I mål om överprövning enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart och tydligt sätt ska ange vilka omständigheter denne grundar sin talan på (RÅ 2009 ref. 69). Av 20 kap. 6 § LOU framgår att det förvaltningsrätten har att pröva är om det på grundval av vad Hedströms Bygg anfört är visat att Sotenäs kommun brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan be­ stämmelse i LOU och att detta har medfört att Hedströms Bygg har lidit el­ ler kan komma att lida skada. De grundläggande principerna framgår av 4 kap. 1 § LOU innebär att upphandlande myndighet ska behandla leveran­ törer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet. När en anbudsgivare åberopar flera skäl för ingripande enligt LOU bör dom­ stolens prövning i första hand göras av de grunder som hänför sig till upp­ handlingens konkurrensuppsökande skede. Förvaltningsrätten tar därför först ställning till frågan om det finns skäl för ingripande till följd av de brister som Hedströms bygg menar finns i upphandlingsdokumenten. Upphancllingsdokumenten Följande framgår av upphandlingsdokumenten. AFB.52 AFD.1. ' Pt6mlng av :rnbudsr,iva:res lämplighet For �tt b-cdöma deo tekniska ffämågan och genomförande 3)rn. rnltep!·l;!nöi;en rnd1Jvisa referensobjekt i �;u;nma omfattning &O!n upph:mdlingc1i avsct:. Dc.=nn:-( list:;,_ ska bestå mr minst tre refote□ilobjc.kt i drift